Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Dyre bøker på mao

Andeby Online > Diskusjonsforum > Dyre bøker på mao

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I AOLs nettbutikk ser jeg at bøkene i serien "De komplette årganger" koster kr. 349,- + porto. På meg virker dette veldig dyrt, særlig tatt i betraktning at HOF-bøkene koster kr. 350,- på Tronsmo fordi Tronsmo må abonnere på dem. "De komplette årganger" derimot selges fritt i butikkene og da synes kr. 350,- å være for mye. Jeg har sett noen slike i Stavangerske bokhandlere, og innbiller meg at prisen da har vært under kr. 300,-. Et annet moment er at disse bøkene sikkert er billigere i sammenliknbare land som Danmark og Sverige. Min konklusjon er derfor at vi her, med all sannsynlighet, er vitne til norsk provinsialisme og grådighet i praksis. Jeg oppfordrer derfor alle her til å se etter disse bøkene i sine egne bokhandlere og/eller bruktboder fremfor å handle fra svindyre mao.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 16.04.2005, 03:27 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

16.04.2005, 01:24

Hva mener du med "provinsialisme"? Jeg har dessverre bare 9 års skolegang.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

16.04.2005, 01:48

Jeg tror det kan lønne seg og kun holde seg til ord en selv forstår betydningen av og ikke bruke fancy ord en ikke helt hvet hva betyr.

provinsialisme ~ialis'me m1
1 provinsiell tenke- eller væremåte
2 dialektinnslag

(Hentet fra: bokmåls ordboken)

Når det gjelder disse bøkene så er de ikke sammenlignbare med sverige og danmark fordi det i disse landene kun selges bøker med svensk og dansk oversettelse. Skal jeg kjøpe Donald så skal det være på et språk jeg bruker, nemmelig norsk. En kan selvfølgelig heller ikke sammenligne en butikk som selger nye bøker med en butikk som selger brukte bøker.

Jeg har for ordens skyld gjort noe du burde gjort før du skrev posten din Sigvald, og det var å sjekke prisen rundt forbi. Både Tronsmo, MAO, Norli og Ark (1 faghandel, 1 internettbutikk og 2 av norges ledende butikker) tar 349 kroner for disse bøkene. Det burde vel tyde på at det er veiledende utsalgspris.

Desverre er nok dette innlegget ditt nok et forsøk på å lage sur stemning med negative holdninger. Det er trist fordi jeg synes vi heller bør holde en positiv tone og derfor komme med positive tilbakemeldinger.

Takk til Olaf for å bringe denne tjenesten tilbake :-)

Innlegget blei sist redigert 16.04.2005, 02:22 av Lars Olav

Lars Olav
32 år, Grimstad

16.04.2005, 02:17

Berre så det er sagt: iallfall i internettsamanheng er maos pris på ingen måte dyr.

Eg har samanlikna litt prisar, og prisen er nøyaktig den same som hos mao både hos Bokkilden, Norli, Haugen bok og Tronsmo.

Prisen er litt lågare i fysiske bokhandlar (jfr. donald.no er den 299 kr), men der har du òg eit par ulemper - du må i dei fleste tilfelle betale litt for å kome deg til næraste bokhandel, og når du først kjem dit har du ingen garanti for at dei har det du er på jakt etter inne. Desse bokhandlane har slike avtalar at dei HAR alle bøkene "inne" (fordi dei bestiller direkte frå forlaget etterkvart som dei sel i staden for å ha eit begrensa utval på lager) så lenge dei ikkje er utsolgt frå forlaget. I tillegg kan du så lenge du har Internettilgong handle så mykje du vil utan å forlate stua. Ein ekstra femtilapp er ikkje kjempedyrt for det, spør du meg.

Mao har dessutan fleire tiltak som gjer det mogleg å få bøkene billigare. Dersom du skriver omtalar for bøkene deira får du 20 kr i avslag på neste bok du kjøper (pr bok du skriver omtale for), og bestiller du fleire bøker samtidig betaler du uansett same porto. Kombinerer ein dette kan det bli ganske billig å handle der etterkvart.

