Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Innbyggere

Andeby Online > Diskusjonsforum > Innbyggere

Gå tilbake til forumoversikta ...

Det er noe jeg har lurt på...
Hvor mange innbyggere er det i Andeby???
Det finnes vel ikke noe konkret svar på det?
:-)

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 12:42 av Olaf Moriarty Solstrand

Mickey
18 år, Horten

14.09.2005, 22:38

DonaldDuck skreiv:

Det er noe jeg har lurt på...
Hvor mange innbyggere er det i Andeby???
Det finnes vel ikke noe konkret svar på det?
:)

Dette er drøftet i Andebys Historie del I. Mener å huske at tallet ligger rundt 300.000.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

15.09.2005, 02:52

Det finst veldig mange konkrete svar på det, men dei varierer veldig frå gong til gong.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

15.09.2005, 12:17

Varierer vel veldig siden Skrue stadig ordner med nye bedrifter og derfor arbeidsplasser?

Innlegget blei sist redigert 15.09.2005, 14:11 av David H

David H
14 år, Østre Toten

15.09.2005, 14:11

David McDuck skreiv:

Varierer vel veldig siden Skrue stadig ordner med nye bedrifter og derfor arbeidsplasser?

Nei fordi Olaf her ser ut til å legge litt liten vekt på kildekritikk. La meg sitere fra Andebys historie - kapittel 1:

Andeby er en middels stor by med anslagsvis 250.000 - 350.000 innbyggere. Dette er riktignok et spørsmål som det finnes delte meninger om blant de lærde. Erik Hørthe som skriver de fleste fakta-artiklene i DD&Co, opplyser at den eneste gangen han har funnet tallet på Andebys innbyggere nevnt er i historien "The People Collector" fra 1966 (utgitt som "Velkommen til Andeby" i AA&Co 27/1967). I denne historien som er tegnet av Tony Strobl og Steve Steere (trolig etter et manus av Bob Gregory), passerer Andeby 10.000 innbyggere. Men dette tallet synes å ligge altfor lavt i forhold til det Andeby som presenteres I Barks’ og Rosas historier. Rob Klein, en av dem som faktisk har drøftet dette med Barks selv, sier: "Barks opererte aldri med en eksakt størrelse på Andeby. Han gjorde byen større eller mindre alt etter hvilke forhold og omgivelser han trengte i den enkelte historie. Av samme grunn kunne han plassere den ved kysten eller i for eksempel landlige omgivelser". Ut fra en samlet vurdering konkluderer til slutt Klein med at han går for Don Rosas syn om at Andeby er en middels stor by i amerikansk sammenheng, og da med et innbyggertall mellom 250.000 og 350.000. En annen sentral Donaldist, nederlenderen Harry Fluks sier seg langt på vei enig med Klein og legger til: "Andeby har utvilsomt flere enn 100.000 innbyggere ettersom den unektelig synes å være større enn Nederlandske byer som 'Zoetermeer'og 'Almere'."

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

16.09.2005, 03:46

Det kommer vel litt an på hvordan man velger å se på. For å henvise til debatten om det fins øl i Andeby, så viser jeg til dette innlegget
Loke Aesir skreiv:

Vel, eg har aldri sett eit oksygenatom i Donaldseriar, men eg antek at dei har vore der heile tida for det...

Ut fra denne tankegangen fins det bare de menneskene/dyrene man har sett iAndeby. En helt ulogisk konklusjon.

Jeg velger å støtte meg til vår venn fra Stavanger:

Sigvald skreiv:

Dette er selvsagt IKKE riktig. Riktignok sørger Disney, Egmont og andre for at øl og annen alkohol ikke lenger vises i seriene, men å bruke det som et bevis på at slikt ikke eksisterer der er bare vrøvl. I Norge finner man IKKE reklame for pils og sterkere drikkevarer - betyr det at dette IKKE finnes i Norge eller forteller det bare om sensur av reklamen?

Dette er nok et eksempel på at små menn kan inneha stor kompentanse. :-)

Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!

http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.

Guffen Delbekk
23 år, Halden

16.09.2005, 08:44

Sigvald skreiv:

Nei fordi Olaf her ser ut til å legge litt liten vekt på kildekritikk.

