Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andebys lokalisering

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andebys lokalisering

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Det har vært mange diskusjoner gjennom tidene om hvor i verden Andeby befinner seg.

Jeg kan nå fortelle at jeg har resonert meg frem til en "fasit"!

Noen antagelser må gjøres:
1: Ingen tegnere/forfattere har mer rett enn andre. (Desverre, som jeg har nevnt i en annen tråd, gjør Don Rosa dette vanskelig. Derfor regner vi med at han bygger alle sine fakta på Barks, slik at vi kan konsentrer oss om Barks og andre)
2: I Andeby feirer de //ikke// 4. juli. Den berømte kalkunmiddagen blir spist på jubileumet av Andebys grunnleggelse, til ære for Kornelius Kvakk.
3: Selv om kalkuner tradisjonelt bare lever vilt i Amerika, går vi ut i fra stammer med rømte kalkuner trives i skogene også i andre verdensdeler.
4: Alle forfattere/tegnere bruker elementer fra sine egne lokalområder. Dette forklarer hvorfor Andeby enkelte ganger ser ut som en Italiensk fiskelandsby, mens den andre ganger har palmer og lange strender. osv

Fakta fra tidligere:
Andeby er en rimelig stor by. Jamfør Barks og Marco Rota. De har internasjonal flyplass, domkirke, travel havn, eget fotballag osv.. Hæren holder tilogmed til i nærheten. De lystrer Skure McDucks minste vink. Jamfør Don Rosa.
Fra Barks vet vi at Andeby ligger i Calisota. Navnet er en blanding av California og Minnesota. Navn tatt fra USA der Barks levde. Av dette kan vi ikke si at Calisota nødvendigvis ligger i Amerika.
Calisota er enten en større stat, der Andeby er en av de største byene. Eller så er Calisota en egen bystat med Andeby som sentrum. Men jeg tror Gåseby og de andre nabobyene også ligger i Calisota. Jeg kan ikke huske noen historier (bortsett fra nye Don Rosa) som bastant sier at Andeby ligger i Amerika.

Derimot leste jeg en historie nylig som sier veldig mye om Andebys beligenhet.
Historien heter "Virtuosens Filoin". (D93257 "The Virtuoso's Violin") Den er skrevet av Bob Langhans (Amerikaner) og tegnet av José Cardona Blasi (Spansk). I Norge er denne utgitt i bladet "Disney's seriepocket nr. 20/94, Mikke krim # 1994-10".
I rute 1 og 2/3 på side 85 er det en sekvens der Mikke bruker telefonen. Vi vet ca tidspunktet dette skjer. Klokken 17:00 møter mikke opp i operaen. Vi er vitne til at et tyveri blir oppdaget, undersøkelser og vitneavhøringer blir gjort. Først sent på kvelden er Mikke tilbake på kontoret. Det er mørkt og jeg antar at klokken er mellom 24 og 01 da Mikke ringer. Personen han ringer er T. Arteletta i Venezia. I rute nr 1 ser vi Mikke snakke i telefonen. Fra kontorvinduet ser vi en avtagende halv-måne i fase ne, med en helningsgrad på ca 5 grader mot klokken. I rute 2/3 ser vi Arteletta snakke i telefonen. Tydelig oppgitt over tidspunktet Mikke ringer. De er derfor i nogenlunde samme tidssone. Dette ser vi også på månen, som ligger nesten like høyt over horisonten både hos Mikke og Arteletta. Utenfor huset i Venezia, over en gondol (det er ikke tvil at det er Venezia det er snakk om), ser vi altså også månen. Det er den samme halv-månen i ne, men her heller den bare med 1 grad mot klokken. Altså må Mikkes kontor befinne seg noe lengre sør enn huset til T. Arteletta i Venezia.
I Mikke Krim -serien er forøvrig Andeby tegnet i en slags Chicago-stil. Mye kriminalitet (mafia) og korrupsjon blandt politi og politikere.

Konklusjon:
- Staten Calisota trenger ikke ligge i Amerika.
- Andeby må ligge noen grader sør for Venezia, men mange grader nord for ekvator.
- Andeby må ligge i ca samme tidssone som Venezia.

