Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosa`s beste
Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg skrev til HOF redaksjonen, og de sa at det ville bli gitt ut ca 15 HOF-bøker.Så hvis det blir gitt ut 5 pr. år, så er tre av dem Don Rosa-bøker.Dermed blir det nok ikke utgitt alle historiene til Don Rosa i denne serien ut ifra det jeg har hørt...
Jihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Severn
103 år, Nordkapp
05.02.2005, 17:36

severn skreiv:
Jeg skrev til HOF redaksjonen, og de sa at det ville bli gitt ut ca 15 HOF-bøker.Så hvis det blir gitt ut 5 pr. år, så er tre av dem Don Rosa-bøker.Dermed blir det nok ikke utgitt alle historiene til Don Rosa i denne serien ut ifra det jeg har hørt...
;-)
Fire, ettersom dei kom med to Rosa-bøker i fjor :)
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
24 år, Vik
05.02.2005, 18:03

Er kanksje litt seint ute med denne, men får stå seg våge=)
_*Visdommens*_ _*voktere*_ For meg er det Rosa-historien nummer 1! Har vært favoritten min fra barndommen av, og er fremdeles i teten. Blandingen av historiske fakta, eventyr og humor er genial. Vagn Villmann er og blir en klasssiker!
_*Kong*_ _*Krøsus*_ Også barndomsminne, med Lydia den tatoverte dama og professor Jørg Risenglad. Elsker de rutene der den ferske Søylesamleren leter opp søyler på forskjellige steder i verden, som ved "Pierres Paier" og "Gale-Grigorijs bruktbiler"
_*Fabelaktig*_ _*Dyreliv*_ Har ikke lest denne på evigheter, har den ikke selv, og den er vel først og fremst med grunnet nostalgi.... Men hvem ble ikke som liten fascinert av alle de rare dyrene Donald prøvde å lure guttene med, men som de allikevel fant i Den lille boka si?=)
_*De*_ _*10*_ _*avatarene*_ Kjempehistorie, med mye spenning, store skatter og en ond skurk. Og jeg var fortapt fra det øyeblikket jeg leste introen om Dunderskalle! Kostelig!
_*Går*_ _*på*_ _*veggen*_ Ler like mye hver gang! 3 -på topp av Dons kortere historier!
_*Glem*_ _*Det*_ Som ovennevnte! Utrolig! Som Loke sier, trappene solgte meg helt! Eller mot slutten, der Donald ikke lenger kan snakke!
_*Colombuskartene*_ Utrolig hvor mye man kan flette inn og samtidig unngå unødvendige fotnoter og oppramsinger. Følger en rød tråd bakover i historien, og slutten er flott!
Hmmm....... er veldig i tvil om hvilken historie som skulle få denne plassen, men får bli _*Reise*_ _*til*_ _*Jordens*_ _*indre*_ Var utrolig spent på hvordan de skulle komme seg ut av knipa i slutten av 2. del! Rett og slett.......Fascinerende!
Og for å få med noen nyere historier, får jeg ta _*Korsfarerkongenes*_ _*Krone*_ og _*Jakten*_ _*på*_ _*tempelridderskatten*_ (det går vel som en det?=) Den første er en fin skattejakt, og har en utrolig morsom scene med woodoo, og den andre sier vel seg selv? Den slutten, den var bare....vakker.
_*Oppgjør*_ _*i*_ _*Bløff*_ Artig sak, spennende, og avslutter med noe som kan gi (og har gitt) Flere historier
_*I*_ _*hjertet*_ _*av*_ _*Yukon*_ Aah... Var så utrolig opphengt i denne før! Gylne Gulda er en av mine favorittkarakterer, og her får man virkelig et innsyn i forholdet mellom henne og Skrue.. Og barske ryttere da, ikke minst;) Det har jo Og sitt å si;P
_*En*_ _*drøm*_ _*For*_ _*Livet*_ Har lett for å glemme denne, men den er kanskje den beste Rosa-historien etter min smak, morsom og rørende. Rett og slett Nydelig!
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
05.02.2005, 22:50

