Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andeby-en selvstendig nasjon?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andeby-en selvstendig nasjon?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

MikroMidas skreiv:

Derfor blir det totalt feil i mine øyne å tillegge geografiske/religiøse/historiske fakta samme vekt hos Barks som mange gjør med for eksempel Don rosa sine geografiske/religiøse/historiske fakta. De to der har en totalt forskjellig tilnærming til det å skrive en historie. Barks hadde ikke det behovet for å sette alt i system som enkelte andre nymotens tegnere/forfatter har. Barks brukte akkurat de virkemidlene han trengte for å lage en historie god, han hadde ikke en overordnet plan med alle detaljene sine, det er jeg sikker på.

Du har selvsagt veldig mye rett i det du her skriver. Den logiske konklusjonen av dette er da selvsagt også at man vanskelig kan henvise til Barks for å motbevise utsagn fra Don Rosa. Kroneksempelet er vel dateringen av pengebingen som Don Rosa etter grundige undersøkelser/vurderinger har tidfestet til 1902.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
42 år, Stavanger

02.04.2005, 17:38

Scrooge skreiv:

Pek på kartet hvor Metropolis ligger da.)

Det er aldri blitt stadfestet HVOR Metropolis ligger, men byen ligger i USA, det er det ingen tvil om hos de som kjenner Supermann-serien, og tro meg, jeg vet hva jeg snakker om Og i motsetning til Disney-serier har ikke norske oversettere prøvd å¨skjule at Clarck Kent/Supermann bor i USA. Plukk opp et hvilket som helst gammelt Supermann-blad og LES DET hvis du ikke tror meg. Amerkanske presidenter fra det virkelige liv har til og medd møtt superhelten fra Krypton. Og som jeg sa, DC har i motsetning til Disney en konsekvent kontinuitet og strikse regler på dette området. Det var til og med på grunn av kontinuitetserreorer at de i 1985 lanserte miniserien "Crisis of enfinithe earths" for å luke vekk inkonsekvenser. På grunn av motsigeleser hadde de plassert de forskjellige superheltene på forskjellige paralelle jordkloder, men etter en intergalaktisk krise ble samtlige av de paralelle universene smeltet sammen til en og historien endret. For Supermanns vedkommende førte det frem til John Byrnes revamp "Man of Steel" om Supermanns opprinnelse. Nå nylig har forøvrig Supermanns bakgrunn igjen blitt "revampet" med miniserien "Birthright", delvis etter innspirasjon fra TV-serien "Smallville". Men du behøver ikke motsi meg angåedne DCs politikk på kontinuitet.

Supermann er som du sier blitt eksportert ja, men serien er i aller høyeste grad super-amerikansk, mer enn noen annen serie.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Innlegget blei sist redigert 02.04.2005, 18:17 av Sleipe-Simon

Sleipe-Simon

02.04.2005, 18:13

Sigvald skreiv:

Du har selvsagt veldig mye rett i det du her skriver. Den logiske konklusjonen av dette er da selvsagt også at man vanskelig kan henvise til Barks for å motbevise utsagn fra Don Rosa.

Og det gjelder vel da også andre veien rundt ? En kan ikke henvise til Barks for å bekrefte utsagn fra Don rosa ??

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

02.04.2005, 19:48

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Du har selvsagt veldig mye rett i det du her skriver. Den logiske konklusjonen av dette er da selvsagt også at man vanskelig kan henvise til Barks for å motbevise utsagn fra Don Rosa.

Og det gjelder vel da også andre veien rundt ? En kan ikke henvise til Barks for å bekrefte utsagn fra Don rosa ??

Ingen innsigelser på den, da kan vi vedta det som en sannhet herifra, MEGET bra :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

04.04.2005, 09:48

MikroMidas skreiv:

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Ingen innsigelser på den, da kan vi vedta det som en sannhet herifra, MEGET bra :)

Sigvald svarer kun på det han greier og svare på, derfor pleier debatter og vare veldig lenge fordi han kun svarer på enkelte argumenter og utelater de som han ikke greier og motargumentere. :)

Lars Olav
32 år, Grimstad

04.04.2005, 13:06

Lars Olav skreiv:

Sigvald svarer kun på det han greier og svare på, derfor pleier debatter og vare veldig lenge fordi han kun svarer på enkelte argumenter og utelater de som han ikke greier og motargumentere. :-)

Jeg vet, men denne gangen håper jeg faktisk på at jeg ikke får noe svar ;-)

MikroMidas
46 år, Trondheim

04.04.2005, 14:27

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Det er i hvert fall mulig å påvise hvorvidt et utsagn fra Don Rosa er helt eller delvis i tråd med Barks. I de tilfellene det er samsvar mellom Barks og Rosa synes de fleste å være fornøyd med det.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
42 år, Stavanger

05.04.2005, 04:06

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.