Høh? Du skriver jo sjølv at det eg seier her, altså at det varierer veldig frå historie til historie, stemmer overens med Carl Barks! "Barks opererte aldri med en eksakt størrelse på Andeby. Han gjorde byen større eller mindre alt etter hvilke forhold og omgivelser han trengte i den enkelte historie. Av samme grunn kunne han plassere den ved kysten eller i for eksempel landlige omgivelser". Meiner du at Barks er ei dårleg kjelde?

Uansett; i dei historiene der vi har fått opplyst innbyggjartal, varierer dei veldig. I "The People Collector" er det 10.000. I ei nederlandsk historie som kom i 2002 eller deromkring, får vi vite nøyaktig kor mange stemmeberettigede innbyggjarar Andeby har (eit tal eg meiner låg på rundt 150.000), og då seier det seg sjølv at innbyggjartalet er langt høgare enn 10.000. Så dette varierer klart frå historie til historie.

Sjølvsagt er det ein brukbar teori at Andeby har anslagsvis 250.000-350.000 innbyggjarar. Men det er ein teori som ikkje er bekrefta av ei einaste historie. For dei som måtte ønske å bruke berre Barks og Rosa som sikre kjelder, eksisterer det ingen slike tal hos nokre av dei to (men vi veit at hos Barks varierte storleiken på Andeby veldig frå historie til historie). Alternativet er å sjå på alle historier som er skrive, og då vil ein sjå at det finst veldig mange tal som strider mot kvarandre.

Så skal ein finne eit svar på kor mange innbyggjarar Andeby har basert på historiene - som er dei einaste faktiske kjeldene vi har, alt anna er gjetningar og teoriar - kan vi kome fram til to ulike konklusjonar:
a) innbyggjartalet i Andeby varierer veldig frå historie til historie
b) vi veit ikkje kor mange innbyggjarar Andeby har

Desse to konklusjonane er heller ikkje motstridande. Så skal vi basere oss på alle historiene som er skrive, kan vi vera einige om at innbyggjartalet varierer veldig (og at vi ikkje veit kor mange innbyggjarar byen har akkurat no). Skal vi basere oss berre på Carl Barks og Don Rosa, ser vi at vi ikkje veit noko som helst om kor mange innbyggjarar byen har (men det er samtidig tydeleg hos Barks at storleiken på byen varierer frå historie til historie).

Det einaste vi kan kome fram til frå å lese historiene, uavhengig av korvidt vi reknar Barks og Rosa som Den Eine Rette Sanning eller ikkje, er altså at vi ikkje veit kor mange innbyggjarar byen har, og at innbyggjartalet er veldig skiftande. Skal vi kome fram til noko meir eksakt enn det, må vi ty til teoriar og hypoteser og anslag.

Og i så tilfelle vil eg vel seie at 250.000-350.000 er ei ganske god gjetning. Men det kan ikkje bli noko anna enn ei gjetning, ettersom talet ikkje kjem frå kjeldene.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

16.09.2005, 12:26

Olaf Solstrand skreiv:

Uansett; i dei historiene der vi har fått opplyst innbyggjartal, varierer dei veldig. I "The People Collector" er det 10.000. I ei nederlandsk historie som kom i 2002 eller deromkring, får vi vite nøyaktig kor mange stemmeberettigede innbyggjarar Andeby har (eit tal eg meiner låg på rundt 150.000), og då seier det seg sjølv at innbyggjartalet er langt høgare enn 10.000. Så dette varierer klart frå historie til historie.

Bare litt info om denne historien, eller 'Velkommen til Andeby', som den heter på norsk. Det er nemlig et poeng at byen skal være relativt liten i denne historien, for det skal utgis nytt kart over landet, og byer som har mer enn 10.000 innbyggere blir avmerket med stjerne, mens de som er mindre, bare blir en liten sort flekk. Dette bekymrer ordføreren i Andeby, og Dolly får dermed oppgaven å lage en velkomstkomite til nye innbyggere, slik at flere vil flytte dit. Samtidig har Donald oppgave som regningsbud, og han bruker de mest utrolige virkemidlene for å drive inn penger fra folk. En som skylder penger, er visstnok mer gjenstridig enn de andre, så derfor forkler Donald seg som velkomstdamen for lettere få taket på ham. For at byen skal få publisitet, blir velkomstdamen vist på fjernsyn, men selvsagt er det Donald som blir filmet i stedet, og de ufine metodene han bruker overfor mannen som skylder penger, gir i utgangspunktet veldig dårlig reklame. Etter mange strabaser, klarer til slutt Donald å få inn de 85 ørene som mannen skyldte, og nå viser det seg at faktisk dette var god reklame for byen likevel, da de nå kan skilte med "Andeby, den Lovlydige Byen", og dermed blir det mange som vil flytte dit.
Dette er en meget morsom historie med mye komikk, og oppbyggingen og fantasien her kan nesten sammenlignes med det Barks lagde. Så synd at det er så sjeldent denne typen historier kommer i reprise...

