Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks samlede verker, faktisk opplagstørrelse
Gå tilbake til forumoversikta ...

Sakset fra faraos.dk sine nettsider om den danske utgaven
Der bliver trykt 1800 eksemplarer, derudover trykkes der ca. 180 stemplede forlagseksemplarer til internt forlagsbrug.
Dermed trykkes det 10% flere eksemplarer enn det som selges nummereret. De stemples tydeligvis og skal brukes til noe men hva ??
Antar Danmark har tvangsavlevering til nasjonalbiblioteket på samme måte som Norge. Vet ikke antallet som leveres der, men jeg føler på meg at Sigvald har endel kommentarer å dele med oss angående størrelsen på den potten. Men det er vel under ti eksemplarer uansett?
Fremtidige arkiveksemplarer, men trenger de 180 stykker til det?
Gave til alle offentlige bibliotek i Danmark ?
Julegave til de ansatte ? Kan det være det som resten skal brukes til, hvor mange ansatte er det i Egmont Danmark.
Men er det noen som vet om de legger av 250 eksemplarer på samme måte i Norge ?
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 10:29 av Olaf Moriarty Solstrand
MikroMidas
45 år, Trondheim
12.07.2005, 09:51

Ja, det gjør de her i norge. Se punkt 5.
ABONNEMENTSVILKÅR – CARL BARKS SAMLEDE VERK
Noen uker etter at vi har mottatt og godkjent din bestilling vil du få tilsendt en ordrebekreftelse pr. post.
Sammen med ordrebekreftelsen får du også din spesialproduserte etterligning av onkel Skrues lykkemynt helt uten ekstra kostnad.
Du får den første kassetten i verket tilsendt pr. post i løpet av august 2005. Deretter får du ca. hver 4. måned tilsendt en ny kassett i serien helt til din samling er komplett.
Når ditt verk er komplett vil du også få tilsendt en kunstmappe med 10 Carl Barks reproduksjoner og et nummerert eierbevis for verket, helt uten ekstra kostnad.
Verket inneholder 30 bind fordelt på 10 kassetter. Verket utgis i et begrenset opplag på 2.500 nummererte eksemplarer. I tillegg vil unummererte forlagseksemplarer trykkes i et opplag på maks 10 % av det nummererte opplaget.
Hvert bind koster kr 495,- og pris pr. kassett er dermed kr 1.485,-. Kr 75,- pr. kassett tilkommer for porto og ekspedisjon. Den totale kostnaden for hele verket, inklusive porto og eksp. er kr 15.600,-.
Reservasjonsgaranti: Så lenge du ønsker å samle er du garantert å få et eksemplar av de øvrige bindene i verket. Hvert bind vil være nummerert med det samme nummeret som du ble tildelt ved bestilling.
Da opplaget er sterkt begrenset tar forlaget forbehold om at det kan bli utsolgt. Bestillingene blir derfor behandlet i den rekkefølge de kommer inn. Det samme gjelder for tildelning av individuelle nummer på bindene. Det er ikke mulig å reservere spesifikke nummer.
Dersom abonnementet avsluttes før verket er komplett forbeholder forlaget seg retten til å overlate reserverte nummer til kunder på venteliste. Det begrensede opplaget vil imidlertid ikke bli økt av denne grunn, og slike overtakelser skjer uten løfte om komplett samling.
Forlaget forbeholder seg retten til å gjennomføre kredittkontroll og avvise useriøse/uønskede bestillinger.
Du samler uten noen risiko og kan når som helst velge å avslutte ditt abonnement ved å gi beskjed.
Ifølge lov om angrerett har du rett til å gå fra inngått kjøpsavtale innen 14 dager etter at du har mottatt varen. Du kan da returnere uleste/ubeskadigede produkter uten å oppgi grunn, men du må selv dekke returkostnadene. Informasjon om angreretten vil bli sendt deg sammen med hver kassett.
Innlegget blei sist redigert 12.07.2005, 10:04 av Pocket
Pocket
25 år
12.07.2005, 10:01

Pocket skreiv:
Verket inneholder 30 bind fordelt på 10 kassetter. Verket utgis i et begrenset opplag på 2.500 nummererte eksemplarer. I tillegg vil unummererte forlagseksemplarer trykkes i et opplag på maks 10 % av det nummererte opplaget.
Du er flinkere til å lese enn meg Pocket siden du klarte å lese det jeg overså 
Noen som har noen ide hva forlaget skal med 250 ekstra eksemplarer ??
I tilllegg til mine forslag over så regner jeg vel med at posten fort moser endel eksemplarer så Egmont bør vel ha noen eksemplarer i bakhånd regner jeg med.
Men 250 ekstra eksemplarer er endel.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 12.07.2005, 10:39 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
12.07.2005, 10:39

De er nok ment å ha dem i bakånd for slike hendelser ja. Samt at Nasjonalbiblioteket iallefall skal ha minst 7 eksemplarer.
Jeg for min del hadde klart meg godt uten det nummeret som er trykt på verket. Det er ikke derfor jeg skal ha CBSV. Hadde det vært opp til meg, så hadde det ikke vært der i det hele tatt.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
12.07.2005, 10:41

MikroMidas skreiv:
I tilllegg til mine forslag over så regner jeg vel med at posten fort moser endel eksemplarer så Egmont bør vel ha noen eksemplarer i bakhånd regner jeg med.
Det er en skandale om de ikke pakker dette godt nok inn og sørger for at det kommer fram til oss. Posten er helt ræva på alt uansett, så egmont må stå for dette ansvaret.
De unummererte forlagseksemplarene er ikke tilgjengelige for salg. Det fikk jeg opplyst om i en mail fra egmont. Mer enn det vet jeg ikke.
Innlegget blei sist redigert 12.07.2005, 10:45 av Pocket
Pocket
25 år
12.07.2005, 10:45