Et annet moment er at disse bøkene sikkert er billigere i sammenliknbare land som Danmark og Sverige.

Har sjekka litt. Polyteknisk Boghandel i Danmark tar 299 kroner for denne boka (dette er den einaste danske nettbokhandelen eg har klart å finne som selger teikneseriar i det heile tatt, så eg krysser fingrane for at prisen er representativ). Dansk kronekurs pr 15. april er 110.48, som medfører at dei danske bøkene koster 330,34 norske kroner. Forskjellen er strengt talt ikkje SÅ stor. Du har rett i at dei svenske bøkene er langt billigare enn dette (priser på mellom 160 og 180 SEK hjå Adlibris og Bokus), men i Sverige er jo alt mykje billigare, mellom anna fordi lønnsnivået er ein del lågare enn her (vel, det eg prøver å seie er at det er tull at Noreg og Sverige er samanliknbare land økonomisk sett).

Jeg ofordrer derfor alle her til å se etter disse bøkene i sine egne bokhandlere og/eller bruktboder fremfor å handle fra svindyre mao.

Hyggeleg av deg å oppfordre til det like etter at eg har skrive i ein annan tråd at Andeby Online har lagt ut desse annonsane utelukkande for å spare litt pengar ...

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.04.2005, 02:40

Einherje skreiv:

Hva mener du med "provinsialisme"? Jeg har dessverre bare 9 års skolegang.

Med begrepet "provinsialisme" mener jeg her det motsatte av "internasjonal orientering" - i dette tilfellet i den betydning at selger (Egmont + mao) etter mitt skjønn kun ser på norske forhold istedet for å se litt større på det. Økonomen Carsten Five påpekte nylig at mye er så dyrt i Norge p.g.a. vannstyre.

Lars Olav skreiv:

Når det gjelder disse bøkene så er de ikke sammenlignbare med Sverige og Danmark fordi det i disse landene kun selges bøker med svensk og dansk oversettelse.

Hva er det med det norske språket som tilsier at bøker på det språket skulle være dyrere enn bøker på andre språk. Så vidt jeg vet er innbyggertallet noenlunde det samme i Norge og i Danmark så i det tilfellet nytter det ikke å skylde på det heller.

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Jeg oppfordrer derfor alle her til å se etter disse bøkene i sine egne bokhandlere og/eller bruktboder fremfor å handle fra svindyre mao.

Hyggeleg av deg å oppfordre til det like etter at eg har skrive i ein annan tråd at Andeby Online har lagt ut desse annonsane utelukkande for å spare litt pengar...

Jeg synes at tiltaket ditt er meget prisverdig, men når folk kan spare kr. 50,- pr bok ved å handle i vanlige bokhandlere (som du selv påviser) har jeg ikke problemer med å anbefale folk å velge slike.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 16.04.2005, 03:43 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

16.04.2005, 03:37

Sigvald skreiv:

Med begrepet "provinsialisme" mener jeg her det motsatte av "internasjonal orientering" - i dette tilfellet i den betydning at selger (Egmont + mao) etter mitt skjønn kun ser på norske forhold istedet for å se litt større på det. Økonomen Carsten Five påpekte nylig at mye er så dyrt i Norge p.g.a. vannstyre.

Noreg har den økonomien det har. Då går det ikkje an å selja ting til prisane ting kostar i andre land fordi materialane koster det dei koster i Noreg, alle menneska som er involvert i prosessen må ha ei viss lønn for å klare å kjøpe den maten som seljast i Noreg berre for å overleve, det norske samfunnet er bygd opp på ein måte som gjer at staten må hente inn pengar frå ein stad for å finansiere velferdsgoder som alle skal ha tilgong til, og så bortetter, og så bortetter. Det går sjølvsagt an å diskutere korleis dette kan endrast, men det er på ingen måte ein diskusjon som er relevant på Andeby Online.

