Andeby Online > Diskusjonsforum > Ny don rosa - LO$ på tegnebrættet
Gå tilbake til forumoversikta ...

Olaf Solstrand skreiv:
Personleg synest eg kanskje at dette er eit tema eg helst vil overlate til fantasien i staden for å lese ei historie om det - kva som eigentleg skjedde på den hytta er det jo berre Carl Barks som veit/visste. Men eg skal sjølvsagt ikkje slakte ei historie eg ikkje har lest. :-)
Mein Gott!!! De ordene der fikk det til å gå kaldt nedover ryggen min. Du insunierer her at Don Rosa har tenkt å "snike" inn en ukjent sønn til Skrue. Hvis det skjer da....
(Dette er da bare spekulasjoner fra min side, spesielt der jeg insunierer at Olav Solstrand insunierer.)
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 08.03.2005, 14:49 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
08.03.2005, 14:48

Hvorfor ikke en datter - nu kan jeg ikke huske om hun ligner, men jeg kan huske at have læst et eller andet om at Paperette Ye-Ye's far er ukendt... hun har ikke et konsistent navn på dansk - kanske heller ikke på norsk... hende pigen der i visse ridder-serier gerne selv vil være ridder.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
08.03.2005, 16:36

Einherje skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
Personleg synest eg kanskje at dette er eit tema eg helst vil overlate til fantasien i staden for å lese ei historie om det - kva som eigentleg skjedde på den hytta er det jo berre Carl Barks som veit/visste. Men eg skal sjølvsagt ikkje slakte ei historie eg ikkje har lest.
Mein Gott!!! De ordene der fikk det til å gå kaldt nedover ryggen min. Du insunierer her at Don Rosa har tenkt å "snike" inn en ukjent sønn til Skrue. Hvis det skjer da....
(Dette er da bare spekulasjoner fra min side, spesielt der jeg insunierer at Olav Solstrand insunierer.)
Olaf insinuerer da ikke noe mere en at ingen vet hva som skjedde på den hytta. Tatt i betraktning av at alle hovedfigurer i Disney univserset ikke har sex så er det jo grei skuring dette here. Ingen sex, ingen barn. 
Lars Olav
32 år, Grimstad
08.03.2005, 16:39

Datter, sønn.. Like ille spørr du meg. Det vil være verre enn Disney babies. *brrrrr*
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
08.03.2005, 16:40

AC skreiv:
Hvorfor ikke en datter
Ikke for å ødelegge spenningen helt for Dere mange store Don rosa fans der ute, men jeg er ganske sikker på EN ting og det er at blir det noen avkommer så blir det en AND !!!
Så får vi bare håpe at Don kjenner sin egen begrensning og holder seg for god for å gjøre noe slikt som Einherje og mange andre frykter i denne historien, men jeg har personlig mine tvil.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 08.03.2005, 17:58 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.03.2005, 17:42

Vil ikke et Skrue-avkom som ikke har vært i kontakt med sin far være like utenkelig i offisiell sammenheng (altså slik at det kommer på trykk) som at Lillegull plutselig dukker opp?
Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.
~P.G.W~
Lillegull
28 år, Grimstad
08.03.2005, 18:09

AC skreiv:
Hvorfor ikke en datter - nu kan jeg ikke huske om hun ligner, men jeg kan huske at have læst et eller andet om at Paperette Ye-Ye's far er ukendt... hun har ikke et konsistent navn på dansk - kanske heller ikke på norsk... hende pigen der i visse ridder-serier gerne selv vil være ridder.
Jeg fant en Donald pocket hun er med i. Iallfall tror jeg det er henne. I pocketen min heter hun Bolette. Men det kan jo hende at oversetterne bare kalte henne noe hvis de ikke hadde sett henne før. Nå vet ikke jeg hvor kjent hun er da.
Omanga Carl
Magnus Murphy
17 år, Sandefjord
08.03.2005, 19:32

MikroMidas skreiv:
AC skreiv:
Hvorfor ikke en datter
Ikke for å ødelegge spenningen helt for Dere mange store Don rosa fans der ute, men jeg er ganske sikker på EN ting og det er at blir det noen avkommer så blir det en AND !!!
Vanligvis liker jeg ikke å kverulere over slikt, men da endene og de andre dyra i Disney-universet er for mennesker å regne, ja da får de sønner og døtre. For eksempel omtales da vitterlig Lilleulv som sønn, og ikke ulveunge. Nåh!
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
08.03.2005, 20:05

For å fortsette å kverulere; man skiller også på sønner og døtre på husdyr.
Hunder, katter og hester har både sønner og døtre (med premiegrad så og så, for eksempel)
Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.
~P.G.W~
Lillegull
28 år, Grimstad
08.03.2005, 20:22

Jeg tror nok Paperatta (Bolette?) er Scarpas oppfindelse - i hvert fald italiensk.
Tak - jeg mente netop antropomorfisk hunand -
and altså, for en hanand er jo en andrik... sært at Anders hedder And på dansk, ikke Anders Andrik... det samme gør sig vel gælde på engelsk, ikke? Hedder hanand/andrik ikke Drake?
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
08.03.2005, 20:31

