Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Bråk i Disney Co. igjen...

Andeby Online > Diskusjonsforum > Bråk i Disney Co. igjen...

Gå tilbake til forumoversikta ...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=259568

Giga-fallskjerm ryster Disney

I amerikanske rettssaler avdekkes nå en pengekultur i toppen av Walt Disney-konsernet som ville fått Onkel Skrue til å vrenge seg.

I oktober 1995 ble talentspeideren Michael Orvitz ansatt i toppledelsen i Walt Disney.

Allerede våren 1996 merket toppsjefen Eisner at nyansettelsen ikke var populær. Flere viktige direktører forsvant til andre toppjobber. I desember 1996, fikk han sparken med en fallskjerm på 865 millioner kroner.

Dommer William B. Chandler III skal nå bruke julen til å vurdere om Walt Disney-ledelsen, med toppsjef Eisner i spissen, ga Orvitz en avtale som gjorde at han var umulig å gi sparken.

Det springende punktet er om Disney-ledelsen ved å inngå den utrolige avtalen på ulovlig vis har tappet aksjonærene for verdier.

Fant dette på VG-nett i dag.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 21.12.2004, 02:47 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

21.12.2004, 02:46

Det der er så hinsides enhver forståelse og jeg blir bare deprimertirritert av å tenke på å lese det der... Velger letteste utvei; jeg fortrenger det. Grrr og dobbelt grr.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

21.12.2004, 02:57

Selve summene her var ikke noe nytt men det at retten nå skal gå igjennom dette er vel et resultat av maktkampen i selskapet.

Noe jeg reagerer mer på er lønnen Eisner har. Jeg har funnet frem en årsrapport fra 2002 og der står det følgende om Eisners lønn og kompensasjoner i 2000:

Salary: $ 1 000 000
Bonus: $ 8 500 000
All other compensations: $ 3 004 020

Dette gir den nette sum av US$ 12 504 020 (ca 80 norske millioner).

Dette er bare lønnen dette året. En annen avtale han har ordnet seg har vært relativt mye mer innbringende.

I 1996 fikk han opsjon på 24 millioner aksjer i Disney og mellom 1998 og 2000 tjente han $ 699 millioner (ca 4,3 milliarder norske kroner).

PGA denne avtalen fikk han den mindre flaterende andreplassen over CEOer i USA som hadde gitt minst igjen til aksjeeierene i forhold til hva de hadde tjent selv (Business Week, 16 april 2001).

En annen ting som er relativt suspekt er Eisners måte og ekskludere alle som ikke mener det samme som han og nå er det bare nære venner av ham selv som sitter i det innerste styret (slik som advokaten hans, rektor på barneskolen til barna hans, en gammel senator kompis også vider).

Innlegget blei sist redigert 22.12.2004, 02:22 av Lars Olav

Lars Olav
32 år, Grimstad

21.12.2004, 03:32

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.