Andeby Online > Diskusjonsforum > Pris på Carl Barks Samlede Verk
Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg ser at i Norge vil hvert bind av Carl Barks Samlede Verk koste 495,- Noen som kjenner til tilsvarende priser i Danmark og Sverige?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 17:45 av Olaf Moriarty Solstrand
Sigvald
41 år, Stavanger
04.06.2005, 01:32

Sigvald skreiv:
Jeg ser at i Norge vil hvert bind av Carl Barks Samlede Verk koste 495,- Noen som kjenner til tilsvarende priser i Danmark og Sverige?
I Sverige: 1595 SEK per kassette (3 bind).
I Danmark: 498 DKK per bind.
I Tyskland: 149 € per kassette (3 bind).
Kilder: www.carl-barks.dk www.carl-barks.se www.barks.de
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
29 år, Danmark
04.06.2005, 02:58

Lars Olav skreiv:
Da kan man vel konkludere med at Norge er det dyreste landet med tanke på kronekursen.
Hm ... Nei, det stemmer ikkje. I Danmark er prisen for heile verket 15 872 NOK, altså over ein tusenlapp dyrare enn det norske.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.06.2005, 09:50

Olaf Solstrand skreiv:
Lars Olav skreiv:
Da kan man vel konkludere med at Norge er det dyreste landet med tanke på kronekursen.
Hm ... Nei, det stemmer ikkje. I Danmark er prisen for heile verket 15 872 NOK, altså over ein tusenlapp dyrare enn det norske.
Ja. Hvis vi regner det hele om til norske kroner, er tallene sådan for hele CBSV ( //lidt// anderledes tal, da jeg sikkert har brugt en anden dagskurs end Olaf):
NO: 14.850,-
DK: 15.860,-
SE: 13.781,-
DE: 11.768,-
Vi kan nok ikke helt regne Tyskland med her, da de vist kører deres eget løb mht. CBSV. Så den dyreste bliver den danske og den billigste bliver den svenske. Frank Madsen har dog været hurtig til at finde en forklaring på det (her regner han dog i danske kroner):
Jeg kom i tanker om den svenske bogmoms, en halv time efter, jeg havde skrevet mit indlæg. Den er 7%, har jeg i mellemtiden fundet ud af, og det forklarer faktisk hele forskellen: Uden 7% moms er den svenske pris 11.937 DKK, mens prisen for den danske udgave uden 25% moms er 12.000 DKK.
Det forklarer naturligvis ikke den norske pris, men læs hele denne (korte) tråd på Seriejournalens forum: http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=1039
Thomas Pryds Lauritsen
Innlegget blei sist redigert 04.06.2005, 13:00 av pryds
pryds
29 år, Danmark
04.06.2005, 12:58

pryds skreiv:
Frank Madsen har dog været hurtig til at finde en forklaring på det (her regner han dog i danske kroner):
Jeg kom i tanker om den svenske bogmoms, en halv time efter, jeg havde skrevet mit indlæg. Den er 7%, har jeg i mellemtiden fundet ud af, og det forklarer faktisk hele forskellen: Uden 7% moms er den svenske pris 11.937 DKK, mens prisen for den danske udgave uden 25% moms er 12.000 DKK.
Det forklarer naturligvis ikke den norske pris, men læs hele denne (korte) tråd på Seriejournalens forum: http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=1039
Her regner nok den godeste Frank Madsen litt feil slik mange Norske politikere (spesiellt de i det blå partiet) gjør når det gjelder moms. På momspliktige varer betaler vi både i Norge og i Danmark 25%. Men av kjøpesummen på en vare vi kjøper har vi kun betalt 20% moms av det som det står på kassalappen.
Kan vise dette matematisk men la oss ta ett eksempel, du handler for kroner 800,- og betaler 25% moms av dette som blir 200,- Det gir deg en sluttsum inklusive moms på 1000,- Av denne tusenlappen har du betalt 200 kroner i moms som da blir 20% av det du har handlet for og IKKE 25% som veldig mange tror.
Så korrigerte tall for Carl Barks komplett på dansk blir da 15860*0.8=12688
Ikke så store forskjellen, men rett skal vel være rett 
Det samme blir det med svensk moms på 7%, en kan ikke trekke 7% fra kjøesummen for å finne beløpet uten moms. Hva en må trekke fra kan være hjemmelekse til neste gang 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
04.06.2005, 15:35

