Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Magica & Skrue

Andeby Online > Diskusjonsforum > Magica & Skrue

Gå tilbake til forumoversikta ...

Mens jeg leste igjennom "Skrues liv" her om dagen slo det meg plutselig at noe manglet. Dvs, det er fullt mulig det er jeg som tar feil her siden jeg ikke har lest den første historien Barks laget hvor Magica dukket opp (jeg vet, det er forferdelig), altså er det mulig jeg nå bommer med dette innlegget - men isåfall kan det fjernes;)
Saken er som noen sikkert alt har gjettet, at jeg lurer på hvorfor/hvordan og når Skrue møtte Magica første gang, og hvorfor denne heksa ikke nevnes blandt alle de andre bandittene Skrue møter i "Skrues liv"? Er det fordi hun ikke dukket opp i livet hans før etter 1947 og fordi hun i den første historien Barks brukte henne (som jeg altså ikke vet noe om) introduseres skikkelig med hele opplegget ang. den angivelige rikdommen hans første mynten kan bringe henne? Er det derimot ikke slik, så hadde det vært morro med en historie som tok for seg Magica's oppdagelse ang. Skrues første mynt og deres første møte. Kanskje også da med mye annet vi ikke vet om hennes (sikkert) mørke bakgrunn. Nytt oppdrag for Don Rosa isåfall...

PS: Jeg er klar over at det i Don Rosa's historie "Ta den mynt og la den vandre" lekes med at Magica på en måte møtte Skrue som liten ved å dra tilbake i tid, men dette var vel mer ment som en "gag"-story som inkluderer et tema jeg ikke orker å gå løs på: tidsreise. Så jeg velger å se bort ifra denne selv om den såvisst er en artig vri på hva som egentlig hendte. God jul folkens!

"Å, hold nebb!"

Innlegget blei sist redigert 22.12.2004, 01:52 av Hertug Kvakkesen

Hertug Kvakkesen

22.12.2004, 01:45

Skrue og Magica har ingen mørk bakgrunn (men Don Rosa kunne forsåvidt ha klart å tukla inn det òg dersom han hadde lyst til det, på same måte som han gjorde med Gulbrand Gråstein).

Den første historia med Magica, "The Midas Touch", startar med at Donald er på besøk hos Skrue, som sit med ei rekke myntar på bordet. Blant dei den aller første tiøringen han tente. Brått dukker det opp ei svartkledd kvinne på Frøken Vables kontor som spør etter Skrue McDuck. Skrue tar imot ho, ho presenterer seg som Magica frå Tryll. Ho forklarar at ho trur at ho kan lage ein amulett som gir henne Midas' krefter, men at ho til det trenger mynter som rike menneske har tatt på veldig mange gonger, og at ho difor vil kjøpe ein mynt som Skrue har tatt mykje på for det ti-tjuedobbelte av den pålydande verdien. Skrue ler av dette og takker sjølvsagt ja. Då ho går, oppdagar Skrue til si store skrekk at han ved ein feil gav ho den første tiøringen ho tente. Han løper etter ho for å stoppe ho, spør om det er greitt at ho bytter mynten ho fekk mot ein annan mynt, og ho seier at det er greitt, men lurer på kvifor. Han forklarar at mynten han gav ho var den første tiøringen han tente. Magica forstår at denne mynten må han ha tatt på veldig mange gonger, og difor må mynten ha større kraft enn andre myntar. Ho poffer han og rømmer med mynten, Skrue og nevøane følgjar etter til Vesuvio, og eit livslangt fiendeskap er i gong.

Ei fantastisk historie, som altså viser at Skrue og Magica ikkje har ei fortid før den første Barks-historia Magica var med i.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

22.12.2004, 01:54

Ja dette hørtes meget spennende ut! Takk skal du ha Olaf, da gjennstår det bare å skaffe seg denne historien :)

"Å, hold nebb!"

Hertug Kvakkesen

22.12.2004, 01:58

Mitt tips er bilaget til DD&Co 7-1996. I tillegg har historia stått i gullboka "Stjerneskudd", og sannsynlegvis òg gått som fortsetjingshistorie i DD&Co hausten 1976 (det gjorde iallfall historia i Sverige og Danmark).

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

22.12.2004, 02:11

Fant ikke historien på inducks... hva hetert historien på Norsk?

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

22.12.2004, 15:47

http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/W+US+++36-01/

"Gode, gamle tiøringen" er den norske tittelen.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

22.12.2004, 16:16

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.