Einherje skreiv:
Vel, italienske tegnere har jo hintet til at Skrue og Gyldne Gulda kan ha reprodusert seg den vinteren i Klondyke....
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
08.03.2005, 21:07

Lars Olav skreiv:
Olaf insinuerer da ikke noe mere en at ingen vet hva som skjedde på den hytta. Tatt i betraktning av at alle hovedfigurer i Disney univserset ikke har sex så er det jo grei skuring dette here. Ingen sex, ingen barn. :)
Det er jo noe som heter å lese mellom linjene. De yngste leserne skjønner nok ikke hva som var saloonpikenes hovedinntekt. Men alle voksne personer vet vel at disse kvinene faktisk var prostituerte?
Noen har påstått at vi aldri har sett prostituerte i en Disney-serie. Yeah, right.
08.03.2005, 21:10

MikroMidas skreiv:
Så får vi bare håpe at Don kjenner sin egen begrensning og holder seg for god for å gjøre noe slikt som Einherje og mange andre frykter i denne historien, men jeg har personlig mine tvil.
Jeg kan berolige deg med at det ikke vil skje. Uansett om Don Rosa vil dette så vil han bli nektet av sine redaktører. De har sin klare politikk på det området og lover fra Disney Company som gjelder for alle forlag som produserer Disney-serier på lisens.
08.03.2005, 21:14

Lillegull skreiv:
Vil ikke et Skrue-avkom som ikke har vært i kontakt med sin far være like utenkelig i offisiell sammenheng (altså slik at det kommer på trykk) som at Lillegull plutselig dukker opp?
Jo, det vil det.
08.03.2005, 21:14

Olaf Solstrand skreiv:
MikroMidas skreiv:
Er det noen som vil gi ett kvalifisert tips på når denne historien står på trykk i Norge ?
Mitt kvalifiserte tips må vera å vente med denne gjetninga til historia faktisk er ferdig. :-) Det har jo hendt tidlegare òg at Don har forkasta eit heilt manus for å starte på nytt. Men ettersom historia enno ikkje er ferdig, og Don bruker lang tid på å teikna ... og han bruker stadig meir tid på heilt andre ting enn å lage historier, vil eg vel gjette ... tja, våren 06 kanskje. Forutsatt at det blir ei historie av det, og at den historia blir ei Egmont-historie.
I henhold til Andrej har Don Rosa begynt å tegne historien. Manus er altså ferdig for lengst. Det er da også derfor Don kunne opplyse om side tall, osv.
Forresten, sa ikkje Egmont for nokre år sidan at dei ville slutte med å lage Life of Scrooge-kapittel - eller har dei gått tilbake på det no?
Denne historien lages for Egmont. Men her begir du deg inn på en diskusjon som jeg nok tror at Don Rosa selv vil ha minst mulig fokus på.
Personleg synest eg kanskje at dette er eit tema eg helst vil overlate til fantasien i staden for å lese ei historie om det - kva som eigentleg skjedde på den hytta er det jo berre Carl Barks som veit/visste.
Og Don Rosa, det er jo han som har laget hele Lo$-serien.
Sleipe-Simon skreiv:
Det er jo noe som heter å lese mellom linjene. De yngste leserne skjønner nok ikke hva som var saloonpikenes hovedinntekt. Men alle voksne personer vet vel at disse kvinene faktisk var prostituerte?
Det er nok så, men Gylne Gulda var vel Saloon-EIER ikke saloon-pike?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 08.03.2005, 23:43 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
08.03.2005, 23:38

Som salooneier fungerer hun vel som horemamma da, dersom hun ikke er prostituert selv...
~P.G.W~
Lillegull
28 år, Grimstad
09.03.2005, 00:02

...Men Skrue er ikke den første (-eller sidste) mand (and), der har forelsket sig i en horemamma/prostituert...
"LIFE IS BUT A GAMBLE. LET FLIPISM CHART YOUR RAMBLE:"
Innlegget blei sist redigert 09.03.2005, 04:18 av Hans Christensen
Hans Christensen
Danmark
09.03.2005, 04:16

Sigvald skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
Forresten, sa ikkje Egmont for nokre år sidan at dei ville slutte med å lage Life of Scrooge-kapittel - eller har dei gått tilbake på det no?
Denne historien lages for Egmont. Men her begir du deg inn på en diskusjon som jeg nok tror at Don Rosa selv vil ha minst mulig fokus på.
Hvorfor det ? Lyssky virksomhet som ikke tåler dagens lys ???
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
09.03.2005, 08:58

Sigvald skreiv:
Og Don Rosa, det er jo han som har laget hele Lo$-serien.?
Don Rosa kan ikke påberope seg mer sannhet enn andre nåværende Donald-tegnere. Denne diskusjonen har vi hat mange mange mange mange mange mange mange ganger før.
Innlegget blei sist redigert 09.03.2005, 09:46 av Sleipe-Simon
09.03.2005, 09:46

Lillegull skreiv:
Som salooneier fungerer hun vel som horemamma da, dersom hun ikke er prostituert selv...
Barks omtalte da Gyldne Gulda som "saloon girl". Men nå er jo som regel eiere av slike establishementer selv tidligere prostituerte.
09.03.2005, 09:48

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.