Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andeby-en selvstendig nasjon?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andeby-en selvstendig nasjon?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Ar Andeby ligger i Nord-Amerika er vi vel alle enige om, men er det en by i De Forente Stater eller er det en bynasjon i likhet med de europeiske bystatene Andorra, Liechtenstein og Andorra eller Singapore og Brunei i Asia? Jeg mener det er mye som tyder på dette ut ifra Barks-forskning.
La meg først nevne at "America" som helst ble brukt når endene refererte til hjemstedet sitt i Carl Barks`tidligste serier stort sett ble oversatt til Andeby i senere norske oversettelser, så her baserer jeg meg på hva som blir sagt på originalspråket. I de tidligste seriene omtaler, som sagt, endene sitt hjemsted som "America" når de er utenlands(back to the U.S) og de uttaler slikt som "we`re Americans. Andeby/Duckburg blir først nevnt i 1944 men det er ikke før rundt 1950 at navnet på den byen blir fast brukt som Donalds hjemsted. Det kommer likevel klart frem at Andeby er en by i USA og i 1952 får vi også vite at den ligger i delstaten Calisota.
Men rundt 1960 merker vi nye tendenser i Barks sine serier. Endene omtaler stort sett at de er fra "Duckburg" og ikke USA, for eksempel serien om ungdomskilden hvor Skrue sier "we are pure Duckburgians". Vi ser også at Andeby har et eget olympisk lag. Men det mest interesante ser vi i "Trasure of Marco Polo" fra 1965 hvor vi ser at Andeby har egen AMBASADE i Unsteadystan og egen marine.
Det virker på meg som om Carl Barks opprinnelig plasserte endene i en hvilken som helst middelstor amerikansk by, men at han på 1960-tallet anså Andeby som en selvstendig nasjon.
Så da er min teori at Andeby VAR en by som tilhørte USA på 1940-tallet. Men på 1950-tallet var det en separatistisk bevegelse som kjempet frem selvstendighet og løsrivelse fra USA. Slik at den selvstendige republikken Andeby ble proklamert rundt 1960. Noen flere teorier? Kjør debatt!

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

21.03.2005, 23:47

I alle fall er Andebys verste konkurrent nabobyen Gåseby, så at selve byen heter Andeby synes klart. Om Barks noengang blandet inn den type politikk i tegneseriene har jeg ikke hørt om, men så har jeg heller aldri studert den delen av forfatterskapet hans.

Bavilongen

22.03.2005, 01:29

Jeg tror ikke at Andeby er en egen nasjon. Jeg tror bare at Carl Barks lagde en ambassade for Andeby fordi det passet. Det er jo bare en tegneserie.

Omanga Carl

Innlegget blei sist redigert 22.03.2005, 13:04 av Magnus Murphy

Magnus Murphy
17 år, Sandefjord

22.03.2005, 12:42

Andeby har jo og ordfører, ikke president. Så Andeby er nok en by. Kanskje med en viss form for selvstyre som for eksempel i Baskerland?

Scrooge
34 år, Åmli

22.03.2005, 13:16

Scrooge skreiv:

Andeby har jo og ordfører, ikke president. Så Andeby er nok en by.

Jeg har ikke sagt at det IKKE er en by. Det jeg prøver å fremsette er en teori om at Andeby er en BYNASJON, altså en nasjon som begrenser seg til byen og forstadsområdene, slik som Singapore. Jeg vil regne med at Singapore har både president og ordfører.

Kanskje med en viss form for selvstyre som for eksempel i Baskerland?

Men Baskerland har da vel ikke egen ambassade?

Sleipe-Simon

22.03.2005, 14:26

Kom igjen, folkens. Her prøver jeg å dra i gang en skikkelig donaldistisk diskusjon, og så er det så lite engasjement. Kom med noen svar og innspill nå!

Sleipe-Simon

23.03.2005, 11:03

Sleipe-Simon skreiv:

Kom igjen, folkens. Her prøver jeg å dra i gang en skikkelig donaldistisk diskusjon, og så er det så lite engasjement. Kom med noen svar og innspill nå!

Kanskje temaet er så skikkeleg donaldistisk at folk har lyst til å gruble over det i nokre dagar før dei svarar? :-)

Det er iallfall saka i mitt tilfelle. Skal prøve å skrive eit svar her etter påske.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.03.2005, 12:24

Tungt stoff. Ojojoj. er Ole, Dole eller Doffen i Irak? Eller Hetti Netti og Letti for den sakens skyld? Er det Fetter Anton som sto bak Fallujah? (http://crisispictures.org/) Har Skrue økonomiske interesser i dette blodbadet? La oss håpe at Duckburg er en seperatist-bystat i USA.

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

176-761
39 år, Giske

24.03.2005, 03:13

*Sukk*. Jeg gir opp.

