Andeby Online > Diskusjonsforum > HAR DOLLY STAMTRE
Gå tilbake til forumoversikta ...

**Sigvald:**
Olaf Solstrand skreiv:
- Jfr. ein populær teori som svirrer rundt på nettet, og som på eitt tidspunkt har vore støtta av Don Rosa.
Det er vel grunn til at han støtter den enda, det er jo hans syn.
Nei, det er det ikkje. Det er veldig mange andres syn, som nokon har presentert for Don Rosa, og han har svart "tja, det kan godt hende at det er sånn".
Eg siterer frå DCML:
That is something I have in my notes, and I might eventually decide to put it "officially" (?) into a story (even then making it only something "true" in my version of this Universe, and not at all necessarily in anyone else's)... but I might just as easily eventually decide I don't like the idea after all. It was suggested to me by numerous Duckfans over the years, based on the fact that HD&L have always called Daisy "Aunt Daisy" (which admittedly may or may not mean a thing) and the interesting idea of having Daisy as a member of the extended Donald Duck family.
Dette meiner eg at han sa han ei stund FØR han seinare la til "forresten, no ser eg at dette ikkje blir godteke i Hellas, difor har eg no ein openbar grunn til å ikkje meine dette".
-----
**Helen:**
Det var berre eit tankevrimmel eg gjorde for fire år sidan, som eg tok inn i den første versjonen av Andeby Online. Denne baserte eg på at "Duck"-namnet strengt talt ikkje er så VELDIG vanleg - det seiast å vera kjempevanleg, men såvidt vi veit er det berre Donalds familie, Dollys familie, Ole, Dole og Doffens fars familie (som eg på det tidspunktet rekna som Dollys familie) og Moby Duck som har det namnet, pluss ein og annan bifigur som dukker opp ein gong og vi aldri ser igjen (hos Barks kjem eg på ein slik figur, og det er general Stonewall Duck).
Moby har alltid vore ein venn av familien, og ettersom det ikkje er kjempevanleg at store vennekretsar inneheld ALT for mange personar av ulikt etternamn som ikkje er i slekt med kvarandre, slo det meg at det mest sannsynlege ville vera dersom han var ein slektning av anten Donald eller Dolly. Og ettersom han har den riktige alderen, det riktige etternamnet, openbart er ein nær venn av resten av Duck-familien, og plassen "Dollys far" på stamtreet stod ledig (eg kjente ikkje til 1954-filmen på det tidspunktet), tenkte eg: kan det vera mogleg å anta at han er Dollys far - og sjølvsagt òg Dollys brors far, altså Ole, Dole og Doffens bestefar?
Men det har altså aldri vore nemnt i ein teikneserie, og sannsynlegvis er det fleire ting som talar mot det.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
17.07.2005, 20:09

Ja, eg vil òg gjerne høyre meir om den, har alltid likt det forslaget, særleg kombinert med å gjere ODDs far til Dollys bror. Det forklarar etternamnene og karakterrelasjonane på truverdig vis, tykkjer eg.
Fleire enn meg som saknar Moby i bladene, forresten?
EDIT: Oi, der svarte han meg i forkjøpet, gitt. :D Takker. Men om farsrollen blir for vrien, kva med grandonkel? I god, gamal andebytradisjon?
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Innlegget blei sist redigert 17.07.2005, 20:16 av Loke Aesir
Loke Aesir
23 år, Vik
17.07.2005, 20:11

Vel, man vet jo aldri selv om det bare er tankespinn, og som du sier, jeg kan ikke bruke det hvis det ikke står i en eller annen historie.
Jeg har også litt tankespinn rundt det hele som lyder slik. Jeg tenker at Dolly har vokst opp på en gård som ligger like ved Bestemor Duck sin gård. Derfor er det naturlig for henne å kalle Bestemor Duck for bestemor siden hun kanskje traff Donald første gang der som lekekamerater og brukte samme kallenavn på henne som Donald. Kanskje Dollys eldre bror hadde et lite "eventyr" med Donalds søster uten at det ble noe giftermål som igjen resulterte i de tre guttene, og at denne broren stakk til sjøs og fremdeles seiler på de syv hav. I mange små grender på landsbygda i "gamle dager" hendte det at flere familier kunne ha samme etternavn som kunne skyldes en eller annen forbindelse langt langt bak. Så da får jeg håpe at denne broren kunne komme tilbake en dag og oppklare det hele.
BARE ET LITE TANKESPINN, tror det er mange slike vi kan lage 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
17.07.2005, 20:54

