Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Ny don rosa - LO$ på tegnebrættet

Andeby Online > Diskusjonsforum > Ny don rosa - LO$ på tegnebrættet

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Sigvald skreiv:

Personleg synest eg kanskje at dette er eit tema eg helst vil overlate til fantasien i staden for å lese ei historie om det - kva som eigentleg skjedde på den hytta er det jo berre Carl Barks som veit/visste.

Og Don Rosa, det er jo han som har laget hele Lo$-serien.

Etter min mening så har ingenting skjedd før det kommer ut en historie som sier noe nytt. Kun det som har stått på trykk i offisielle Donald blader (pocketer, bøker osv) er fakta. Alt annet blir bare private (og i mine øyne) totalt uvesentlige tanker og teorier.

Lars Olav
32 år, Grimstad

09.03.2005, 10:10

Einherje skreiv:

Mein Gott!!! De ordene der fikk det til å gå kaldt nedover ryggen min. Du insunierer her at Don Rosa har tenkt å "snike" inn en ukjent sønn til Skrue.

Neinei, eg insiunisnisuerer ingenting. Eg seier berre at kva slags kjensler som flaut på den hytta, er noko berre Barks veit. Det var han som skreiv historia, og det at vi berre har fått sjå nokre få bilete av det som skjedde på denne hytta, er sannsynlegvis eit veldig medvitent val Barks har tatt.

AC skreiv:

Hvorfor ikke en datter - nu kan jeg ikke huske om hun ligner, men jeg kan huske at have læst et eller andet om at Paperette Ye-Ye's far er ukendt...

Den opprinnelege historia seier vel at ho er Gyldne Guldas barneborn, så Skrue blir isåfall bestefar :-) Men personleg trur eg ikkje at det er Skrue som er bestefaren hennes - det er ein del av livet Skrue har vald å ikkje leve.

hun har ikke et konsistent navn på dansk - kanske heller ikke på norsk...

Stemmer.

Lars Olav skreiv:

Tatt i betraktning av at alle hovedfigurer i Disney univserset ikke har sex så er det jo grei skuring dette here. Ingen sex, ingen barn. :-)

Ut frå det resonnementet kan vi altså konkludere med at det ikkje eksisterer Disney-figurar, fordi ingen av dei nokon gong har blitt født. :-)

AC skreiv:

Jeg tror nok Paperatta (Bolette?) er Scarpas oppfindelse

Det stemmer.

Sleipe-Simon skreiv:

Vel, italienske tegnere har jo hintet til at Skrue og Gyldne Gulda kan ha reprodusert seg den vinteren i Klondyke....

Det er opp til auget som ser ... Det italienske teiknarar har hinta om, eller strengt talt sagt rett ut, er at Gulda har eit barneborn. Skrue har aldri vore nemnt i den samanhengen - Paperetta har omtalt Skrue som bestefar, men med ein spøkefull tone, noko som ho altså sannsynlegvis ikkje meiner så seriøst. :-)

Sigvald skreiv:

Personleg synest eg kanskje at dette er eit tema eg helst vil overlate til fantasien i staden for å lese ei historie om det - kva som eigentleg skjedde på den hytta er det jo berre Carl Barks som veit/visste.

Og Don Rosa, det er jo han som har laget hele Lo$-serien.

Det var Carl Barks som skreiv den historia Gyldne Gulda var med i. Alt Don Rosa gjer vil vera Don Rosas meiningar og spekulasjonar - du har sjølvsagt lov til å like desse meiningane og spekulasjonane, men det var Barks som skreiv denne historia. Mi gjetning er at det på det tidspunktet flaug gjennom hovudet til Barks nøyaktig kva som pågjekk på den hytta, og at han veldig medvitent bestemte seg for å la vera å skildre det i detalj - fordi historia er hundre gonger betre når enkelte ting overlatast til fantasien.

