Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Byro Erickson overser "Rosa-facts" i ny historie

Andeby Online > Diskusjonsforum > Byro Erickson overser "Rosa-facts" i ny historie

Gå tilbake til forumoversikta ...

I neste ukes nummer av DD&Co (nr. 10/2004), kan man lese en ny historie med manus av Byron Erickson og tegninger av Rodrigues. Historien [D 2003-187] heter på norsk "Kvakks forsvunne skatt" og handler om at Donald og guttene krangler om hva som er den beste informasjonskiden: Hakkespettboken eller internet. For å teste ut dette setter de i gang med å lete etter en skatt som Kormelius Kvakk etter sigende skal ha mistet i nærheten av dagens Andeby. Alt i alt en fornøyelig historie.

Det eneste jeg reagerer på er at det i denne historien, uten at det har noe som helst å si for historiens handling, fremgår at Fort Andeby ble bygget etter at Kornelius Kvakk ankom området. En rute viser også Cornelius Kvakk på toppen av det som synes å være den fremtidige daubilbakken - uten at det er noe fort eller noe som helst annet der. Dette er meget underlig ettersom Byron Erickson jo åpenbart kjenner Rosa's versjon av fortets historie veldig godt, og således burde vite at det ble bygget av Sir Francis Drakes menn i 1579, over 210 år før Kornelius Kvakk i det hele tatt ble født.

Derimot synes Byron å følge opp en historie av Branca/Gattino (DD&Co 17/2002) hvor Cornelius Kvakk ankommer Calisota via sjøveien. Dette finnes det ingen sikre holdepunkter for hos verken Carl Barks eller Don Rosa. Personlig synes jeg at Kornelius Kvakks bakgrunn som "pioner" heller antyder at han kom via land.

"Kvakks forsvunne skatt" representerer ikke på noen måte noe unntak når det gjelder fantasifulle påfunn og manglende referanser til Don Rosas historier. Dette er en av grunnene til at jeg ikke finner det verdt å abonnere på DD&Co. I stedet kjøper jeg bladet i butikken de gangene jeg vet at det er bra stoff i det. Jeg sikter da først og fremst til historier av Don Rosa, Carl Barks og Olaf Solstrand. osv. Dessuten samler jeg på bokserien "En kvart årgang" som jo inneholder de samme bladene.

Sigvald

Sigvald Grøsfjeld jr.

23.02.2004, 21:01

Eg trudde dei hadde gitt opp å utgi denne bokserien? Syns å hugse eg har lest det ein stad...

Men historia var meget god, og nydelige teikningar, Rodrigues er ein av dei beste, men du har eit poeng i å nevne faktafeila Erickson har med i denne historia. Ok, så det er ikkje mange Donald-forfattarar som følgjer Rosa og Barks' Andeby-univers til punkt og prikke, men Erickson, som jo har vore Rosas eigen redaktør på bl.a Skrues Liv burde kanskje følgje desse opplysningane når han skriv ei historie der han treng dei.

«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»

-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.

Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes

23.02.2004, 21:11

Nå har ikke jeg lest historien du sikter til her, men generelt sett vil jeg si at det ikke bør være noen automatikk i at Don Rosa med sine historier styrer alle andre forfattere i hva de skal skrive. Selv om Don Rosa er populær, bør også andre få ha sine meninger om endene i Andeby, og om Don Rosa har mer rett enn andre forfattere, er det bare opp til den enkelte leser å bedømme...

Tommy
25 år, Odda

23.02.2004, 21:17

"Dette er meget underlig ettersom Byron Erickson jo åpenbart kjenner Rosa's versjon av fortets historie veldig godt, og således burde vite at det ble bygget av Sir Francis Drakes menn i 1579, over 210 år før Kornelius Kvakk i det hele tatt ble født."

"Burde vite"... Det er jo Don Rosas versjon av ting du snakkar om her. Ein versjon som det ikkje ein gong var Egmont som gav ut, om eg hugsar rett.

"Derimot synes Byron å følge opp en historie av Branca/Gattino (DD&Co 17/2002) hvor Cornelius Kvakk ankommer Calisota via sjøveien. Dette finnes det ingen sikre holdepunkter for hos verken Carl Barks eller Don Rosa. Personlig synes jeg at Kornelius Kvakks bakgrunn som "pioner" heller antyder at han kom via land."