Helen skreiv:
Kanskje Dollys eldre bror hadde et lite "eventyr" med Donalds søster uten at det ble noe giftermål som igjen resulterte i de tre guttene, og at denne broren stakk til sjøs og fremdeles seiler på de syv hav.
Hm, hva om han seiler på de syv hav SOM HVALFANGER? Da sniker jo den ovennevnte Moby-tråden seg inn igjen på uventet vis... Kan HAN være Dollys eldre bror/guttenes far (muligens som en godt bevart hemmelighet)...? I sannhet tankespinn, men det er jo litt gøy også, da. 
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
18.07.2005, 01:10

Bare flytter fram denne tråden slik at den ikke blir glemt. Det kan jo dukke opp nye opplysninger nå som CBsv nærmer seg 
Helen
Oslo
13.08.2005, 15:31

Jeg synes nå ikke at det er så rart at Ole, Dole og Doffen kaller Dolly for "tante". Hun er jo kjæresten til Donald som er deres onkel. Gifter de seg blir jo Dolly deres tante.
Dessuten så er "tante" og "onkel" ofte brukt på voksne personer som er gode venner av barna/foreldrene.
Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!
Asterix
18 år, Sande i Vestfold
13.08.2005, 17:55

Kan det tenkes, at båte Donald og Dolly er såkalt White Trash? Mikke Mus er WT, ett hakk over "nigger" (nigger brukt fordi det ikke finnes noe norsk ord som beskriver den statusen fattige african-americans i sørstatene hadde da Donald og Mickey ble unfanget). Dolly er der utelukkende fordi Donald må ha en kvinne å kjempe for, og det enkle faktum at Dolly er interessesert i Donald, tyder på at hun er WT hun også. En fattig, hvit kvinne som jakter på status. Status i det miljøet hun hører hjemme i. Jamfør: Hvorfor kjører dagens rappere runt i en gold-metallic Hummer, når de aldri kjører utenfor Los Angeles? Eller, hvorfor brukte John Lee Hooker hver en dollar han tjente på å kjøpe noe så meningsløst som Cadillacer? Og hvorfor insisterte Kongen (det er Elvis, for den som ikke vet bedre) på syntetisk tigerskinn, når han kunne betale for ekte vare? Fordi han ville gjøre inntrykk på sine egne? Fordi han (Kongen) ikke ga en flying f**k i hva de "fine" folka mente, det var naboene han vokste opp med som skulle imponeres, drømte de om syntetisk tigerskinn, ja så kjøpte Kongen syntetisk tigerskinn. Og mye av det.
Dolly, som de andre figurene i Disney-universet, er etter min mening white trash (jeg gjør et unntak for Langbein, Klara Ku og Klaus, som jeg tror var niggere (jamfør overstående definisjon), som oppfører seg deretter. De gamle filmene plasserer helt klart Donald, Mikke og de andre i sørstatene, så kan Disneyland ligge hvor det vil. Jeg tror nok Donalds egg ble lagt i St. Louis. Eller i en ubetydelig liten by noen miles lenger nord. Dollys slekt? Hun vet nok hvem mor er, far er hun mer usikker på, so zu sagen.
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
39 år, Giske
14.08.2005, 07:30

176-761 skreiv:
Kan det tenkes, at båte Donald og Dolly er såkalt White Trash? Mikke Mus er WT, ett hakk over "nigger" (nigger brukt fordi det ikke finnes noe norsk ord som beskriver den statusen fattige african-americans i sørstatene hadde da Donald og Mickey ble unfanget). Dolly er der utelukkende fordi Donald må ha en kvinne å kjempe for, og det enkle faktum at Dolly er interessesert i Donald, tyder på at hun er WT hun også. En fattig, hvit kvinne som jakter på status. Status i det miljøet hun hører hjemme i. Jamfør: Hvorfor kjører dagens rappere runt i en gold-metallic Hummer, når de aldri kjører utenfor Los Angeles? Eller, hvorfor brukte John Lee Hooker hver en dollar han tjente på å kjøpe noe så meningsløst som Cadillacer? Og hvorfor insisterte Kongen (det er Elvis, for den som ikke vet bedre) på syntetisk tigerskinn, når han kunne betale for ekte vare? Fordi han ville gjøre inntrykk på sine egne? Fordi han (Kongen) ikke ga en flying f**k i hva de "fine" folka mente, det var naboene han vokste opp med som skulle imponeres, drømte de om syntetisk tigerskinn, ja så kjøpte Kongen syntetisk tigerskinn. Og mye av det.
Dolly, som de andre figurene i Disney-universet, er etter min mening white trash (jeg gjør et unntak for Langbein, Klara Ku og Klaus, som jeg tror var niggere (jamfør overstående definisjon), som oppfører seg deretter. De gamle filmene plasserer helt klart Donald, Mikke og de andre i sørstatene, så kan Disneyland ligge hvor det vil. Jeg tror nok Donalds egg ble lagt i St. Louis. Eller i en ubetydelig liten by noen miles lenger nord. Dollys slekt? Hun vet nok hvem mor er, far er hun mer usikker på, so zu sagen.
Vel, det at Dolly skal være white trash passer dårlig med det at hun har en stor omgangskrets blant Andeby-fiffen. Og hvordan kan Donald være white trash når han tross alt er nevøen til verdens rikeste mann(d)? Set nærmeste jeg har sett av "white trash" i Andeby må vel være Shacktown som vi finner i Barks-klassikeren "A Christmas for Shacktown"(på norsk "Jul i Blakkegata") fra 1951. Et område hvor ODD følte seg skamfulle over sin egen velstand da de vandret gjennom der. Donald er så absolutt en helt average amerikansk forstadsboer som kan plasseres i middelklassen. Kan grunnen til at Dolly henger sammen med Donald være at hun håper på at han en dag skal arve Skrues formue? Bare en liten tanke som plutselig slo meg....
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
14.08.2005, 14:41

