Andeby Online > Diskusjonsforum > Dei nye sidene
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Det kjem mykje meir altså, lite er ferdig enno - men no har vi iallfall eit halvveis fungerande system, så eg tar sjansen på å be om eit par kommentarar likevel.
Forhåpentlegvis fungerer faktisk alt det som er lagt ut så langt. Om det ikkje gjer det, sei ifrå.
Om ting fungerer fint, men du synest at vi burde forandre på ein del ting, sei ifrå.
Og dersom du synest at alt er perfekt, sei gjerne ifrå om det òg. 
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 01:11 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.01.2005, 01:11

Hvis jeg skulle sette fingeren på noe, må det være fargene. Spesielt tenker jeg da på den lyseblå, som i hvert fall ikke passer på forumoversikten. Annenhver linje er vanskelig å lese, og det ser heller ikke særlig fint ut.
Ellers ser det bra ut.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
15.01.2005, 02:05

Det er langt i fra perfekt, men jeg håper det bedrer seg snart.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
15.01.2005, 02:20

Du har i allefall det grunnleggende oppe og går, selv om det er mye justeringer som trengs. Det jeg fant mest irriterende var den lysblå fargen, den hadde liksom ingen tilhørighet her og passet overhodet ikke sammen med gult. Samtidig kunne bredden på menyen til venstre vært justert litt, synes den ble litt bred.
Blir nok bedre enn den gamle siden med tiden!
o, skjenk meg en grav - i det isgrønne hav! La bølgene kvele min gråt...
Don Martin
22 år, Rana
15.01.2005, 03:01

Don Martin skreiv:
Du har i allefall det grunnleggende oppe og går, selv om det er mye justeringer som trengs. Det jeg fant mest irriterende var den lysblå fargen, den hadde liksom ingen tilhørighet her og passet overhodet ikke sammen med gult.
Problemer med fargesynet? Den andre fargen er langt mer orange enn gul. Jeg synes forøvrig at de nye sidene ser greie ut, selv om jeg tror at forumet hadde klat seg utmerket uten den irriterende nye sidebaren.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 03:05 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
15.01.2005, 03:03

Tror det kan bli veldig bra. Jeg også syns blåfargen var litt rar i begynnelsen, men tror egentlig det er en tilvendingssak. Stor honnør til Olaf (og andre?) som har fikset dette. Helt konge!
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
http://wilfu.blogspot.com
Wilfu
21 år, Bamble
15.01.2005, 03:12

Sigvald skreiv:
Problemer med fargesynet? Den andre fargen er langt mer orange enn gul. Jeg synes forøvrig at de nye sidene ser greie ut, selv om jeg tror at forumet hadde klat seg utmerket uten den irriterende nye sidebaren.
Ikke som jeg vet om, men jeg synes fargen i boksen til høyre ligner mer på gult enn oransje, mens bakgrunnsfargen i menyen til venstre var nærmere oransje enn gult. Klart, man må venne seg til det nye designet, men synes bare det er greit å ha en navigasjonsmeny på alle sider. Og, designet er jo ikke akkurat ukjent for de som har lekt seg litt på verdensveven...
o, skjenk meg en grav - i det isgrønne hav! La bølgene kvele min gråt...
Don Martin
22 år, Rana
15.01.2005, 03:16

Kan jeg komme med et dårlig forslag? Hva med å kutte ut de _*gule*_ fargene, og heller satse på blå (og grå, som jeg syns var dødsstilig)? Eller...? Tror det kunne blitt alright jeg...
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
Wilfu
21 år, Bamble
15.01.2005, 03:18

Jeg synes det er bra med farger som skiller litt mellom alt infoen (slik gråfargen i feltete der en skriver nye innlegg).
Gulfargen har jeg heller ikke noe imot, men den lyse blå fargen gjør det vanskelig for meg og lese en del av det som står.
Det går jo, men er vanskelig og en må konse seg litt ekstra for å få det til. Akkurat derfor tror jeg ikke det er et tilvenningspørsmål.
Ps. Jeg vil bare presisere litt angående blåfargen. Jeg har ingenting imot den lyseblå fargen i boksen på forsiden, den som brukes i annenhver linje i forumet eller boksen nederst i forumet. Det som er problematisk er når en bruker for små bokstaver i lyse blått eller signaturboksene som er lyse blå med veldig liten skrift inni. Teksten over og under forumet (eks. Gå tilbake til forumoversikta ...) kunne absolutt også være svart.
Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 03:48 av Lars Olav
Lars Olav
32 år, Grimstad
15.01.2005, 03:41