**Derfor:**
Av dette kan vi anta at eneste mulighet er at Andeby, og Calisota, ligger på den **Italienske** **halvøy** .

Hvordan lanskapet og byen ser ut, kan selvfølgelig forandres ettersom hva tegneren behøver for å fortelle en historie, så det er ingenting som tilsier at byen ikke ligger her.
Og ja: Jeg vet at jeg i en tråd nylig skrev at jeg ikke likte bombastiske sannheter i Donalds univers, men her kunne jeg ikke dy meg..

Noen som mener jeg tar feil eller har misforstått noe?

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 09:49 av Olaf Moriarty Solstrand

Diff

18.08.2005, 23:55

Diff skreiv:

Det har vært mange diskusjoner gjennom tidene om hvor i verden Andeby befinner seg.

Jeg kan nå fortelle at jeg har resonert meg frem til en "fasit"!

Noen antagelser må gjøres:
1: Ingen tegnere/forfattere har mer rett enn andre. (Desverre, som jeg har nevnt i en annen tråd, gjør Don Rosa dette vanskelig. Derfor regner vi med at han bygger alle sine fakta på Barks, slik at vi kan konsentrer oss om Barks og andre)

Enig.

2: I Andeby feirer de //ikke// 4. juli. Den berømte kalkunmiddagen blir spist på jubileumet av Andebys grunnleggelse, til ære for Kornelius Kvakk.

Hvor har du beviset på at de IKKE feirer 4.juli? Et av Barks oljemalerier viser jo 4.juli-feiring i Andeby. Dessuter spiser de kalkun på Thanksgiving og 1.juledag, som ellers i USA.

3: Selv om kalkuner tradisjonelt bare lever vilt i Amerika, går vi ut i fra stammer med rømte kalkuner trives i skogene også i andre verdensdeler.

Muligens, but whats the point?

4: Alle forfattere/tegnere bruker elementer fra sine egne lokalområder. Dette forklarer hvorfor Andeby enkelte ganger ser ut som en Italiensk fiskelandsby, mens den andre ganger har palmer og lange strender. osv

Fakta fra tidligere:
Andeby er en rimelig stor by. Jamfør Barks og Marco Rota. De har internasjonal flyplass, domkirke, travel havn, eget fotballag osv.. Hæren holder tilogmed til i nærheten. De lystrer Skure McDucks minste vink. Jamfør Don Rosa.
Fra Barks vet vi at Andeby ligger i Calisota. Navnet er en blanding av California og Minnesota. Navn tatt fra USA der Barks levde. Av dette kan vi ikke si at Calisota nødvendigvis ligger i Amerika.
Calisota er enten en større stat, der Andeby er en av de største byene. Eller så er Calisota en egen bystat med Andeby som sentrum. Men jeg tror Gåseby og de andre nabobyene også ligger i Calisota. Jeg kan ikke huske noen historier (bortsett fra nye Don Rosa) som bastant sier at Andeby ligger i Amerika.

Det kan jeg, Norske oversettere(og jeg regner med at du baserer deg på disse)har konsekvent fjernet USA og Amerika i oversettelsene, men i flere Barks-serier på originalspråket nevnes det at Donalds hjemland er USA og at han er en "American". "Back to America" har blitt oversatt til "hjem fra Andeby". I "Eggemyseteriet""Lost in Andes" ble "We`re Americans" oversatt til "vi er forskere". Eksemplene er atskillig flere.