På linje med ganske mange andre prøvar Byron Erickson å danne seg eit heilskapsinntrykk i staden for å låse seg fast ved kva Don Rosa meinar.

""Kvakks forsvunne skatt" representerer ikke på noen måte noe unntak når det gjelder fantasifulle påfunn og manglende referanser til Don Rosas historier. Dette er en av grunnene til at jeg ikke finner det verdt å abonnere på DD&Co. I stedet kjøper jeg bladet i butikken de gangene jeg vet at det er bra stoff i det. Jeg sikter da først og fremst til historier av Don Rosa, Carl Barks og Olaf Solstrand. osv."

Tulling. :-) Skal du snakke om gode historier, er det mange namn som bør hamne høgt over mitt.

Men, om du først skal nemne meg: Hugs at Byron Erickson er redaktøren som forbetrar alt både eg og Don Rosa lagar. Og den eine historia du har lest som eg har skrive, hadde vore elendig om det ikkje var for kva Byron Erickson har gjort med ho.

Når det gjeld "Kvakks forsvunne skatt", har eg enno ikkje lest denne historia. Men... Ulike forlag gjer ting på ulike måtar. Kanskje har Egmont på ein måte kome fram til at ettersom Kvakk er sagt å vere grunnleggjaren av Andeby, er det dumt at området skal ha vore bebygd allereie før han kom dit. Eg seier kanskje, for det veit eg ikkje. Men eg veit at det hendar at ulike forlag bestemmar seg for å gjere ting på ulike måtar. Til dømes har Egmont-utgåva av Donald aldri hatt eit superheltalias som Fantonald. Og at Sir Francis Drake grunnla Andebyfortet, var det Gladstone som skreiv om.

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.02.2004, 21:23

Sigvald Grøsfjeld jr. skreiv:
"I neste ukes nummer av DD&Co (nr. 10/2004), kan man lese en ny historie med manus av Byron Erickson og tegninger av Rodrigues. Historien [D 2003-187] heter på norsk "Kvakks forsvunne skatt" og handler om at Donald og guttene krangler om hva som er den beste informasjonskiden: Hakkespettboken eller internet. For å teste ut dette setter de i gang med å lete etter en skatt som Kormelius Kvakk etter sigende skal ha mistet i nærheten av dagens Andeby. Alt i alt en fornøyelig historie.

Det eneste jeg reagerer på er at det i denne historien, uten at det har noe som helst å si for historiens handling, fremgår at Fort Andeby ble bygget etter at Kornelius Kvakk ankom området. En rute viser også Cornelius Kvakk på toppen av det som synes å være den fremtidige daubilbakken - uten at det er noe fort eller noe som helst annet der. Dette er meget underlig ettersom Byron Erickson jo åpenbart kjenner Rosa's versjon av fortets historie veldig godt, og således burde vite at det ble bygget av Sir Francis Drakes menn i 1579, over 210 år før Kornelius Kvakk i det hele tatt ble født.

Derimot synes Byron å følge opp en historie av Branca/Gattino (DD&Co 17/2002) hvor Cornelius Kvakk ankommer Calisota via sjøveien. Dette finnes det ingen sikre holdepunkter for hos verken Carl Barks eller Don Rosa. Personlig synes jeg at Kornelius Kvakks bakgrunn som "pioner" heller antyder at han kom via land.

"Kvakks forsvunne skatt" representerer ikke på noen måte noe unntak når det gjelder fantasifulle påfunn og manglende referanser til Don Rosas historier. Dette er en av grunnene til at jeg ikke finner det verdt å abonnere på DD&Co. I stedet kjøper jeg bladet i butikken de gangene jeg vet at det er bra stoff i det. Jeg sikter da først og fremst til historier av Don Rosa, Carl Barks og Olaf Solstrand. osv. Dessuten samler jeg på bokserien "En kvart årgang" som jo inneholder de samme bladene.

Sigvald"

Hvordan har du faatt lese nr.10, hvis du ikke abbonerer??

