Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

IRC på Andeby Online

Andeby Online > Diskusjonsforum > IRC på Andeby Online

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Legger merke til at veldig få her inne er aktive på den donaldistiske IRC-kanalen #dcml på serveren irc.inducks.org . Litt merkeleg, ettersom det vi gjer her i forumet ofte rett og slett ER chatting.

Snakka litt med pryds om dette, og kom fram til at ein grunn til dette kanskje kunne vera at folk ikkje er interesserte i å installere eit eiget program for å kunne chatte.

Det fekk meg til å gruble på ein liten ting:

Kunne folk tenke seg at eg la til ein javaapplet på sida som gjer at ein kan chatte frå Andeby Online? Altså, som i praksis fungerer som eit IRC-program som kobler deg til #dcml, der det er ei rekke andre donaldistar (iallfall dersom vi får dette til å fungere).

Er dette av interesse?

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 15:31 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

07.07.2005, 17:36

Jepp det er det!! ;-)

Mickey
18 år, Horten

07.07.2005, 19:00

Hm, ja, det skulle eg meine.

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
24 år, Vik

07.07.2005, 19:47

Jepp!:-)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

07.07.2005, 21:38

Det var verkeleg ein god idé. Eg stemmar JA.

Kostar det noko å opprette ein egen IRC-kanal for andebyonline? Har sett at FM Norge har laga ein eigen kanal i stadan for at alle chattarane skal "forsvinne" til engelske SI Games... Ganske smart, men eg veit ikkje kor populært det er i denne leiren?

knuti91
17 år, Strand

07.07.2005, 22:55

Det er strengt talt ein IRC-kanal det er snakk om her. IRC-kanalen eksisterer allereie, tanken er berre at dersom vi legger inn ein applet som gjer at folk kan chatte på IRC-kanalen via ei side på Andeby Online i staden for å måtte installere ein IRC-klient og åpne IRC-programmet, vil det kanskje bli fleire folk der.

Andeby Online har ingen konkurrentar, så det er ikkje akkurat ein risiko at alle brukarane forsvinner til ein annan stad. Dukker det opp eit tilbod som er betre enn Andeby Online, forsvinner eg gjerne dit sjølv. :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

07.07.2005, 23:17

Olaf Solstrand skreiv:

Kunne folk tenke seg at eg la til ein javaapplet på sida som gjer at ein kan chatte frå Andeby Online?

Veldig kjekt med en slik java sak i stedet for ett irc program for de av oss som aldri kjører samme operativsystemet to dager på rad. Kjøper den løsningen, men det som er litt kjipt med å flytte mere av dialogen over på irc er at det er dessverre ett mye mere dynamisk medium. Du har null backup og det er ikke mulig å lese noe i ettertid for utenforstående. Det som er så kjekt med dette forumet her er at det er mange lesetips og detaljer som ville gått meg hus forbi om jeg ikke kunnne lest dem i ettertid. Den mulighetene vil vi ikke få med IRC.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

07.07.2005, 23:25

Er heller ikke overvettes begeistret for IRC. Linker man får tips om og så videre forsvinner derfra. (Ja, jeg vet man kan ta kopi, men det er ikke altid man er der.)

Og for den saks skyld, så forsvinner jo nesten meningen med forumet også da.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 08.07.2005, 00:23 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

08.07.2005, 00:23

IRC har vel et andet formål end webfora. IRC er mere small-talk-agtigt -- man fører en direkte konversion med andre, som er tilstede samtidigt. Webfora kan vel nærmere sammenlignes med en brevudveksling mellem mange personer. Og det er vel heller ikke meningen, at en eventuel IRC-chat skulle //erstatte// Andeby Onlines forum? Det håber jeg da i hvert fald ikke. Jeg ser det blot som et tillæg.