Derimot leste jeg en historie nylig som sier veldig mye om Andebys beligenhet.
Historien heter "Virtuosens Filoin". (D93257 "The Virtuoso's Violin") Den er skrevet av Bob Langhans (Amerikaner) og tegnet av José Cardona Blasi (Spansk). I Norge er denne utgitt i bladet "Disney's seriepocket nr. 20/94, Mikke krim # 1994-10".
I rute 1 og 2/3 på side 85 er det en sekvens der Mikke bruker telefonen. Vi vet ca tidspunktet dette skjer. Klokken 17:00 møter mikke opp i operaen. Vi er vitne til at et tyveri blir oppdaget, undersøkelser og vitneavhøringer blir gjort. Først sent på kvelden er Mikke tilbake på kontoret. Det er mørkt og jeg antar at klokken er mellom 24 og 01 da Mikke ringer. Personen han ringer er T. Arteletta i Venezia. I rute nr 1 ser vi Mikke snakke i telefonen. Fra kontorvinduet ser vi en avtagende halv-måne i fase ne, med en helningsgrad på ca 5 grader mot klokken. I rute 2/3 ser vi Arteletta snakke i telefonen. Tydelig oppgitt over tidspunktet Mikke ringer. De er derfor i nogenlunde samme tidssone. Dette ser vi også på månen, som ligger nesten like høyt over horisonten både hos Mikke og Arteletta. Utenfor huset i Venezia, over en gondol (det er ikke tvil at det er Venezia det er snakk om), ser vi altså også månen. Det er den samme halv-månen i ne, men her heller den bare med 1 grad mot klokken. Altså må Mikkes kontor befinne seg noe lengre sør enn huset til T. Arteletta i Venezia.
I Mikke Krim -serien er forøvrig Andeby tegnet i en slags Chicago-stil. Mye kriminalitet (mafia) og korrupsjon blandt politi og politikere.

Konklusjon:
- Staten Calisota trenger ikke ligge i Amerika.. }}
-Isåfall går du imot Carl Barks.

- Andeby må ligge noen grader sør for Venezia, men mange grader nord for ekvator.
- Andeby må ligge i ca samme tidssone som Venezia.

**Derfor:**
Av dette kan vi anta at eneste mulighet er at Andeby, og Calisota, ligger på den **Italienske** **halvøy** .

Hvordan lanskapet og byen ser ut, kan selvfølgelig forandres ettersom hva tegneren behøver for å fortelle en historie, så det er ingenting som tilsier at byen ikke ligger her.
Og ja: Jeg vet at jeg i en tråd nylig skrev at jeg ikke likte bombastiske sannheter i Donalds univers, men her kunne jeg ikke dy meg..

Absolutt. Du baserer deg jo ut i fra EN italiensk historie når det er hundrevis av andre serier fra overalt som sier noe annet. Stikkord: paralelle univers.

Dessuten blir det for dumt å basere seg på en italiensk MIKKE-historie da det er en kjent sak at Mikke i de italienske seriene IKKE bor i Andeby.

Din teori blir fullstendig forkastet av meg. Beklager.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Innlegget blei sist redigert 19.08.2005, 00:39 av Sleipe-Simon

Sleipe-Simon

19.08.2005, 00:38

Diff skreiv:

For det første baserer du resonementene på lite annerkjente serieskapere - for det annet glemmer du at Mikke Mus i den originale versjonen bor i Mouston - ikke i Donalds Andeby.

Sleipe-Simon skreiv:

Dessuten blir det for dumt å basere seg på en italiensk MIKKE-historie...

Nå oppgir han at denne historien har en D-kode så den er vel en Egmont historie. Han sier også at skribenten er amerikaner, mens tegneren er europeer. Utover det har du selvsagt helt rett i dine kommentarer.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 19.08.2005, 02:11 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

19.08.2005, 02:06

Sigvald skreiv:

for det annet glemmer du at Mikke Mus i den originale versjonen bor i Mouston - ikke i Donalds Andeby.

Nei, det gjer han ikkje. I den originale versjonen frå 1930-talet budde han i ein by som ikkje var namngitt, med unntak av eitt tilfelle der namnet "Mouseville" var nemnt.

Det blir litt dumt å hevde at Gladstones oversetjingar frå 1990-talet er "den originale versjonen" av Mikke Mus.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.08.2005, 08:35

Sleipe-Simon skreiv:

Hvor har du beviset på at de IKKE feirer 4.juli? Et av Barks oljemalerier viser jo 4.juli-feiring i Andeby. Dessuter spiser de kalkun på Thanksgiving og 1.juledag, som ellers i USA.

