Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame 5
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Sigvald skreiv:
Nei, ingen norsk tittel - dessuten nevner de heller ikke Harry Fluks' kode for denne historien (K DTM 90i).
Vel, _*det*_ kan eg forstå, ettersom det ikkje er Harry som har gitt ut historia (ja, eg veit at Harry styrer INDUCKS og gjer ein fantastisk jobb med det, men INDUCKS er strengt talt ikkje noko som forleggjarane er nøydt til å ta hensyn til). Men eg skjønar ikkje kvifor denne historia har fått særbehandling og blitt krympa ned og ikkje ein gong omset til norsk. Det er ei ferdig historie, det er ei Don Rosa-historie, og eg trudde at hensikten med denne serien var å lage eit "Don Rosas Samlede Verker".
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.12.2004, 10:34

Har ikke fått boka ennå (argh!!), men en kamerat av meg har fått boka og i følge ham er historien "Back In Time for a Dime" og den ikke ferdige historien "Starstruck Duck" oppført i innholdsfortegnelsen med de norske titlene "Penger i grevens tid" og "På jakt etter en stjerne". Det skal imidlertid nevnes at originaltitlene er oppført under kun de to norske titlene og ikke under de andre. Dessuten er de to historiene nevnt på baksiden med originaltitlene.
Har ikke sett boka selv så jeg skal ikke uttale meg så mye om dette, men mitt inntrykk er at disse titlene kun er overskrifter til artiklene som omhandler begge historiene, altså to "uoffisielle" titler. Hva mener dere? Skal vi heretter kalle "Back In Time for a Dime" for "Penger i grevens tid" eller fortsette å bruke originaltittelen?
Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.
Arnstein
28 år, Klepp
19.12.2004, 12:03

Olaf Solstrand skreiv:
Det er ei ferdig historie, det er ei Don Rosa-historie, og eg trudde at hensikten med denne serien var å lage eit "Don Rosas Samlede Verker".
Egmont er dessverre kjent for å rote uendelig mye og aldri klarer de å fullføre noe heller. Bare se den Modesty Blaise serien deres. Først gir de serien ut i album, dessverre i elendig reprokvalitet etterhvert. Så skal den gis ut kronologisk i innbundne bøker (sikkert inspirert av asterix suksessen). Deretter kommer den sekvensiellt i ett månedsblad ala X9 med ombrukne historier og er helt maltraktert kontra det den serien var, nemlig en avis stripeserie. Og den gjengen der skal gi ut CBL 
Dette ble en totalt avsporing og langt OT
men jeg fikk bare litt behov for å lufte min frustrasjon med ett forlag (vi alle har ett forhold til) der mange gjør en god jobb, men det er fortsatt mye halvhjertet over det de gjør.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
19.12.2004, 12:30

Tak til Sigvald for cover-henvisningen. Har aldrig set det cover før, så regner med det er nyt...
Ja, hvis nogen af jer flinke folk her vil hjælpe mig med at skaffe den norske udgave af bogen, så siger jeg ja tak. Gerne med Sigvald eller Geir som første prioritet, for så kan jeg gøre gengæld med den kalender der allerede ligger reserveret til jer.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
19.12.2004, 14:41

Jeg mener at jeg nævnte dette med størrelsen på startstruck duck overfor Don selv, der ikke syntes at være utilfreds med det - han bemærkede også at der er en grænse for hvor tyk en HOF bog kan være, og den grænse er HOF 5 vist allerede meget tæt på...
Glæder mig enormt til at se den bog...
AC
29 år, Danmark
19.12.2004, 14:47

Eg har ikkje sett "Starstruck Duck" enno, men eg kan forstå at denne er gjengitt som faksimile dersom det berre er skisser det er snakk om. Det er "Back in Time for a Dime" eg er skeptisk til og kunne tenkja meg å sjå i fullformat.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.12.2004, 14:56

Olaf Solstrand skreiv:
Eg har ikkje sett "Starstruck Duck" enno, men eg kan forstå at denne er gjengitt som faksimile dersom det berre er skisser det er snakk om. Det er "Back in Time for a Dime" eg er skeptisk til og kunne tenkja meg å sjå i fullformat.
Skeptiker.
"Kven er kven" ruler lizzom
19.12.2004, 16:22

Er "Back In Time"....noen big deal? Det er en elendig liten kort-historie som Rosa skrev plottet til for en serie han hater, nemlig DuckTles. Han kan neppe ha lagt noen stor kreativitet her, og det er uansett en meget forglemmelig historie. Uansett ikke det største mesterverket av Rosa akkurat. Jeg synes vi kan være glade vi i det hele tatt får den presentert, men hvem andre enn oss Rosa-fans har uansett interesse av det? At den står på engelsk gjør ikke meg noe.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 19.12.2004, 17:59 av Sleipe-Simon
19.12.2004, 17:58

