Andeby Online > Diskusjonsforum > Skrues brev hjemmefra
Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg har noen kommentar til andres kommentarer til "A Letter From Home or The Old Castle's Other Secret" (ALFH)
1)
Skrue påstår i ALFH at han aldri fikk brev hjemmefra. Noen viser til Lo$ hvor minst to beskjeder fra Skrues familie nevnes. Ut fra dette konkluderes det med at Don Rosa motsier seg selv.
Min personlige tolkning er at Skrues utsagn i ALFH er å forstå et subjektivt utsagn som først og fremst sier oss noe om Skrues følelser omkring dette, snarere enn om de faktiske forhold. At følelser og fakta ikke alltid stemmer 100% overens er jo ikke noe nytt.
2)
I ALFH nevner Penny de vises sten sammen med den helige gral og paktens ark som skatter som tempelridderne fant under Salomos tempel i Jerusalem. Don Rosa er klar over at Barks viste at stenen forsvant alt i 1110 9 år før tempelridderordenen ble dannet og forklarer Pennys utsagn slik:
---------------------
The Stone is a European relic which would not have been in Sol's treasure chamber. It was lost before The Templar's ever moved their treasures to the Temple Mount and later to Castle McDuck. Matilda was reciting legends, not facts. I had to get the mention of the Stone into the story at that point without spending half an extra page to explain exactly how it was lost.
---------------------
Sigvald
Sigvald Grøsfjeld jr.
09.03.2004, 23:08

Sigvald Grøsfjeld jr. skreiv:
"Skrues utsagn i ALFH er å forstå et subjektivt utsagn som først og fremst sier oss noe om Skrues følelser omkring dette, snarere enn om de faktiske forhold. At følelser og fakta ikke alltid stemmer 100% overens er jo ikke noe nytt."
Det var min fyrste tanke då eg leste det òg. At han med "skreiv aldri" meinte "skreiv svært, svært sjelden", og at dette dermed for han føltes som aldri. Såklart, det kan enkelt forklarest slik.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
11.03.2004, 12:05

Helt enig! Når man i løpet av 30 år bare får 2 brev og et telegram hjemmefra føles det som aldri.
Karsten Vikshåland, ustabil teoretiker!
Peder Kåre
24 år, Karmøy
12.03.2004, 15:06

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.