Det ein aldri må gløyma når ein lager teikneseriar, er at det som er minst like viktig som det ein forteljar, er det ein IKKJE forteljar.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

09.03.2005, 20:36

Olaf Solstrand skreiv:

Lars Olav skreiv:

Tatt i betraktning av at alle hovedfigurer i Disney univserset ikke har sex så er det jo grei skuring dette here. Ingen sex, ingen barn. :)

Ut frå det resonnementet kan vi altså konkludere med at det ikkje eksisterer Disney-figurar, fordi ingen av dei nokon gong har blitt født. :-)

Du forstod hva jeg mente ;)

Ingen av HOVEDFIGURENE.

Lars Olav
32 år, Grimstad

09.03.2005, 20:43

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Denne historien lages for Egmont. Men her begir du deg inn på en diskusjon som jeg nok tror at Don Rosa selv vil ha minst mulig fokus på.

Hvorfor det ? Lyssky virksomhet som ikke tåler dagens lys ???

Nei, dette har neppe noe som helst med lyssky virksomhet å gjøre. Det har seg kun slik at Don Rosa synes å ha en policy om i minst mulig grad å kommentere interne forhold mellom ham og hans utgivere. Dette gjør vi nok best i å respektere som det er.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 10.03.2005, 01:14 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

10.03.2005, 01:14

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Denne historien lages for Egmont. Men her begir du deg inn på en diskusjon som jeg nok tror at Don Rosa selv vil ha minst mulig fokus på.

Hvorfor det ? Lyssky virksomhet som ikke tåler dagens lys ???

Nei, dette har neppe noe som helst med lyssky virksomhet å gjøre. Det har seg kun slik at Don Rosa synes å ha en policy om i minst mulig grad å kommentere interne forhold mellom ham og hans utgivere. Dette gjør vi nok best i å respektere som det er.

Da skulle du ikke lekket den saken da. Og Don Rosa burde etter min mening holde kjeft med hva han driver med, og heller overraske oss med historien istedet for å komme med slike små drypp.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

10.03.2005, 02:06

Einherje skreiv:

Da skulle du ikke lekket den saken da.

Nå er jeg ikke med? Det eneste jeg har gjort er å bekrefte at den nye historien blir laget for Egmont. Ut over det ser jeg ingen grunn til at verken jeg eller andre skal begynne å spekulere mer i dette. I den grad dette har blitt et problem i denne gruppen så er vel det strengt tatt Olavs ansvar fordi det var han som først spekulerte på dette med utgiver i denne tråden.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

10.03.2005, 03:28

Sigvald skreiv:

Einherje skreiv:

Da skulle du ikke lekket den saken da.

Nå er jeg ikke med? Det eneste jeg har gjort er å bekrefte at den nye historien blir laget for Egmont.

Så DU har bekreftet det......

I den grad dette har blitt et problem i denne gruppen så er vel det strengt tatt Olavs ansvar fordi det var han som først spekulerte på dette med utgiver i denne tråden.

Og hvorfor skulle han spekulere når DU har bekreftet ??

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

10.03.2005, 08:47

Einherje skreiv:

Og Don Rosa burde etter min mening holde kjeft med hva han driver med, og heller overraske oss med historien istedet for å komme med slike små drypp.

Det er det nok mange fans som er uenige med deg i. Det er mange som setter pris på å høre hvordan ting går. Jeg forstår deg godt i at du ikke liker slike oppdateringer men dette er jo strengt tatt en subjektiv mening.

Kanskje burde vi bli flinkere i å advare når en starter tråder med "drypp" fra serier som kommer slik at de som ikke ønsker og lese det kan ungå tråden? Det er vel for det meste Sigvald som kommer med slike hint for han er vel den som følger best med når det gjelder Don Rosa.

Hva sier du Sigvald, til at tråder med slike temaer er så lite avslørende som mulig? En god overskrift kunne vært: "Info om Don Rosas neste historie", eller noe i den duren.

Lars Olav
32 år, Grimstad

10.03.2005, 09:44

Sigvald skreiv:

[...] det var [Olaf] som først spekulerte på dette med utgiver i denne tråden.