Sleipe-Simon skreiv:
Er "Back In Time"....noen big deal? Det er en elendig liten kort-historie som Rosa skrev plottet til for en serie han hater, nemlig DuckTles. Han kan neppe ha lagt noen stor kreativitet her, og det er uansett en meget forglemmelig historie. Uansett ikke det største mesterverket av Rosa akkurat. Jeg synes vi kan være glade vi i det hele tatt får den presentert, men hvem andre enn oss Rosa-fans har uansett interesse av det? At den står på engelsk gjør ikke meg noe.
Hater han DuckTales? Jøss, fyren kan ikke være riktig vel bevart. 
"Kven er kven" ruler lizzom
19.12.2004, 19:44

At si at Don hader ducktales er meget frit fortolket...
Han skriver i teksten i bogen (har læst den danske udgave, sjovt nok...) at han godt kunne forlige sig med første sæsons barks-adaptioner og figuren Max Motor *(Ja, Olaf, Rotor)* ville han gladelig have taget med i serierne, hvis Barks havde fundet på ham. Men den lille stenalderand - Bubba Duck (Bimmer And) kunne han virkelig ikke se nytten af...
Innlegget blei sist redigert 19.12.2004, 23:29 av AC
AC
29 år, Danmark
19.12.2004, 22:30

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.12.2004, 22:34

Arnstein skreiv:
Har ikke sett boka selv så jeg skal ikke uttale meg så mye om dette, men mitt inntrykk er at disse titlene kun er overskrifter til artiklene som omhandler begge historiene, altså to "uoffisielle" titler. Hva mener dere? Skal vi heretter kalle "Back In Time for a Dime" for "Penger i grevens tid" eller fortsette å bruke originaltittelen?
Nei - det er også mitt klare inntrykk er at disse titlene kun er overskrifter til artiklene som omhandler disse historiene.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
19.12.2004, 23:34

20.12.2004, 18:17

Og her dumpet en koselig pakke ned i postkassen i ettermiddag. Kjekke historier, kjekke tegninger, rett og slett ganske kjekt. Har ikke lest helt ferdig ennå, tror jeg har kommet til den uutgitte greien. Hele boken er flott, med vakre farger og tykke, gode ark. Bortsett fra én ting; noen av sidene hadde en tendens til å klistre seg littegranne i sammen. Og når en da ikke har negler, er det utrolig irriterende å måtte fikle med de to sidene som er så glade i hverandre, etter at Donald hopper rett fra en butikk i Kairo til et hemmelig krokodilletempel i mellom to ruter. Bare småpirk, egentlig, men når helheten er bra, blir småfeilene desto mer irriterende..
Saturos
19 år, Stavanger
21.12.2004, 00:22

Og i dag-jeg mener i går(siden det er over midnatt) fikk jeg den. Hurra!
Mye er forbedret fra den forrige Don Rosa-boken. Men bind 2 av Don Rosas samlende er også et slags antiklimaks i forhold til den forrige.. Vel halveis i boka avsluttes hans serier fra Gladstone-perioden men hans siste historie var definitivt den beste han lagde for frorlaget, nemlig "His Majesty McDuck". Men deretter følger middelmådige serier som han tegner men ikke skrev for det nederlandske markedet. Men det er jo interesant for oss Rosa-fans.
Angående den skisserte historien fra Disneyworld, som desverre aldri ble fullført, er det en positiv overraskelse, fordi den har med selveste Mikke Mus i en Rosa-serie. Og som berømt filmskuespiller. Kan man toke dette dit hen at Mikke likevel eksisterer i Rosas univers? Eller er ikke denne histoiren "canon" i Rosas øyne? Kanskje ikke, siden den handler om et område av Dinseyworld som åpnet på 1980-tallet, mens Rosas serier foregår på 1950-tallet da Dinseyworld ikke eksisterte. På den annen side var jo de første menneskene på månen allerede på 1950-tallet i Carl Barks`serier fra den tiden. så da kan jo også Dinseyworld ha åpnet tidligere i dette universet enn i vår verden. Det er også noe på slutten av den serien som kan indikere at Donald og Mikke faktisk kjenner hverandre, me har glemt hverandre, eller Mikke har ihvertfall glemt han. Kanskje berømmelsen har fått ham til å glemme gamle venner?
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 21.12.2004, 15:38 av Sleipe-Simon
21.12.2004, 00:34

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.