Sleipe-Simon

24.03.2005, 10:56

Sleipe-Simon skreiv:

*Sukk*. Jeg gir opp.

Hvorfor?

"Kven er kven" ruler lizzom

Merlock

24.03.2005, 15:40

Du skal ikke give op. Jeg synes teorien er god, men jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Rigtig gode eksempler du har fundet frem. Som Barks engang sagde: 'Den ændrede sig i hver historie. Den var en landsby, den var en storby. Den lå ved havet, den lå i ørkenen. Den lå hvorsomhelst, jeg havde brug for den...'
Dette kunne jo også være det samme, som at lave en ambassade hvis Andeby skulle have brug for det. Så måske var den en by i en historie, en nation i en anden. Jeg tror bare at Andeby som by, har ligget i vores tanker for lang tid, til at tænke over at det måske er en bynation. Hvad siger i andre? Kan han ikke have ret?

The wise Little Hen:)

Mathias bøgh
18 år, Danmark

24.03.2005, 16:58

Jeg tror nok det er som du sier at Andeby endret seg etter hva han lagde en historie om. En gang var f.eks. Andeby en fremtidsby, og var kommet mye lengre i teknologien enn noen andre byer, og hadde flygende biler, o.l. :-)

Thomas E. D.

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

24.03.2005, 19:11

Min PERSONLIGE mening med penol 1000-understrekning 3 ganger: Andeby er hverken det ene eller det andre. I og med at Andeby er i en fantasiverden kan ikke nasjoner som vi kjenner dem eksistere annet enn når det er nødvendig at de skal eksistere.

I noen serier har Andeby egen ambassade, men vi har kun sett Andeby ha ordfører eller borgermester. En gang stilte sågar onkel Skrue til valg som rådmann(tror jeg det var).

Det eneste flagget vi har sett, er det flagget som vaier over ambassaden til Andeby i en historie av Barks der onkel Skrue prøver å få tak i en elefant han har kjøpt som er laget av jade.

Navnet på "staten" der Andeby er kalles Calisota. Dette navnet var det Barks som gav. Hvor ofte i seriene hans har dette navnet blitt nevnt? Ingen, såvidt jeg kan huske.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

24.03.2005, 21:51

Einherje skreiv:

Navnet på "staten" der Andeby er kalles Calisota. Dette navnet var det Barks som gav. Hvor ofte i seriene hans har dette navnet blitt nevnt? Ingen, såvidt jeg kan huske.

Navnet "Calisota" nevnes i "The Gilded Man" (Det magentarøde frimerket).

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 24.03.2005, 22:11 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

24.03.2005, 22:11

Ja, det stemmer. Når adressen til Antons fjerne slektning nevnes ja...

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

25.03.2005, 00:45

Her var jo, i denne sammenheng, et interessant kart http://www.salimbeti.com/paperinik/images/pap11.jpg
Hentet fra siden http://www.salimbeti.com/paperinik/en/city.htm

Innlegget blei sist redigert 25.03.2005, 14:22 av Diff

Diff

25.03.2005, 14:22

Scrooge skreiv:

Andeby har jo og ordfører, ikke president. Så Andeby er nok en by. Kanskje med en viss form for selvstyre som for eksempel i Baskerland?

Feil, Andeby har en BORGERMESTER. Den norske oversettelsen er strengt tatt feil og er tilpasset det moderne norske politiske systemet.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

30.03.2005, 17:00

Sigvald skreiv:

Scrooge skreiv:

Feil, Andeby har en BORGERMESTER. Den norske oversettelsen er strengt tatt feil og er tilpasset det moderne norske politiske systemet.

Tror nok de har valgt å gå over til å bruke ORDFØRER fordi flere forstår hva det er fremfor BORGERMESTER. Derfor vil jeg si det er feil å si at det er feil. :-)

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

30.03.2005, 19:09

Men uansett så er det jo en tegneserie. Jeg og tror at Andeby har en ambassade fordi det passet slik i en historie. Det samme med OL laget. Og i "Andeby" universet så har de kanskje en annen politisk inndeling enn i den virkelige verden? Og i dette universet så tror jeg at Andeby har en selvstyring innenfor et større land.

Scrooge
34 år, Åmli

30.03.2005, 21:28

Einherje skreiv:

Tror nok de har valgt å gå over til å bruke ORDFØRER fordi flere forstår hva det er fremfor BORGERMESTER. Derfor vil jeg si det er feil å si at det er feil. :-)

Mitt poeng er at en norsk ordfører, så vidt jeg vet, har en ganske annen posisjon enn en gammeldags borgermester og moderne amerikansk Mayor. Kanskje Olaf, MikroMidas eller andre kyndige kan fortelle oss mer om dette.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

31.03.2005, 02:24

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.