Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Salg av gamle Donald

Andeby Online > Diskusjonsforum > Salg av gamle Donald

Gå tilbake til forumoversikta ...

Heisann! Dette er virkelig en flott side!

Frem til tidlig 90 tall så samlet jeg mye på Donald, men interessen ga seg litt etterhvert, synes det ble for mye blader og jeg gikk kun over til å kjøpe bøker og lignende som jeg kunne ha i bokhylla fremme i leiligheten min. Etter et besøk hjemme hos foreldrene mine tittet jeg nylig igjennom kassevis med gamle blader som fremdeles står der. Selv om jeg solgte ut mange av de aller mest verdifulle for en ti års tid siden (ex: Snevit og de 7 dverge fra 1950, DD på Grønland 1952 etc.), så ser jeg at jeg nok fremdeles har endel blader som ihuga samlere kunne tenkt seg.

Eksempelvis de fleste av de første pocket bøkene, masse DD album, månedshefter, endel serier tilbake til tidlig 50 tall, DD godbiter, alle jubileumsbøker, noen Jeg bøker, noen amerikanske blader tilbake til 50 tallet etc.

Noen blader fra sent 50 tall og 60 tall, svært mye 70 tall (av varirende kvalitet, da det var den gangen JEG var liten). Så og si alt som ble gitt ut på 80 tallet etc. Tipper det dreier seg om ca 1500 forskjellige Donald utgivelser.

Det jeg ser er at jeg selv ikke leser dem, og kunne tenkt meg å selge det meste ut. Lurer derfor på hva folk flest mener er den beste måten å få omsatt dette på. Selv er jeg ikke interessert i å kreve sinnsyke priser, som tross alt god gammel Donaldist skal man ikke ta mere enn det som er en rimelig pris for kjøper!

Da jeg ikke har solgt blader på svært lenge vet jeg heller ikke hvor det er best å legge ut annonser. Har heller ikke lyst til å gå via antikvariater da det er dårlig butikk både for kjøper og selger (fordyrende mellomledd).

Har skjønt at jeg kan legge ut annonse her, noen tips om andre fornuftige steder? Til slutt skulle jeg gjerne visst litt om hvordan markedet er for eldre Donald nå om dagen, og sånn ca hvor grensa går i alder før de er så nye at det ikke omsettes noe særlig lengre. Jeg vil jo tippe at blader fra etter 1985 kanskje ikke er så interessante? Hvor finner jeg fornuftig informasjon om verdi på bladene? Har skjønt at NTI ligger vel lavt (de gjorde ihvertfall det før). Brukes disse prisene likevel som utgangspunkt?

Gladstone
36 år, Oslo

21.03.2005, 00:08

Selger du også Langbeinalbum og andre typer utgivelser som ikke er typisk Donald?

Bavilongen

21.03.2005, 00:38

For å være helt ærlig så husker jeg ikke hva jeg har. Må sette opp en liste først....

Tror å huske at jeg har noen Langbein album. I tillegg til en god del Mikke Mus blader/album etc.

Den gangen samlet jeg på "alt" som det stod Walt Disney på + enkelte andre utvalgte serier som TinTin, Asterix etc.

Jeg skal legge ut en liste her over WD blader når jeg får tid til å sette den opp!

Gladstone
36 år, Oslo

21.03.2005, 00:45

OK. Da bare venter jeg og ser hva slags liste du legger ut.

Hvis du har om TinTin i Afrika og TinTin i Russland er det interessant. Begge disse to bladene er som kjent meget lite politisk korrekte og utgis neppe i dag. De er derfor samleobjekter.

Bavilongen

21.03.2005, 01:00

Bavilongen skreiv:

OK. Da bare venter jeg og ser hva slags liste du legger ut.

Jeg venter også og er veldig insteresert så nå har du allerede to kunder :-)

Hvis du har om TinTin i Afrika og TinTin i Russland er det interessant. Begge disse to bladene er som kjent meget lite politisk korrekte og utgis neppe i dag. De er derfor samleobjekter.

Tar sjansen på å svare på dette fordi om det ikke handler om Andeby. Tintin i afrika er gitt på norsk i albumet Tintin I Congo (nr22) på nittitallet en gang. TinTin i russland ble gitt ut på norsk i fjor (eller året før der). Sistnevnte kun tilgjengelig for de som abonerer på serie samler klubben. Men det finnes en liten bokhandel (Tronsmo) som selger den i "løs vekt". De selger også TinTin og alfabetkunsten som kom på norsk i fjor i samme seriesamlerklubben.

Når det gjelser priser så er Notem forlag/antikvariat på vei ut med ny pris liste. Jeg tror ikke NTI er så langt unna markedspris, men de bruker å bomme med prisene på nymotens stripeserier som Pondus/Nemi. Men gamle Donald/Disney blader mener jeg NTI har fornuftige priser på.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

21.03.2005, 02:17

Da er de ikke så sjeldne og vanskelige å få fatt i som det virket. Leste bare i en eller annen artikkel for noen år siden at man trolig ville hoppe over disse albumene når serien skulle utgis på ny, men det har tydeligvis ikke skjedd likevel. Har egentlig aldri vært en stor fan av Tintin, selv om det ikke er noe å si på seriens kvalitet.

Årsaken var at siden Sovjetunionens fall ville det være lite politisk korrekt å utgi et album da det kunne virke "støtende" etter det nye politiske klimaet.
Og at Tintin i Congo er politisk ukorrekt sier seg selv. Jeg har ikke lest serien selv, men det sies at albumet trolig er et av de mest rasistiske blader som noengang er utgitt. Om det er en overdrivelse eller ikke vet jeg ikke før jeg har sett det selv.