Hvis du legger det maleriet til grunn så bor vel også Bud Plant, Bruce Hamilton med flere helt reelle personer også i Andeby ?

Jeg mener at ALLE Barks sine malerier burde holdes langt unna slik ""slektsforskning"".

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

19.08.2005, 09:29

Og som eg gløymte å seie i stad: I den originale versjonen av DENNE HISTORIA bur Mikke - aller høgst sannsynlegvis - i Duckburg. Andeby, altså.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.08.2005, 09:29

Olaf Solstrand skreiv:

Og som eg gløymte å seie i stad: I den originale versjonen av DENNE HISTORIA bur Mikke - aller høgst sannsynlegvis - i Duckburg. Andeby, altså.

Husker du hvilket år det er snakk om så kan jeg sjekke nærmere i original teksten.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 19.08.2005, 09:43 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

19.08.2005, 09:41

MikroMidas skreiv:

Husker du hvilket år det er snakk om så kan jeg sjekke nærmere i original teksten.

Originalteksten til denne historia er ikkje utgitt. (er eg 98 % sikker på.)

Når det gjelder kvar Andeby ligg: det finst ei rekke kart over Andeby og området rundt Andeby. Carl Barks teikna aldri eit slikt kart (nei, eg reknar ikkje kartet i "Some heir over the rainbow" som eit kart som viser kvar Andeby ligg, fordi alt det kartet viser er at Andeby har ei kyststripe der det er ei vik - den kan strengt talt vera kvar som helst), men han la aldri skjul på at han dersom han skulle plassere Andeby ein stad meinte at byen lå i nærheita av Burbank, California ... men han gav byen alle dei detaljane han hadde lyst på utan å binde seg opp for mykje i klima, landemerker og andre geografiske detaljar. Går vi til arvtakarane, har Romano Scarpa vist på eit kart at både Andeby og Topolipolis (Mikkes heimby i italienske utgivingar, kanskje feilstava her fordi eg ikkje gidder å sjekke) ligger på USAs vestkyst, der vi på våre kart plasserer California ("Mikitanias herre", DP17). Don Rosa veljar å plassere Andeby nær Eureka, California ("Kampen om Andebyfortet", DD&Co 10/94). I "Jakten på lykkesteinene" (DP 117/118) viser Sarda og De Vita at Topolipolis ligger på USAs vestkyst (cirka California) medan Andeby ligger på USAs austkyst (cirka New York?). Hugsar òg at i "Jorden rundt for 80 kroner" (DP 83, Staff di IF/Francesc Bargadà Studio) er det eit kart som viser at Andeby ligger på USAs vestkyst (California, om eg ikkje hugsar feil).

Så når vi ein sjelden gong ser eit tydeleg kart som viser cirka kvar Andeby ligger, viser det kartet i dei aller fleste tilfelle at byen ligg ein stad i vårt California (byen ligger sjølvsagt i Calisota, men på ein stad som tilsvarer California på "vårt" kart).

Innlegget blei sist redigert 20.08.2005, 12:57 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.08.2005, 10:17

Olaf Solstrand skreiv:

I "Jakten på lykkesteinene" (DP 117/118) viser Sarda og De Vita at Andeby ligger på USAs vestkyst (cirka California) medan Topolipolis ligger på USAs vestkyst (cirka New York?)

Omvendt. Mikke ringer fra vestkysten (California etter det jeg kan se) til Skrue som er plassert i Florida (på vestkysten av Florida så forvirrende som dette høres ut).

Husker denne detaljen forvirret meg som liten. Mikke ringer jo fra kjelleren i det som i flere historier blir omtalt som Andeby Museum (der Zapotek og Marlin har tidsmaskinen sin) - og Skrue svarer fra pengebingen sin. Men den ligger jo også i Andeby? :-P

Jeg personlig mener at Andeby ligger på Nordmøre.

http://mira.arnebye.no/ - enda en sånn nymotens stripeserie. NYE STRIPER HVER TIRSDAG, TORSDAG OG LØRDAG!

