Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Farge på luene til Ole Dole og Doffen

Andeby Online > Diskusjonsforum > Farge på luene til Ole Dole og Doffen

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg søkte på forumet om dette spørsmålet, men jeg fant ingen innlegg om det.

Slik som jeg alltid har forstått det har Ole rød, Dole blå og Doffen grønn lue. Har aldri tenkt på det liksom, har alltid vært slik.

MEN, dette var ikke tilfelle i et donald blad for litt siden, da Tuppen Bak svarte i spalten "Hva lurer du på". Husker ikke helt hva hun sa, men jeg er ganske sikker på at det ikke var at Ole hadde rød, Dole blå, og Doffen grønn. Noen som husker dette?

Aleksander Duck
21 år, Ulstein

16.02.2005, 16:12

Leste på donald.no nå, og fann dette:

Klær: Ole har som oftest blå lue, mens Dole har grønn og Doffen rød. Men - det hender guttene bytter for å narre brysomme onkler.

Det var nok dette Tuppen Bak svarte... Men dette MÅ være feil!

Innlegget blei sist redigert 16.02.2005, 16:23 av Aleksander Duck

Aleksander Duck
21 år, Ulstein

16.02.2005, 16:22

Det er nok mange oppfatninger av fargekodene på nevøene, noe som det står litt om i denne tråden
www.andebyonline.com/index.php?area=forum&innlegg=9245#9245

Min oppfatning da jeg var yngre var at Ole = Blå Dole = grønn/gul Doffen = Rød, men nå er jeg ikke lenger helt sikker på hvilke farge/navn jeg skal holde meg til

Innlegget blei sist redigert 16.02.2005, 16:29 av Fergus

Fergus
25 år, Grimstad

16.02.2005, 16:27

Aleksander Duck skreiv:

Jeg søkte på forumet om dette spørsmålet, men jeg fant ingen innlegg om det.

Slik som jeg alltid har forstått det har Ole rød, Dole blå og Doffen grønn lue. Har aldri tenkt på det liksom, har alltid vært slik.

Dette er da også korrekt i henhold til Don Rosas julekalender fra 2000:
http://duckman.pettho.com/art/d16420.html
http://duckman.pettho.com/art/d16421.html
http://duckman.pettho.com/art/d16422.html

MEN, dette var ikke tilfelle i et donald blad for litt siden, da Tuppen Bak svarte i spalten "Hva lurer du på". Husker ikke helt hva hun sa, men jeg er ganske sikker på at det ikke var at Ole hadde rød, Dole blå, og Doffen grønn. Noen som husker dette?

Dette bare bekrefter det andre her i forumet har påpekt før. Denne "Tuppen Bak" spalten er IKKE seriøs.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

17.02.2005, 00:50

Jeg er i dette teamaet ikke åpen for andre svar enn at Ole har rød, Dole har blå, Og doffen grønn. Basta!;-) Tuppen Bak tar som oftest feil, men jeg synes nå hun har tatt seg litt opp de siste gangene, jeg:-) Har svart litt mer seriøse og bedre svar i det siste...

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

17.02.2005, 18:49

Har bladd gjennom noen gullbøker nå. Det som er normalen er at navnene til guttene sjelden nevnes, selv der man skulle tro det ville være normalt å tiltale dem med navn.
Jeg har kun registrert navn og farge på luene der jeg er helt sikker på at det er den spesifikke som tiltales, og der fargen er ikke til å ta feil av.

Donald Duck- Mumiens ring.
Ole- Grønn lue.

Donald Duck- I det gamle Persia.
Dole- Blå lue.

Onkel Skrue- Billiarder i hullet.
Ole- Grønn lue.
Dole- Rød lue.
Doffen-Blå lue.

Onkel Skrue- Iskalde foretninger.
Ole- Grønn lue.
Dole- Rød lue.
Doffen- Blå lue.
(Der er ikke "originalen" i CBL i overenstemmelse med historien i gullboka.)

