Andeby Online > Diskusjonsforum > Dyre bøker på mao
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Det er vel heller dei gamle bøkene som ikkje har blitt omprisa på Gardum. Eg er ingen ekspert på området, men eg vil anta at Bransjeavtalen for omsetning av bøker av 20. juni 1998 mellom Den norske Forleggerforening og Den norske Bokhandlerforening òg gjelder på Internett (det er iallfall det som verkar mest logisk), og isåfall er det ingenting som heiter internettpris og butikkpris. Det verkar fornuftig at butikkpris og internettpris er den same, særleg ettersom det ER tilfelle på andre butikkar (jfr. Lars Olav).
Min teori er at desse bøkene har gått opp i pris for ei stund sidan, og at Gardum ikkje har prisa om dei gamle bøkene. Det verkar iallfall å vere slik overalt elles at det er same pris i butikkane som på Internett (og at det i tillegg, jfr. bokbransjeavtalen, er same pris over heile landet). Men for å vera på den sikre sida kan eg godt maile Gardum og sjekke det.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
19.04.2005, 23:08

Olaf Solstrand skreiv:
Det er vel heller dei gamle bøkene som ikkje har blitt omprisa på Gardum. Eg er ingen ekspert på området, men eg vil anta at Bransjeavtalen for omsetning av bøker av 20. juni 1998 mellom Den norske Forleggerforening og Den norske Bokhandlerforening òg gjelder på Internett (det er iallfall det som verkar mest logisk), og isåfall er det ingenting som heiter internettpris og butikkpris. Det verkar fornuftig at butikkpris og internettpris er den same, særleg ettersom det ER tilfelle på andre butikkar (jfr. Lars Olav).
Min teori er at desse bøkene har gått opp i pris for ei stund sidan, og at Gardum ikkje har prisa om dei gamle bøkene. Det verkar iallfall å vere slik overalt elles at det er same pris i butikkane som på Internett (og at det i tillegg, jfr. bokbransjeavtalen, er same pris over heile landet). Men for å vera på den sikre sida kan eg godt maile Gardum og sjekke det.
Jeg synes uansett at 349,- er en ublu pris for disse bøkene og råder alle til å se etter billigere løsninger - f.eks. på bruktboder o.l.
MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
Et annet moment er at disse bøkene sikkert er billigere i sammenliknbare land som Danmark og Sverige.
Flytt dit da, ingen nekter deg det. Ingen nekter deg heller å kjøpe bøkene på det språket istedet for Norsk. Men det du glemmer i ett av dine uendelige politiske korstog er moms. Sverige har moms på bøker har de ikke ? Norge har IKKE moms på bøker. Og bøkene er attpåtil billigere i Sverige ? Konklusjonen din må da bli en av disse to :) Ja til offentlig regulering av bokprisene i Norge og/eller klyng kapitalist#¤%&* som tar seg alt for godt betalt opp i nærmeste tre :)
Problemet i Norge er jo nettopp at bokprisene er offentlig regulert gjennom den såkalte bransjeavtalen. Jeg ønsker denne fjenet for å sikre fri konkurranse også i bokmarkedet.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 19.04.2005, 23:25 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
19.04.2005, 23:19

Sigvald skreiv:
Problemet i Norge er jo nettopp at bokprisene er offentlig regulert gjennom den såkalte bransjeavtalen. Jeg ønsker denne fjenet for å sikre fri konkurranse også i bokmarkedet.
Men akkurat det blir ein diskusjon som har veldig lite på Andeby Online å gjera.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
19.04.2005, 23:31

Olaf Solstrand skreiv:
Sigvald skreiv:
Men akkurat det blir ein diskusjon som har veldig lite på Andeby Online å gjera.
Det er nok sant, men vil likevel legge til at bransjeavtalen ikke på noen måte er noen offentlig regulert avtale. Dette er en avtale laget mellom forlag og staten har ingenting med den å gjøre.
Nå er det derimot på tide å sove for jeg ser jeg har en ny bokhandel og ringe i morgen slik at en kan få avkreftet at disse bøkene koster 299 andre plasser.
Jeg skal være enig i at 350 kroner er veldig mye for en slik bok, men det var aldri temaet her. Stort sett alle bøker er derimot billigere på brukthandel kontra butikk så det blir jo ikke akkurat noe konkurransemoment.
Denne serien derimot er spesiell for skal man ha alle så abonerer man, men skal man kun ha noen helt få så kjøper man i butikk (eller brukthandel). Oppfordringen går ihvertfall ut til alle som planlegger og handle disse eller andre Donald bøker i butikk om at de kjøper den gjennom linken her på AOL slik at Olaf kan få litt komisjon og ikke tape så alt for mye selv.
Lars Olav
32 år, Grimstad
20.04.2005, 01:56