*dask dask dask dask*

Arne Bye
25 år, Steinkjer

19.08.2005, 11:52

Beklager, dette var sjølvsagt berre ein skrivefeil frå mi side. Noko som er litt interessant iallfall, ettersom dei fleste andre kart plasserer Andeby i California, medan ein del gamle Mikke-seriar (korvidt det er snakk om Gottfredson eller Murry er eg ikkje heilt sikker på, hugsar berre å ha lest det på DCML ein gong) visstnok inneheld ein del tips om at byen kan liggja på austkysten.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.08.2005, 12:17

MikroMidas skreiv:

Hvis du legger det maleriet til grunn så bor vel også Bud Plant, Bruce Hamilton med flere helt reelle personer også i Andeby ?

Hehe! Hvorfor ikke? Ellers kan jo disse herrene ha vært på besøk i Andeby akkurat den dagen. Ingen umulighet det(i vår virkelige verden, ja, men du skjønner hva jeg mener).

Sleipe-Simon

20.08.2005, 00:34

Olaf Solstrand skreiv:

Originalteksten til denne historia er ikkje utgitt. (er eg 98 % sikker på.)

Når det gjelder kvar Andeby ligg: det finst ei rekke kart over Andeby og området rundt Andeby. Carl Barks teikna aldri eit slikt kart (nei, eg reknar ikkje kartet i "Some heir over the rainbow" som eit kart som viser kvar Andeby ligg, fordi alt det kartet viser er at Andeby har ei kyststripe der det er ei vik - den kan strengt talt vera kvar som helst), men han la aldri skjul på at han dersom han skulle plassere Andeby ein stad meinte at byen lå i nærheita av Burbank, California ...

Og dermed kan vi herved avskrive Diffs teori om at Andeby ligger i Italia.

I "Jakten på lykkesteinene" (DP 117/118) viser Sarda og De Vita at Andeby ligger på USAs vestkyst (cirka California) medan Topolipolis ligger på USAs vestkyst (cirka New York?).

Ikke for å være pirkete, Olaf, men New York ligger på USAs ØSTKYST!

Innlegget blei sist redigert 20.08.2005, 13:42 av Sleipe-Simon

Sleipe-Simon

20.08.2005, 00:40

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

for det annet glemmer du at Mikke Mus i den originale versjonen bor i Mouston - ikke i Donalds Andeby.

Nei, det gjer han ikkje. I den originale versjonen frå 1930-talet budde han i ein by som ikkje var namngitt, med unntak av eitt tilfelle der namnet "Mouseville" var nemnt.

Det blir litt dumt å hevde at Gladstones oversetjingar frå 1990-talet er "den originale versjonen" av Mikke Mus.

Nuvel, i Duckburg bodde han i hvert fall IKKE på 1930-tallet.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

20.08.2005, 00:57

Sleipe-Simon skreiv:

Ikke for å være pirkete, Olaf, men New York liiger på USAs ØSTKYST!

Du har all grunn til å vera pirkete. Det var austkysten eg eigentleg meinte. Og som sagt skreiv eg dessutan feil. Det som kom fram av dette kartet, var at Andeby låg i New York-området og at Mikkes heimby var ein stad i California. Huff, så mykje feil eg skreiv.

Forsåvidt er Diffs teori heilt grei på Diffs premisser. Personleg småhumrer eg litt stolt av at forumet no faktisk har eit medlem som har prøvd å beregne seg fram til Andebys geografiske plassering basert på månefaser. :-)

Sigvald skreiv:

Nuvel, i Duckburg bodde han i hvert fall IKKE på 1930-tallet.

Namnet Duckburg hadde ikkje oppstått på 1930-talet nei, men det kom veldig mange teiknefilmar (og teikneseriar) som viste at Mikke og Donald ganske ofte både jobba saman og gjorde livet surt for kvarandre, og sjølv om det aldri var nemnt bynamn får eg inntrykk av at det iallfall var gangavstand mellom husa deira.

Innlegget blei sist redigert 20.08.2005, 12:56 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

20.08.2005, 12:54

Vært borte en stund, men nå får jeg endelig kommentert litt :-)

Sleipe-Simon skreiv:

Diff skrev:

Muligens, but whats the point?

