Andeby Online > Diskusjonsforum > Sponheim = Guffen?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Som et historisk lavmål innenfor norsk politisk meningsmåling presenterte man nylig hvilke Disney-figurer velgerne assosierte med norske partiledere. (I kid you not!) For min del skjøv jeg - antakelig i et klassisk tilfelle av freudiansk fortrenging - det hele bak til de innerste gjemmer av min mørkeste underbevissthet. Men i etterhånd har jeg blitt litt nysgjerrig på hva man faktisk kom fram til. Uten å invitere til partipolitisk agitasjon (som i så fall forhåpentligvis vil bli nådeløst bortredigert av AOLs strenge, men rettferdige voktere) ber jeg oppmerksomme brukere om å gjenoppfriske hukommelsen. Så vidt jeg husker, mente den norske allmuen å se klare paralleller mellom Venstres partileder og bestemors gårdsgutt... Men hva med Jens, Kristin, Erna, Carl I. og alle de andre snatrende skvaldrebøttene i den politiske andedammen? Hvem assosierer velgerne dem med? Donald? Anton? Spøkelseskladden?
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 12:55 av Olaf Moriarty Solstrand
Karamell
40 år, Oslo
10.09.2005, 04:38

Karamell skreiv:
Som et historisk lavmål innenfor norsk politisk meningsmåling presenterte man nylig hvilke Disney-figurer velgerne assosierte med norske partiledere. (I kid you not!) For min del skjøv jeg - antakelig i et klassisk tilfelle av freudiansk fortrenging - det hele bak til de innerste gjemmer av min mørkeste underbevissthet. Men i etterhånd har jeg blitt litt nysgjerrig på hva man faktisk kom fram til. Uten å invitere til partipolitisk agitasjon (som i så fall forhåpentligvis vil bli nådeløst bortredigert av AOLs strenge, men rettferdige voktere) ber jeg oppmerksomme brukere om å gjenoppfriske hukommelsen. Så vidt jeg husker, mente den norske allmuen å se klare paralleller mellom Venstres partileder og bestemors gårdsgutt... Men hva med Jens, Kristin, Erna, Carl I. og alle de andre snatrende skvaldrebøttene i den politiske andedammen? Hvem assosierer velgerne dem med? Donald? Anton? Spøkelseskladden?
Jeg har funnet følgende:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/17/400760.html
Donald Duck = Carl I. Hagen
Donald Duck oppfattes som et typisk middelklasse og gjennomsnittsmenneske. Hans sosiale posisjon er overalminnelig. Stort sett blid og fornøyd. Alltid i konflikt med naboene. Klovn. Drives av misunnelse. Vil være noe annet enn det han er. Har underlegenhetsfølelse.
Dolly Duck = Erna Solberg
Dolly Duck oppfattes som Andebydronning. Mekler i kranglene mellom fetter Anton og Donald, samler inn penger til fattige barn, foreningskvinne.
Mikke Mus = Jens Stoltenberg
Mikke Mus oppfattes som en snusfornuftig spissborger, slåss mot Andebys underverden, ordner opp når det trengs, høvisk, klok og modig. De "svakes" beskytter. Den som bringer stabiliteten i Andeby tilbake.
Minni Mus = Kristin Halvorsen
Minni Mus oppfattes som politisk korrekt. Karismatisk. Deltar aldri i skjønnhetskonkurranser som Dolly, stor innflytelse, klesbevisst.
Klara Ku = Valgerd Svarstad Haugland
Klara Ku oppfattes som bygdefolkelig og kvasikulturell. Overalminnelig. Ikke alltid på høyde med situasjonen.
Magica fra Tryll = Siv Jensen
Magica fra Tryll oppfattes som handlekraftig, mektig og selvstendig. Alltid den som angriper. Den største individualisten i Andeby. Målrettet.
Gulbrand Gråstein = Lars Sponheim
Gulbrand Gråstein er kjent for å bruke ufine metoder og skitne triks for å komme i posisjon. Vil gjerne være "Kalif i stedet for Kalifen".
Klodrik = Thorbjørn Jagland
Klodrik oppfattes som mannen med de store visjoner. Et lyrisk og følsomt sinn. Søker den store sannheten. Aldri rådløs, men en dustemikkel.
Ole, Dole, Doffen = Jon Lilletun
Ole, Dole og Doffen oppfattes som tre prektige speidere. Det fornuftige korrektiv til Donald. Kommer alltid med løsningen på problemet.
Petter Smart = Kjell Magne Bondevik
Petter Smart oppfattes som en beskjeden idealist som setter tydelige spor. En joker. Representerer den sunne fornuft og fikser og ordner alt. Den alle går til når alt annet er prøvd.
---------------------
Merk at dette ikke holder vann vitenskapelig sett ettersom Duckburg og Mouston/Mouseville blandes sammen samt at også personer utenfor disse byene (Magica og Gråstein) regnes med.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 10.09.2005, 05:19 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
10.09.2005, 05:14

Jeg tror faktisk ikke dette hadde holdt vann vitenskapelig sett dersom politikerne ***kun*** hadde blitt sammenlignet med figurer fra Duckburg heller.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
19 år, Kongsvinger
10.09.2005, 22:10