MikroMidas skreiv:
Hva en må trekke fra kan være hjemmelekse til neste gang ;)
Kan aldri dy meg når det plutseleg dukker opp ei matematikkutfordring. Talet er 6,542 % .
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.06.2005, 16:08

MikroMidas skreiv:
Her regner nok den godeste Frank Madsen litt feil slik mange Norske politikere (spesiellt de i det blå partiet) gjør når det gjelder moms. På momspliktige varer betaler vi både i Norge og i Danmark 25%. Men av kjøpesummen på en vare vi kjøper har vi kun betalt 20% moms av det som det står på kassalappen.
Javist, det er almen procentregning. Men husk på, at Frank brugte de danske priser, ikke de norske, som jeg listede herover. Prisen for den danske udgave i danske kroner med dansk moms på 25% er ca. 15000. Og 15000 / 1,25 = 12000 -- eller alternativt, 15000 · 20% = 3000 => 15000 − 3000 = 12000.
Prisen uden svensk moms på 7% omregnet til danske kroner (for at kunne sammenligne) for den svenske udgave bliver da, givet SEK 15950 = DKK 12982:
12982 / 1,07 ≈ 12133
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
29 år, Danmark
04.06.2005, 16:15

pryds skreiv:
Javist, det er almen procentregning. Men husk på, at Frank brugte de danske priser, ikke de norske, som jeg listede herover.
Du har rett, jeg korrigerte Frank sine utregninger utifra Olaf sine norske priser, det blir feil. Han har jo regnet rett, men når jeg ikke fikk dette til å gå opp så trodde jeg han hadde regnet moms på samme måte som det blå partiet, uten at jeg mistenker han for å tilhøre det 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
04.06.2005, 19:54

Jeg er ganske simpelt nysgerrig efter at vide hvad det blå partiet er? højre, venstre eller midten? de blå i DK er partiet Venstre, de liberale...
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
04.06.2005, 21:47

Det blå er dei borgerlege, til høgre, og heiter nettopp Høgre. :-)
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
04.06.2005, 22:26

Olaf Solstrand skreiv:
Lars Olav skreiv:
Da kan vi vel for en gangs skyld slett ikke klage. Det hadde dog vært mest fair om Egmont for Norge, Sverige og Danmark hadde satt prisen i Euro tatt betalingen i nasjonal valuta.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 05.06.2005, 15:46 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
05.06.2005, 01:32

Å sette en pris i Euro og gjort denne om til lokal valuta ville jo også blitt feil, etter som, meg bekjent, ikke de nevnte navnene fører en _*lik*_ avgiftspolitikk...
Fergus
25 år, Grimstad
05.06.2005, 01:41

Sigvald skreiv:
Da kan vi vel for en gangs skyld slett ikke klage.
Det har vi då heller ikkje gjort? :-) Personleg gir eg blaffen i kva serien koster i Sverige og Danmark, det er uansett den norske prisen eg eventuelt må betale, og det er ikkje aktuelt for meg å kjøpe den svenske for å spare pengar heller, så ...
Det hadde dog vært mest fair om Egmont for Norge, Sverige og Danmark hadde satt prisen i Euro tatt betalinegn i nasjonal valuta.
Kanskje fair, men ikkje særleg praktisk. Når ein skal abonnere på ein **norsk** serie, synest eg at det er svært unødvendig at prisen frå boks til boks skal variere etter eurokursen. På denne måten er prisen i det minste konstant i norske kroner.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 05.06.2005, 01:46 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
05.06.2005, 01:42

Olaf Solstrand skreiv:
Sigvald skreiv:
Det hadde dog vært mest fair om Egmont for Norge, Sverige og Danmark hadde satt prisen i Euro tatt betalinegn i nasjonal valuta.
Kanskje fair, men ikkje særleg praktisk. Når ein skal abonnere på ein **norsk** serie, synest eg at det er svært unødvendig at prisen frå boks til boks skal variere etter eurokursen. På denne måten er prisen i det minste konstant i norske kroner.
Nå vet ikke jeg hvordan du stiller deg til euro men siden Norge ikke benytter seg av denne myntenheten ville det vært absurd om Egmont skulle begynne og selge sine bøker i en utenlandsk valutta.
Men uansett hvilken myntenhet de tar vil prisen fortsatt være den samme og ikke slik den er i Tyskland. Dette er Norge med Egmonts norske kalkyler noe som gir akkurat den prisen vi har nå.
Det er som Olaf sier nyttesløst og diskutere hva dette koster i andre land da det er den norske utgaven som skal kjøpes av medlemmer her på forumet.
Lars Olav
32 år, Grimstad
05.06.2005, 02:08