Eg spekulerte strengt talt ikkje. Eg seier berre, basert på Dons eigne utsagn i det offentlege rom, at det er pussig at vi no får ei Skrues liv-historie hjå Egmont igjen, fordi Don tidlegare har uttalt at Egmont ikkje ville kjøpe fleire av desse. Det er ikkje noko eg veit gjennom kontaktar i Egmont, det er noko eg veit frå Don Rosa, frå DCML, der Don sjølv har sagt dette, at Egmont ikkje ville ha fleire Skrues liv-historier. For all del, det er ingenting galent i å forandre meining, men eg synest berre at det er pussig, og det føler eg at er ein naturleg reaksjon når ein tidlegare har høyrd mykje snakk om at Egmont ikkje ville ha slike historier - frå Don sjølv - og når Don først har vald å seie noko slikt i det offentlege rom, bør han kunne forvente at enkelte blir nysgjerrige når ei slik historie kjem hos Egmont.

Men det har då ingenting med spekulasjon å gjera. Hadde ikkje Don vald å skrive så mykje om dette på nettet sjølv, hadde eg ikkje reagert i det heile tatt, så han kan nesten ikkje klage på at folk reagerer når det er hans eigne utsagn eg reagerer på. Og uansett er dette ikkje noko tema eg spekulerer rundt - eg fastslår berre at Egmont altså har skifta meining om desse Skrues liv-historiene (iallfall i Don Rosa sitt tilfelle). Det er ingen spekulasjon, det er eit faktum som alle kan lese ut av situasjonen, basert utelukkande på Dons eigne utsagn.

Forresten, fleire enn meg som hugsar dette sitatet frå 1999?

_*Hvilke*_ _*figurer*_ _*liker*_ _*du*_ _*å*_ _*bruke*_ _*i*_ _*dine*_ _*Skrue-historier?*_
Skrue er min favoritt. [...] Derimot vil nok ikke Skrue få møte Gyldne Gulda mer i mine historier.

http://www.disney.no/DonaldDuck/andeby/artikler/donrosa_iv_2.html

Synest at det er litt synd at han har gått tilbake på det. Gulda er ein fantastisk figur, men Don har fjerna veldig mykje av mystikken rundt ho, og mystikken er ein veldig viktig del av Gulda etter mi meining.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

10.03.2005, 09:47

Vel, jeg gleder meg i hvertfall til denne historien, og uansett, mystikken blir vel egentlig ikke fjernet fordi Don Rosa skriver en historie der hun er med, og der han skriver sin PERSONLIGE meninger om hva som skjedde i hytta, og hva som skjedde mellom Skrue og Gylne Gulda. For hva nå enn du og andre har trodd om GG så kan vel du og eventuelle andre med meninger, fortsette å holde på de meningene, eller? ;-)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

10.03.2005, 15:27

Ted skreiv:

Vel, jeg gleder meg i hvertfall til denne historien, og uansett, mystikken blir vel egentlig ikke fjernet fordi Don Rosa skriver en historie der hun er med, og der han skriver sin PERSONLIGE meninger om hva som skjedde i hytta, og hva som skjedde mellom Skrue og Gylne Gulda. For hva nå enn du og andre har trodd om GG så kan vel du og eventuelle andre med meninger, fortsette å holde på de meningene, eller? ;-)

Det er klart at det er Rosas personlige mening som blir ytret her. Men når først han lager en historie, så har det en tendens til at _*veldig*_ mange (nå snakker jeg selvsagt ikke bare om folk på forumet her) oppfatter det Rosa det skrives som det som _*faktisk*_ har skjedd.

Det skal jo også være sakt at jeg tror det kan bli artig å se Don Rosas versjon av "hytteturen":-)

Fergus
25 år, Grimstad

10.03.2005, 15:38

Jeg regner mesteparten av Don's historier som det som har skjedd, men om Carl Barks har sagt noe annet(men det er vel noe som ikke finner sted så ofte, eh?), så er det det som er riktig. Men om noen andre mener noe annet, så trenger vel ikke de nødvendigvis bry seg om hva DR sier, eller hva? :-)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

10.03.2005, 15:53

Ted skreiv:

