Andeby Online > Diskusjonsforum > Historier
Gå tilbake til forumoversikta ...

Det er ofte en sammensetning av mange ting som er med på å gjøre en historie god.
Selv er jeg ikke særlig glad i typisk kjønnsrolle historier. En av faktorene jeg setter pris på, er hvis historiene ser ut til å gå i en retning, men får en overraskende vridning mot slutten. Akkurat som i en god spenningsroman. Dette gjelder særlig i lengre historier, være seg eventyr eller lang "komedie" i Andeby.
Når det gjelder korte gag - historier mener jeg at det skal være et lite og lett manus der man slipper å konsentrere seg noe særlig for å få med handlingen. Godt eksempel på det er den historien der Donald er brannmann (DD 1/1948). Liker særlig den senen når Donald løper ut og inn utgangsdøra og ikke helt klarer å få kledd seg på en skikkelig måte 
Kort sakt liker jeg at korte gag-historiene har et slap-stick preg over seg, og Lengre historier har elementer med spenning og overraskelser ut igjennom hele historien.
Men det jeg lurer på er; hvilke faktorer mener dere skal til for at akkura dere skal like en historie.
Innlegget blei sist redigert 17.02.2005, 19:41 av Fergus
Fergus
25 år, Grimstad
17.02.2005, 19:15

Fergus skreiv:
Men det jeg lurer på er; hvilke faktorer mener dere skal til for at akkura dere skal like en historie.
Meget godt spørsmål som jeg ikke klarer å svare sånn direkte på
Men jeg er og blir en gammel Barksist så jeg kan ta utgangspunkt i ett par nylig leste historier av han og forklare hva jeg likte med dem.
Det ene er ti sideren (wdc126) hvor Skrues penger blir tatt av en syklon og ført over store områder. Den historien forteller så mye over ti sider, ingen dødpunkter og ingen træg oppstart over 7-8 sider før historien kommer i gang. En morsom historie som faktisk går litt dypere enn bare det å underholde der og da og som inneholder litt lærdom også.
En annen ti sider (wdc104) er den klassiske heve seilbåt med bord tennis baller. Fantastisk ide og fantastisk historie, lekkert gjennomført uten en strek for mye i tegningene og ingen idiotiske detaljer som trekker bort fokus fra historien.
Jakten på maya kronen (US 44) er også en historie som inneholder noe magisk, nemlig at hver eneste side avslutter med en "cliff-hanger". Du trekkes fra side til side helt automatisk. En av Barks mest underkjente historier, kanskje.
Scarpa sin historie hvor det regner sardiner har også det meste. Fantastiske tegninger uten mye ekstra dilldall og en driv i historien som er helt fantastisk.
Fergus skreiv:
Kort sakt liker jeg at korte gag-historiene har et slap-stick preg over seg, og Lengre historier har elementer med spenning og overraskelser ut igjennom hele historien.
Det er vel kanskje det jeg har sagt over her med ennå flere unødvendige ord 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 21.02.2005, 19:27 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
21.02.2005, 12:23

Kom på en ny når jeg skrev ett annet innlegg :) Den ti sideren med kronismen er også en historie som er verdt å nevne. Hele plottet der er så bra kommet på at en må nesten lure på hvor Barks hentet alle ideene fra. Det er en meget kreativ og annerledes historie og anbefales for nye lesere.
Det er denne historien hvor Donald tar alle viktige avgjørelser i sitt liv med å slå krone/mynt for å bestemme seg.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
22.02.2005, 10:28

MikroMidas skreiv:
Kom på en ny når jeg skrev ett annet innlegg
Den ti sideren med kronismen er også en historie som er verdt å nevne. Hele plottet der er så bra kommet på at en må nesten lure på hvor Barks hentet alle ideene fra. Det er en meget kreativ og annerledes historie og anbefales for nye lesere.
Det er denne historien hvor Donald tar alle viktige avgjørelser i sitt liv med å slå krone/mynt for å bestemme seg.
Helt enig!!! - Det er en af Barks allerbedste 10 - siders historie!
En pragtfuld parodi på alle religioner og ideologier! Det er sjovt at du lige nævner den historie.Det er tilfældigvis min yndlings historie! - Tilbage i 70érne skrev jeg et fan-brev til Barks, hvor jeg nævnte at den var min favorit historie ( sammen med "Lost in the Andes" ).Som svar kom der et brev fra ham med hans autograf på et stykke karton, og på bagsiden havde han tegnet (med fyldepen) den øverste halvdel af Donald hvor han lige har kastet mønten op i luften.
- "Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!" 
"Science of Flipism" af Professor Batty. (wdc&s nr. 149 feb. 1953)
"LIFE IS BUT A GAMBLE. LET FLIPISM CHART YOUR RAMBLE:"
Innlegget blei sist redigert 23.02.2005, 03:52 av Hans Christensen
Hans Christensen
Danmark
23.02.2005, 03:51

Hva heter denne historien? Og hvor kan man finne den? Virker som en gøy historie
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
03.03.2005, 15:55

Ted skreiv:
Hva heter denne historien? Og hvor kan man finne den? Virker som en gøy historie:)
WDC149 Filipism er original utgaven fra 1953.
Utgitt under diverse navn på Norsk i følgende publikasjoner. Donald Duck 12 1954 (og i tilsvarende bok i serien de komplette årgangene), Donald Duck 8 1972, Beste Historier om Donald Duck & Co 12, Donald Duck 12 1993, Mikke Mus 1 2004
Innlegget blei sist redigert 03.03.2005, 19:53 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
03.03.2005, 19:52

Tusen takk for hjelpen :)
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
04.03.2005, 10:04

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.