Andeby Online > Diskusjonsforum > Liste over Disney-filmer
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

I går (mandag) var jeg innom Løvås og lette etter Disneys filmklassiker "The Three Caballeros". Den hadde de ikke, men jeg fikk i det minste en liste over alle Disney-filmene men både originale og norske titler. Denne har jeg scannet og dertil lagt til de to nyeste filmene. Dette er ren tekst og burde ikke være problematisk for Olaf.
http://duckman.pettho.com/disneyfilmer.pdf
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 04.01.2005, 03:49 av Sigvald
Sigvald
42 år, Stavanger
04.01.2005, 03:27

Merkelig liste du har fått der.
For det første er den håpløst utdatert på hva som er tilgjengelig og ikke men like vel har den en oppdatert liste på de nyeste filmene. Det ser ut som en gammel liste fra BVHE Norge og kun provisorisk vedlikeholdt.
Dessuten inneholder den filmer som ikke er blandt Disney filmklassikere (spillefilmer med animasjon), men av en eller annen grunn inneholder den kun noen av disse filmene og ikke alle.
Men det gjør ikke stort, jeg har en full oversikt og så snart Olaf er klar til å legge den ut så har jeg den klar til han. Jeg vet ikke om han er ute etter alle tegnefilm klassikerene men det skal ihvertfall bli en liste over alle med Donald i :)
P.s. Hvis du er interesert i å skaffe noen av disse Sigvald kan jeg helt sikkert hjelpe deg. Jeg har gode kontakter på det meste av film delen av Disney.
Lars Olav
32 år, Grimstad
04.01.2005, 03:42

Ei interessant liste, men ho er vel langt frå komplett? Kvar er t.d. "Finding Nemo", "Toy story", "Monsters Inc.", "The Incredibles", "Dinosaur" ... for ikkje å gløyma alle oppfølgjarfilmane som er laga!
Kva er forresten TC Numbering?
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.01.2005, 03:43

Lars Olav skreiv:
P.s. Hvis du er interesert i å skaffe noen av disse Sigvald kan jeg helt sikkert hjelpe deg. Jeg har gode kontakter på det meste av film delen av Disney.
Takker for tilbudet. Jeg er som nevnt på jakt etter "The Three Caballeros" (1945). Jeg har dog nettopp sendt en mail til AC med spørsmål om han kan skaffe denne.
Jeg ble svært overrasket ovar at denne ikke er utgitt i Skandinavia. Om ikke før så burde den vært utgitt etter at de tre Caballeros ble viden kjent blant Donald-leserne gjennom "The Three Caballeros Ride Again" i 2000. Nå som "The Magnificent Seven (Minus Four) Caballeros" snart er her bør de i hvert fall ikke vente lengre synes jeg.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
42 år, Stavanger
04.01.2005, 03:49