Donald Duck- Den forbudte dal.
Doffen- Rød lue.

Onkel Skrue- Hvem plyndret skipene?
Doffen- Rød lue.

Onkel Skrue- Kong Salomons gruver.
Ole- Grønn lue.

Som vi kan se ut av disse 7 historiene så er det bare Oles luefarge som er fast. I fire tilfeller har han grønn lue, og ingen annen farge.
Dole skifter mellom blå og rød lue.I en historie har han blå lue og i to andre historier, rød lue.
Doffen har blå og rød lue i to historier hver.

Ut i fra disse historiene er min eneste konklusjon at fargene ser ut til å være likegyldig, eller at fargeleggerne/oversettere ikke helt har kontrollen.
Men også utifra de tidligere "studier", virker det ikke som Carl Barks var så konsekvent på fargene heller.
Så hvem som er hvem og hvilke farger som skal være hvor, er ikke noe jeg vil bombastisk konkludere.
Men kjenner jeg enkelte rett her på forumet, så vet nok de best alikevel.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

17.02.2005, 20:41

Holder på å bla igjennom hakkespettbøkene mine, og i den første "Hakkespettboken, håndbok for gutter og jenter" viser forsiden klart og tydelig: Ole=Rød, Dole=Lilla(blå med andre ord), Doffen=grønn.
HKBut i naturen= Ole=Rød, Dole=blå, Doffen= Grønn(hah!)

Gjesp... Klokken er mye for en tolv åring, så jeg får fortsette på innlegget senere...:-)

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Innlegget blei sist redigert 17.02.2005, 21:03 av Ted

Ted
16 år, Bergen

17.02.2005, 21:02

Bladde gjennom kjempeboka Ole, Dole Doffen bare for å sjekke opp der.
Forsiden viste guttene med grønn rød og LILLA farge.
Inne i boka hadde tydeligvis fargeleggeren tatt på jobben med harelabb.
I historiene "Verdens rikeste and", Kong Salomons gruver" og noen historier til, har guttene røde luer alle sammen.

- Peter

Innlegget blei sist redigert 17.02.2005, 21:47 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

17.02.2005, 21:45

I Duck Tales er fargene som følger:

Ole - rød
Dole - blå
Doffen - grønn

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

17.02.2005, 22:02

Og det samme er det i Qack Pack.... ;-)

Ole=Rød

Dole=Blå

Doffen=Grønn

Ted
16 år, Bergen

18.02.2005, 08:08

Jeg synes at farven på huerne er uden betydning da Ole,Dole og Doffen jo ikke har hver deres personlighed. Hvis de havde forskellige personligheder,ville det være et problem! - men irriterende er det da, at farverne og navnene varierer!

"LIFE IS BUT A GAMBLE. LET FLIPISM CHART YOUR RAMBLE:"

Hans Christensen
Danmark

19.02.2005, 03:21

Er det forresten noen her som vet hvordan er det med fargene på Hetti, Letti og Nettis hårsløyfer?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 21.02.2005, 00:14 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

21.02.2005, 00:13

Sigvald skreiv:

Er det forresten noen her som vet hvordan er det med fargene på Hetti, Letti og Nettis hårsløyfer?

- Det er sikkert det samme roderi som med Ole,Dole og Doffen :-)

"LIFE IS BUT A GAMBLE. LET FLIPISM CHART YOUR RAMBLE:"

Hans Christensen
Danmark

21.02.2005, 04:55

Hetti, Letti og Netti (altså Kylle, Pylle og Rylle - og i dette tilfælde ikke tre konservative politikere) har da alle lyserød sløjfe ligesom tante Andersine. Det havde de i hvert fald i den første serie jeg læste med dem. Så der er vel ingen chance for at kende forskel der - undtaget når farvelæggere lige synes de vil sammenligne de tre piger med drengene og giver dem farverne rød, blå og *gul*.
På dansk er det farvemysterium ikke-eksisterende - siden 1992 har det været et faktum at: Rips tøj er blåt, Raps tøj er grønt og Rups er rødt!
(Det er en remse Rip er blå, Rap er grøn og Rup er rød - har også set en indianerserie- hvor selve ungerne er farvede i de farver - Det er Richs der drik's!)

