Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Carl Barks' jul

Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks' jul

Gå tilbake til forumoversikta ...

Blir dette juleheftet ( i år: Jul i Pengelens) en årlig utgivelse ?

Innlegget blei sist redigert 25.11.2005, 06:06 av Olaf Moriarty Solstrand

Gunnar And
56 år, Larvik

18.11.2005, 16:31

Kan du ikke si litt mer om dette? Skjønner egentlig ikke hva du snakker om. (Dette er ikke payback time greier for at du ikke skjønte hva jeg skrev i et annet innlegg) :-)

Hørte du det Tommy, du er ikke normal

Innlegget blei sist redigert 18.11.2005, 17:27 av Christiffer

Christiffer

18.11.2005, 17:23

Christiffer skreiv:

Kan du ikke si litt mer om dette? Skjønner egentlig ikke hva du snakker om. (Dette er ikke payback time greier for at du ikke skjønte hva jeg skrev i et annet innlegg) :)

Egmont gir ut et julehefte i år som heter Carl Barks' jul. Spørsmålet mitt er om noen kjenner til om det vil komme flere slike julehefter.

Gunnar And
56 år, Larvik

18.11.2005, 17:40

Håper iallefall det. Blade heter: Carl barks' jul Jul i pengelens.
Det var kjempebra cover, det er et Carl Barks' oljemaleri.

Lo$ Companion
www.raptus.no

Innlegget blei sist redigert 18.11.2005, 19:06 av don rosist

don rosist
16 år, Bergen

18.11.2005, 18:58

Hvordan vet dere egentlig dette? Er bladet kommet ut i butikken?, ?, ?

Innlegget blei sist redigert 18.11.2005, 19:40 av Christiffer

Christiffer

18.11.2005, 19:40

Det står i det nyeste (neste ukes) Donaldblad. (det vil si det er bilde av den.)

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

18.11.2005, 20:03

Danke, Mann. Tror nok jeg skal kjøpe dette bladet, ja. Hvilket Oljemaleri er det da?

Innlegget blei sist redigert 18.11.2005, 23:10 av Christiffer

Christiffer

18.11.2005, 23:10

Gunnar And skreiv:

Høres bra ut dette. Enda bedre hadde det vært dersom de i dette heftet også hadde innkludert oppfølgeren "Petter Smart hans første suksess" :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

18.11.2005, 23:32

I et Carl Barks-hefte? Er det ikke mer logisk å trykke kun Barks-historier der?

Så forresten bladet på Narvesen i dag. Nei, jeg verken kjøpte eller tittet i det. Julehefter skal ikke leses før på julaften.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

19.11.2005, 00:56

Sigvald skreiv:

Gunnar And skreiv:

Høres bra ut dette. Enda bedre hadde det vært dersom de i dette heftet også hadde innkludert oppfølgeren "Petter Smart hans første suksess" :-)

Ugh, det håper eg indelig ikkje at dei gjer. Av tre grunnar.

For det første fordi «Hans første suksess» ikkje er ei julehistorie.

For det andre fordi moralen i «Jul i Pengelens» blir knust fullstendig i «Hans første suksess». «Jul i Pengelens» handlar om fattigdom i Andeby, og korleis ein kan gjera sitt beste for å hjelpe dei fattige med å ha det fint, og at den som hamstrer for mykje pengar på ein plass, må ta straffa for det -- ikkje nødvendigvis ved å miste alle pengane, men ved at dei hamnar i ei diger hule og det vil ta deg 347 år å få dei tilbake. OK, pengane var rettnok tilbake igjen neste månad, men det er slik Disney-seriar fungerer. Poenget er at Skrue var //grådig,// og han blei straffa for grådigheita si. I «Hans første suksess», der det forsåvidt ikkje blei nemnt med eit ord at det eksisterte eit fattigstrøk i Andeby, blei denne straffen oppheva. Skrue fekk tilbake alle pengane sine på få timer, utan å «ta straffa» som Barks hadde pålagt han.