Olaf Solstrand skreiv:
Ei interessant liste, men ho er vel langt frå komplett? Kvar er t.d. "Finding Nemo", "Toy story", "Monsters Inc.", "The Incredibles", "Dinosaur" ... for ikkje å gløyma alle oppfølgjarfilmane som er laga!
Grunnen til at ingen av disse er nevnt er rett og slett fordi de ikke er "Disney Klassikere". "Finding Nemo", "Toy Story", "Monster Inc." og The Incredibles" er filmer laget av Pixar og ikke Disney (De er laget i sammarbeid med Disney). Hvis du ser disse så åpner de med: "Walt Disney presents - A Pixar Movie", altså ingen Disney film selv om vi liker og kalle det for det.
"Disney Klassiker" er en betegnelse Disney har på alle filmene som kun består av klassisk animasjon og som har gått på kino. Dinosaur ble aldri laget som noen klassisk tegenfilm og ble derfor aldri omtalt som dette i ettertid heller. En annen ting er de grusome oppfølgerene som Disney selskapet halvhjertet har laget for å spa ut mange flere penger av kundene sine. For det første er de veldig billig laget og har ingen av kvalitetene til de virkelige filmene og for det andre turte de aldri og kinolansere dem rett og slett fordi en film skal ha en viss kvalitet for å kinolanseres. Disney ønsker ikke at folk skal få inntrykket av at hva som helst blir presentert på kino.
Kva er forresten TC Numbering?
Store deler av listen er oversatt fra engelsk og dette er vel en av de tingene som har blitt glemt igjen. TC står for "The Classics" ("Snow White" er nummer 1 i rekken og "Home on the Range" er klassiker nummer 44). Disse filmene ("Mary Poppins", "Bedknobs and Broomsticks" og " Pete's Dragon") burde aldri stått på listen men BVHE har nok inkludert disse for å få butikkene til å assosiere dem med "Klassikerene" for å selge mer til butikk. Det er her jeg stusser litt fordi dette gjør listen ukomplett. Enten lar de være og legge disse til, eller så legger de til alle filmer med animasjon i og det har de ikke gjort.
Men denne listen har vel aldri vært ment som noen liste for å gi en komplett liste til folk som oss men heller en liste fra BVHE til forhandlere. Jeg har fått tilsendt denne listen fra BVHE selv men bruker den ikke stort.
Sigvald skreiv:
Lars Olav skreiv:
Takker for tilbudet. Jeg er som nevnt på jakt etter "The Three Caballeros" (1945). Jeg har dog nettopp sendt en mail til AC med spørsmål om han kan skaffe denne.
Bare si ifra hvis han ikke kan hjelpe.
Jeg ble svært overrasket ovar at denne ikke er utgitt i Skandinavia.
Flere av de filmene som er påstått og ikke være utgitt i Norge har vært det (noen til og med på DVD). The Three Caballeros (eller "Donald Møter Nye venner" som den heter på norsk) har vært gitt ut i Norge tidligere (ihvertfall som leiefilm) og sjansene er derfor tilstede for at den er å oppdrive i Norge..
Om ikke før så burde den vært utgitt etter at de tre Caballeros ble viden kjent blant Donald-leserne gjennom "The Three Caballeros Ride Again" i 2000. Nå som "The Magnificent Seven (Minus Four) Caballeros" snart er her bør de i hvert fall ikke vente lengre synes jeg.
Jeg tviler veldig sterkt på om en eller to Don Rosa tegneserier er nok til å kunne gi ut disse i Norge. For å være ærlig tror jeg nok at du kan telle på en hånd alle de som kobler denne filmen opp mot disse to seriene. Den kommer nok ikke til å bli gitt ut igjen pga det nei.
P.s: Her er forresten en annen og noe mer komplett liste: http://home.no.net/dahng9/disney.html
Den var sist oppdatert 13.02.04 og er derfor utdatert pga dette. Den inneholder heller ikke all info om tidligere VHS utgaver fra 80 tallet (Sikkert fordi dette da var Egmont Enterteinment og ikke Buena Vista Home Enterteinment slik det er i dag).
Innlegget blei sist redigert 04.01.2005, 04:51 av Lars Olav
Lars Olav
32 år, Grimstad
04.01.2005, 04:16

Lars Olav skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
Grunnen til at ingen av disse er nevnt er rett og slett fordi de ikke er "Disney Klassikere".
Eg skjøner at det kan ha noko å gjera med kvifor filmane ikkje var nemnte på den opprinnelege lista, ja. Berre påpeika det for Sigvald, ettersom han brukte uttrykket "alle Disney-filmene" om denne lista (ikkje eit ord om klassikarar), og dessutan forklarte at han hadde endra på lista sjølv (som i at han prøvde å komplettisere denne). Tenkte berre å seie at dersom dette var eit forsøk på å lage ei liste over alle Disney-filmane som er laga, manglar han ein del. 
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.01.2005, 06:52

Sigvald skreiv:
Jeg er som nevnt på jakt etter "The Three Caballeros" (1945). Jeg har dog nettopp sendt en mail til AC med spørsmål om han kan skaffe denne.
Har tanken slått deg å sjekke om for eksempel amazon.com har den, og når de har den så ikke start en ny tråd med om hvorfor de ikke tar bestilling på mail og hvor de sender i verden
Den de har er riktignok uten norsk tekst/tale men det burde vel ikke være noe problem for en så godt skolert person som deg.
Sigvald skreiv:
Om ikke før så burde den vært utgitt etter at de tre Caballeros ble viden kjent blant Donald-leserne gjennom "The Three Caballeros Ride Again" i 2000. Nå som "The Magnificent Seven (Minus Four) Caballeros" snart er her bør de i hvert fall ikke vente lengre synes jeg.
Rekk opp hånda de ti som ville kjøpt den som effekt av Don rosa historien. Hvis du mener at Egmont skal gi ut alt som Don rosa har latt seg inspirere av så hvorfor ikke klage over at de ikke har gjenutgitt Blueberry albumene som lå tykt i bunnen av Von lockners (eller hvordan det nå skrives) gullgruve.
Lars Olav skreiv:
Grunnen til at ingen av disse er nevnt er rett og slett fordi de ikke er "Disney Klassikere". "Finding Nemo", "Toy Story", "Monster Inc." og The Incredibles" er filmer laget av Pixar og ikke Disney (De er laget i sammarbeid med Disney). Hvis du ser disse så åpner de med: "Walt Disney presents - A Pixar Movie", altså ingen Disney film selv om vi liker og kalle det for det.
Er det ikke mere rett å si laget av Pixar og DISTRIBUERT av disney. Og når en betaler for å distribuere så kan en vel sette opp en plakat med W.D Presents også. Men Disney hadde en avtale på fem filmer med Pixar, de fem er lansert, hva gjør Pixar/Disney nå ? Men det er en helt annen tråd.
En komplett oversikt over alt av Disney filmer med animasjon i finnes her.
http://www.bcdb.com/cartoons/Walt_Disney_Studios/index.html
Både korte og lange (spille) filmer er i den lista. Alt av reklamefilmer og annet er der også. Litt knotete å finne frem men meget bra oversikt.
Samme nettstedet dekker også alt annet av animasjon (Tex Avery, Tom & Jerry, Looney Tunes osv osv) for de som måtte ha interesse av det.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 04.01.2005, 08:44 av MikroMidas
MikroMidas
46 år, Trondheim
04.01.2005, 08:42

