Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Manus-skriving

Andeby Online > Diskusjonsforum > Manus-skriving

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Hei! Jeg lurte på om det er noen form for aldersgrense når det gjelder det å skrive manus, og faktisk få de tegnet og trykt? Jeg synes det virker spennende å skrive manus, og lurte på om Olaf, Tommy (eller andre for den saks skyld) hadde noen råd å komme med, i så fall ville jeg blitt glad:-)

Mvh: Ted

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 18:30 av Olaf Moriarty Solstrand

Ted
16 år, Bergen

01.05.2005, 16:59

Veit ikkje om dei har ei aldersgrense, men det er nok ein STOR fordel å vera 18. Iallfall om det er Donald vi snakker om.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

01.05.2005, 20:08

Olaf Solstrand skreiv:

Veit ikkje om dei har ei aldersgrense, men det er nok ein STOR fordel å vera 18. Iallfall om det er Donald vi snakker om.

Jeg skulle likt å se en 18-åring skrive en god Donald-historie....

"Kven er kven" ruler lizzom

Merlock

01.05.2005, 21:27

Det kan sikkert stemme, men det var jo ikkje det Ted spurte om her. :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

02.05.2005, 16:17

Olaf er da bare noen år eldre, og han klarer det da bra.. Eller mener du at 18-åringer ikke kan skrive gode Donald-historier, men at 19-åringer kan det...? Er det egentlig noen forskjell...?

Nåja, kvaliteten har vel ikke så med alderen, heller på erfaring, fantasi og hvor god du er til å skrive. Du trenger slettes ikke være over 20 for å skrive god historier, bøker eller noveller for den slags skyld.

Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!

Asterix
18 år, Sande i Vestfold

29.05.2005, 19:55

Ja, jeg har ofte lurt på det samme som Ted.
Jeg har også lurt på hvordan et manus egentlig ser ut, Olaf?

David H
14 år, Østre Toten

29.05.2005, 20:24

Asterix skreiv:

Nåja, kvaliteten har vel ikke så med alderen, heller på erfaring, fantasi og hvor god du er til å skrive. Du trenger slettes ikke være over 20 for å skrive god historier, bøker eller noveller for den slags skyld.

Det stemmer, men erfaring, fantasi og kor god du er til å skrive stiger vanlegvis med alderen ...

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.05.2005, 23:14

Jeg vil nå påstå at fantasi også kan ha en tendens til å forsvinne med alderen.
Men dette har selvfølgelig mye med menneskers personlighet å gjøre, og ikke minst med hva man driver med til daglig.

Fergus
25 år, Grimstad

30.05.2005, 00:13

Fergus skreiv:

Jeg vil nå påstå at fantasi også kan ha en tendens til å forsvinne med alderen.
Men dette har selvfølgelig mye med menneskers personlighet å gjøre, og ikke minst med hva man driver med til daglig.

Hallo?!?!?????!!!????? Det kan jeg si deg nå med en gang, at det er nok heller det motsatte.
Jeg for min del føler meg mye mer kreativ og fantasifull nå enn da jeg var,...la oss si,...21.
Om du har vanskelig for å tro meg, hugg denne tråden ut i stein. Ta vare på den og ta den frem om 18 år. Tror du får en aha-opplevelse da. Hehe.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

30.05.2005, 00:49

No er det vel slik at manusa må skrivast på engelsk, dei færraste 13-åringar kan engelsk godt nok til å skriva eit Donald-manus (Eg hadde i alle fall ikkje hatt ein sjanse). I tillegg får du løn for å skriva Donald-manus, tviler på at Egmont vil løna verken 11-, 13- eller 15-åringar.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

30.05.2005, 15:51

Mon ikke det i hvert fald er sådan, at hvis man skal sælge en serie til Egmont, og ikke er over 18, så skal man have forældrenes tilladelse?
I sommers vandt en lille pige på 10 år en konkurrence om at levere manuskript til en en-sides-serie som så blev tegnet af Vicar - hun havde da i hvert fald sine forældre med i det.
Jeg ved ikke om der kommer noget skattemæssigt ind også - kan ikke huske hvor mange penge unge må tjene om året - og jeg ved det slet ikke når det angår Norge.

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

30.05.2005, 17:20

Når det gjelder frikort kan, jeg siterer; "Skoleelever, studenter og andre ugifte personer som ikke har fått tilsendt skattekort, fra og med det året de fyller 13 år, bestille frikort." pr.2005 er fribeløpet for ungdom på kr.(nok) 29.997 ( https://skort.skatteetaten.no/frikort/frikort og http://www.skatteetaten.no/Templates/GenereltInnhold.aspx?id=8930)

Innlegget blei sist redigert 01.06.2005, 00:30 av Fergus

Fergus
25 år, Grimstad

01.06.2005, 00:30

Er historien god nok så tror jeg ikke Egmomt ignorerer den fordi forfatteren er ung.

Men selv om man kansje ikke er flink nok til å skrive Donald manus når en er såpass ung så bør ikke det stoppe en fra å skrive. Øvelse gjør mester, og det var nok mange av de store malerene som malte rare bilder da de var små men på den måten fant en måte å utrykke seg på.

Lars Olav
32 år, Grimstad

01.06.2005, 08:04

Lars Olav skreiv:

det var nok mange av de store malerene som malte rare bilder da de var små

Picazzo ga seg ikke engang med det da han ble voksen.

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.

Guffen Delbekk
23 år, Halden

01.06.2005, 10:49

Guffen Delbekk skreiv:

Lars Olav skreiv:

det var nok mange av de store malerene som malte rare bilder da de var små

Picazzo ga seg ikke engang med det da han ble voksen.

Det er forsåvidt sant :-)

Men mange vil påstå at de hadde en god kvalitet selv om de var rare. :-)

Lars Olav
32 år, Grimstad

01.06.2005, 13:03

Mozart skrev sin første symfoni da han var 8 år, Capablanca ble nasjonalmester i sjakk da han var 12, Nils Henrik Abel ga svar på matematiske problemstillinger da han var 19 som store matematikere hadde grublet på i over 250 år...

Så alt er mulig. :-)
Fantasien er jo størst og sprøest når man er ung.

Mvh,
Håvard

http://home.no.net/piacere/

Håvard
19 år

01.06.2005, 13:46

Håvard skreiv:

Så alt er mulig. :-)
Fantasien er jo størst og sprøest når man er ung.

Hvordan vet du det? Har du vært 40 år? :-D

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

01.06.2005, 17:43

Har DU?

Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

01.06.2005, 19:59

Sølve skreiv:

Har DU?

Så framt han ikkje lyg på alderen i profilen sin, nei, men kva i all verda har det med saka å gjere? Ingenting i det han sa påkrever at han har vore førti år for å underbygge poenget hans.

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

01.06.2005, 20:26

Loke Aesir skreiv:

Så framt han ikkje lyg på alderen i profilen sin, nei, men kva i all verda har det med saka å gjere? Ingenting i det han sa påkrever at han har vore førti år for å underbygge poenget hans.

Vel, innlegget mitt var vel fyrst og fremst ein spøk, Loke. Eg kunne ha skrive eit smilefjes, men eg vil ikkje.

Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

01.06.2005, 21:47

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.