Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald i Storbritania
Gå tilbake til forumoversikta ...

Loke Aesir skreiv:
Adamant skreiv:
Thor er en fantasisk serie jeg virkelig anbefaler.
Har du forslag til nummer/album ein burde byrje med? Har kun lese det som er utgitt i Noreg dei siste to åra, og vurderar kjøpe eit par engelske album.
Jeg vil ihvertfall anbefale albumene/bøkene med Walt Simonsons sereier (Thor Visionaries vol. 1 og Thor Legends vol. 2 og 3).
Hvis du vil se fortsettelsen på det som ble trykket i Norge, kan du plukke opp bøkene Gods on Earth, Spiral, The Reigning og Gods and Men, samt "Avengers Disassembled: Thor" (sistnevnte er en del av den enorme crossoverserien Avengers Disassembled, som vi fikk et lite glimt av i forrige nummer av Spider-Man her til lands) som hver samler en 6-7 amerikanske blader. (den siste serien som ble trykket i Norge var fra nummer 49, Gods on Earth starter med nummer 51.)
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
18.04.2005, 00:26

Adamant skreiv:
Loke Aesir skreiv:
Adamant skreiv:
Thor er en fantasisk serie jeg virkelig anbefaler.
Har du forslag til nummer/album ein burde byrje med? Har kun lese det som er utgitt i Noreg dei siste to åra, og vurderar kjøpe eit par engelske album.
Jeg vil ihvertfall anbefale albumene/bøkene med Walt Simonsons sereier (Thor Visionaries vol. 1 og Thor Legends vol. 2 og 3).
Fyrst og fremst takk for anbefalinga. Dernest: er dette i samme kontinuitet som dei historiane som var oversatt til norsk i Seriehuset sine utgivingar, eller har Thor gjennomgått ein eller annan kontinuitetsfornying som så mange andre superheltseriar? (Er kontinuitetsfrik, så om dei skulle tilhøyre ein "forelda" kontinuitet vil eg straks misse mykje interesse for dei)
Hvis du vil se fortsettelsen på det som ble trykket i Norge, kan du plukke opp bøkene Gods on Earth, Spiral, The Reigning og Gods and Men, samt "Avengers Disassembled: Thor" (sistnevnte er en del av den enorme crossoverserien Avengers Disassembled, som vi fikk et lite glimt av i forrige nummer av Spider-Man her til lands) som hver samler en 6-7 amerikanske blader. (den siste serien som ble trykket i Norge var fra nummer 49, Gods on Earth starter med nummer 51.)
Tusen takk, skal skrive ned dei titlene og sjekke neste gong eg er i ein butikk som fører amerikanske teikneseriar. 
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
18.04.2005, 01:46

Jeg vet utmerket godt hvem Tor/Thor er. Det har jeg visst helt siden begynnelsen på 80-tallet. Da snakker vi selvsagt om Marvels versjon av Tor. Norrøn mytologi er så vidt jeg vet enda en obligatorisk del av pensum på grunnskolen, og så har vi i tillegg bibliotek hvor jeg fant et par meget underholdende bøker om samme tema (den ene av den het "Jotnene kommer" eller noe slikt og var en blanding av oppsummering av gamle myter og ren fantasi). Og så har vi selvsagt filmen og albumene om Valhall. Det får være nok skryt for i kveld.
At man ikke kjenner til Donald og Mikke Mus i USA eller England er jo en skandale dersom det er sant. Alle kjenner jo til Disneyland og Walt Disney selv. For ikke å snakke om disneyfilmene som er blitt laget gjennom årene og til stadighet vist på TV og kino på kanaler som Disney Channel. Både moderne og klassiske tegnefilmer om Donald og Co. finnes jo i lange baner. Og hvem kjenner ikke bildet av Mikke Mus som trollmannens læregutt. Disney selv hadde et helt spesielt forhold til Mikke Mus. Eneste gåten er hvorfor sistnevnte er mer populær en Donald.
18.04.2005, 02:06