Lars Olav skreiv:
G En annen ting er de grusome oppfølgerene som Disney selskapet halvhjertet har laget for å spa ut mange flere penger av kundene sine. For det første er de veldig billig laget og har ingen av kvalitetene til de virkelige filmene og for det andre turte de aldri og kinolansere dem rett og slett fordi en film skal ha en viss kvalitet for å kinolanseres. Disney ønsker ikke at folk skal få inntrykket av at hva som helst blir presentert på kino.
Ble ikke Jungelboken 2 vist på kino? Eller er det jeg som husker feil? (Nei, jeg har ikke sett den. Har ikke lyst, heller.)
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
04.01.2005, 13:28

04.01.2005, 13:49

Olaf Solstrand skreiv:
Lars Olav skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
Grunnen til at ingen av disse er nevnt er rett og slett fordi de ikke er "Disney Klassikere".
Eg skjøner at det kan ha noko å gjera med kvifor filmane ikkje var nemnte på den opprinnelege lista, ja. Berre påpeika det for Sigvald, ettersom han brukte uttrykket "alle Disney-filmene" om denne lista (ikkje eit ord om klassikarar)
Det stemmer, denne listen inneholder kun klassikerene pluss 3 andre filmer. Grunnen til at Sigvald brukte ordet Disney-filmer er nok begrunnet i den vanelige feilen som folk gjør og kun assosiere tegnefilmene med Disney. Walt Disney lagde selv veldig mange helaftens spillefilmer og det har jo Disney selskapet fortsatt med. Siste i rekken som vi har sett her i Norge er vel National Treasure.
Til dags dato er det vel laget:
214 spillefilmer som har gått på kino (i USA)
135 tv-filmer (en del av disse er kommet på video)
44 "Disney Klassikere"
85 filmer har gått rett til video (her finner du bla.a. de fleste oppfølgerene)
26 filmer laget med eller av andre studioer
og dessutan forklarte at han hadde endra på lista sjølv (som i at han prøvde å komplettisere denne). Tenkte berre å seie at dersom dette var eit forsøk på å lage ei liste over alle Disney-filmane som er laga, manglar han ein del. :-)
Jeg tror ikke han har endret på listen selv, men noen har lagt til de siste filmene nederst uten å oppdatere resten av listen. Det kan være de Sigvald har fått listen fra.
MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
Jeg er som nevnt på jakt etter "The Three Caballeros" (1945). Jeg har dog nettopp sendt en mail til AC med spørsmål om han kan skaffe denne.
Har tanken slått deg å sjekke om for eksempel amazon.com har den
Har det slått deg at Sigvald ikke handler med VISA kort på internett? ;) Det er ihvertfall intrykket jeg har av Sigvald. Han liker ikke å forholde seg til internettbutikker.
Hvis du mener at Egmont skal gi ut alt som Don rosa har latt seg inspirere av så hvorfor ikke klage over at de ikke har gjenutgitt Blueberry albumene som lå tykt i bunnen av Von lockners (eller hvordan det nå skrives) gullgruve.
Jeg tror ikke Sigvald klaget, men bare stadfestet at han trodde det burde være grunnlag for det. Du har derimot helt rett i at det overhode ikke er noe salgsgrunnlag at Don Rosa har laget en "spinoff".
Men jeg håper ikke Sigvald tror at det er Egmont som gir ut Disney filmer, for det er det ikke ;)
Lars Olav skreiv:
Er det ikke mere rett å si laget av Pixar og DISTRIBUERT av disney. Og når en betaler for å distribuere så kan en vel sette opp en plakat med W.D Presents også. Men Disney hadde en avtale på fem filmer med Pixar, de fem er lansert, hva gjør Pixar/Disney nå ? Men det er en helt annen tråd.
