Andeby Online > Diskusjonsforum > Hva er lov i tegneserier?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Hei!
Jeg driver og jobber med tegneserier i Masteravhandlinga mi. Det jeg lurer på er om det finnes formelle konvensjoner eller regler for hva som er tillatt i tegneserier?
Hvor kan jeg eventuelt finne disse?
Er det noen som vet litt om dette? Noen som kan hjelpe...?
"Første bind i Sandman-serien er noget af det
bedste der er udgivet i tegneseriemediet
nogensinde. Det er også det svageste
bind i serien."
-Per Abrahamsen
Sortebill Duck
27 år, Trondheim
15.03.2005, 11:07

Det er nok ingen regler i tegneserier generelt men hver eneste tegneserie har sine egne interne regler.
I Fantomet er det f.eks helt greit og bruke våpen mot skurker, i Donald vil man aldri finne våpenbruk på denne måten.
Så alle tegneserier har sine regler for å skape et uniformt utseende, men det er ingen regler for folk som vil utvikle nye blader og serier.
Lars Olav
32 år, Grimstad
15.03.2005, 11:45

Lars Olav skreiv:
I Fantomet er det f.eks helt greit og bruke våpen mot skurker, i Donald vil man aldri finne våpenbruk på denne måten.
Skrue skyter da ofte mot B-gjengen med både kanoner og børser.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
15.03.2005, 13:41

Kanonen er overdrevet og kan ikke sies å være "rettet ild". Oftest skytes det i været med hagle eller muskedunder. Hvis den treffer, er den som oftest ladd med grov salt.
Carl Barks har tegnet noen serier der de er i krig. Handgranater og kanoner blir brukt, men dette hører til sjeldenhetene.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
15.03.2005, 14:07

Einherje skreiv:
Kanonen er overdrevet og kan ikke sies å være "rettet ild".
Den har da perforert toppen av ett par skyskrapere i den første historien hvor B-Gjengen (knall gutta som de vel het da) dukket opp. Det kan kanskje være unntaket, men jeg mener å huske flere direkte treff med kanon i Barks sine historier.
Sortebill Duck skreiv:
Hei!
Jeg driver og jobber med tegneserier i Masteravhandlinga mi. Det jeg lurer på er om det finnes formelle konvensjoner eller regler for hva som er tillatt i tegneserier?
Hvor kan jeg eventuelt finne disse?
Er det noen som vet litt om dette? Noen som kan hjelpe...?
Du har sett disse bøkene ??
http://www.ttv.no/bokverk/
Vil anbefale deg og se litt i dem. De finnes ifølge bibsys.no på ubit nede i Gunnerus gate på Leuthenhaven så da er det vel bare å stikke ned og låne dem.
Så fikk vi sporet denne tråden på rett spor igjen også :)
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 15.03.2005, 14:22 av MikroMidas
MikroMidas
46 år, Trondheim
15.03.2005, 14:21

Jepp! Jeg har lest alle bøkene av Harper. Men det står kanskje mer om akkurat dette enn jeg husker.
Harper skriver eksempelvis om DRUFT (Det rådgivende utvalg for tegneserier), som ble til i 1953 i regi av Statens Folkeopplysning. Hvilken rolle dette utvalget har i dag vet ikke jeg.
Men jeg er ganske sikker på at det finnes formelle retningslinjer. Men jeg skal uansett låne Harpers bøker igjen - takk for påminnelsen!
bind i serien."
-Per Abrahamsen
Sortebill Duck
27 år, Trondheim
15.03.2005, 16:07

Sortebill Duck skreiv:
Men jeg er ganske sikker på at det finnes formelle retningslinjer. Men jeg skal uansett låne Harpers bøker igjen - takk for påminnelsen!
Hvorfor skulle det gjøre det? Hvis noen ser salgspotensiale i det så vil jo alt mellom himmel og jord gies ut.
Lars Olav
32 år, Grimstad
15.03.2005, 17:00

I undergrunnsserier er det vel ikke noe som er forbudt, tipper jeg.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
15.03.2005, 17:44

Vold i Donald er nå uansett typisk tegnesierevold.
Slosskamper blir oftest en uklar tåke med et bein ut her og en hodet ut der..
Ellers så er tegneseriefigurene "gummimenn" bår de blir slått, de skjer aldri at et mann blir slått og han knekker ryggen i Donald.
Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!
Asterix
18 år, Sande i Vestfold
15.03.2005, 17:58

...pluss at de er ferdig plastret i det kampen er over.
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
15.03.2005, 18:09

Mht. Andeby-seriernes love synes jeg du skulle få fat i to gamle kodeks - nemlig Gutenberghus-kodekset der forbød brug af vin og spiritus i serierne - sex, slagsmål, vold, overnaturlige ting og nationaliter (folk af andre nationaliteter er blevet censureret væk pga. dette - $-tegn på pengetanken er blevet retoucheret bort og majstænger og thanksgiving-kalkuner har været bandlyst pga. denne policy.
Dell havde i 50'erne noget lignende - da de udfra devisen Dell comics are good comics bød deres serier til over for forældre og påberåbte deres gode kvalitet. Cencur af Barks-serier, f. eks. af Klondike-serien er foregået på baggrund af dette.
Gutenberghus-kodekset har jeg en side fra - men resten må kunne skaffes fra Egmonts arkiver i Kbh.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
15.03.2005, 20:49

Takk!
Dette var et konstruktivt svar! Skal ta det til etterretning!
bind i serien."
-Per Abrahamsen
Sortebill Duck
27 år, Trondheim
16.03.2005, 16:17

