Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Farlige leker i DD&Co

Andeby Online > Diskusjonsforum > Farlige leker i DD&Co

Gå tilbake til forumoversikta ...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article776117.ece

Egmont Serieforlaget advarer mot et kvekkerør som følger med Donald Duck & Co nr. 17. En svensk gutt fikk smådeler i munnen etter at røret gikk fra hverandre.

I en pressemelding sier forlaget at vedlegget vil bli fjernet fra Donald Duck & Co nr. 17 før bladet legges ut for salg mandag morgen. Den svenske 15-åringen ble ikke skadet, men episoden fikk likevel forlaget til å beslutte å fjerne kvekkerøret.
---------------------

I grunnen greit at søkelyset rettes mot disse tulletingene som følger med i bladet. Noen av disse er utvilsomt artige, men i all hovedsak dreier jo dette seg om kynisk markedsføring overfor småbarn hvorav enkelte ikke engang kan lese selve hovedproduktet.

Jeg kjenner et tilfelle der en mor har beklaget seg over at hennes sønn som er for liten til å kunne lese, har kjøpt Donald p.g.a. leketøyet. Jeg har forsøkt å berolige med at sønnen sikkert kommer til å lese bladene på et senere tidspunkt.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

19.04.2004, 05:32

Lad os se om det danske kvekkerør (rapraprør) også bliver trkket tilbage.

Har efterhånden opbygget en vældig samling af alle disse skrammelting som følger med bladet. - Opbevarer dem i kasser...
Jeg holder langt mere af gode ting som små hæfter (gerne genoptryk af gamle småhæfter fra 80'erne - det er vel få nutidige læsere (udover os her), som husker dem), klistermærker, plakater, frimærker, samleserier o.l. det kunne man godt lave noget mere af. (og synes jeg ser en tendens til dette - bare en lille tendens)

AC

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

19.04.2004, 08:14

oddvang skreiv:
"ARGHHH! Mitt blad ble åpnet og kvekkerøret fjernet. Jeg hadde gledet meg til det! Den var jo litt i gråsonen for disney relaterte ekstrating så... ;-("
---------------------

Er du abonnent?
I så fall mener jeg at posten har gått for langt. Jeg synes ikke at dette er noen grunn for dem til å åpne andres post.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

19.04.2004, 15:47

Eg fekk kvekkerøret! Kasnkje blir det kjent som "Donald-tingen som forlaget faktisk SKJØNTE var noko dritt, og trekte tilbake av sikkerheitsgrunnar", og mykje verdt i framtida? Vel, ein kan ikkje bruke det utan at toppen eller botnen dett av, det er sikkert. Morosam leike.

«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»

-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.

Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes

19.04.2004, 15:59

Sigvald skreiv:
"Er du abonnent?"

Sannsynlegvis er han ikkje det. Posten gjer ikkje sånt. Men at forhandlarane blir sett til å opne og fjerne i ein slik situasjon er vel berre fornuftig.

Her på butikken hadde dei tatt alt ut av plasten før dei sette blada i hylla. Omtrent historisk å få eit Donald utan plast igjen.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.04.2004, 16:13

da blir vel et komplett eksemplar av bladet (med kvekkerør, plastikk og det hele) etterhvert et sjeldent samleobjekt...

forøvrig ganske sjarmerende å (for en gangs skyld) få kjøpt et donaldblad uten plast eller rare plast-leker. akkurat som i gamle dager!

Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78

gaute hjartåker
32 år, Stord

19.04.2004, 18:59

Jeg fikk kvekkerør, selv om jeg kjøpte bladet i butikken...

se denne fete hjemmesiden! http://home.hia.no/~atleh04

Atle Håland
22 år, Iveland

19.04.2004, 21:14

Skjeldent blir det vel ikke. Mange butikker bryr seg ikke om å fjerne denne plastdingsen.

(Nei, jeg fikk ikke kvekkerøret. Moren min jobber i butikk, og tar med Donald hver uke, og akkurat den butikken hadde fjernet røret. Jaja, det hadde flydd rett i søpla før jeg hadde fått vite at det skulle bli tatt bort uansett.)

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

19.04.2004, 23:23

Jeg fikk kvekkerøret i posten.
Selvfølgelig havna det i søplet før jeg fikk vite at det var farlig.
Jeg fikk også et brev noen dager etterpå om kvekkerøret.

Fjærkledd and.

Fjærkledd

21.04.2004, 16:33

Mulig et dumt spørsmål, men hva er kvekkerøret? Jeg kjøpte DD&co på tirsdag og da var det plastikk rundt bladet som var revet opp og kvekkerøret tatt ut.
Dessuten var det ikke bilde av det i forrige nummer...

"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"

fiskebolla
Harstad

22.04.2004, 23:58

Etter at jeg leste nyheten om den svenske gutten, tok jeg kvekkerøret fra hverandre for å studere det litt. Det er et rør med kapsler på hver ende hvor det er en åpning kun i den ene kapselen. Inni selve røret er det en liten fløyte festet til et slags lodd som faller fra side til side når du snur røret. Mens loddet faller, lages det lyd fra fløyta. Siden røret er kort og fallet dermed blir kortere, blir det bare en kort lyd som ligner på kvekkelyd.

Jeg ser forresten ikke forskjellen på faren mellom å få satt fast i halsen en del fra kvekkerøret og en del fra en av de mange andre ekstratingene som har fulgt med i DD&Co. Så jeg lurer på hva det egentlig var som fikk Egmont til å trekke tilbake nettopp kvekkerøret og ikke en av de andre ekstratingene?

Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.

Arnstein
28 år, Klepp

23.04.2004, 01:01

oddvang skreiv:
"Jo det mener jeg absolutt at det var!"

Men det var det altså ikke... Det var en tegning av Donald med en ropert, ikke et "kvekkerør".

"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"

fiskebolla
Harstad

23.04.2004, 20:25

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.