Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Åpning for religion i Donald Duck?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Åpning for religion i Donald Duck?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Som jeg var inne på i et annet innlegg (Andebys lokalisering), kjørte Don Rosa i historien "Jakten på tempelridderskatten" temmelig tungt på Frimurer mytologi.
Så tungt at jeg antar at Don Rosa er en frimurer. Kunne ha sjekket det, men jeg vil tro en viss S kan gjøre det for meg. Bare for å motbevise meg :-D.
Men finnes det andre historier med religiøse overtoner, kristne eller (som jakten på tempelridderskatten) på den andre siden som brukere av dette forumet har gjennomskuet?

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 12:41 av Olaf Moriarty Solstrand

176-761
40 år, Giske

10.09.2005, 23:51

Jeg syntes trollingen din var morsom intill et vist punkt, men det blir av og til for mye av det gode. Når overdrivelser tas ut i det ekstreme blir de ikke lenger morsomme.
Et godt tips: gi deg mens leken er god.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

11.09.2005, 00:30

Denne gir jeg meg ikke på.

Dette er pur avskrift av frimurermyten, og frimurerene har en slags pervertert religion som i de lavere gradene ligner kristendommen, men etterhvert blir den mer absurd enn Madonnas tolkning av Kabbalah. Jeg liker ikke å se unger utsatt for slikt svineri. Hadde jeg (måtte Gud forby) hatt unger, ville denne historien avkrevd flere timers jabajaba om syke menn man skal vokte seg vel for.

Ok, jeg er den stolt eier av jernkorset, 1ste og 2dre WW, utdelt til en SS-soldat for gud vet hva, men jeg er i det minste en dedikert samler av bizzaria (har fortjenestemedalje fra Vietnam også :-), det er sykt det)
Men hvorfor står Skrue, Donald, Ole, Dole & Doffen i et jernkors på side 49, nr 11-04? Og hvordan står de?
Hmmmm, det er ikke bra.
Dette jernkorset (som jeg naturligvis eier fordi det er så ubesribelig forjævlig at det er et must-have for de mer enn normalt perverterte blant oss) er et gjennomgangstema for resten av historien. Nå begrenser jeg meg til det, vi skal ikke lage en 200 siders utgreiing her, men du finner dette korset to steder. Og den ene er i frimurer losjen. Det andre stedet ble lite interessant her i landet etter 1945.

Når Onkel Skrue føres så glatt inn i FL, hvorfor ikke gjøre Donald til et medlem i OTO? Eller Fetter Anton til en Mormoner? Har Disney gjort et unntak for frimurer-mytologi, eller er dette en glipp?

Og nei, jeg vil sitere de perverse frimurerskriftene her, hvis du ikke kan finne dem på nettet er du ikke istand til å forstå dem likevel. Men de er der, alle sammen. Og når du nærmer deg toppen bør du seriøst vurdere å bruke proxy.
(Ja, jernkorset er brukt i historier om tempelridderne, men før 1933? Say no more)
Hvis noen har konkrete spørsmål uti emnet kan kanskje fattas@heltprivat.org hjelpe deg. Eller tvert imot.
Jeg prediker at livet er for lang til å bry seg om bagateller. Nok for meg.

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

11.09.2005, 01:43

Frimurerne er en gjeng med forvokste guttunger som tror de er tøffe fordi de legger seg ned i likkister og leker mørkegjemsel. Men de har ingenting med satanisme og nazisme å gjøre! Disse småborgerlige pingvinene liker å føle seg viktige fordi de tror at lekene deres er en videreføring av tradisjonene fra Salomos tempel, kabbalisme, tempelridderne osv. De er kanskje litt patetiske, men forholdsvis harmløse.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 12.09.2005, 00:30 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

11.09.2005, 04:12

ok, la oss få dette inn på riktig spor her.

Don Rosa har helt garantert skrevet denne historien ut fra dagens enorme interesse i bøker som "DaVinci Koden" og f.eks. Disney filmen "National Treasure".

Dette er noe som er populært i tiden og derfor ingen grunn til å tro at Don Rosa værken er tempelridder eller frimurer av den grunnen.

Lars Olav
32 år, Grimstad

15.09.2005, 00:35

Hei

Noen som ikke har lest denne?
Grundig om religion i Andeby:

http://home.c2i.net/vidarland/comics/disney/religion/innled.htm

Mvh.

Biggen
28 år, Bergen

23.09.2005, 23:27

Biggen skreiv:

Grundig om religion i Andeby:

MEGET grundig og bra side. Men i følge de som er VELDIG opptatte av fysiske lokasjoner er Andeby/Duckburg plassert helt på trynet feil av Vidar. Det var ihvertfall det den forrige tråden om den linken endte opp med å debattere.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

24.09.2005, 00:31

I Stanley Kubrick-filmen "Eyes Wide Shut" var det jo scener fra en frimurerlignende dekadent pervo-kult. Men det betyr jo ikke at Kubrick var medlem av en dekadent pervo-klubb.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

24.09.2005, 16:14

176-761 skreiv:

Som jeg var inne på i et annet innlegg (Andebys lokalisering), kjørte Don Rosa i historien "Jakten på tempelridderskatten" temmelig tungt på Frimurer mytologi.
Så tungt at jeg antar at Don Rosa er en frimurer. Kunne ha sjekket det, men jeg vil tro en viss S kan gjøre det for meg. Bare for å motbevise meg :D

I en kommentar til meg skriver Don Rosa:

My stories were based completely on Templar history -- I had no Freemasonry material in my research material. The Freemasons are modern social clubs that, many years ago, did the same general research that I did, and adopted Templar lore to use in their clubs. But I even discount Freemasons as hokum when I had Molay declare them as frauds in "The Crown of the Crusader Kings" (referring to them as "modern clubs").

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 24.09.2005, 23:15 av Sigvald

Sigvald
42 år, Stavanger

24.09.2005, 23:15

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.