Jeg regner mesteparten av Don's historier som det som har skjedd, men om Carl Barks har sagt noe annet(men det er vel noe som ikke finner sted så ofte, eh?), så er det det som er riktig. Men om noen andre mener noe annet, så trenger vel ikke de nødvendigvis bry seg om hva DR sier, eller hva? :-)

Det er jeg fulstendig enig i. :-)

Ted skreiv:

(..)og uansett, mystikken blir vel egentlig ikke fjernet fordi Don Rosa skriver en historie der hun er med, og der han skriver sin PERSONLIGE meninger om hva som skjedde i hytta, og hva som skjedde mellom Skrue og Gylne Gulda. For hva nå enn du og andre har trodd om GG så kan vel du og eventuelle andre med meninger, fortsette å holde på de meningene, eller? ;-)

Poenget mitt var at for de som tolker det DR skriver som det som har skjedd så er det en stor mulight for at mye av mystikken rundt hytteoppholdet vil forsvinne.

Fergus
25 år, Grimstad

10.03.2005, 16:06

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Det eneste jeg har gjort er å bekrefte at den nye historien blir laget for Egmont.

Så DU har bekreftet det.....

Jeg kan ikke se noe dramatisk i det. Jeg måtte jo vite hvem historien skulle lages for, for å kunne plassere linken på riktig sted i mitt "Scandinavian Don Rosa Index".

Olaf Solstrand skreiv:

_*Hvilke*_ _*figurer*_ _*liker*_ _*du*_ _*å*_ _*bruke*_ _*i*_ _*dine*_ _*Skrue-historier?*_
Skrue er min favoritt. [...] Derimot vil nok ikke Skrue få møte Gyldne Gulda mer i mine historier.

Synest at det er litt synd at han har gått tilbake på det.

Kanskje han bare mente at han ikke ville la Skrue møte Gylne Gulda mer i nyere tid (1950-tallet). Lo$ blir jo i så fall noe annet.

Gulda er ein fantastisk figur, men Don har fjerna veldig mykje av mystikken rundt ho, og mystikken er ein veldig viktig del av Gulda etter mi meining.

Jeg velger først og fremst å glede meg over at katie Sullivan nå får lese en ny flott serie med sin favoritt-figur.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 10.03.2005, 16:17 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

10.03.2005, 16:14

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Det eneste jeg har gjort er å bekrefte at den nye historien blir laget for Egmont.

Så DU har bekreftet det.....

Jeg kan ikke se noe dramatisk i det. Jeg måtte jo vite hvem historien skulle lages for, for å kunne plassere linken på riktig sted i mitt "Scandinavian Don Rosa Index".

Det MikroMidas nok mener her er at det ikke er du som bekrefter noen ting, men at Don Rosa har fortalt deg noe og så videreformidler du det.

Olaf Solstrand skreiv:

Synest at det er litt synd at han har gått tilbake på det.

Kanskje han bare mente at han ikke ville la Skrue møte Gylne Gulda mer i nyere tid (1950-tallet). Lo$ blir jo i så fall noe annet.

Det er vel liten tvil om at det Don Rosa her skrev er at han ikke ville putte Gylne Gulda sammen med Skrue i flere historier. Nå har han tydelig ombestemt seg. Det kan være han har sluppet opp for gode ideer eller at han rett og slett mente at dette var noe han ville skrive om like vel.

Gulda er ein fantastisk figur, men Don har fjerna veldig mykje av mystikken rundt ho, og mystikken er ein veldig viktig del av Gulda etter mi meining.

Jeg velger først og fremst å glede meg over at katie Sullivan nå får lese en ny flott serie med sin favoritt-figur.

Det var da en fantastisk omsorg du viser denne Katie Sullivan, men som argument faller dette totalt igjennom. Ingen her på forumet kjenner henne og derfor er det naturlig og si at ingen her bryr seg noe spesielt om hva en eller annen Don Rosa / Gulda fan i USA måtte mene. Du finner alltid en person som vil like noe, poenget er heller og ha egne meninger rundt temaet.

Lars Olav
32 år, Grimstad

11.03.2005, 09:27

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.