Olaf Solstrand skreiv:
Eg veit iallfall at vi ser ei tante av Dolly i "Albatross alt" (av Barks). Og når det gjelder fin familie ... tja, kanskje det. Får jo veldig inntrykk av at ho tilhøyrer sossen i byen i Barks' historier, ho er jo alltid med på alle piknikar og alle arrangement, og har tydelegvis mykje innflytelse i det miljøet, for ho ender ofte opp som skjønnheitsdronning, og eg nekter å tru at ho kan oppnå sånt utelukkande basert på fjærstasen.
Men har ho isåfall gjort opprør eller noko? Ho bor jo i eit relativt billig hus og er saman med ein relativt billig mann ... Og la oss ikkje gløyme at systra til Dolly - med borna Hetti, Letti og Netti - bur i eit heilt vanleg husvære i ein ganske dyster bygård (vi har ikkje sett bilete frå inni det husværet, men vi har sett bilete frå inni husværet til naboen, og det var ikkje akkurat luksuspreg over det).
Det kan kanskje forklares med at Dolly tilhørte en rik familie som ble ruinert under depresjonen på 1930-tallet.
14.08.2005, 14:44

Ikke glem at hun har en fetter som er Greve, så hun kommer neppe fra en "dårlig" familie.
Hun jobber ikke stort heller, har ingen fast inntekt, driver for det mest med veldedighet, så hun har nok sine egne midler å leve av, kanskje hun lever av renter fra en hittil ukjent familieformue.
Bare en påminnelse om familiemedlemmer med etternavn som er funnet foreløpig:
GREV HANNIBAL von DUCKBERG (fetter)
SOLFRID BRIS (kusine).
Helen
Oslo
14.08.2005, 15:07

Helen skreiv:
Hun jobber ikke stort heller, har ingen fast inntekt, driver for det mest med veldedighet, så hun har nok sine egne midler å leve av, kanskje hun lever av renter fra en hittil ukjent familieformue.
Det vil forklare ein del av hennar litt uforståelege mannetekke...
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
14.08.2005, 16:43

Hva som skjer i 1951, er ikke så interessant.
Det er Donalds utgangspunkt som er vesentlig. At Donald har blitt en "average amerikansk forstadsboer" er greit, men det var ikke det han oppsto som.
Og for å utdype min lille teori om at Langbein, Klara og Klaus er sorte:
De er perfekte eksempler på den hvite amerikanske måten å parodiere sorte mennesker på i hine hårde dager. Kroppsholdning, måten de prater på, måten de beveger seg på. Jeg vil gå så langt, som å hevde at Mikke Mus var minst mulatt i sin tid. For videre studier udi emnet, vil jeg anbefale noen fornøyelige timer med Little Rascals, alt er trash, men noen er mer trash enn andre.
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
39 år, Giske
22.08.2005, 02:13

Sleipe-Simon skreiv:
Og hvordan kan Donald være white trash når han tross alt er nevøen til verdens rikeste mann(d)?
Det er på morsiden. På farsiden er han etterkommer etter Kornelius Kvakk som grunnla Andeby og hvis nærmeste etterslekt, i henhold til Don Rosa, eide det meste av landet i Andeby og omegn.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
22.08.2005, 03:05

176-761 skreiv:
Hva som skjer i 1951, er ikke så interessant.
Det er Donalds utgangspunkt som er vesentlig. At Donald har blitt en "average amerikansk forstadsboer" er greit, men det var ikke det han oppsto som.
Den opprinnelige ideen om hva Donald var, er egentlig irrelevant når vi diskuterer den etablerte Donald-skikkelsen slik han har vært siden 1940-tallet. Og Donald er like fult nevøen til verdens rikeste mann. Hvor mange white trash er det?
Innlegget blei sist redigert 22.08.2005, 10:27 av Sleipe-Simon
22.08.2005, 10:26

