Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Ny Disneykalender

Andeby Online > Diskusjonsforum > Ny Disneykalender

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Har mottatt en høstkatalog fra Egmont i posten. Der kan man bl.a. bestille en "Hall of Fame" - 2006 kalender med ulike nålevende tegnere deriblant Don Rosa. Isolert sett er dette selvsagt en grei utgivelse. Når man derimot vet at Don Rosa 2005 kalenderen IKKE ble utgitt i Norge så synes jeg at dette regelrett vitner om manglende respekt for Don Rosa fra den norske redaksjonens side, hvilket egentlig ikke er enestående. Her i forumet ser man ofte en Jante-holdning som går ut på at det er negativt å fokusere mer på DR enn på andre nålevende Disney-tegnere.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

01.10.2005, 01:42

Sigvald skreiv:

Har mottatt en høstkatalog fra Egmont i posten. Der kan man bl.a. bestille en "Hall of Fame" - 2006 kalender med ulike nålevende tegnere deriblant Don Rosa. Isolert sett er dette selvsagt en grei utgivelse. Når man derimot vet at Don Rosa 2005 kalenderen IKKE ble utgitt i Norge så synes jeg at dette regelrett vitner om manglende respekt for Don Rosa fra den norske redaksjonens side, hvilket egentlig ikke er enestående. Her i forumet ser man ofte en Jante-holdning som går ut på at det er negativt å fokusere mer på DR enn på andre nålevende Disney-tegnere.

Jeg synes det er morsomt at vi får en kalender der en norsk tegner er representert.
OG, jeg synes redaksjonen i Norge, av respekt for Rosa, burde fått satt opp en statue av han utenfor redaksjonsbygningen.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

01.10.2005, 09:22

Syntes kalenderen er fin og har bestilt en:-)

Sigvald skreiv:

Har mottatt en høstkatalog fra Egmont i posten.

Høst-katalog? Hvor registrerer du deg???

David H
14 år, Østre Toten

01.10.2005, 11:33

Drikaton skreiv:

Jeg synes det er morsomt at vi får en kalender der en norsk tegner er representert. OG, jeg synes redaksjonen i Norge, av respekt for Rosa, burde fått satt opp en statue av han utenfor redaksjonsbygningen.

Hvorfor stoppe der, hvorfor ikke gi Lillehammer nytt navn og kalle byen DonTown eller noe slikt. Han har tross alt laget en historie som foregår der i byen i 1955.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

01.10.2005, 12:45

-- Navn og e-mailadresse redigert bort --

Annonsen for kalenderen ser slik ut:
http://duckman.pettho.com/kalender.jpg

Det ser ut til at følgende tegnere vil være representert:
- Don Rosa
- Arild Midthun
- Fernando Güell
- Paco Rodrigues
- Marco Rota
- Kari Korhonen
- Vicar
- Wanda Gattino
- Flemming Andersen
- César Ferioli
- Giorgio Cavassano
- Dan Jippes

Hvem er denne Fernando Güell?
Jeg tror nok Olaf m/fl heller ville hatt med den langt mer kjente Nuñes som tross alt er kjent for å ha tegnet klassikeren "Being Donald Duck", Jan Gulbrandson som er dels av norsk avstamning, skandinaviavennen Rob Klein eller William van Horn. Og hvorfor er det ingen svenske (f.eks. Per Hedmann) med? 100 år etter unionsoppløsningen burde vi vært ferdige med den slags "Svenske-hets".

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 02.10.2005, 12:45 av Arnstein

Sigvald
41 år, Stavanger

01.10.2005, 20:17

Klassikeren Being Donald Duck??? Spøker du?? Med all respekt for Olaf, men klassiker???

Og hvorfor er det ingen svenske (f.eks. Per Hedmann) med? 100 år etter unionsoppløsningen burde vi vært ferdige med den slags "Svenske-hets".

Her bør du skjerpe deg Sigvald. Å kalle det for hets selv om du på finurlig vis putter det inn i anførselstegn er direkte usmakelig.
For å være helt ærlig så er du av den typen som lager storm i vannglass og får frem konflikter der ingen ufred er. Eller som engelskmenn sier: You're rocking the boat.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 01.10.2005, 20:35 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

01.10.2005, 20:33

Sigvald, det er fint du kan bruge svaret på min mail til at indsætte her - men kan du ikke lige redigere mit navn og email-adresse væk, tak :-)

Glæder mig til at se denne kalender :-)

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

01.10.2005, 23:52

Det er nulevende tegnere alle-sammen - kunne godt have brugt Barks, Murry, Gottfredson og andre... - men du må meget gerne se om du kan købe et eksemplar til mig - det skulle være muligt at bestille to på en gang, håber jeg.

AC

Det var denne teksten du siktet til?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 02.10.2005, 02:33 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

02.10.2005, 02:32

Jeg skjønner ikke hvorfor Arild Midthun skal være med i en "Hall of Fame" - 2006 kalender. Så vidt jeg kan forstå, kommer han ikke til å være med i en "Hall of Fame"-bok på veldig lenge (les; så godt som aldri).

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

03.10.2005, 11:15

MikroMidas skreiv:

Hvorfor stoppe der, hvorfor ikke gi Lillehammer nytt navn og kalle byen DonTown eller noe slikt. Han har tross alt laget en historie som foregår der i byen i 1955.

Pirk pirk: den historia finn faktisk stad i februar 1994. :-)

(og det ser vi fordi opninga av Lillehammer-OL, i Lysgårdsbakkene som ikkje blei bygde før til akkurat den olympiaden, finn stad i løpet av historia.)