MikroMidas skreiv:
pryds skreiv:
Frank Madsen har dog været hurtig til at finde en forklaring på det (her regner han dog i danske kroner):
Kan vise dette matematisk men la oss ta ett eksempel, du handler for kroner 800,- og betaler 25% moms av dette som blir 200,- Det gir deg en sluttsum inklusive moms på 1000,- Av denne tusenlappen har du betalt 200 kroner i moms som da blir 20% av det du har handlet for og IKKE 25% som veldig mange tror.
Så korrigerte tall for Carl Barks komplett på dansk blir da 15860*0.8=12688
Ikke så store forskjellen, men rett skal vel være rett ;)
Det samme blir det med svensk moms på 7%, en kan ikke trekke 7% fra kjøesummen for å finne beløpet uten moms. Hva en må trekke fra kan være hjemmelekse til neste gang ;)
Kære MikroMidas,
Jeg har været momsregistreret tegner siden 1983, så jeg ved godt, hvordan man udregner købsmoms hhv. salgsmoms. Men jeg ved også, hvor let man forvirrer folk, der ikke selv er momsregistrerede, ved at snakke om 20% købsmoms kontra 25% salgsmoms. Derfor indeholdt mit indlæg på seriejournalen.dk de momssatser, folk kender: Nemlig 25% i Danmark og 7% i Sverige.
De priser, jeg sammenlignede, var værkets pris uden forsendelsesomkostninger i den nationale valuta, altså 15.000 DKK/SEK. Omregnet til danske kroner og fratrukket landets købsmoms (20% i Danmark, 6,54% i Sverige) koster den svenske udgave 11.937 DKK, mens den danske koster 12.000 DKK.
14.06.2005, 01:02

frank madsen skreiv:
Kære MikroMidas,
Jeg har været momsregistreret tegner siden 1983, så jeg ved godt, hvordan man udregner købsmoms hhv. salgsmoms. Men jeg ved også, hvor let man forvirrer folk, der ikke selv er momsregistrerede, ved at snakke om 20% købsmoms kontra 25% salgsmoms. Derfor indeholdt mit indlæg på seriejournalen.dk de momssatser, folk kender: Nemlig 25% i Danmark og 7% i Sverige.
Dine tall var og er helt riktige, men slik går det vel kanskje når en blir sitert gjennom flere ledd. Jeg vet også at mange roter med hvordan regne moms, men beklager at jeg trakk dine momskunnskaper i tvil noe det ikke er grunnlag for.
Vil også takke deg for at jeg
for første gang har kjøpt en utgivelse fra ett norsk kristent forlag. Mennesesønnen er bare en helt nydelig utgivelse.
MikroMidas
45 år, Trondheim
15.06.2005, 08:54

MikroMidas skreiv:
Vil også takke deg for at jeg
for første gang har kjøpt en utgivelse fra ett norsk kristent forlag. Mennesesønnen er bare en helt nydelig utgivelse.
Det blir nok en digresjon men jeg er helt enig. Utrolig nydelig bok. Det kan altså komme flotte bøker fra kristne forlag også 
Lars Olav
32 år, Grimstad
15.06.2005, 12:27

MikroMidas skreiv:
frank madsen skreiv:
Kære MikroMidas,
Dine tall var og er helt riktige, men slik går det vel kanskje når en blir sitert gjennom flere ledd. Jeg vet også at mange roter med hvordan regne moms, men beklager at jeg trakk dine momskunnskaper i tvil noe det ikke er grunnlag for.
Vil også takke deg for at jeg :) for første gang har kjøpt en utgivelse fra ett norsk kristent forlag. Mennesesønnen er bare en helt nydelig utgivelse.
Øh... Jeg tror du tenker på Peter Madsen her (Ikke Frank Madsen). Hvis det ikke er noe annet du mener da?
Enig med at Menneskesønnen var et verk helt utenom det vanlige - illustrasjonene omtrent sugde meg inn i seg. Boken vant jo også Sproing det året. Høyest fortjent. Håper nå på at Bibelselskapet også vil gi ut Madsens andre adapsjon fra bibelen (som ser like nydelig ut) Jobs Bok.
Innlegget blei sist redigert 16.06.2005, 02:35 av Rikerud
Rikerud
30 år, Bærum
16.06.2005, 02:30

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.