Hey

23.02.2004, 22:19

Hey skreiv:

Hvordan har du faatt lese nr.10, hvis du ikke abbonerer??"

Man kjenner da abonneter!

Sigvald

Sigvald Grøsfjeld jr.

23.02.2004, 23:47

Olaf Solstrand skreiv:

På linje med ganske mange andre prøvar Byron Erickson å danne seg eit heilskapsinntrykk i staden for å låse seg fast ved kva Don Rosa meinar.

Ganske mange vil faktisk mene at det er Don Rosa som skaper et helhetsinntrykk innenfor Andebyuniverset, bl.a. på bakgrunn av den rikholdige informasjon som finnes i Barks' mange klassikere.

Sigvald

Sigvald Grøsfjeld jr.

23.02.2004, 23:51

Olaf Solstrand skreiv:

Og at Sir Francis Drake grunnla Andebyfortet, var det Gladstone som skreiv om."

Jepp - den versjonen ble dengang åpenbart akseptert av daværende Gladstone-redaktør Byron Erickson... (uttrykket møte seg selv i døren kom meg med et i hu).

Sigvald

Sigvald Grøsfjeld jr.

23.02.2004, 23:54

"Ganske mange vil faktisk mene at det er Don Rosa som skaper et helhetsinntrykk innenfor Andebyuniverset, bl.a. på bakgrunn av den rikholdige informasjon som finnes i Barks' mange klassikere."

Alle tolkar Barks på sin måte. Og skal ein ha eit heilskapsinntrykk, må ein ta hensyn til alle og ikkje berre Don Rosa. Til dømes sa Barks aldri noko om Sir Francis Drake og Drakestaden. Det er det Don Rosa som har dikta opp. Og Don Rosa skapar vel strengt talt ikkje så mykje meir heilskap enn alle andre gjer: Don Rosa tar berre hensyn til sine eigne historier og Barks sine - på linje med dei fleste andre serieskaparar.

"Jepp - den versjonen ble dengang åpenbart akseptert av daværende Gladstone-redaktør Byron Erickson... (uttrykket møte seg selv i døren kom meg med et i hu)."

Vel... "Gladstone v/ Byron Erickson" og "Egmont v/ Byron Erickson" er ikkje nødvendigvis det same. Ingen forlag består av berre ein person. (jo, det finst sikkert forlag som består av berre ein person, men Gladstone og Egmont er ikkje blant dei.)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

24.02.2004, 00:08

Kvifor diskuterar vi denne historia vist den ikkje har komt i butikkane? Eg synst at historia ellers var bra.

Steinøy
14 år, Gaular

24.02.2004, 07:55

Lettare å uttale seg om historia no som eg har lest ho.

"Det eneste jeg reagerer på er at det i denne historien, uten at det har noe som helst å si for historiens handling, fremgår at Fort Andeby ble bygget etter at Kornelius Kvakk ankom området."

Det gjorde det vel ikkje...? Fort Andeby er såvidt eg kan sjå ikkje ein gong nemnt i historia.

"En rute viser også Cornelius Kvakk på toppen av det som synes å være den fremtidige daubilbakken - uten at det er noe fort eller noe som helst annet der."

Ei rute visar Kornelius Kvakk som står på ein liten bakketopp og ser utover medan den vegleiande teksten seier at han kom til Andeby. Men den puslate vesle bakketoppen der liknar ikkje heilt på den Kill Motor Hill vi kjennar... Då er det like enkelt å seie at Kornelius står og ser på Fort Andeby på dette biletet.

Det står ingen stad i denne historia at Fort Andeby ikkje var bygd enno, så... du kan ikkje bruke denne historia til å vise at Erickson motstrider eit "Rosa-fakta".

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

01.03.2004, 22:59

Hmm... aner vi en liten isfront mellom Olaf og Sigvald? Eller er det bare en god, gammeldags diskusjon? Synes liksom at dere to er uenige i veldig mye. Men dette blei off-topic.

Synes 'Kvakks forsvunne skatt' var veldig bra, jeg. Positivt at Donald-bladet får flere slike historier.

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

02.03.2004, 16:16

Moro med "Yahoogle".