Men det med, at du med IRC har "null backup og det er ikke mulig å lese noe i ettertid for utenforstående" er ikke helt korrekt. Lige præcis den IRC-server/kanal, som Olaf omtaler i det første indlæg, har logføring med adgang gennem en webside (besøger selv chatten ofte). Det er selvfølgelig langt fra så struktureret som et webforum, og man får revl og krat med (inkl. off-topic-snak), men formålene med de to er som sagt også forskellige.

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
29 år, Danmark

08.07.2005, 12:59

Kan moen forklare meg åssen jeg kan chatte på den nåværende chatten?

Pocket
26 år

08.07.2005, 22:19

Pocket skreiv:

Kan moen forklare meg åssen jeg kan chatte på den nåværende chatten?

Du kan hente et såkaldt IRC-program. Det mest udbredte til Windows er mIRC (www.mirc.com), men det har nogle mangler i forhold til de fleste andre IRC-programmer, og desuden koster det 20 US-dollars at bruge efter 30 dage. Selv bruger jeg X-Chat, som kan fås til alverdens systemer (Windows, Linux, Mac OS X, etc.), er gratis, har al nødvendig funktionalitet og kan hentes fra www.xchat.org . Når du har dit IRC-program oppe og køre, beder du det om at forbinde til serveren irc.inducks.org på kanalen #dcml ("kanal" er IRC-slang for chat-rum).

Læg mærke til, at det er ikke altid, der er folk derinde, men alle er velkomne til at være logget ind i længere tid ad gangen (jeg har for eksempel altid mit IRC-program kørende mens min computer kører), så er der større chance for at fange folk, når der sker noget. Jeg har flere gange set folk logge ind, sige hej, vente to minutter (hvor ingen svarer), for derefter at logge ud igen. Så er chancen for at man kommer til at chatte med nogen ikke så stor, da folk jo skal være online samtidigt for at chatte sammen. Og det kan jo godt være at folk er der, men de bare lige er ved at læse en interessant diskussionstråd på Andeby Online :-)

Thomas Pryds Lauritsen

Innlegget blei sist redigert 08.07.2005, 22:45 av pryds

pryds
29 år, Danmark

08.07.2005, 22:40

Nå har jeg lastet ned og innstalert xchat, hva nå?

Pocket
26 år

08.07.2005, 22:47

Pocket skreiv:

Nå har jeg lastet ned og innstalert xchat, hva nå?

Specifikt for X-Chat: Når du starter det, får du en server-liste frem. Her tilføjer du et nyt "netværk" (kan være en samling servere, hvis der er flere). I det nye netværk tilføjer du serveren "irc.inducks.org/6667". Længere nede er der et felt, der hedder "Channels to join" -- her kan du evt. skrive "#dcml". Tilbage i server-listen klikker du "Connect". Så er du inde. Når du er inde, kan du også skrive "/join #dcml" for at logge ind på kanalen #dcml (eller tilsvarende for et andet kanal-navn -- man kan være på flere kanaler på én gang, ja endog på flere servere på én gang).

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
29 år, Danmark

08.07.2005, 23:29

Jeg er der nå, men det er ingen andre der??

Pocket
26 år

08.07.2005, 23:51

Det er fordi du har gjort noko feil. Du har ihvertfall gått inn på ein kanal som heiter //(dcml)// og ikkje //dcml// . Altså eit par parantesar for mykje. Eg er der inne no og prøver å prate til deg ...

Innlegget blei sist redigert 08.07.2005, 23:58 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.07.2005, 23:57

Har lastet ned X-Chat jeg også men kommer ikke inn på serveren...Har lagt til "irc.inducks.org/6667" på lista over servere, men når jeg trykker på "Connect" kommer det opp et vindu der det står

"--- Unknown host. Maybe you misspelled it?
Cycling to next server in irc.inducks.org/6667...
--- Disconnected ().
--- Looking up newserver.."

Kan noen hjelpe meg?