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

21.02.2005, 09:22

Aleksander Duck skreiv:

Jeg tror du kan si at det har vært slik kun de siste årene. Og jeg tror dette er en effekt av at tegnerene har mere påvirkning på hele prosessen frem til trykking og/eller at forlaget har blitt mere bevist på hva de gir ut.

Hvis vi ser på Carl Barks som referanse her så satt han for seg selv og tegnet uten noen videre påvirkning av farger og bruken av dem slik enkelte nymotens tegnere har det nå. Barks fargela aldri noen av sine historier og han hadde vel minimal påvirkning på den prosessen også. Hvis en starter med Barks niende histore (Four Color 29 The Mummy's ring) som er den første lange historien med nevøene så har alle nevøene rød lue i hele historien og på coveret. Hvis en ser på andre historier fra de første årene (43-48) så har nevøene, rød, blå og gul lue. Det hender også at på coveret er fargene er rød, grønn og blå, mens inne i bladet er det rød, blå og gul som brukes. En konsekvent fargebruk på nevøenes luer begynner først å gjøre seg gjeldende i 1952 ser det ut som. Ved en kjapp gjennomtitting av US1 og videre utgivelser ser det ut som rød, grønn og blå er fargene som blir brukt.

Men hvem er hvem ? Det har jeg ikke hatt tid til å sjekke, men for meg personlig er det likegyldig da jeg mener at Donald har tre nevøer og jeg klarer ikke å skille mellom dem, noe Donald selv ikke alltid klarer :-) Etthvert behov for å tildele hver enkelt av dem særtrekk og personligheter utenom forskjellig farge på sine luer overlater jeg til kontroll freaken(e).

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 21.02.2005, 11:25 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

21.02.2005, 11:23

Enig med at fargene er uviktige. Om Ole, Dole og Doffen har den eller den fargen er for meg revnende likegyldig. Det viktigste er at de er der og at de fyller ut historien.

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

21.02.2005, 16:59

Kanskje Ole, Dole og Doffen har mer enn en caps hver. De har sikkert en av hver farge, som de bytter på å bruke, bare for å skape litt forvirring. :-)

Sigurd
18 år, Sandefjord

21.02.2005, 20:34

MikroMidas skreiv:

Men hvem er hvem ? Det har jeg ikke hatt tid til å sjekke, men for meg personlig er det likegyldig da jeg mener at Donald har tre nevøer og jeg klarer ikke å skille mellom dem, noe Donald selv ikke alltid klarer :) Etthvert behov for å tildele hver enkelt av dem særtrekk og personligheter utenom forskjellig farge på sine luer overlater jeg til kontroll freaken(e).

Donald kan skille mellom Ole, Dole og Doffen. Husker ikke helt når, men for en god stund siden i et Donald blad var det en historie om akkurat dette, og der Donald fikk jobb i en avansert fabrikk på grunn av sin sans for detaljer han har fått opp gjennom årene sammen med nevøene.

Aleksander Duck
21 år, Ulstein

21.02.2005, 21:52

Aleksander Duck skreiv:

Donald kan skille mellom Ole, Dole og Doffen. Husker ikke helt når, men for en god stund siden i et Donald blad var det en historie om akkurat dette, og der Donald fikk jobb i en avansert fabrikk på grunn av sin sans for detaljer han har fått opp gjennom årene sammen med nevøene.

"Blikk for detaljer" stod på trykk i DD1997-19.

And my soul from out that shadow, that lies floating on the floor.
Shall be lifted - nevermore...
-Edgar Allan Poe, The Raven.

Don Rota
20 år, Volda

21.02.2005, 22:19

Don Rota skreiv:

"Blikk for detaljer" stod på trykk i DD1997-19.

Av Don Rosa...

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

22.02.2005, 01:16

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.