Sigvald skreiv:
Men hvis vi IKKE betaler moms på bøker men de betaler moms i Sverige, hvor blir det av den ganske store forskjellen i pris ?? Har Sigvald tenkt over det ?
Lars Olav skreiv:
Jeg skal være enig i at 350 kroner er veldig mye for en slik bok, men det var aldri temaet her.
350 kan være mye, men jeg har betalt det for en av hall of shame utgivelsene hos Tronsmo. Men økonomien balanserer jo ganske bra når andre hall of shame bøker er å få kjøpt brukt for 100,-
Men hvs vi alle skal gjøre som Sigvald å kjøpe bøker på bruktboder så lurer jeg på hvem som skal kjøpe bøkene i første omgang. Kanskje bruktimport av brukte bøker fra Sverige er tingen, det MÅ jo bli billigst 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 20.04.2005, 11:21 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
20.04.2005, 11:19

egemtlig er jo prisen på 350 i dag nesten den samme som vi betalte for en bok i '98, inflasjonen tatt i betraktning. Etter som 114kr er samme verdi som 100 kr var i '98 (gjf. Konsumprisindeksen, per 15. mars 2005) Det vil altså si at om man hadde satt prisen etter verdien på kronen ville den boken som i '98 kostet kr 299, i dag koste ca kr 340
Fergus
25 år, Grimstad
20.04.2005, 12:14

MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
[...] i sammenliknbare land som Danmark og Sverige.
[...] Sverige har moms på bøker har de ikke ? Norge har IKKE moms på bøker.
Bare til information lægges der 25% moms på prisen på bøger (som på (næsten) alle andre varer) i Danmark.
GAD, som er en af de store bogkæder i DK, tager DKK 299,- for Den Komplette Årgang 1959 bind 1. Hvis vi trækker 20% moms fra, betaler vi altså DKK 239,20, men siden alle skal betale moms, giver det nok ikke så meget mening at sammenligne den danske pris uden moms med den norske. Jeg har ikke kunnet finde nogen DKA-bøger på "Bog og Idé"s eller "B. O. Bøger"s hjemmesider (de er et par andre store bogkæder).
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
23.04.2005, 18:28

pryds skreiv:
Bare til information lægges der 25% moms på prisen på bøger (som på (næsten) alle andre varer) i Danmark.
Jeg mener det også er tilfelle er i Sverige, når da bøkene er dyrere i Norge som ikke har moms så sier det ganske mye om levestandarden her i landet, hva vi er villige til å betale for ting, og ikke minst grådigheten i detaljistleddene (bokhandlere/forlag) som MÅ sitte igjen med større overskudd i Norge enn tilsvarende ledd i andre land.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
24.04.2005, 12:29

MikroMidas skreiv:
[...] og ikke minst grådigheten i detaljistleddene (bokhandlere/forlag) som MÅ sitte igjen med større overskudd i Norge enn tilsvarende ledd i andre land.
I hvert fald i sammenligningen Norge/Danmark må du nok også påregne, at man i Norge har betydeligt større logistikomkostninger i kraft af, at landet har knapt en million færre indbyggere end Danmark på et areal, der er næsten 9 gange større end Danmarks (*). Og det i et terræn, der er meget mere uvejsomt end i det flade Danmark, hvor vi har motorveje uden krumme sving fra den ene ende af landet til den anden, og hvor indenrigsflyvning mest er til at le ad :-) .
(*) Kilde: Wikipedia
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
25.04.2005, 23:01

I dag hadde jeg meg en liten byvandring i min kjære by Grimstad. Så tenkte jeg med meg selv. La meg nå gå inn i bokhandelen å se på prisene på ”De komplette årgangene” Så tenkt, så gjort. Det som møtte meg da jeg omsider fant disse bøken var bemerkelsesverdig. De eldste bøkene var priset med kr 299 og de nyere med kr 349. Ja, ja tenkte jeg. Dette kommer val av en lovregulering, etter hva jeg husker, at om man har satt en veiledende pris på et produkt, kan man ikke øke denne. Med andre ord, man kan sette ned prisen og deretter opp, men ikke først klistre en pris på produktet, så klistre en høyere pris etter det igjen. Dette er altså noe, tenkte jeg, som jeg synes å huske at loven er, men er da ikke HELT sikker på det punktet.
Fergus
25 år, Grimstad
27.04.2005, 21:07

Fergus skreiv:
Med andre ord, man kan sette ned prisen og deretter opp, men ikke først klistre en pris på produktet, så klistre en høyere pris etter det igjen. Dette er altså noe, tenkte jeg, som jeg synes å huske at loven er, men er da ikke HELT sikker på det punktet.
Jeg synes det høres meget rett ut det der.
MikroMidas
45 år, Trondheim
28.04.2005, 08:15

Ja, det er nok noen gammle eksemplarer Dalen Libris har der siden de fortsatt koster 299. Utsalgspris er nå 349 kroner så alle nye inntak av denne boken vil bli til den prisen.
Ja, for jeg regner med at det var Leif Dalen du var innom :)
Lars Olav
32 år, Grimstad
29.04.2005, 00:51

Lars Olav skreiv:
Ja, det er nok noen gammle eksemplarer Dalen Libris har der siden de fortsatt koster 299. Utsalgspris er nå 349 kroner så alle nye inntak av denne boken vil bli til den prisen.
Ja, for jeg regner med at det var Leif Dalen du var innom
Var bådet der og på Bok&Media
Fergus
25 år, Grimstad
29.04.2005, 01:07

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.