Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

2003

Andeby Online > Diskusjonsforum > 2003

Gå tilbake til forumoversikta ...

For å få debatten inn på Donald igjen, og ikke bare vurderingene av den nye sida, går det vel an i disse dager å spørre seg selv om åssen man har opplevd Donald-året 2003?

For min er det mange år siden jeg har kjøpt så få Donald-blader, men det er heller faktorer som at mamma ikke kjøper de så ofte og de få gangene jeg har penger blir de brukt til noe annet. Men bladene er ikke så gode som de en gang har vært heller. Men istedet for å kaste bort tid på å skrive om de "nye" sidene som ikke er så nye lenger (Svinesen osv), som alle vel er enige er noe skrap, så kan man heller kikke på historiene.

Holder historiene fortsatt like god standard som de har gjort de siste åra? Jeg vil si 'nesten' ja, kanskje synki litt i kvalitet. Men vi bør ikke være misfornøyd med kvaliteten på fortellingene i Donald-bladet. Eller hva?

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

05.01.2004, 22:16

Ein diskusjon om korvidt historiene i 2003 var gode eller ikkje, vil eg kanskje vere inhabil i. :-)

Eg vil seie at enkelte stjerner kanskje har byrja å funkle? Eg meinar... Eg har tidlegare vore ein kjempefan av Janet Gilbert - og det er eg forsåvidt enno og. Men ho er ikkje like god som ho har vore før. Ei historie eg veit at mange har nemnt som utruleg dårleg (fordi historia var hovudhistorie i eit blad som mange av mine bekjente som vanlegvis ikkje kjøpar Donald kjøpte), er "Skyggeland". Eg forundrar meg litt over slike historier, fordi Gilbert etter mi meining fast bestemt kan lage betre enn dette.

Synest og at Daniel Branca er på veg ned. Han har alltid vore blant favorittane mine, og er det enno. Men han er ikkje like god som han var for nokre år sidan.

Pat og Carol McGreal synest eg at berre har blitt betre, noko dei tydeleg har markert i "Mythos Island" ("Tåkeøya"). Det same har vel Ferioli gjort, sjølv om eg hos han ikkje merkar så mykje "framgang", men meir det at han framleis held koken og er like god som han alltid har vore.

Den kanske beste donaldhistoria eg har lest i 2003 (nest etter mi eiga, sjølvsagt, litt partisk må eg då vere), er "Falskmyntnermysteriet", som stod i Donald Pocket 276. Dog kan eg ha gløymt ei historie eller to.

Årets "Sommerlesning" innehaldt og mange gode, gamle høgdepunkt. Og personleg meinar eg at fleire av dei "seriene" som har gått ei stund berre har blitt betre - då tenkjar eg til dømes både på "TNT" og "IT-gjengen"... og det var utruleg godt å sjå Super-Langbein igjen, sjølv om vi godt kunne ha fått betre historier...

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

05.01.2004, 22:47

Når det gjelder Janet Gilbert synes jeg vi har sett mye mindre av henne i 2003 enn tidligere år. Enig i at "Skyggeland" ikke var den beste historien jeg har lest, men "Modig onkel" hadde jeg derimot sansen for...

Tommy
24 år, Odda

06.01.2004, 01:08

Som (fjor)årets høydepunkter vil jeg trekke frem "Vaktemesteren" (som stod i nr. 6), "Donald for en dag" (nr. 26) og "Sandslottkonkurransen" (nr. 28). Jeg synes nivået var høyere i 2002 enn i 2003 - da snakker jeg ikke bare om alt det nye tullet, men mer nivået på historiene.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

06.01.2004, 15:22

Jeg synes Tåkeøya bare ble dårligere og dårligere etter hvert. Ideen var god, men (som Bilbo sa) den ble som smør skrapt utover et altfor stort brødstykke.

Ellers var ikke 2003 noe godt år. Forsidene hadde ofte et så dårlig og oppbrukt poeng at det er helt trist, papirkvaliteten er (som vanlig) for dårlig for et så tykt blad. Ikke engang nummer 2500 ble feiret!
Men engelskkurset var en genistrek, det skal dem ha.

Å je ska singe ei lita vise åt dei, je!

Mats
20 år, Kongsvinger

06.01.2004, 20:25

Forsidene, ja...de var som oftest ganske sadistiske.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

06.01.2004, 21:35

Det var alt for få Don Rosa-historier i 2003. Kun en ny, og den var kort. Får håpe på flere i 2004.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

07.01.2004, 00:03

Der burde vel komme et par stykker. Letter from Home udkommer som før nævnt i nr. 9 til 11. gensyn med den sorte ridder er også færdig til udgivelse - skal vi gætte på det sene forår eller tidlig sommer?
Måske kan vi se frem til et udvidet sommernummer med en god Rosa-serie?
Vi har da også fået en kalender både sidste år og i år - det synes jeg er jättebra! (går det an at bruge det ord i dag?)
AC

Einar
22 år, Vennesla

07.01.2004, 19:20

Kva historie? Den Super-Langbein-historia meinar du?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

07.01.2004, 20:36

Mats skreiv:
"Jeg synes Tåkeøya bare ble dårligere og dårligere etter hvert. Ideen var god, men (som Bilbo sa) den ble som smør skrapt utover et altfor stort brødstykke."

Ja... når jeg ikke tenker så mye, så synes jeg at historien var av ganske god kvalitet, men den var sykelig uoriginal. Det er jo ikke første gang mytologiske figurer opptrer i Donald. Dessuten, som jeg skrev i det gamle forumet en gang, historien var alt for lik Michael Endes fantastiske verk "Den uendelige historien".

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

08.01.2004, 09:41

Ah, ettersom du sa "Olaf", trudde eg du meinte ei historie eg snakka om.

Dette var "Søppel og skatter". Eg synest dog det er å overdrive å kalle denne historia kort.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.01.2004, 14:55

"DEN historien... - hva het den?"

Søppel og skatter.

Dessuten kom også de to gamle historiene "Fysisk fostring" og "Rakettdrømmer" (begge skrevet av Gary Leach) for første gang i Norge.

Einar
22 år, Vennesla

08.01.2004, 14:56

Søppel og skatter var bra!

Steinøy
14 år, Gaular

28.02.2004, 19:32

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.