Trodde at Norsk Tegneserie-Index skulle komme med en ny utgave snart.

Bavilongen

22.03.2005, 01:21

Bavilongen skreiv:

Og at Tintin i Congo er politisk ukorrekt sier seg selv. Jeg har ikke lest serien selv, men det sies at albumet trolig er et av de mest rasistiske blader som noengang er utgitt. Om det er en overdrivelse eller ikke vet jeg ikke før jeg har sett det selv.

Jeg har heller ikke lest albumet, men det er bilde av coveret på siste side av de klassiske Tintin-albumene (som viste bilder av alle de utgitte albumene), så jeg kan ihvertfall si at alle afrikanerne i serien er basert på lille svarte Sambo, som ikke akkurat er slikt man godtar nå til dags.

Om det er den mest rasistiske serien, vet jeg ikke... jeg vet ihvertfall at de gamle Captain America-seriene fra 40-tallet fremstilte asiater som knallgule demoner med hoggtenner. Og dette var FØR Pearl Harbor, ja.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

22.03.2005, 15:35

Bavilongen skreiv:

Da er de ikke så sjeldne og vanskelige å få fatt i som det virket. Leste bare i en eller annen artikkel for noen år siden at man trolig ville hoppe over disse albumene når serien skulle utgis på ny, men det har tydeligvis ikke skjedd likevel.

Jeg tror de historiene også er med i den boksen som egmont ga ut med Tintin samlet ifjor.

Det er ganske rasistisk, men det er tegnet av en belgier meget kort tid etter at den belgiske kongen hadde begått forrige århundres største folkemord i kongo, så jeg tror det kunne vært atskillig verre. Jeg vet ikke om den versjonen som trykkes nå er den første som Herge tegnet heller. Herge hadde jo en lei tendens til å tegne albummene om opp igjennom historien og redigere bort uheldige detaljer. Jeg kan sjekke dette hvis interesse for det, men vi er vel i feil forum for det.

Kan også nevne at Tintin i Amerika ikke var politisk korrekt å gi ut i amerika før langt ut på 80/90 tallet.

Trodde at Norsk Tegneserie-Index skulle komme med en ny utgave snart.

Det har vel vært sagt før og lenge :-) Utgivelsestakten på det index'et er vel litt "ketchup aktig" kommer støtvis.

Adamant skreiv:

Om det er den mest rasistiske serien vet jeg ikke...

Det er vel en av de verre. Men for å spore tråden på rett disney spor igjen så kan det jo sies at det er en god del mikke dagstriper fra tidlig 30 tall og perioden 41-45 som ikke ligger langt etter. Det er ting i den perioden som Disney ALDRI kommer til å trykke igjen. Og Song of the south er jo ett yndet tema når det gjelder eventuelle kommende disney film utgivelser stadig vekk.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

01.04.2005, 14:10

count me in, gladstone - jeg er donald-samler og mycket interessert i blader du måtte ha å selge; gi meg en mail på gautehjartaaker at hotmail dot com hvis du lager en liste. mitt spesialfelt er eldre, pene utgaver av WD's klassikere/godbiter.. jeg har våte drømmer om snehvit fra 73 i vf. (hm, den setningen ble noe mer kinky enn planlagt.)
men vær obs på nti's priser ja; de ligger svært lavt, og trenger en kraftig oppjustering ved neste indexutgivelse. for å ta et tilfeldig eksempel, donald fra '59, så ligger prisene der på hhv. 17 (g), 56 (f) og 140 (nm). de reelle verdiene ligger nærmere rundt en 40-50 for g (typisk utropspris på qxl er gjerne 40), 100-150 for f.. og for en reell NM, hvis slike finnes - har ikke sett noen for salg, så jeg vet ikke, men ville tippet rundt en 3-400.
men for all del, bare hyggelig hvis du tar nti-priser ;-)

Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78

gaute hjartåker
32 år, Stord

01.04.2005, 15:57

MikroMidas skreiv:

Bavilongen skreiv:
{{ Jeg vet ikke om den versjonen som trykkes nå er den første som Herge tegnet heller. Herge hadde jo en lei tendens til å tegne albummene om opp igjennom historien og redigere bort uheldige detaljer. Jeg kan sjekke dette hvis interesse for det, men vi er vel i feil forum for det.

Riktig, albumutgivelsen av Tintin i Kongo er ikke originalversjonen. Jeg så en site som hadde scans fra begge versjonene. Afrikanerne var derimot ikke tegnet mindre rasistisk i den andre utgaven.

Bavilongen skreiv:
{{ Det er vel en av de verre. Men for å spore tråden på rett disney spor igjen så kan det jo sies at det er en god del mikke dagstriper fra tidlig 30 tall og perioden 41-45 som ikke ligger langt etter. Det er ting i den perioden som Disney ALDRI kommer til å trykke igjen. Og Song of the south er jo ett yndet tema når det gjelder eventuelle kommende disney film utgivelser stadig vekk.

Helt umulig, altså? Jeg mener, Marvel driver jo og gir ut samlehefter med de aller tidligste seriene sine, og disse kan vel ikke være SÅ mye verre enn disse Mikke-stripene? Jeg mener, budskapet i de fleste seriene fra tidlig 40-tall var "alle tyskere og japanere er onde monstre, og må dø." Forordet i det første Captain America-heftet tar opp nettopp dette:

While enjoying the artistry, power and excitement of the tales that follow, please keep in mind that these stories were created at a time when racial and ethnic stereotypes in the entertainment media were both more common and much cruder than they are today. Furthermore, Captain America was created to fight the Axis powers, and the enemy was portrayed as broadly and unflatteringly as possible.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

01.04.2005, 16:48

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.