Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Atomino

Andeby Online > Diskusjonsforum > Atomino

Gå tilbake til forumoversikta ...

I historien "Deltadimensjonen" med manus og tegninger av Romano Scarpa som kom ut i 1959 går Atomino under navnet Atomini. Jeg antar at det er den første historien han er med i siden Mikke ikke vet om ham. Er det noen som vet hvorfor han har fått navnet Atomino i stedet for Atomini.

I historien "Chiricahua-kjedet" (også av Romano Scarpa) sier tanta til Mikke et eller annet som "å, et romvesen" eller noe sånn. I historien "Deltadimensjonen" forteller professor Problemo at han skapte Atomino ved å forstørre et atom ekstremt mange ganger. Så lærte Problemo ham å gå osv. Altså er Atomino et atom og det som surrer over hodet hans er elektroner som svever omkring. Er det da bare noe tanta til Mikke trodde (at Atomino er et romvesen) og som bare er sagt i "Chiricahua-kjedet" eller pleier han å bli kalt eller fremsatt som et romvesen?

I historien "Deltadimensjonen" ble to atomer forstørret, ikke bare Atomino. Han gikk under navnet Ion. Han levde sitt eget liv og startet å sammarbeide med Svarte Petter. Svarte Petter tar å krymper ham igjen fordi Ion prøver å forsvare Mikke (han blir ikke forstørret igjen i historien). Er det noen som vet om Ion har vært med i noen historier senere.

Husk at musen er eldre enn anden

Innlegget blei sist redigert 14.12.2004, 22:18 av Super Goofy

Super Goofy
18 år, Arendal

14.12.2004, 22:18

Super Goofy skreiv:

Jeg antar at det er den første historien han er med i siden Mikke ikke vet om ham.

Bekreftast.

Er det noen som vet hvorfor han har fått navnet Atomino i stedet for Atomini.

Snakkar du om norsk namn no? Såvidt eg kan sjå kom denne historia ikkje ut på norsk før i 2003, og kvifor han hadde eit anna namn der kan kanskje skuldast slurv i oversetjinga?

Er det da bare noe tanta til Mikke trodde (at Atomino er et romvesen) og som bare er sagt i "Chiricahua-kjedet" eller pleier han å bli kalt eller fremsatt som et romvesen?

Det er berre noko denne tanta trur. Det kan godt hende at det er fleire som har anteke det same oppgjennom tida, men han ER jo ikkje det, så ...

Er det noen som vet om Ion har vært med i noen historier senere.

Det framkjem iallfall ikkje av INDUCKS.

Huff, Deltadimensjonen høyrast ut som ei veldig god historie. Lurar på om det framleis er mogleg å få tak i denne. Eg var ikkje smart nok til å kjøpe jubileumsbok i fjor.

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

14.12.2004, 23:03

Olaf Solstrand skreiv:

Snakkar du om norsk namn no? Såvidt eg kan sjå kom denne historia ikkje ut på norsk før i 2003, og kvifor han hadde eit anna namn der kan kanskje skuldast slurv i oversetjinga?

Det stod i allefall Atomini i "Mikke Mus 75 år"

Huff, Deltadimensjonen høyrast ut som ei veldig god historie. Lurar på om det framleis er mogleg å få tak i denne. Eg var ikkje smart nok til å kjøpe jubileumsbok i fjor.

Jeg personlig synes "Deltadimensjonen" var en veldig god historie fordi jeg fikk vite en del ting jeg ikke visste fra før.:-)

Husk at musen er eldre enn anden

Super Goofy
18 år, Arendal

15.12.2004, 15:07

Siden dere diskuterer navnet på figuren, er det noe jeg lurer litt på. Jeg tror kanskje det var i pocket 106 at det var en historie om Mikke, Langbein og Problemo. I denne historien var det også en figur som het "Atom-tom" eller noe lignende. Jeg har ikke boka her så jeg kan ikke bekrefte noe, men det høres ut som samme figur.

HMS
24 år, Karmøy

15.12.2004, 17:06

Ja, eg er GANSKE sikker på at det er same figur. Men så var det dette med at enkelte figurar får ganske så mange namn på norsk fordi det ikkje er kontinuitet i oversetjingane, då ...

Og eg trur ikkje at DP106 er så veldig langt unna sanninga. Hugsar den historia.

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

15.12.2004, 17:18

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.