Sigvald skreiv:
Sleipe-Simon skreiv:
Og hvordan kan Donald være white trash når han tross alt er nevøen til verdens rikeste mann(d)?
Det er på morsiden. På farsiden er han etterkommer etter Kornelius Kvakk som grunnla Andeby og hvis nærmeste etterslekt, i henhold til Don Rosa, eide det meste av landet i Andeby og omegn.
.....ifølge Don Rosa ja. Nei, jeg skal ikke starte nok en diskusjon om Don Rosas "sannheter", men Donald har ihvertfall vært nevøen til verdens rikeste mann i 58 år. Det kan vel ingen være uenig i.
Innlegget blei sist redigert 22.08.2005, 19:15 av Sleipe-Simon
22.08.2005, 10:27

HAR DOLLY STAMTRE
(Psst!!! Egentlig, er Dolly moren til Ole, Dole, Doffen, Hetti, Netti og Letti, og faren deres er? Jepp, Donald Duck. Rykter i miljøet vil ha det til at Anton var inne i bildet vedrørende Netti, men skit au. Litt slingringsmon får det være på store båter).
(Psst Psst!!!!! Lagt merke til hvor lat Donald er? Hvis du var Skrues potensielle arving, ville du ha jobbet på en margarinfabrikk? Det finnes tross alt måter å ikke gjøre noe som helst og likevel ha en viss status på, man kan la seg synke ned til å bli politiker. Skrue sørger for å få deg nominert, og du gjør det Skrue sier at du skal gjøre. Ferdig. Ikke noe tenking, du behøver ikke lese saksdokumenter, du får et memo som forteller deg hva du skal mene. Så hvorfor gidder Donald å jobbe på margarinfabrikk, eller sardinfabrikk, og forøvrig gi blaffen? Jo, fordi Donald er Skrue McDucks sønn, han VET at han kommer til å arve Skrue McDuck. Han er livsarving, han kan ikke gjøres arveløs. Donald er safe! Donalds bror, Anton, vil få 50%, men so what? 50% av Skrues formue er da fett nok?)
(Redigerte stor R i Rykter, ikke verre)
(Pervert! (2005))
Innlegget blei sist redigert 23.08.2005, 02:36 av 176-761
176-761
39 år, Giske
23.08.2005, 02:35

176-761 skreiv:
HAR DOLLY STAMTRE
(Psst!!! Egentlig, er Dolly moren til Ole, Dole, Doffen, Hetti, Netti og Letti, og faren deres er? Jepp, Donald Duck. Rykter i miljøet vil ha det til at Anton var inne i bildet vedrørende Netti, men skit au. Litt slingringsmon får det være på store båter).
(Psst Psst!!!!! Lagt merke til hvor lat Donald er? Hvis du var Skrues potensielle arving, ville du ha jobbet på en margarinfabrikk? Det finnes tross alt måter å ikke gjøre noe som helst og likevel ha en viss status på, man kan la seg synke ned til å bli politiker. Skrue sørger for å få deg nominert, og du gjør det Skrue sier at du skal gjøre. Ferdig. Ikke noe tenking, du behøver ikke lese saksdokumenter, du får et memo som forteller deg hva du skal mene. Så hvorfor gidder Donald å jobbe på margarinfabrikk, eller sardinfabrikk, og forøvrig gi blaffen? Jo, fordi Donald er Skrue McDucks sønn, han VET at han kommer til å arve Skrue McDuck. Han er livsarving, han kan ikke gjøres arveløs. Donald er safe! Donalds bror, Anton, vil få 50%, men so what? 50% av Skrues formue er da fett nok?)
(Redigerte stor R i Rykter, ikke verre)
Dette blir bare tøys og tull, "tankespinn" kanskje !!
Innlegget blei sist redigert 23.08.2005, 21:33 av Helen
Helen
Oslo
23.08.2005, 14:40

Helen skreiv:
Du skriver så mye tøys og tull at jeg GIDDER IKKE kommentere dette innlegget !!
Så hvorfor kommenterte du det da?
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
23.08.2005, 19:34

Audun McDUCK skreiv:
Helen skreiv:
Du skriver så mye tøys og tull at jeg GIDDER IKKE kommentere dette innlegget !!
Så hvorfor kommenterte du det da?
Du har helt rett unge mann, jeg fikk visst ikke dette til helt korrekt, har tenkt det samme som deg at jeg ikke burde brukt ordet "kommentere".
Skal redigere det litt.
Helen
Oslo
23.08.2005, 21:32

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.