Kan ikke fatte og begripe, at noen har tid til tøv og tull som dette. Det er tross alt mangt og meget som skal katagoriseres, redigeres, implikiseres, duhagiseres... POMPEL OG PIIILT!!!
Men Siggen, ja jeg tar meg den frihet å være familiær, Carl I er da på veg ut? Siw skal jo overta den sekten der, frg eller hva det nå var (jeg er en verdikonservativ liberal anarkist, så jeg er ikke så inne på disse venstrepartiene). Du vet, all makt til Staten, Snuten.. (unskyld, politiet) kan når som helst og uten mistanke gå inn i ditt hjem og registrere hva du har og legge det inn i databaser som enhver amatørhacker kan bryte seg inn i, du vet alt det Carl I stoffet, eller Stalin stoffet. Same sh*t new etc.
Men ok, Carl I har varslet sin avgang, skal Donald Duck også ta med seg en overdådig alt for høy pensjon og flytte til Spania for å snylte på fremtidige generasjoner?
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
39 år, Giske
10.09.2005, 23:01

Ja, unskyld, ser at dette blir for drøyt. Bør være partipolitisk uavhengig nå like før valget. Og all ting.
Carl I og Stalin er ikke helt det samme. At Stalin hadde makt, er en ting, mer vesentlig er det vel at han er død. Om Carl I kan jeg si at han ikke er død.
Om Donald: JA LA HAN LEVE! JA LA HAN LEVE!! JA LA HAN LEVE uti hundrade år. Og han heter ikke Donald I. Duck.
Hrmf. Da skulle den politiske møkka være ryddet bort.
Godt valg.
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
39 år, Giske
10.09.2005, 23:10

Hehe, jeg syntes sammenligningen mellom Klodrik og Jagland var ganske god.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
11.09.2005, 00:34

176-761 skreiv:
Siw skal jo overta den sekten der...
I motsetning til DeLillos eller hvem det nå var som hadde en låt ved navn "Siw" så er Siv Jensen selvsagt seriøs og skriver sitt navn på korrekt vis i stedet for å ty til en fjollete og harry W i slutten av navnet.
FrP er forøvrig motstander av overvåking og har bl.a. vist det ved å ta avstand fra automatisk trafikkovervåking.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
11.09.2005, 01:55

Takk til Sigvald for sitt første innlegg. Informativt og saklig. Som ventet skled denne tråden imidlertid raskt ut i halvdulgte politiske ytringer. Og siden vi er i gang: Interessant å merke seg at mens Magica er en av mine absolutte favoritter, så er Siv/Siw (som Magica altså sammenliknes med - eller var det omvendt?) på sin side det nøyaktig motsatte.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 11.09.2005, 03:49 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
11.09.2005, 03:49

Helt enig!
Siv er da ikke politisk korrekt!
FrP er ganske pirkete!
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
11.09.2005, 08:20

Audun McDUCK skreiv:
Helt enig!
Siv er da ikke politisk korrekt!
FrP er ganske pirkete!
Er jeg den eneste som sermotsetningene i det innlegget?
Siv, frp's nestleder, er ikke politisk korrekt, mens frp er ganske pirkete...?!?
Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!
Asterix
18 år, Sande i Vestfold
11.09.2005, 10:57

Jeg er litt skuffet over den oversikten til dagblodet. Jeg hadde ventet at dagblodet som konger av forflatning av norsk politisk journalistikk hadde bedre meldinger å komme med enn dette. Det er jo også ekstra ille at de neglisjerer ett parti som stiller lister i alle fylker, nemlig kystpartiet. Det partiet burde absolutt også vært med i oversikten med sin tidligere leder Steinar Bastesen og hvem fra Andeby hadde vel passet bedre som sammenligning enn gode gamle Moby Duck. Jeg tipper noen i redaksjonen i dagblodet angrer bittert på at de glemte den sammenligningen der.
Så var vel tråden tilbake der den hører hjemme også, i Andeby og ikke på løvebakken.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 11.09.2005, 11:59 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
11.09.2005, 11:58

Når me snakker om val: Er det nokon andre enn meg som hugser at det var eit val i Andeby for nokre år sidan, der lesarane av Donald Duck & Co skulle stemma fram kven me ville ha til ordførar? Eg hugser at eg stemte (på donald.no) på frøken Vable, men me fekk vel aldri vita korleis valet gjekk, gjorde me?
Sigwald skreiv:
I motsetning til DeLillos eller hvem det nå var som hadde en låt ved navn "Siw" så er Siv Jensen selvsagt seriøs og skriver sitt navn på korrekt vis i stedet for å ty til en fjollete og harry W i slutten av navnet.
Dette har du sjølvsagt heilt rett i.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Innlegget blei sist redigert 11.09.2005, 12:47 av Sølve
Sølve
18 år, Ullensvang
11.09.2005, 12:47

Sølve skreiv:
Når me snakker om val: Er det nokon andre enn meg som hugser at det var eit val i Andeby for nokre år sidan, der lesarane av Donald Duck & Co skulle stemma fram kven me ville ha til ordførar? Eg hugser at eg stemte (på donald.no) på frøken Vable, men me fekk vel aldri vita korleis valet gjekk, gjorde me?
Hva hadde skjedd med Andengen? Gått av etter korrupsjonsavsløringer?
12.09.2005, 00:29

No skal eg vera off-topic. Eg skal skrive eit heilt innlegg som har absolutt ingenting med Donald å gjera. Eg beklager, men eg hadde ikkje gjort det dersom det ikkje var viktig.
**HUGS** **Å** **STEMME!**
Sånn. Då var det sagt. Kremt.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
12.09.2005, 08:54

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.