Nei, det ville ikke være mer korrekt og skrive "distribuert" fordi Disney har hjulpet mere med en bare å betale penger. De første filmene til Pixar var Disney veldig mye med på konsulent siden og det har naturligvis dabbet litt av etterhvert men disse filmene hadde ikke blitt slik de er nå hadde ikke Disney vært med.
Disney og Pixar hadde en 5 filmers avtale om at Pixar skulle lage 5 orginale filmer der ingen skulle være oppfølgere. Til nå er det laget 4 (Toy Story 2 teller ikke fordi det er en oppfølger uansett hvor bra den er) så det kommer en til fra Pixar før avtalen er over. Avtalen har ikke blitt fornyet så det blir ingen flere Pixar/Disney filmer slik ting ser ut nå men det er en helt annen diskusjon som du sier (trodde nesten vi hadde vært inne på dette før).
En komplett oversikt over alt av Disney filmer med animasjon i finnes her.
http://www.bcdb.com/cartoons/Walt_Disney_Studios/index.html
Både korte og lange (spille) filmer er i den lista. Alt av reklamefilmer og annet er der også. Litt knotete å finne frem men meget bra oversikt.
Samme nettstedet dekker også alt annet av animasjon (Tex Avery, Tom & Jerry, Looney Tunes osv osv) for de som måtte ha interesse av det.
Bra liste men veldig rotete. De har ikke gjort forsjell på Orginale Klassikere, spillefilmer med noe animasjon, kortere tegnefilmer eller oppfølgere. Den er derfor ikke å anbefale hvis en skal lage konkrete lister eller hvis en vil vite hva slags filmer hver enkelt er.
Linken jeg hadde er mye bedre da den innheholder alle Disney Klassikerne (frem til februar i fjor). Den inneholder også norske navn som burde være interesangt for oss her. :)
Adamant skreiv:
Lars Olav skreiv:
G En annen ting er de grusome oppfølgerene som Disney selskapet halvhjertet har laget for å spa ut mange flere penger av kundene sine. For det første er de veldig billig laget og har ingen av kvalitetene til de virkelige filmene og for det andre turte de aldri og kinolansere dem rett og slett fordi en film skal ha en viss kvalitet for å kinolanseres. Disney ønsker ikke at folk skal få inntrykket av at hva som helst blir presentert på kino.
Ble ikke Jungelboken 2 vist på kino? Eller er det jeg som husker feil? (Nei, jeg har ikke sett den. Har ikke lyst, heller.)
Kansje litt dårlig beskrevet av meg. Det er laget veldig mange oppfølgere som har gått rett på video men "Jungelboken 2" og "Tilbake til Drømmeland" gikk på kino, men de blir likevel ikke regnet med da de nok er redde for å ødelegge denne listen. Et av de største salgstriksene til Disney i USA er "A Disney Classic" og hvis folk får en oppfatning av at dette begrepet begynner og vannes ut da slutter dette utrykket og ha sin salgseffekt.
Innlegget blei sist redigert 04.01.2005, 14:33 av Lars Olav
Lars Olav
32 år, Grimstad
04.01.2005, 14:28

Angående Carl Barks historie "Knask eller Knep", som er basert på en tegnefilm... Har denne tegnefilmen blitt ugitt i norge før?
/Bow /Kneel Bislett Kebab House
MicMac McDuck
18 år, Oslo
04.01.2005, 16:09

Når dere snakker om Pixar så er den nyeste filmen som skal komme fra Disney/Pixar visstnok "Cars". Denne filmen skulle ha premiere i November 2005, men har nå blitt utsett til Juni 2006. Filmen blir regissert av John Lasseter som tidligere har regissert "Toy Story", "Toy Story 2" og "A Bug's Life". Dette blir vel den 7 filmen Pixar har laget sammen med Disney.
And my soul from out that shadow, that lies floating on the floor.
Shall be lifted - nevermore...
-Edgar Allan Poe, The Raven.
Innlegget blei sist redigert 04.01.2005, 18:36 av Don Rota
Don Rota
20 år, Volda
04.01.2005, 18:35