andungen kvakk kvakk skreiv:
Er kanksje litt seint ute med denne, men får stå seg våge=)
Det er vel aldri for seint å fortelle om eins favoritthistoriar? 
_*De*_ _*10*_ _*avatarene*_ Kjempehistorie, med mye spenning, store skatter og en ond skurk. Og jeg var fortapt fra det øyeblikket jeg leste introen om Dunderskalle! Kostelig!
Hm... intro? *usikker på kva du snakkar om* Då dette er ein av mine absolutte favorittar (åpenbart, den var jo på lista mi) frå barndommen av, så er eg no livredd at det er noko eg ikkje har fått med meg i den 
_*Går*_ _*på*_ _*veggen*_ Ler like mye hver gang! 3 -på topp av Dons kortere historier!
Som sagt så har eg ikkje ORD for scenen med bussjåføren. "Null samarbeidsvilje." Eg humrer berre eg tenker på den ruta.
Hmmm....... er veldig i tvil om hvilken historie som skulle få denne plassen, men får bli _*Reise*_ _*til*_ _*Jordens*_ _*indre*_ Var utrolig spent på hvordan de skulle komme seg ut av knipa i slutten av 2. del! Rett og slett.......Fascinerende!
Har alltid ansett det faktum at eg følte meg sliten i beina etter å ha lese familien Duck springe i oppoverbakke i evigheiter som sjølve beviset på at historia er godt og engasjerande fortalt. Og når Skrue svever rundt inne i kjernen... like nervepirrende kvar gong.
- Illyria
Innlegget blei sist redigert 06.02.2005, 02:17 av Loke Aesir
Loke Aesir
24 år, Vik
06.02.2005, 02:08

Loke Aesir skreiv:
Hm... intro? *usikker på kva du snakkar om* Då dette er ein av mine absolutte favorittar (åpenbart, den var jo på lista mi) frå barndommen av, så er eg no livredd at det er noko eg ikkje har fått med meg i den :D
Hehe, ser nå at det var dårlig formulert=) "fra det øyblikket Dunderskalle ble introdusert" eller noe hadde vel vært bedre=/ Snakker om på starten av historia da Donald kommer tøffende inn med Dunderskalle mens Skrue legger ut om elefantens fantastiske egenskaper. "Alt jeg husker var at den kostet 5(?) rupier" og guttene begynner å regne på hvor mange Dunderskaller man kunne kjøpt for 5 kr. elsker den starten ihvertfall!
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Innlegget blei sist redigert 24.09.2005, 18:38 av Andungen
Andungen
19 år
06.02.2005, 13:47

andungen kvakk kvakk skreiv:
Loke Aesir skreiv:
Hm... intro? *usikker på kva du snakkar om* Då dette er ein av mine absolutte favorittar (åpenbart, den var jo på lista mi) frå barndommen av, så er eg no livredd at det er noko eg ikkje har fått med meg i den :D
Hehe, ser nå at det var dårlig formulert=) hmm "fra det øyblikket Dunderskalle ble introdusert" eller noe hadde vel vært bedre=/ Snakker om på starten av historia da Donald kommer tøffende inn me Dunderskalle mens Skrue legger ut om elefantens fantastiske egenskaper. "Alt jeg husker var at den kostet 5(?) rupier" og guttene begynner å regne på hvor mange Dunderskaller man kunne kjøpt for 5 kr. ja, eller no sånn=) men elsker den starten ihvertfall=)
Hehe, eg liker slutten, eg. Med 0-en. XD
- Illyria
Loke Aesir
24 år, Vik
06.02.2005, 14:18

Etter å ha tittet litt på denne tråden igjen har jeg vært på utkikk etter om noen har nevnt "PÅ ET SØLVFAT", men det har ingen gjort.
Jeg synes den er en av de morsomste historiene Don har skrevet, og han uttaler jo selv at den er en av de han liker best.
Virkelig morsom historie, spesielt da Donald løper gjennom fatet inn til Magica.
VISDOMMENS VOKTERE synes jeg er den beste.
PÅ ET SØLVFAT synes jeg absolutt er den morsomste. 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Innlegget blei sist redigert 16.09.2005, 12:53 av Helen
Helen
Oslo
16.09.2005, 12:48

"På et sølvfat" er absolutt veldig bra - dei fleste korte gags-historiene hans med Skrue og Donald er det - men eg tykkjer at både "Går på veggen" og "Glem det" er markant betre.
- Illyria
Loke Aesir
24 år, Vik
16.09.2005, 17:10

Det geniale med "På et sølvfat" er at den viser kor mykje som eigentleg kan skje utan at Skrue og Donald forlater kontoret. Heile historia foregår på Skrues kontor og i Magicas hytte, og ingen av figurane beveger seg ut av bygningen dei er i (bortsett frå halve Donald, då). Likevel klarte Don å få såpass mykje ut av historia. Ikkje verst det.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
17.09.2005, 12:39

Helt enig at dette er en av de morsomste historiene:-) Elsker de små Skrue og Donald gag-historiene.
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
19.09.2005, 07:46