Å je ska singe ei lita vise åt dei, je!

Mats
20 år, Kongsvinger

02.03.2004, 20:20

Ingen isfront her...

Byron Erickson lagar nokre av dei beste historiene vi ser (etter mi meining - og nei, ikkje berre fordi han er sjefen min, men fordi eg likar historiene hans). Berre så synd at dei fleste er Mikke-historier... Vel, gjer ikkje noko å få dei bra heller.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

02.03.2004, 23:59

Selv synes jeg historien var artig, men
når det gjelder hvilke versjoner av Kvakk-historien som man burde fulge, så er jeg enig at det passet dårlig å la ham ankomme sjøveien, da de aller fleste pionerene kom landveien.
En annen ting, som sannsynligvis er tegneren som var ansvarlig for, statuen av Kvakk i indianerhula. Greit nok at den skulle ligne på den store statuen i Andebyparken, (Selv om hvis dette var en forsvunnet hule, hvordan kunne noen vite hvordan statuen så ut?) men de burde utelatt maiskolbene, da disse er med fordi Kvakk brukte maiskolbene til å skremme vekk mexicanerene(?) fra Andebyfortet. (I følge Don Rosa, aner ikke hvorfor de er der i Barks-historiene)

En annen "nitpick", når Donald nevner indianerstammen, så sier guttene at de aldri har hørt om stammen. Da virker det på meg som om den ikke står i Hakkespettboken heller, men det viser seg senere at den faktisk står mye om stammen der. (Så hvorfor slår ikke guttene opp navnet på stammen da Donald nevner det, istedet for å tvile på at stammen eksistert?)

- Natteravn

Natteravn

04.03.2004, 09:40

Natteravn skreiv:
"En annen ting, som sannsynligvis er tegneren som var ansvarlig for, statuen av Kvakk i indianerhula. Greit nok at den skulle ligne på den store statuen i Andebyparken, (Selv om hvis dette var en forsvunnet hule, hvordan kunne noen vite hvordan statuen så ut?)"

"Se! Høvding Store Stabeis tegnet statuen for hakkespettgeneralen. Den er gjengitt i Hakkespettboken!"
"Det står at skissen senere ble brukt som modell for Andebys landemerke."
(side 14, rute 7)

"men de burde utelatt maiskolbene, da disse er med fordi Kvakk brukte maiskolbene til å skremme vekk mexicanerene(?) fra Andebyfortet. (I følge Don Rosa, aner ikke hvorfor de er der i Barks-historiene)"

Rosa sa vel aldri konkret at det var DIFOR maiskolbane er med i statuen. Men... her er altså ei anna tolkning brukt, idet vi ser atKvakk på side 14, rute 2, delar provianten sin med indianarane (i form av maiskolbar). I tillegg hadde det vel vore litt vanskeleg å fjerne maiskolbane frå statuen, ettersom denne statuen visstnok var modell for Kvakk-statuane i Andeby. Uansett er det jo fullt mogleg at Kvakk BÅDE har delt proviant med indianarane og blitt hugsa for det, og laga popkorn for spanjolane og blitt hugsa for det.

"En annen "nitpick", når Donald nevner indianerstammen, så sier guttene at de aldri har hørt om stammen. Da virker det på meg som om den ikke står i Hakkespettboken heller, men det viser seg senere at den faktisk står mye om stammen der. (Så hvorfor slår ikke guttene opp navnet på stammen da Donald nevner det, istedet for å tvile på at stammen eksistert?)"

Dei tvilar då ikkje på at stammen eksisterar. Dei seier berre at dei ikkje har høyrd om stammen før. Og der og då slår dei ikkje opp i hakkespettboka. Like før dette (side 9, rute 2) ber Donald nevøane om å leggja bort hakkespettboka fordi han vil gjere dette på sin måte. Såvidt eg forstår, ser dei på dette som ein del av konkurransen, og vil la Donald løyse dette utan at dei opnar hakkespettboka - som vi ser i rute 13, bilete 3.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

04.03.2004, 10:07

Ehm.... Eg trur han brukte maisen til å skremme vekk spanjolane.

Steinøy
14 år, Gaular

04.03.2004, 16:18

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.