Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvilken er best?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Hvilken historie er etter din mening den beste? Spør du meg er det historien om "Firkantlandet" der hvor de bare spiste "firkantegg", den er utrolig bra...!
08.01.2004, 21:08

Vanskeleg å velja ein favoritt, men for meg blir det anten "Onkel Skrue rømmer fra rikdommen" eller "Gullhjelmen".
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.01.2004, 21:19

"den beste" er litt vanskelig å svare på, men en av de morsomste må vel være Rosas "Glem det!"
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
11.01.2004, 12:34

"en drøm for livet" er innmari god, absolutt på min "5 på topp." kom ikke på den i sted.
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
11.01.2004, 17:12

Tja, må si "i det gamle california" er en meget høy kandidat. Av Don Rosa sine historier liker jeg aller best "Mynten" Men historien hvor Donald og guttene er kommet i vikingtiada ved hjelp av en tidsmaskin som petter smart har laget. Tja, hva het nå den igjen, tegnet og fortalt av marco rota, den er også veldig høyt på listetoppen.
se denne fete hjemmesiden! http://home.hia.no/~atleh04
Atle Håland
22 år, Iveland
11.01.2004, 18:20

Atle Håland skreiv:
"Men historien hvor Donald og guttene er kommet i vikingtiada ved hjelp av en tidsmaskin som petter smart har laget. Tja, hva het nå den igjen, tegnet og fortalt av marco rota, den er også veldig høyt på listetoppen."
Dette er Eventyr med tidsmaskinen del 1 - Reisen til Miklagard.
Som mange har sagt er det vanskelig å velge en favoritt, men jeg kan jo nevne f.eks. Gullhjelmen, Den lure onkel Skrue, De vises sten, Visdommens voktere og De ti avatarene.
Einar
22 år, Vennesla
11.01.2004, 19:11

Takk Einar! Det var det den het ja!
Jaså, du er fra Vennesla? Det er jo to mil sør fra hvor jeg bor det! Faktisk så er jeg i Vennesla på skolen nå!
se denne fete hjemmesiden! http://home.hia.no/~atleh04
Atle Håland
22 år, Iveland
15.01.2004, 09:14

Kan vel ha en stooor diskusjon om dette er en historie, men noe av det jeg likte best var "Skrues liv". Det er vel strengt talt flere historier smeltet sammen, men jeg synes den er spennende og er fylt med eventyr, spenning, kjendiser osv.
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
15.01.2004, 09:18

Serien het "Skrues liv" da den gikk i Donald Duck & Co. Kun boka som ble gitt ut etterpå fikk navnet "Skrue McDucks liv og levnet" (altså levnet, ikke levner...)
Tommy
25 år, Odda
15.01.2004, 15:19

oddvang skreiv:
"Antar at du mener 'Skrues liv og levner'...
Den er utrolig bra!"
Ja, serien hadde to navn som sagt. Jeg leste den i det vanlige Donald Duck&co bladet og derfor kaller jeg det for "Skrues liv". Noen sier potet og andre sier potit;-)
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
15.01.2004, 16:07

Må bare innrømme at en historie som jeg virkelig digger er "Reisen til Key West" av Miguel Pujol. Den må leses for å oppleves. Og en historie som da nesten naturligvis må tilføyes er "Skatt i glass og ramme" av Don Rosa, som finner sted i omtrent de samme omgivelsene. Men jeg synes faktisk at den førstnevnte er den beste historien jeg har lest. Kanskje et hån mot Carl Barks, men det får bare være.
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
http://wilfu.blogspot.com
Wilfu
21 år, Bamble
15.01.2004, 16:14

Marco Rota-historien som het "saresenerens natt" syns jeg ligger helt i toppen av skalaen. Ellers mener jeg at det ikke bare er Don Rosa- og Carl Barks-historier som kan kalles fantastisk bra. Det finnes mange andre historier som også er gode, også av forfattere som ikke både tegner og skriver, slik som Van Horn, Rosa, barks, Rota, Scarpa osv. Jeg husker for eksempel en historie av Per Hedman. Det må ha vært en eller annen påske. Donald arbeider for Skrue på en satelittfabrikk der satelittene er formet som egg.
Donald vil vinne påskeparaden der en konkurrerer om hvem som har det største egget. Derfor bestemmer han seg for å fylle en av satelittene med sjokolade og lager et påskegg av det. Uheldigvis faller han inni egget mens det ennå er i fabrikken. Egget blir lagt i en rakett og blir sendt ut i verdensrommet av Skrue som tror at den er full av allverdens elektronikk. Det hele ender med at egget styrter ned i Andeby-sentrum og Donald vinner påske-paraden. En totalt ulogisk og usannsylig historie tegnet av vicar, men likevel en av de beste og mest fantasifulle historiene jeg har lest. Grunnen til at denne historien, eller en lignende en, vanligvis ikke ville bli nevnt i en slik tråd som dette er en relativt anonym forfatter.
Mange av de morsomste historiene(i tillegg til Don Rosas selvfølgelig) finnes i pocket-bøkene(også i de nyere). "Ikke over min nevøs lik" må da være et udødelig Skrue-sitat.
HMS
24 år, Karmøy
15.01.2004, 22:31

Hei HMS!
Finner ikke e-post adressen din noen plass. Har du lyst å ta kontakt med meg via e-post skjemaet på Andeby Online? Tenkte vi kunne diskutere noe rundt omtaler...
Beklager å måtte forstyrre dere andre med dette!
Tommy
25 år, Odda
15.01.2004, 22:41

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.