Bavilongen skreiv:
Jeg vet utmerket godt hvem Tor/Thor er. Det har jeg visst helt siden begynnelsen på 80-tallet. Da snakker vi selvsagt om Marvels versjon av Tor. Norrøn mytologi er så vidt jeg vet enda en obligatorisk del av pensum på grunnskolen, og så har vi i tillegg bibliotek hvor jeg fant et par meget underholdende bøker om samme tema (den ene av den het "Jotnene kommer" eller noe slikt og var en blanding av oppsummering av gamle myter og ren fantasi). Og så har vi selvsagt filmen og albumene om Valhall. Det får være nok skryt for i kveld.
Med fare for å styrte topicet i avgrunnen, er det fleire enn meg som hadde lest Valhalla-albummene og var skuffa over filmen? Animasjonen var god nok, men innhaldet... skuffande.
Mht. oppsummering av norrøne myter kan eg anbefale Tor Åge Bringsværds "Den enøyde", ein serie bøker der omtrent alle dei norrøne mytene er samla og omskreve til ei samanhengande historie. I alle fall likte eg desse særs godt når eg gjekk på barne- og ungdomsskulen, om eg hadde meint det samme no er så klart ikkje noko eg kan vere sikker på.
Hm... hadde ikkje dette vore eit Andeby-forum kunne eg tenkt meg å ha laga eit topic for å undersøke kva dei av dykk som tydelegvis har litt kjennskap til Marvels Thor (meir enn eg har, i alle fall) tykkjer om adapsjonen frå mytene. Kva endringar de likar, kva endringar de ikkje likar, kva endringar de ikkje forstår vitsen med, osv. Jaja.
Og beklagar. Skal halde meg til topic frå no av. Mytologi har berre ein tendens til å sende meg bablende.
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
18.04.2005, 02:44

angående thor: begynn på begynnelsen! de første thor-historiene er ganske så underholdende - jeg kjøpte essential thor 1 for en stund siden; den inneholder fra begynnelsen ('62 eller noe sånt) og noen år fremover. kan varmt anbefale hele essential-serien forresten - alle de klassiske marvel-seriene (hulk, spiderman, x-men etc) såvel som mer obskure ting (f. eks. "essential luke cage vol 1" og "essential super-villain team-up vol 1"
, reprintet i svart-hvitt til en ganske så billig penge. mye bra her, og mye samlebåndsprodusert tøys - og mye som egentlig er begge deler 
Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78
gaute hjartåker
32 år, Stord
18.04.2005, 03:00

som i journey into mystery 93 fra 1963, hvor thor bekjemper kinesiske kommunister som prøver å invadere india.. "my hammer can do the work of many anti-missile missiles.." "now i can halt the reds dead in their tracks!"
ubetalelig 
-Klara Ku, DD 2/78
gaute hjartåker
32 år, Stord
18.04.2005, 03:25

Jo, har vurdert Essential, men eg klarar desverre ikkje å nyte seriane for det dei er - dialogen blir for "platt" for meg i så gamle seriar. Har sett på eit par gamle Spider-man, og dei er jo greie historiar og teikningar i, men dialogen blir altfor "Doc Ock is evil and needs to be stopped. I had better put on my SPIDER-MAN-COSTUME"...
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
18.04.2005, 11:41

Mens vi likevel er off-topic, og ettersom klassisk Spider-Man ble tatt opp, vil jeg også anbefale denne:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1591505844/qid=1113823273/sr=8-2/ref=sr_8_xs_ap_i2_xgl14/002-6394997-8173634?v=glance&s=books&n=507846
501 komplette, scannede Amazing Spider-Man-blader (med både reklame og leserbrev, ect. intakt). Og ja, det ER offisielt.En fantastisk samlig, og meget billig.
Det går også rykter om at et lignende sett med Fantastic Four er på vei (mulig det er offisielt. Jeg vet ikke).
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
18.04.2005, 13:29

har også hørt mumling i gatene om et tilsvarende FF-sett.. spennende. sjekk forøvrig diskusjonsforumet på www.marvelmasterworks.com ; det beste forumet som finnes! (bortsett fra dette da selvsagt
) -en glimrende kilde for nyheter og rykter vedrørende marvel (og dc)-utgivelser.
og ja, dialogen er SUPERplatt! det er halve moroa 
-Klara Ku, DD 2/78
Innlegget blei sist redigert 18.04.2005, 14:35 av gaute hjartåker
gaute hjartåker
32 år, Stord
18.04.2005, 14:28