For det tredje er eg heilt einig med Adamant.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.11.2005, 02:14

Julaften er når juleheftene kommer. Har akkurat kost meg med Pondus Julehefte og M Julehefte, men tror jeg dropper Sølvpilen Julehefte. 24. desember har jeg nok med å rydde julepapir etter ungene.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

20.11.2005, 20:13

Det som er litt underlig med heftet som er kalt "Carl Barks' jul", er at Carl
Barks ikke er nevnt i forordet av K. Eide. Her er det et forord om Walt Disney, mikkey og tegnefilmer!!

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

21.11.2005, 18:51

Drikaton skreiv:

Det som er litt underlig med heftet som er kalt "Carl Barks' jul", er at Carl Barks ikke er nevnt i forordet av K. Eide. Her er det et forord om Walt Disney, mikkey og tegnefilmer!!

Dessuten nevner Eide låten **When** **you** **wish** **upon** **a** **star** uten å nevne at den mest kjente utgaven av denne (i hvert fall for KISS-fans) synges av selveste Gene Simmons og finnes på dennes første soloalbum fra 1978.

Konklusjonen må vel bli at vår venn Erik Hørhe burde ha skrevet dette forordet ;-)

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 22.11.2005, 01:55 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

22.11.2005, 01:52

Knut Eide er jo det næraste Noreg kjem ein julehefteautoritet. Har ikkje lest forordet sjølv, men meiner å hugsa at Egmont gjerne trykker samme forord i fleire hefter, kan det vera feil? Eller kanskje han berre har skrive om nokre avsnitt frå julehefteboka si eller noko slikt?

Den //aller// mest kjente utgåva av When you wish upon a star er det vel Timmy Gresshoppe som har.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

22.11.2005, 02:08

Olaf Solstrand skreiv:

Den //aller// mest kjente utgåva av When you wish upon a star er det vel Timmy Gresshoppe som har.

Ja, men egentlig er det en person som synger den. Det er filmtriks som gjør at det ser som om det er en gresshoppe som synger.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 22.11.2005, 02:18 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

22.11.2005, 02:17

Det er ikke noe filmtriks at Timmy Gresshoppe synger. Vet du ikke at gresshopper kan synge? Jeg har hørt på Timmy i alle år. Det som er feil, er at Timmy ikke er en gresshoppe, men en siriss.
Det eneste jeg vet om Kiss er at Jokke i Pondus liker serien. Eneste som har vært på norsk av denne serien er i MAX som kom ifjor. Har sikret meg alle variantene av MAX.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

22.11.2005, 07:47

Takk for ein god latter, Sigvald. :-) Eg lærer noko nytt kvar dag. :-)

Har forsåvidt ein mistanke om at Sigvald snakka om bandet Kiss, og ikkje teikneserien om bandet. Det er iallfall bandet som Jokke er fan av. Han liker sannsynlegvis teikneserien òg, men har det vore nemnt i Pondus? Jaja. Pytt, pytt. Viktig er det iallfall ikkje. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

22.11.2005, 08:29

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Ja, men egentlig er det en person som synger den. Det er filmtriks som gjør at det ser som om det er en gresshoppe som synger.

For å sitere og "toppe"" Einherje, **MELK** **UT** **AV** **ØRENE** .

ÅRETS SVAR ???

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

Kiss dukket forresten første gang opp i en tegneserie med en and i hovedrollen. Definitivt ikke hos Donald, heller ikke hos Daffy, men hos Howard.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 22.11.2005, 09:18 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

22.11.2005, 09:15

Drikaton skreiv:

Det som er litt underlig med heftet som er kalt "Carl Barks' jul", er at Carl
Barks ikke er nevnt i forordet av K. Eide. Her er det et forord om Walt Disney, mikkey og tegnefilmer!!

Det der er et standard forord som står i andre julehefter også. Men det passet nok ikke så godt inn i dette heftet, nei.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

22.11.2005, 12:27

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Der drepte du min barndoms jul..... :-(

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

22.11.2005, 16:56

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.