Wilfu skreiv:
Kan jeg komme med et dårlig forslag? Hva med å kutte ut de _*gule*_ fargene, og heller satse på blå (og grå, som jeg syns var dødsstilig)? Eller...? Tror det kunne blitt alright jeg...
De _*orange*_ fargene blir ikke mer gule av at flere mener det.
Men før dette sklir helt ut kan vi kanskje si at fargen er ORANGE-GUL eller GUL-ORANGE alt ettersom. Det som i hvert fall er helt sikkert er at det IKKE er Bodø-glimt gult vi her snakker om 
Blått og grått kan sikkert gå bra sammen.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
15.01.2005, 05:48

Jeg synes det hele er greit. Fargene er greia, men den sidebaren burde fortsette helt til bunnen av siden, med farger da.. Hvis du skjønner. Ellers så savner jeg litt mer "rammer" og slikt på forsiden, slik som den forrige versjonen hadde...
Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!
Asterix
18 år, Sande i Vestfold
15.01.2005, 11:47

Det var spennende å se de nye sidene, og det høres bra ut at det kommer mer. Synes det er fint at omtaler-delen er tilbake igjen, det er noe jeg har savnet.
Sidene har litt uvante fargekombinasjoner, men jeg skal ikke klage. Som regel reagerer man litt når en hjemmeside får en ny "drakt", men man venner se jo etter hvert til det.
Hvis det er noe jeg vil påpeke, så er det at jeg heller ville foretrukket å bli redirected til forumet når jeg logger meg på - ikke hovedsiden. For jeg regner med at det er forumet de fleste har tenkt seg når de logger på.
Forresten... Er det bare meg, eller er skriften i forumet blitt litt større enn tidligere?
Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.
Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 12:38 av Arnstein
Arnstein
28 år, Klepp
15.01.2005, 12:36

Asterix skreiv:
Jeg synes det hele er greit. Fargene er greia, men den sidebaren burde fortsette helt til bunnen av siden, med farger da.. Hvis du skjønner. Ellers så savner jeg litt mer "rammer" og slikt på forsiden, slik som den forrige versjonen hadde...
Enig...!
Vil også bare si (uten at det har noe stor betydning) at da jeg skreiv gult med uthava skrift var det for å poengtere at kanskje man burde bytte ut de gule fargene istedet for de blå, ikke at de var gule og ikke oransje... 
- C.S.Lewis
- Sigvald!
Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 13:42 av Wilfu
Wilfu
21 år, Bamble
15.01.2005, 13:41