Og kvifor i alle dagar skal ein tenkja internasjonal orientering når det gjelder ei bok som utelukkande er laga for norske lesarar? Dette er ikkje ei bok som svenske, danske og ukrainske teikneserielesarar har interesse av, difor har utgivar overhovudet ingen grunn til å tilpasse dette produktet til svenske, danske og ukrainske økonomiske forhold! Dette er ei bok laga for nordmenn med norsk økonomi, ikkje for lesarar i "sammenlignbare land".

Så vidt jeg vet er innbyggertallet noenlunde det samme i Norge og i Danmark så i det tilfellet nytter det ikke å skylde på det heller.

Er det verkeleg eit så stort problem at boka er _*tjue*_ _*kroner*_ dyrare enn i Danmark, då?

når folk kan spare kr. 50,- pr bok ved å handle i vanlige bokhandlere (som du selv påviser) har jeg ikke problemer med å anbefale folk å velge slike.

Eg kjem til å sjekke prisane neste gong eg er i ein bokhandel, så ikkje ta talet eg kom med for god fisk riktig enno. Det talet som står på donald.no er for alt det vi veit ikkje oppdatert på seks år, og det kan jo hende at bokhandelprisen har gått opp etter det, då.

Men uansett kan ein spare kr 50 pr bok berre dersom ein har ein bokhandel i gangavstand, og den bokhandelen HAR den boka ein har lyst på inne. I mitt tilfelle måtte eg ha brukt 42 kroner på bussbillettar for ikkje å snakke om kasta bort cirka halvanna time med å sitja på buss og gå rundt på gata (timer ein kunne ha brukt til andre og meir fornuftige ting) for å kome til ein bokhandel som eg har ingen garanti for at faktisk har den boka eg har lyst på, og då er det mykje enklare å handle på nett.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

16.04.2005, 05:00

Jeg tviler sterkt på at denne koster mindre i butikk en på nettet. Når butikker som Norli som tros alt er veldig stor på markedet i Norge selger denne boken på nettet til 350 så koster ikke samme boken i butikk 299.

Jeg foreslår at denne tråden ender som så mye annet her: Slett den. :-)

Lars Olav
32 år, Grimstad

18.04.2005, 00:21

Det eksisterer ingen grunn til å slette denne tråden.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

18.04.2005, 00:23

Olaf Solstrand skreiv:

Det eksisterer ingen grunn til å slette denne tråden.

Det vil jeg vel si det ikke alltid gjør når dere sletter også ;-)

Men i dette tilellet så oppfordrer Sigvald folk til å boykotte AOLs nettbutikk på et grunnlag som vel er ganske tvilsomt.

Det er etter min erfaring ingen forsjell i negativ rettning mellom prisene på web og i butikk når det gjelder butikker som Tronsmo og Norli (det er kun disse jeg bruker butikken til). Begge tar akkurat det samme som MAO og konklusjonen må jo derfor være at Sigvalds oppfordring til boykott av AOLs tjenester ikke er begrunnet ut fra virkelige forhold.

Innlegget blei sist redigert 18.04.2005, 00:30 av Lars Olav

Lars Olav
32 år, Grimstad

18.04.2005, 00:27

Men så er jo dette ei side og eit diskusjonsforum der det som er ideelt for donaldistar skal stå i fokus. Vi kan ikkje sensurere Sigvald berre fordi han skriver negative ting om det som finst på Andeby Online - det hadde vore trangsynt og sjølvgodt og frykteleg urettferdig av oss å ha den innstillinga. Det ville vera som om brukarane av VGs debattforum ikkje fekk lov til å kritisere VG, eller som at ingen innlegg i sovjetiske diskusjonsforum hadde lov til å kritisere Staten. Slik tenkjer vi ikkje.