Wilfu skreiv:
MicMag-nus skreiv:
Jeg kom akkurat hjem fra en skole-tur til Skotland med 6 andre elever, men jeg kunne ikke se et eneste Donald(eller Mikke) blad i butikken, og en jente der skjønte ikke hvem jeg snakket om med en gang. Er ikke Donald og Mikke like vanlig i Storbritania?
Kan jeg spørre hvorfor en 13-åring er på klassetur i Skottland...?
Da jeg var like gammel som deg var det turer i nærmiljøet som var det helt store...
Skolen min holder på med et projekt med en skole i Skottland, og en I Portogal. I høst var det to skotske elever i Norge sammen med noen lærere, for å se hvordan vi har det, og sånt.. og så var vi ( 7 elever og 4 lærere) I skottland, forrige uke..
baviljongen skereiv:
At man ikke kjenner til Donald og Mikke Mus i USA eller England er jo en skandale dersom det er sant. Alle kjenner jo til Disneyland og Walt Disney selv. For ikke å snakke om disneyfilmene som er blitt laget gjennom årene og til stadighet vist på TV og kino på kanaler som Disney Channel. Både moderne og klassiske tegnefilmer om Donald og Co. finnes jo i lange baner. Og hvem kjenner ikke bildet av Mikke Mus som trollmannens læregutt. Disney selv hadde et helt spesielt forhold til Mikke Mus. Eneste gåten er hvorfor sistnevnte er mer populær en Donald.
En lillebror av en skotsk jente satt og så på Disney Channell når jeg var der, og er ikke Donald ofte på reklame for det, eller?
Uansett... Når jeg tenker meg om, mener jeg å huske at de skjønte hvem det var når jeg tegna han...
Omanga Carl
Innlegget blei sist redigert 19.04.2005, 14:09 av Magnus Murphy
Magnus Murphy
17 år, Sandefjord
18.04.2005, 16:33

gaute hjartåker skreiv:
og ja, dialogen er SUPERplatt! det er halve moroa :)
Joda, det kan vere morosamt nok, for eit par sider, men for meg som ser fyrst og fremst etter karakterdjupn og dialogskvalitet så blir det smerteleg seigt å lese fleire historiar i strekk med så platt dialog. Det er veldig synd, for eg kunne tenke meg å lese desse gamle seriane, men eg klarar simpelthen ikkje å få nok interesse i historia når dialogen ikkje er fengande.
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
18.04.2005, 17:59

DVD-settet med Fantastic Four ble jo nevnt:
http://www.talesofwonder.com/subcat2Details.tpl?T=1&subcatsuid=1&catsuid=4&subcatheaderpic=4Z1.jpg&display=[display]&headdisplay=[headdisplay]&subcatname=Marvel%20Comics&sku=MAR054407&cart=111386215589393728&page=1&category=Advance%20Orders&headerpic=4Z1.jpg
Komplette versjoner av Fantastic Four #1 til #520, pluss Annuals. For kun 40$.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
19.04.2005, 00:14

Bavilongen skreiv:
De kjenner selvfølgelig til Mikke og Donald som tegnefilmfigurer, det er SERIENE som er temmelig ukjent der borte. Og siden Skrue hovedsaklig er en tegneseriefigur er han derfor veldig lite kjent i disse landene. Carl Barks er det nok "ingen" som har hørt om, muligens med unntak av en og annen "comic book store guy".
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 19.04.2005, 10:43 av Sleipe-Simon
19.04.2005, 10:42

Storbritannia er et tegneseriefattig land. De fleste seriene i verden er ukjente over der, virker det som. Du skal være bra kjent for å finne frem til steder der de selger tegneserier av noenlunde kvalitet på den øya.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
19.04.2005, 16:48

Einherje skreiv:
Storbritannia er et tegneseriefattig land. De fleste seriene i verden er ukjente over der, virker det som. Du skal være bra kjent for å finne frem til steder der de selger tegneserier av noenlunde kvalitet på den øya.
Ja, det har du rett i. Den eneste britiske tegneserien jeg vet om er avisstripe-serien Andy Capp.
19.04.2005, 16:58

Judge Dredd er vel også britisk hvis jeg ikke tar feil.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
19.04.2005, 18:05

Jeg kom forresten på at Asterix er ganske populær i Storbritannia. Men nå er det ikke utgitt så mange Asterix-album.
19.04.2005, 20:16

Sleipe-Simon skreiv:
Den eneste britiske tegneserien jeg vet om er avisstripe-serien Andy Capp.
Ikke glem den mest kjente (og i mine øyne beste) Britiske tegneserien, nemlig Modesty Blaise.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
19.04.2005, 20:19

MikroMidas skreiv:
Sleipe-Simon skreiv:
Den eneste britiske tegneserien jeg vet om er avisstripe-serien Andy Capp.
Ikke glem den mest kjente (og i mine øyne beste) Britiske tegneserien, nemlig Modesty Blaise.
Viste ikke at hun var britisk. Men når jeg tenker meg om, er det jo en del britiske serier. Helgenen er jo en. Og det finnes jo også en tegneserieversjon av James Bond. Og er ikke Alan Moore britisk?
20.04.2005, 23:34

Alan Moore er britisk, ja. Det same er forsåvidt Neil Gaiman. Men det er vel i USA dei er utgitt (det er iallfall tilfelle med Moore).
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
21.04.2005, 00:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.