Jeg syns trippelfinkens tegn (eller hva den nå heter) også burde være med. Den er virkelig bra. Kansje fordi det var den første DR-historien jeg leste, men historien er jo genial, og jeg elsker den scenen der donald blir truffet av lynet og blir til en hårete bolle :-D Den har jo også en god forklaring på antons hell.
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 23.09.2005, 19:27 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
23.09.2005, 19:26

ANDonym skreiv:
...Kansje fordi det var den første DR-historien jeg leste...
Velkommen i gjengen:-)
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
24.09.2005, 21:07

Er det **ingen** som savner "Hagefrisøren"?
En av Dons aller morsomste historier.
Min liste (jeg gidder ikke å skrive komentarer akkurat nå
**1** **Kong** **Skrue** **av** **Skrueriket**
Nr. 1 av Don Rosas historier. En artig historie om maktkamp og Andebys grunnleggelse.
**2** **Skatt** **i** **Glass** **og** **ramme**
Er enig med de som sier at denne historien får en til å minne om sommer (jeg leser den forøvrig hver sommer), men den er også en bra historie.
**3** **Hagefrisøren**
Denne er med for de dem rett og slett får meg til å le hver eneste gang.
**4** **En** **helt** **spesiell** **liten** **ting**
En spennende historie der Skrue må kjempe mot de mektigste (?) fiendene sine.
**5** **Visdommens** **voktere**
Den første Rosa-historien jeg har lest, derfor er den med. Men jeg syntes det er en helt Ok historie.
**6** **Glem** **det!**
En lattervekkende historie.
**7** **Skjerperen** **fra** **Culebra**
Nok en spennende historie om maktkamp og skattejakt.
**8** **Kampen** **om** **Sampo**
Spennende historie. Er enig med Sigvald at jeg ville hatt med prologen.
**9** **De** **ti** **avatarene**
En spennende historie, enkelt og greit.
**10** **Solens** **sønn**
Dons første, og en av de beste historiene hans.
**11** **Jakten** **på** **tempelridderskatten**
En historie med spenning, og som ikke minst vekker følelsene hos en.
**12** **Tilbake** **til** **Xanadu**
Enig med mange at dette er den beste Barks-oppfølgeren.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 17.04.2006, 12:17 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
17 år, Larvik
17.04.2006, 00:09

Hmm....hvis jeg skulle tatt en liste over dem jeg ville hatt i en bok, ville den vært tjukkere enn ett leksikon 
Men den jeg syns er den beste må bli **Visdommens** **voktere** .
Innlegget blei sist redigert 17.04.2006, 10:04 av David H
David H
14 år, Østre Toten
17.04.2006, 10:04

Her er min liste:
1: Jakten på Tempelridderskatten - Rørende
2: Tilbake til Xanadu - Beste Barks-oppfølger
3: Glem det! - Hysterisk morsom
4: B-gjengen inntar bingen - (Les nr.3)
5: Den siste herren av Eldorado - God historie med mange vendinger
6: På et sølvfat - (Les nr.3)
7: Kampen om Sampo - Spennende og stemningsfull
8: En helt spesiell liten ting - //Verdig// historie til Skrues fødselsdag
9: Petter Smart: Hans første suksess - God skildring av hvordan/hvorfor PS oppfant Lille Hjelper (også for et manus!
)
10: Kong Skrue av Skrueriket - Klassikeren (men kommer ikke høyere i mine øyne)
Grunnen til at ikke "Visdommens voktere" er på denne listen er rett og slett fordi jeg syns historien er en av de //dårligste// historiene til Don Rosa. Det eneste som skjer i historien er jo at de finner et spor, følger det, finner et nytt spor, følger det, finner enda et, følger det osv. Hvor er spenningen og lesergleden i det?
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
17.04.2006, 11:28

Der har jeg byttet ut "Frem til fortiden" med "Kampen om Sampo", som jeg hadde glemt helt. Jeg følte meg i litt ekstra godt humør i dag, og skrev kommentarer også 
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
17 år, Larvik
17.04.2006, 12:18

Hrmf, Don Rosas minst dårlige da
Tidligere ANDonym
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
17.04.2006, 15:33

Severn skreiv:
;-)
Det er vel aldri blitt sagt fra forlagets side at HOF skulle inneholde noe DRSV?
Vet noen om det gitte antallet er fastsatt, eller vil det bli vurdert i løpet av året?
Kent
23 år, Sandnes
17.04.2006, 20:40

Jegpersonlig ville tatt med "Kong Skrue av Skrueriket" og "Tilbake til Gufseplassen".
It was all started by a mouse...
17.04.2006, 21:29

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.