Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald- humor
Gå tilbake til forumoversikta ...

Hei!
Posta dette på VGs diskusjonsforum også, men kanskje dere her har litt mer peiling. Skriver en oppgave om tegneserier nå. Prøver å konkretisere humoren i Donald duck, altså forklare hvor humoren i dette ligger. Noe går jo på navnebruk slik som P. Enger, og andre kjente navn som blir vridd på. Noen som kan hjelpe meg, så hadde jeg vært evig takknemlig! =)
03.01.2005, 16:14

Eg har ingen doktorgrad i donaldhumor, men eg kan no iallefall seie ka eg veit/meiner/trur: I dei vanlege korte historiane er slapstick et mykje brukt verkemedel (Stava eg rett? Er ikkje så god i nynorsk.) gadgets forekjem det mykje av, ikkje minst i Don Rosas historiar. Forveksling og forviklingar skjer stadig. Når det gjeld namnevridning, så er det jo ofte at namn som er kjende i den virkelige verden blir vridd litt på og brukt i Donald. (Elvis Presley = Ellevill Presslløs, f. eks.) Sånn. Dette er iallefall kanskje ei start. Du har sikkert funne ut alt fra før, men i tilfelle ikkje, så ligg d no her
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
18.01.2005, 23:37

Eg har sjølv hatt problemer med å definere Donald-humoren, kanskje særleg fordi den varierar veldig frå forfattar til forfattar og teiknar til teiknar. I ein del historiar har eg faktisk ikkje sett særleg humor i det heile tatt, kun relativt godt laga historiar som underheld utan å vere morosame, ved å vera til dømes mystiske eller spanande i staden.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Innlegget blei sist redigert 19.01.2005, 01:07 av Olaf Moriarty Solstrand
Loke Aesir
24 år, Vik
19.01.2005, 00:08

Donald kan være så mangt. Alt frå enkel dum humor til komikk med referanser. Eg trur du vil tjene på å velje deg ein Donaldtype t.d. Don Rosa sin Donald. Det er eit stort nok emne, kanskje gå inn på ei historie. Det ville eg gjerne lese.
@:)
akelakk
38 år, Tingvoll
19.01.2005, 00:08

Jeg personlig elsker humoren i Don Rosa's striper! Morsom ironi forkommer ofte fra Donald sin side, og han kan til tider bruke en humor som kansje ikke barn under en alder av 10 år forstår. Men som sagt så varierer humoren fra forfatter til forfatter, historie til historie, og tegner til tegner...
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
19.01.2005, 17:02

Jeg synes det er herlig de gangene det trekkes inn personer og hendelser ifra den virkelige verden. Jeg leste en historie for ikke så lenge siden hvor en person med navn Bill Bytes spilte en stor rolle. Historien var ikke særlig bra i seg selv, men Bill Gates-parodien trakk historien opp mange hakk. Håper vi får se mer slikt fremover.
Innlegget blei sist redigert 19.01.2005, 17:36 av Anders
Anders
Bergen
19.01.2005, 17:35

Anders skreiv:
Jeg synes det er herlig de gangene det trekkes inn personer og hendelser ifra den virkelige verden.
Enig, som f.eks. Teddy roosvelt(sjerperen i Culebra)
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
20.01.2005, 16:14

Søk på "humor" ga meg bare et treff på tittelsøk i forumet, så jeg får skrive det her da 
Det er tydeligvis flere enn oss her på AOL som syns Donald er humor. Ja, faktisk synes ærverdige NRK det samme: Link
Sjekk ut den sjette linken under "Fredag 9/3"
Takk til Jørn for tips 
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
11.03.2007, 00:18

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.