Halvor (www.donaldbladet.com)

Halvor
48 år, Bergen

18.09.2005, 18:56

Halvor skreiv:

Dette er en meget morsom historie med mye komikk, og oppbyggingen og fantasien her kan nesten sammenlignes med det Barks lagde. Så synd at det er så sjeldent denne typen historier kommer i reprise...

Du nevner "reprise", etter det jeg kan se har den ikke vært utgitt her i Norge, eller har den det?

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

18.09.2005, 21:55

Sannsynlegvis vart historia gjeve ut i DD nr. 26/1967 eller deromkring, akkurat som i Danmark og Sverige. Ho er berre ikkje indeksert i INDUCKS.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Innlegget blei sist redigert 18.09.2005, 22:02 av Sølve

Sølve
19 år, Ullensvang

18.09.2005, 22:02

Sølve skreiv:

Sannsynlegvis vart historia gjeve ut i DD nr. 26/1967 eller deromkring, akkurat som i Danmark og Sverige. Ho er berre ikkje indeksert i INDUCKS.

Riktig, den ble utgitt i nr.27/67, et svært godt blad uten dødpunkter. Anbefales!

Halvor (www.donaldbladet.com)

Halvor
48 år, Bergen

18.09.2005, 22:59

Jeg mener å huske en annen historie hvor innbyggertallet blir fastslått. Den forekommer i pocketbok nr. 2 (Onkel Skrues skattejakt). Der bestiller Skrue tilsynelatende et bokverk av forlaget der Donald jobber som selger - dvs. han bestiller 10 millioner eksemplarer, som visstnok tilsvarer 10 eks. pr. innbygger. Riktignok skyldes alt en datafeil, men like fullt...

Arne K
Vestby

21.09.2005, 21:52

Arne K skreiv:

Jeg mener å huske en annen historie hvor innbyggertallet blir fastslått...

Jeg tror ikke at Donald Pocket kan brukes til å fastslå noe som helst av denne karakter som absolutt fakta - særlig ikke med tanke på at mange her ikke engang annerkjenner Barks og Rosa som absolutte autoriteter.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 22.09.2005, 21:40 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

22.09.2005, 21:40

Sigvald skreiv:

Jeg tror ikke at Donald Pocket kan brukes til å fastslå noe som helst av denne karakter som absolutt fakta - særlig ikke med tanke på at mange her ikke engang annerkjenner Barks og Rosa som absolutte autoriteter.

Barks er i det minste representert i Donald Pocket, og som "grunnlegger" av Andeby er det jo greit å følge han: Andeby har varierende innbyggertall alt etter som det passer den enkelte histore.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

22.09.2005, 21:52

Ja, poenget mitt var ikke å fastslå at Andby har 1 million innbyggere. Jeg ville bare gi ytterligere et eksempel på innbyggertallet varierer fra historie til historie, og da er denne historien et godt eksempel, siden tallet her er angitt ganske eksakt - og ganske ulikt eksempler nevnt tidligere i denne tråden.

Arne K
Vestby

23.09.2005, 09:12

Sigvald skreiv:

Dette er eit område der det ikkje eksisterer absolutte fakta. Det eksisterer fakta, men dei viker frå tilfelle til tilfelle. Og sjølv dersom ein tenker slik at Barks og Rosa er absolutte autoriteter, er fakta i dette tilfellet at dei aldri har kome med nokre slike tal.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.09.2005, 12:16

Når skal Sigvald innse at ingenting i Donald er FAKTA? Donald og onkel Skrue er tegneseriefigurer i en tegneserie. De er oppdiktede og eksisterer ikke, så derfor er INGENTING i Disney-serier fakta. Det mener nok også Don Rosa selv.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

24.09.2005, 16:16

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.