Innlegget blei sist redigert 28.07.2005, 17:55 av David H

David H
14 år, Østre Toten

28.07.2005, 17:53

IRC er en flott ting, men etter at flere og flere mennesker sluttet å bruke IRC og gikk over til IM (MSN Messenger, Yahoo Messenger etc) så har jeg vært mindre og mindre på IRC.

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med med problemet ditt David siden det er veldig lenge siden jeg sist bruke Xchat, men en ting jeg kan si er at Xchat er et godt og solid program som annbefales. Høres det litt vanskelig ut å måtte innstallere et eget program for å bruke IRC og leser du nå dette med nettleseren Opera ( http://www.opera.com/ ) så er det fult mulig å bruke Opera på IRC. Det er bare å gå på "Tools" -> "Mail and chat accounts..." -> trykk på knappen "New" -> velg "Chat (IRC)" -> trykk på knappen "Next>" -> skriv inn navnet ditt og epostadressen (dette er informasjon som du deler med de andre inne på IRC) og trykk "Next>" -> skriv inn et kallenavn som er unikt for deg (dette er "navnet" ditt på IRC) og trykk på "Next>" -> Velg en chatserver på listen eller skriv inn adressen "irc.inducks.org" og trykk på knappen "Finish" -> Velg "Chat" -> "New room..." -> skriv inn kanalnavnet "dcml" (pass på at du har valgt serveren "irc.inducks.org") og trykk "OK". Da er du på IRC. Dette kan høres avansert ut, men dette var en ekstrem grundig innføring i hvordan man bruker Opera 8.02 til IRC chating.

Olaf: Om du tenker på å legge inn en IRC chat her på AOL og ikke ønsker å bruke Java så kan CGI:IRC ( http://cgiirc.sourceforge.net/ ) være en god løsning. Med CGI:IRC chater du på IRC med nettleseren din (fungerer i IE, Firefox og Opera). CGI:IRC virker ikke like bra som en program som er laget for IRC-chating, men jeg synes det er en god nummer to.

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

01.08.2005, 13:24

Jørn McDuck skreiv:

Olaf: Om du tenker på å legge inn en IRC chat her på AOL og ikke ønsker å bruke Java så kan CGI:IRC ( http://cgiirc.sourceforge.net/ ) være en god løsning. Med CGI:IRC chater du på IRC med nettleseren din (fungerer i IE, Firefox og Opera). CGI:IRC virker ikke like bra som en program som er laget for IRC-chating, men jeg synes det er en god nummer to.

Om vi skulle ha hatt IRC på Andeby Online, er eg fullstendig klar over at Java er det beste alternativet. Har bladd litt i ulike applikasjonar, og finner ut det opplagte; at ingen av dei beste er gratis. Difor er heile den tankegangen lagt på is ei stund - iallfall til vi har solgt litt fleire t-skjorter. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

01.08.2005, 13:49

Tenkte eg skulle prøve korleis dette virkar no, og fulgte den glimrande anvisninga til Jørn. Eg har kome inn i rommet no (trur eg), men det står:

Blir med i praterommet...
Fråkopla praten

Kva må eg gjera for å verta _*tilkopla*_ praten?

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Innlegget blei sist redigert 02.08.2005, 21:55 av Sølve

Sølve
19 år, Ullensvang

01.08.2005, 20:02

Så, at en herfra lige var inde forbi. Vil bare lige lægge til, at hvis alle blot var i rummet i 3 minutter ad gangen, skal der **mange,** **mange,** **mange** donaldister til at holde en samtale kørende. Det er ok at blive i rummet, selvom der ikke **liiige** svares de første par minutter ;-)

Selv er jeg logget ind det meste af tiden, jeg er på nettet, og kigger så lige en gang imellem, om der skulle være blevet skrevet noget nyt -- ind imellem mailskrivning, webside-surfing og AO-læsning :-)

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
29 år, Danmark

01.08.2005, 23:00

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.