Meiner dette er den nest siste filmen Pixar og Disney lagar i fellesskap. Etter det går kontrakta ut. John Lasseter produserte (men regisserte ikkje) også den nyaste filmen, The Incredibles, forresten.
«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»
-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.
Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes
04.01.2005, 18:50

Jørn Inge Frostad skreiv:
Meiner dette er den nest siste filmen Pixar og Disney lagar i fellesskap. .
http://www.filmmagasinet.no/Detaljnyhetny.asp?artikkel=8358
"Cars" kommer til å bli den siste animasjonsfilmen under samarbeidet mellom Disney og Pixar.
Ser ut som om dette blir den siste sammen med Disney.
And my soul from out that shadow, that lies floating on the floor.
Shall be lifted - nevermore...
-Edgar Allan Poe, The Raven.
Innlegget blei sist redigert 04.01.2005, 18:56 av Don Rota
Don Rota
20 år, Volda
04.01.2005, 18:56

MicMac McDuck skreiv:
Angående Carl Barks historie "Knask eller Knep", som er basert på en tegnefilm... Har denne tegnefilmen blitt ugitt i norge før?
Jeg vet rett og slett ikke. Denne filmen har vært utgitt andre plasser i Europa så jeg ser ingen grunn til at den ikke skal være det i Norge også, men jeg vet rett og slett ikke.
Don Rota skreiv:
Dette blir vel den 7 filmen Pixar har laget sammen med Disney.
Nei, det blir nummer 6 (som andre her har påpekt og som jeg også påpekte i et tidligere innlegg).
Men la oss ikke la dette bli en Pixar diskusjon, da blir denne tråden alt for komplisert og omfattende.
Lars Olav
32 år, Grimstad
04.01.2005, 22:39

Lars Olav skreiv:
Bra liste men veldig rotete. De har ikke gjort forsjell på Orginale Klassikere, spillefilmer med noe animasjon, kortere tegnefilmer eller oppfølgere. Den er derfor ikke å anbefale hvis en skal lage konkrete lister eller hvis en vil vite hva slags filmer hver enkelt er.
Veldig rotete men alt står der og en meget grei plass å starte å lete etter detaljer da imdb inneholder fint lite fornuftig om animasjonsfilmer. Men sett av lit tid og du finner de fleste detaljer om det meste der.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
46 år, Trondheim
05.01.2005, 08:16

MikroMidas skreiv:
Lars Olav skreiv:
Veldig rotete men alt står der og en meget grei plass å starte å lete etter detaljer da imdb inneholder fint lite fornuftig om animasjonsfilmer. Men sett av lit tid og du finner de fleste detaljer om det meste der.
IMDB inneholder mye mere info om mange Disneyfilmer en det denne siden gjør, når det kommer til kortfilmene derimot så er denne siden veldig bra.
Lars Olav
32 år, Grimstad
05.01.2005, 10:22

Lars Olav skreiv:
Har det slått deg at Sigvald ikke handler med VISA kort på internett? ;) Det er ihvertfall intrykket jeg har av Sigvald. Han liker ikke å forholde seg til internettbutikker.
Helt riktig, Lars Olav!
Dvs. det er ikke internettbutikkene i seg selv som bekymrer meg, men faremomentene ved betalingen.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
42 år, Stavanger
06.01.2005, 00:21

Sigvald skreiv:
Helt riktig, Lars Olav!
Dvs. det er ikke internettbutikkene i seg selv som bekymrer meg, men faremomentene ved betalingen.
Hvilke faremomenter er det? Jeg har handlet på nettet med visa i mer enn 4 år, og har *aldri* opplevd noe som helst farlig. Dessuten er det banken som tar kostnaden dersom en blir svindlet etter å ha brukt kortet forsvarlig.
Geir J. Netland
http://skurkestreker.com
NetlAnd
36 år, Sokndal
06.01.2005, 01:07

Lars Olav skreiv:
og dessutan forklarte at han hadde endra på lista sjølv (som i at han prøvde å komplettisere denne). Tenkte berre å seie at dersom dette var eit forsøk på å lage ei liste over alle Disney-filmane som er laga, manglar han ein del.
Jeg tror ikke han har endret på listen selv, men noen har lagt til de siste filmene nederst uten å oppdatere resten av listen. Det kan være de Sigvald har fått listen fra.
Joda, det har han.
Sigvald skreiv:
Denne har jeg scannet og dertil lagt til de to nyeste filmene.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
06.01.2005, 02:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.