Og korvidt grunnlaget er tvilsomt er det meg du må kritisere for. Prisen 299 kroner var det eg som kom med, og den kom eg basert på den einaste kjelda eg klarte å finne - det står på www.donald.no at vegleiande pris for denne boka i butikk er 299 kroner. Eg er einig i at det er meir sannsynleg at prisen er nøyaktig den same i butikkane, men seier ingenting for sikkert før eg får sjekka det.

Og uansett sletter vi ikkje innlegg berre fordi det viser seg at dei inneheld faktafeil.

Det kan godt hende at vi ikkje alltid har vårt på det tørre når vi sletter - men vi prøver iallfall å gjera så godt vi kan. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

18.04.2005, 00:39

Sigvald skreiv:

IEt annet moment er at disse bøkene sikkert er billigere i sammenliknbare land som Danmark og Sverige.

Flytt dit da, ingen nekter deg det. Ingen nekter deg heller å kjøpe bøkene på det språket istedet for Norsk. Men det du glemmer i ett av dine uendelige politiske korstog er moms. Sverige har moms på bøker har de ikke ? Norge har IKKE moms på bøker. Og bøkene er attpåtil billigere i Sverige ? Konklusjonen din må da bli en av disse to :-) Ja til offentlig regulering av bokprisene i Norge og/eller klyng kapitalist#¤%&* som tar seg alt for godt betalt opp i nærmeste tre :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

18.04.2005, 10:06

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

IEt annet moment er at disse bøkene sikkert er billigere i sammenliknbare land som Danmark og Sverige.

Flytt dit da, ingen nekter deg det. Ingen nekter deg heller å kjøpe bøkene på det språket istedet for Norsk. Men det du glemmer i ett av dine uendelige politiske korstog er moms. Sverige har moms på bøker har de ikke ? Norge har IKKE moms på bøker. Og bøkene er attpåtil billigere i Sverige ? Konklusjonen din må da bli en av disse to :) Ja til offentlig regulering av bokprisene i Norge og/eller klyng kapitalist#¤%&* som tar seg alt for godt betalt opp i nærmeste tre :)

Du glemmer kansje at markedet for svenske bøker er enormt mye større en Norske. Hvis det gies ut en bok på svensk er det over dobbelt så mange potensielle lesere som hvis en bok gies ut på norsk eller dansk.

Men nå mener jeg det å sammenligne prisene med sverige og danmark i det hele tatt er patetisk fordi det er helt andre lønninger og som sagt også markeder. Det er ikke uten grunn at Oslo flyter over av snekkere, rørleggere etc fra Sverige. De tjener så mye mere på å jobbe i Norge en i Sverige. Hvis lønningene er så mye lavere i sverige så er det ikke rart at det blir billigere og gi ut en bok.

Olaf Solstrand skreiv:

Og korvidt grunnlaget er tvilsomt er det meg du må kritisere for. Prisen 299 kroner var det eg som kom med, og den kom eg basert på den einaste kjelda eg klarte å finne - det står på www.donald.no at vegleiande pris for denne boka i butikk er 299 kroner.

Nei, det blir ikke rett og kritisere deg for den fordi du sjekket dette ut lenge etter at Sigvald hadde skrevet at dette var billigere andre plasser.

Jeg har derfor ringt til Norli i Stavanger og Notabene Arkaden i Stavanger (siden jeg regner med at det er i Stavanger Sigvald har vært å sjekket priser) og begge to tok 149 kroner.

Konklusjon: Prisene som MAO tar er akkurat den samme som alle andre butikker tar, og Sigvalds kritikk var totalt uberettiget. Han kan selvfølgelig komme og si at det er dyrt men det var ikke det første post her handlet om, den handlet om at MAO var dyrere en andre og at folk burde la være og handle gjennom dem. Hvis du, Sigvald, skal skrive mer i denne tråden om dette nå så foreslår jeg at du først og fremst unskylder deg overfor AOL siden dine kommentarer kan ha medført økonomisk tap for AOL og det på totalt ubegrunnede påstander.