Poenget med kalkunene er at noen straks ville si at det kun er i Amerika kalkunene lever vilt. Derfor måtte Andeby ligge i Amerika. Donald går jo titt og ofte på kalkunjakt, pga den vanelige kalkunmiddagen.

Det kan jeg, Norske oversettere(og jeg regner med at du baserer deg på disse)har konsekvent fjernet USA og Amerika i oversettelsene

Ja, det er riktig.

Du baserer deg jo ut i fra EN italiensk historie

Som Sigvald sier, denne historien er ikke italiensk.

Din teori blir fullstendig forkastet av meg. Beklager.

Ingenting å beklage, alle har heldigvis sine egne meninger :-)

Sigvald skrev:

Nei, nei! Han bor i Andeby!

Sleipe-Simon skrev:

Olaf Solstrand skrev:

men han la aldri skjul på at han dersom han skulle plassere Andeby ein stad meinte at byen lå i nærheita av Burbank, California ...

Og dermed kan vi herved avskrive Diffs teori om at Andeby ligger i Italia.

Nei. Dersom han skulle plassere... han gjorde det aldri.. (?)

Olaf Solstrand skrev:

Forsåvidt er Diffs teori heilt grei på Diffs premisser. Personleg småhumrer eg litt stolt av at forumet no faktisk har eit medlem som har prøvd å beregne seg fram til Andebys geografiske plassering basert på månefaser. :-)

Hehe! Det var jo en slik kommentar jeg egentlig håpet på :-) Jeg har ellers ikke behov for å bli tatt altfor seriøst :-)

Innlegget blei sist redigert 20.08.2005, 13:11 av Diff

Diff

20.08.2005, 13:08

Sleipe-Simon skreiv:

Hehe! Hvorfor ikke? Ellers kan jo disse herrene ha vært på besøk i Andeby akkurat den dagen. Ingen umulighet det(i vår virkelige verden, ja, men du skjønner hva jeg mener).

Skjønner godt hva du mener, og for meg er det faktisk en meget sannsynlig forklaring. De har sikkert brukt samme tidsporten som Carl Barks selv :)

Innlegget blei sist redigert 20.08.2005, 13:27 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

20.08.2005, 13:27

Synes dette var en kjempeartig teori jeg, Diff, selv om jeg kanskje ser mer humoristisk enn alvorlig på den:-) For meg ligger nok Andeby på den andre siden av dammen, men det er morsomt at noen tør å leke med andre løsninger.

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

20.08.2005, 18:28

Når man nesten bestemme Andebys posisjon i verden ved en enkelt mikke serie, må man jo ta like mye fra andre historier.

I historien "Talismanen" (husker ikke hvem tegner o.l er) ser vi Donald og guttene dra til Sydpolen for å utforske et såkalt "svart punkt" på kartet. De drar med en båt Donald "kjøpte" på auksjon (han satt utenfor og ropte høyt "25000" (da han leste en artikel der et-eller-annet utlovet den summen til den som utforska den svarte prikken) mens auksjonen pågikk og han fikk "tilslag" selvfølgelig). Nåja. Vi ser i alle fall reiseruten dems, eller iallefall fra de drar fra Andeby, tegnet på et kart.
Da ligger Andeby omtrent rundt San Francisco.

Jeg tror faktisk det er en italiensk tegner som har laget denne historien, og for meg stemmer den helt ihop med alt annet jeg har hørt. Barks sier at Donald er amerikansk, DR sier at Andeby er i Calisota og ligger på vestkysten og Andeby ser virkelig ut som en amerikansk by.

Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!

Asterix
18 år, Sande i Vestfold

20.08.2005, 19:10

"Amundsens talisman" er tegnet av Romano Scarpa.

Sleipe-Simon

20.08.2005, 19:59

Sleipe-Simon skreiv:

"Amundsens talisman" er tegnet av Romano Scarpa.

Det var det den het ja.

Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!

Asterix
18 år, Sande i Vestfold

21.08.2005, 08:50

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.