Sigvald skreiv:

Hvem er denne Fernando Güell?

Ein veldig god teiknar som om eg ikkje hugsar heilt feil spelar ei ekstremt viktig rolle i opplæringa av nye teiknarar. Vil absolutt seie at plassen er fortjent.

Jeg tror nok Olaf m/fl heller ville hatt med

Slutt å uttale deg på mine vegne, du har tydelegvis ikkje peiling på kva eg synest om dette, og då blir det dumt at du bruker meg som referanse. Kan du ikkje heller uttale deg om kva _du_ har lyst på i staden for å gjette veldig feil rundt kva eg har lyst på?

den langt mer kjente Nuñes

Langt meir kjente, men ikkje så kjent at du klarer å skrive namnet hennes riktig. Eg trur ikkje at eg har sett deg skrive det riktig ein einaste gong.

som tross alt er kjent for å ha tegnet klassikeren "Being Donald Duck",

Ikkje drep klassikeruttrykket fullstendig. "Being Donald Duck" har aldri vore ein klassiker, og sannsynlegvis kjem det aldri til å bli det heller.

Jan Gulbrandson som er dels av norsk avstamning, skandinaviavennen Rob Klein eller William van Horn.

At Van Horn ikkje er med er eg einig at er pussig, men kanskje han har blitt forespurt og takka nei fordi han ikkje hadde tid til å bidra med noko? Verken Klein eller Gulbransson er heller blant dei mest kjente teiknarane her til lands.

Og hvorfor er det ingen svenske (f.eks. Per Hedmann) med? 100 år etter unionsoppløsningen burde vi vært ferdige med den slags "Svenske-hets".

Det er forsåvidt eit punkt det går an å klage på, ja, men eg synest at det er litt verre at kalenderen er rasistisk, sexistisk og såvidt eg kan sjå antisemittistisk. Det er synd at Egmont veljar å assosiere seg med ein kalender som reflekterer jødehat og rasediskriminering, for ikkje å snakke om svenskehets, på denne måten.

Men eg veljar strengt talt å anta at dette er noko som har skjedd litt tilfeldig, og at det å utelate svensker ikkje er ei gjennomtenkt medviten handling.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 03.10.2005, 12:05 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

03.10.2005, 11:50

Olaf Solstrand skreiv:

eg synest at det er litt verre at kalenderen er rasistisk, sexistisk og såvidt eg kan sjå antisemittistisk. Det er synd at Egmont veljar å assosiere seg med ein kalender som reflekterer jødehat og rasediskriminering, for ikkje å snakke om svenskehets, på denne måten.

Men eg veljar strengt talt å anta at dette er noko som har skjedd litt tilfeldig, og at det å utelate svensker ikkje er ei gjennomtenkt medviten handling.

Ikke lek uskydlig. Dette er noe du og dine venner i Egmont har kokt i hop sammen. Jeg finner det hele suspekt!

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

- Det Gode Selskap -

http://www.dingus.be

Guffen Delbekk
23 år, Halden

03.10.2005, 12:39

Hvorfor bråke sånn om hvilke tegnere som er med denne gangen.
Det står faktisk i annonsen: DENNE KALENDEREN PRESENTERER ET _*UTVALG*_ AV DE BESTE NÅLEVENDE TEGNERE.

Kommer sikkert en ny kalender neste år også med nye tegnere, smør dere med tålmodighet, iallefall enkelte av dere.

Jeg skal kjøpe denne kalenderen, fin å henge ved siden av pc-en :-)

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

03.10.2005, 13:02

Jeg synes det er artig med en slik kalender, men jeg synes ikke Arild Midthun burde være representert.

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

03.10.2005, 14:25

Er ikkje Arild Midthun flink, då?

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

03.10.2005, 16:01

Jeg mener at Arild Midthun er alt for fersk som Donald tegner til han kan regnes som en "Hall Of Famer"

Fergus
25 år, Grimstad

03.10.2005, 16:12

Som Fergus sier, så er han for fersk.
Eneste grunnen til at han er med (som jeg kan skjønne) er at han er norsk, og den eneste norske Donald-tegner vi har. Jeg synes ikke det er nok for å komme i "Hall of Fame".

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

03.10.2005, 16:29

Det lå ein brosjyre om kalenderen i mitt DD&Co 40. Der la eg merke til at det var oppgitt namnet på _tretten_ teiknarar. Eg hugsar ikkje kven som er den eine som ikkje er nemnt på lista til Sigvald, men det er iallfall ein til.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

03.10.2005, 17:04

Sistemann er Mau Heymans !!

Helen
Oslo

03.10.2005, 17:27

Spør du meg, ser det ut til at de har hatt hovedfokuset med å lage en kalender med 12 (13) fine tegninger, uavhengig av hvem som har tegnet. At Arild Midthun er tatt med ser jeg ikke noe problem i, så lenge mannen tegner bra. Det er nok det som har vært hovedkriteriet.

Men hvis man skal diskutere hvem som eventuelt bør vekk, er nå min mening at Wanda Gattino har lite der å gjøre. Middelmådig tegner som jeg i farten ikke kan assosiere med en eneste positiv leseropplevelse.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

03.10.2005, 17:29

I høstkatalogen er det et bilde av tegningen til Wanda Gattino som er for oktober.
Jeg må inrømme at jeg synes den ser veldig bra ut.

Men er det noen som kan gjette seg til hvem som har tegnet forsiden ??

Helen
Oslo

03.10.2005, 17:58

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.