SvK skreiv:
Hvis jeg skulle sette fingeren på noe, må det være fargene. Spesielt tenker jeg da på den lyseblå, som i hvert fall ikke passer på forumoversikten. Annenhver linje er vanskelig å lese, og det ser heller ikke særlig fint ut.
Personleg trur eg at dette med fargane er ei tilvenningssak. Eg synest at desse fargane ser veldig gode ut, og dei fleste eg har konsultert om dette fargevalet har sagt det same. I tillegg kan eg nemna at fargevalet er basert på www.colormatch.dk , som strengt talt er eit veldig godt verkty for å finne gode fargekombinasjonar. Men sjølvsagt er dette uvante fargar til Andeby Online å vera.
Men ein ting eg har lært av erfaring på Andeby Online, er at det alltid vil vere misnøye med fargane.
Så eg endrar dei ikkje no berre fordi eit par menneske er misfornøgde med dei - det er ei vurdering som må takast over tid. Og eg har som sagt snakka med ganske mange som er fornøgde med denne fargekombinasjonen.
Sidan du skreiv dette har eg forresten endra litt på fargane - eg har lagt til svarte i staden for blå lenkjer i forumoversikta, og eg har gjort dei uleselege "blå link på blå bakgrunn"-lenkjene svarte. Håper det blei _*litt*_ betre.
Don Martin skreiv:
Samtidig kunne bredden på menyen til venstre vært justert litt, synes den ble litt bred.
For å oppnå dei effektane eg vil ha på Andeby Online, har eg i staden for å gi menyen ei fast breidde vald å setja denne til ein bestemt prosentandel av skjermbiletet ditt. Det vil seie at den menyen som er veldig brei for deg, strengt talt ikkje kan bli så mykje smalare for ein med 800x600px skjermoppløysing. Personleg synest eg at prosentfordeling er ein fin måte å løysa dette på - det medførar at eg klarar å utnytte nesten 100% av skjermbreidda omtrent uansett skjermoppløysing. Men skulle det vise seg å fungere negativt for sida i det store og heile, kan vi jo vurdere det på nytt etter å ha prøvd det ei stund.
Sigvald skreiv:
Jeg synes forøvrig at de nye sidene ser greie ut, selv om jeg tror at forumet hadde klat seg utmerket uten den irriterende nye sidebaren.
Det er i den irriterande nye "sidebaren" at menyen ligger. Menyen må vi ha ein stad, elles blir det vanskeleg å gjera noko som helst. Eg kunne ha plassert menyen øvst eller nedst for å unngå eit sidefelt, men då hadde det blitt ganske trangt etterkvart. Så, eg bestemte meg for at dette kanskje var den beste måten å løysa det på. Nok ein ting eg trur at vi må vurdere etter å ha sett korleis det verkar over tid.
Lars Olav skreiv:
Ps. Jeg vil bare presisere litt angående blåfargen. Jeg har ingenting imot den lyseblå fargen i boksen på forsiden, den som brukes i annenhver linje i forumet eller boksen nederst i forumet. Det som er problematisk er når en bruker for små bokstaver i lyse blått eller signaturboksene som er lyse blå med veldig liten skrift inni. Teksten over og under forumet (eks. Gå tilbake til forumoversikta ...) kunne absolutt også være svart.
Åh ... var det _*det*_ du meinte? Då forstår eg deg jo nokonlunde, men ... eg er ueinig med deg. Eg synest at det er ein fordel at linkar har ein annan farge enn vanleg tekst i tillegg til å vera understreka, slik at dei er lettare å få auge på. Eg kan vurdere å bytte den fargen med eitt eller anna, men svart blir det ikkje.
Asterix skreiv:
Skjønner kva du meiner. Kan tenkja på dette med sidebaren, men eg er eigentleg ueinig med deg, så ingenting skal lovast. Og meir rammer og slikt? Tja ... Eg veit ikkje heilt. Må tenkja på det, men synest sjølv at det ser best ut som det er.
Arnstein skreiv:
Hvis det er noe jeg vil påpeke, så er det at jeg heller ville foretrukket å bli redirected til forumet når jeg logger meg på - ikke hovedsiden. For jeg regner med at det er forumet de fleste har tenkt seg når de logger på.
Jo, kanskje det ... det har vel mest å gjera med profilering av den nye forsida. Og etterkvart (men ikkje i løpet av helga akkurat) får vi sannsynlegvis fleire tilbod som krever innlogging, og då vil det variere kva folk faktisk har lyst til. Men ... Eg kan leggja til eit val i profilen som gjer at du sjølv kan velja kva side du har lyst til å bli vidaresendt til etter innlogging, kva trur du om det?
Forresten... Er det bare meg, eller er skriften i forumet blitt litt større enn tidligere?
Skriftstorleiken er endra, men om han har blitt større eller mindre er opp til deg. Poenget er at vi ikkje lenger har ein fast skriftstorleik på sida. Vi har relative storleikar. Det vil seie at dersom du synest at skrifta er for lita, eller for stor, kan du endre dette sjølv i nettlesaren din. Det har vore nesten mogleg før, då vi har hatt ganske fastlåste skriftstorleikar - men dette systemet er noko betre.
Og når det gjelder fargane: den eine er openbart oransje, den andre er ei blanding av lysegult og oransje. Strengt talt er det gult med ein liten dæsj oransje oppi. Fargen ligg langt nærare signalgult enn signaloransje, men dersom ein reknar oransje som alle moglege blandingar av raudt og gult uavhengig av blandingsforhold er det strengt talt ein oransjefarge. Det er altså ikkje feil å kalle fargen verken gul eller oransje.
Fargekoden er forresten #ffef80 - altså ein farge som ligg veldig nært opptil lysegult, men som har ein ekstra dråpe rødt i seg og difor får eit snev av oransje over seg.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.01.2005, 13:50

ertus skreiv:
Gratulerer med ein kjempe jobb Olav. Berre lekkert.
Øyh, Erland, _*du*_ bør klare å stave namnet mitt rett. 
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.01.2005, 14:10

Olaf Solstrand skreiv:
Eg kan leggja til eit val i profilen som gjer at du sjølv kan velja kva side du har lyst til å bli vidaresendt til etter innlogging, kva trur du om det?
Det høres ut som en grei løsning. Kanskje det ikke er så nødvendig dersom andre ikke har problemer med dagens løsning, men det kan du se på etter hvert.
Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.
Arnstein
28 år, Klepp
15.01.2005, 14:38

Flott dette Olaf, men jeg må bare pirke på en ting. I nyhetene er det mange nyheter som er laget i 2005. Denne ( http://www.andebyonline.com/index.php?area=art&id=145 ) er skrevet den 17. februar i år, men vi har bare kommet til den 15. januar.
Jeg forstår at dette er bare en av de mange små irriternede feilene som dukker opp på nylagede hjemmesider, men jeg ville innformere om det så du var klar over det.
Resten av siden er helt toppers! 
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
15.01.2005, 16:13

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.