Kan du varsle når master'en er ferdig og hva den endelige tittelen blir ?? Kan virke som gøy lesestoff for andre nerder dette 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
46 år, Trondheim
16.03.2005, 19:31

Jeg er også interessert i å lese en slik oppgave og håper virkelig at jeg får mulighet til å lese den 
Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.
~P.G.W~
Lillegull
28 år, Grimstad
17.03.2005, 22:15

NEI! Det finnes ingen formelle regler, NEI!! Det at noen blir drept i en tegneserie gjør ikke den serien til en undergrunn serie. Disney har sine regler, andre har sine. Når ble ex Jeremiah en undergrunnserie? (Bare å håpe TV-serien kommer hit snart. J-vlig bra serie). Om en eller annen skriver en bok om hva du kan gjøre og ikke gjøre i en tegneserie er uinteressant. Hvilken rolle DRUFT (Det rådgivende utvalg for tegneserier) har i dag? Den rollen du er villig til å gi dem, hvis de eksisterer. Drit i dem, se an det publikumet du vil lage serier for og kjør på. Eller plukk opp noen anime serier og sammenlign tempo og voldsnivå i dem med Disney ditto. Da ser du kanskje hvorfor Disneytegnere som forsøker å bruke tegnestil og knep fra anime blir så patetiske (omtrent den eneste synden Don Rosa ikke begår). Hvem? Massaroli, for exempel.
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
40 år, Giske
20.03.2005, 05:15

Vel...spørsmålet mitt var dårlig formulert eller lite nøyaktig. Det var spesielt Disney og Egmont sine retningslinjer jeg var interessert i. Har kommet fram til at det finnes visse formelle konvensjoner. Akkurat dette temaet er uansett "fyll" i avhandlingen min - for å illustrere at serier rettet mot barn ikke er så uskyldige som de kanskje virker som. Noen mener jo også at flere av Barks' historier gjenspeiler USAs utenrikspolitikk etter andre verdenskrig (dette kan diskuteres). Martin Barker peker blant annet i sin bok Comics: ideology, power and the critics Walt Disneys tilknytning til myndighetene, spesielt med tanke på USAs forhold til Sør-Amerika. Jeg synes dette er interessante greier...
DRUFT ble for øvrig innstilt i 1988. Heldigvis...
Dere som vil lese avhandlingen må nok vente litt - blir nok ikke ferdig før jul en gang, men bare artig om andre tegneserie-interesserte synes det er givende.
bind i serien."
-Per Abrahamsen
Sortebill Duck
27 år, Trondheim
20.03.2005, 17:06

Sortebill Duck skreiv:
Martin Barker peker blant annet i sin bok Comics: ideology, power and the critics Walt Disneys tilknytning til myndighetene, spesielt med tanke på USAs forhold til Sør-Amerika. Jeg synes dette er interessante greier...
Jeg har ikke lest denne boken men hva mener han om Disneys holdning til Sør-Amerika?
Disney laget jo blant annet flere tegnefilmer rettet inn mot Sør-Amerika under 2 verdenskrig, og hadde blant annet en lengre tur nedover i kontinentet med flere av hovedtegnerene for å lære Sør-Amerikansk kultur og tradisjoner.
Jeg har blant annet en dokumentar som ble laget over denne turen og jeg er overrasket over respekten som vises Sør-Amerikanske land og folk så tidlig.
Lars Olav
32 år, Grimstad
20.03.2005, 20:49

Jøss, så du har faktisk dokumentaren? Vel, Barker mener at hele Disneys produksjon (uansett sjanger), stemte godt overens med landets politikk på flere områder.
Men har du lyst på ytterligere underholdende og saftig, lesing anbefaler jeg Ariel Dorfman og Armand Mattelarts bok How to read Donald Duck : imperialist ideology in the Disney comic (1975). Forfatterne er henholdsvis fra Chile, og de måtte flykte da president Salvador Allende ble drept under et USA-støttet militærkupp i 1973.
Deres analyser av Barks' historier (+flere) bærer preg av semiologiske, psykoanalytiske og marxistiske tendenser, og ser det hele kulturimperialistisk. De mener at Disney er en del av USAs opprettholdende imperialisme. Kulturimperialisme handler ikke kun om økonomi og politikk, men også kontroll over menneskenes sinn, skriver de. Her spiller Disney en rolle, fastlår de.
Boken er ikke akkurat objektiv (som man godt kan forstå
, men det er det som gjør boken morsom! Anbefales!
bind i serien."
-Per Abrahamsen
Sortebill Duck
27 år, Trondheim
20.03.2005, 22:34

Boken er også utgitt på svensk; Konsten att läsa Kalle Anka, ISBN 91 85358 14 2.
Men jeg advarer, dette er for spesielt interesserte.
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
20.03.2005, 23:01

Sortebill Duck skreiv:
Forfatterne er henholdsvis fra Chile, og de måtte flykte da president Salvador Allende ble drept under et USA-støttet militærkupp i 1973.
Deres analyser av Barks' historier (+flere) bærer preg av semiologiske, psykoanalytiske og marxistiske tendenser, og ser det hele kulturimperialistisk. De mener at Disney er en del av USAs opprettholdende imperialisme. Kulturimperialisme handler ikke kun om økonomi og politikk, men også kontroll over menneskenes sinn, skriver de. Her spiller Disney en rolle, fastlår de...
Dette er politikk og bør modereres bort dersom det er meningen at det skal være likhet for loven her i gruppen.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 21.03.2005, 01:03 av Sigvald
Sigvald
42 år, Stavanger
21.03.2005, 01:02

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.