Innlegget blei sist redigert 18.04.2005, 13:15 av Lars Olav

Lars Olav
32 år, Grimstad

18.04.2005, 12:59

No er det måndag, og butikkane er opne. Eg anbefaler difor alle å gå til sin næraste bokhandel og finne ut kva desse bøkene koster der. :-)

Dei som har meir lyst til det, kan godt heller gå til Sverige og/eller Danmark for å undersøke kva bøkene koster der ... :-)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

18.04.2005, 13:12

Olaf Solstrand skreiv:

No er det måndag, og butikkane er opne. Eg anbefaler difor alle å gå til sin næraste bokhandel og finne ut kva desse bøkene koster der. :-)

Dei som har meir lyst til det, kan godt heller gå til Sverige og/eller Danmark for å undersøke kva bøkene koster der ... :-)

Jeg redigerte den forrige posten min litt, og som du ser har jeg allerde sjekket prisene i butikk (i Stavanger for å være på den sikkre siden). :-)

Innlegget blei sist redigert 18.04.2005, 13:29 av Lars Olav

Lars Olav
32 år, Grimstad

18.04.2005, 13:17

Lars Olav skreiv:

Du glemmer kansje at markedet for svenske bøker er enormt mye større en Norske. Hvis det gies ut en bok på svensk er det over dobbelt så mange potensielle lesere som hvis en bok gies ut på norsk eller dansk.

Jeg glemmer ikke det med at størrelsen på markedet og markedets betalingsvilje er utslagsgivende på prisene. Ikke klager jeg på prisene heller, det er det ENkelte andre som gjør HELE tiden. Hvordan kunne det ha seg at jeg viste hvem som hadde startet denne tråden bare med å lese overskriften :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 18.04.2005, 13:36 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

18.04.2005, 13:31

MikroMidas skreiv:

Lars Olav skreiv:

Jeg glemmer ikke det med at størrelsen på markedet og markedets betalingsvilje er utslagsgivende på prisene. Ikke klager jeg på prisene heller, det er det ENkelte andre som gjør HELE tiden. Hvordan kunne det ha seg at jeg viste hvem som hadde startet denne tråden bare med å lese overskriften :)

Joda, jeg forstår hva du mener men tenkte jeg skulle svare imot før du gav Sigvald enda flere tullete argumenter. Vi vet jo at slike ting går rett hjem hos han uten noen form for kritisk tankegang om det skulle stemme.

Lars Olav
32 år, Grimstad

18.04.2005, 13:40

Lars Olav skreiv:

Detter er vel en generell betrakning. Hvis vi ser på antatt opplag for f.eks.CBL, så er det faktisk det norske opplaget som blir størst med 2000-3000. Danmark har oppgitt 1500-2000 og sverige 1000-2000. Hvis disse størrelsene gjelder for andre disney bok-utgivelser, skulle iallefall opplagstallene isolert sett tilsi lavere pris i norge. Men opplagstallene veier nok ikke opp for norsk kostnads (OG inntekts) nivå!

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

18.04.2005, 14:35

Lars Olav skreiv:

Jeg har derfor ringt til Norli i Stavanger og Notabene Arkaden i Stavanger (siden jeg regner med at det er i Stavanger Sigvald har vært å sjekket priser) og begge to tok 149 kroner.

Jeg har vært innom Gardum både i byen og på Madlatorvet. Begge steder står det kr. 299 på lappen bakpå bøkene. Jeg antar derfor at dette er riktig bokhandlerpris. På Madlatorvet har jeg god erfaring med å bestille bøker - de pleier å komme vel så raskt som om man skulle bestilt over nettet. På denne bakgrunn står jeg fremdeles fast på mine konklusjoner i denne tråden.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

19.04.2005, 22:36

På gardum.no er prisen 349,-. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

19.04.2005, 22:41

Olaf Solstrand skreiv:

På gardum.no er prisen 349,-. :-)

Det er vel internettpris det da?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

19.04.2005, 22:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.