Einherje skreiv:
Jeg for min del hadde klart meg godt uten det nummeret som er trykt på verket. Det er ikke derfor jeg skal ha CBSV. Hadde det vært opp til meg, så hadde det ikke vært der i det hele tatt.
Det er også en forsikring om at det faktisk bare blir laget 2500 eks.
Pocket
25 år
12.07.2005, 10:46

Einherje skreiv:
Det er jo innholdet som teller, men Egmont vet vel meget godt at de lager en ekstra liten gimmick ut av dette med å bruke nummererte utgaver. De har jo erfaring med det fra før, og da tenker jeg på Asterix i villsvinskinn, nummerert. Det ironiske er jo at de bøkene kunne du få kjøpt på bruktbutikk i Oslo unummerert noen år etter. Forlaget hadde kanskje lagt av 10% ekstra der også inntil en smart lageransatt kanskje økte lønna med å selge de brukt etter noen år, hva vet jeg. Mener også å huske at jeg for 20 år siden fikk kjøpt Tempo album som da var 10 år gamle helt strøkne på bruktbutikker i Oslo som var stemplet med Hjemmet A/S arkiveksemplar inni. Så kanskje noen av disse boksene vil finne veien til bruktmarkedet etterhvert 
Pocket skreiv:
Posten er helt ræva på alt uansett, så egmont må stå for dette ansvaret.
Håper forlaget har tenkt på hvem som skal befrakte dette og kjøpt egnet spesialembalasje som tåler posten sin behandling. Som oftest går det greit, men jeg har dessverre fått mye som har fått posten sitt ""kvalitetstempel"" preget på embalasjen i løpet av årene.
MikroMidas
45 år, Trondheim
12.07.2005, 10:58

Har læst et sted, hvorfor de skulle bruge de 10% (sikkert på seriejournalen.dk, men jeg orker ikke at bladre over 30 sider igennem for dette).
Men en af grundene var på grund af at de havde erstatning hvis der skulle ske noget under leveringen til abonnenterne. Der skulle også bruges eksemplarer til arkiv, og nogle eksemplarer som de kunne bruge som 'forbilleder' for fremtidige publicationer af Barks historier (tror det var sådan det stod, kan ikke helt huske det).
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
12.07.2005, 14:06

"Forlagseksemplarer" kan dække over flere forskellige ting, for eksempel skal de folk som har arbejdet på at lave værket sikkert have nogle eksemplarer selv. Normalvis vil der, når der er tale om bøger, også blive trykt en del, som bliver stemplet og udsendt som anmelder-eksemplarer. Når der er tale om en stor bogserie, bliver der dog næppe udsendt anmelder-eksemplarer af alle bindene. Der er blevet udsendt et prøvetryk med en (1) historie og to artikler i til pressen, og personligt regner jeg egentligt ikke med at få mere.
Men man ved selvfølgelig aldrig.
Mathias skrev:
(...jeg orker ikke at bladre over 30 sider igennem for dette)
Heller ikke mig.
He had complaints about life, but never any solutions.
oledamgaard
29 år, Danmark
12.07.2005, 20:10

Husker ikke helt hvor, men de 10% skal også brukes til ødelagte bøker.
Hvis jeg f.eks. ødelegger en bok kan jeg sende den tilbake til Egmont så får jeg en ny bok tilsendt så lenge de har disse 10%. Da trykkes det også vårt eget nummer i den slik at de blir identisk med den ødelagte boken.
Lars Olav
32 år, Grimstad
13.07.2005, 14:30

Egmont fortalte akkurat at de 250 ekstra bøkene er unnummererte eksemplarer som skal sendes til de som får ødelagt bøker i posten eller lignende. Det vil da bli nummerert med det riktige nummeret og sendt avgårde på nytt. De har også trykket opp masse ekstra kassetter, de som bøkene holdes i, for det er mest sansynlig disse som vil bli skadet i posten, og da er det enklest å bare be om et nytt slikt.
Pocket
25 år
18.07.2005, 12:35

Pocket skreiv:
Egmont fortalte akkurat at de 250 ekstra bøkene er unnummererte eksemplarer som skal sendes til de som får ødelagt bøker i posten eller lignende. Det vil da bli nummerert med det riktige nummeret og sendt avgårde på nytt. De har også trykket opp masse ekstra kassetter, de som bøkene holdes i, for det er mest sansynlig disse som vil bli skadet i posten, og da er det enklest å bare be om et nytt slikt.
Ja, det var vel stort sett det jeg skrev i posten rett over 
Lars Olav
32 år, Grimstad
18.07.2005, 13:11

Lars Olav skreiv:
Pocket skreiv:
Ja, det var vel stort sett det jeg skrev i posten rett over
Jaja, jeg ville bare si at det er bekreftet med egmont 
Pocket
25 år
18.07.2005, 13:18

Pocket skreiv:
Lars Olav skreiv:
Pocket skreiv:
Ja, det var vel stort sett det jeg skrev i posten rett over :)
Jaja, jeg ville bare si at det er bekreftet med egmont :)
Jeg diktet jo ikke opp svaret jeg da, jeg fant det på de offisielle sidene fra Egmont.
Lars Olav
32 år, Grimstad
18.07.2005, 13:19

Pocket skreiv:
Ok, trodde dere ikke var sikre
Jeg hadde forresten en tilleggsopplysning om kassettene
Joda, du har så rett. En ting kan jo ikke bekreftes nok ganger uansett 
Jeg for min del lurer snart på når jeg skal få mynten og nummeret mitt.
Lars Olav
32 år, Grimstad
18.07.2005, 13:58

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.