Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald og Mikke i felles fortellinger
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

I Donald-pocket 16 kan man lese en fortelling ved navn "B-gjengens kuppelkupp" (Martina/Carpi). Dette er egentlig en Donald og guttene-historie, men midtveis dukker også Mikke og Langbein opp som sidestilte hovedpersoner (samt både B-gjengen og Svarte-Petter)! Dette bryter jo definitivt med den gjengse normen hvor ande- og museuniverset holdes strengt atskilt. Noen som kjenner til andre liknende tilfeller av felles Donald- og Mikke-fortellinger?
PS. Som mange sikkert vet, har de italienske disney-tegnerne spesialisert seg på litterære travestier, og ifølge http://coa.inducks.org er Kuppelkuppet en "parodi på Gerusalemme liberata", skrevet av en viss T. Tasso. Er det noen som kjenner til dette verket, og hvilken forbindelse det eventuelt har med handlingsgangen i nevnte Kuppelkupp?
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 00:19 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
15.01.2005, 00:17

Husker ikke årstallet, men det gikk flere merkelige fortsettelser over flere nummer som ikke kom etter hverandre der hele historien munnet ut i noe mytologisk vissvass ute på ei øy som ble midre og mindre. Der ende hele Duck-familien, med Dolly ute på den øya med Mikke, Minni og Langbein.
I en annen fortsettelsesserie, gikk Donald og Mikke til felles kamp mot en trollmann. Det viste seg at Mikke og Donald hadde levd et tidligere liv i Andeby på 1400-tallet også. Der endte det til slutt opp i en kamp der trollmannen hadde hypnotisert B-gjengen, Magica fra Tryll og Spøkelseskladden og Donald, Mikke, Langbein, ODD og Skrue kom inn fra forskjellig hold.
Personlig er jeg ikke så begestret for disse seriene, og spesielt enkelte av de "frihetene" italienske tegnere tar seg. Litt orden må det være.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
15.01.2005, 07:42

Einherje skreiv:
Husker ikke årstallet, men det gikk flere merkelige fortsettelser over flere nummer som ikke kom etter hverandre der hele historien munnet ut i noe mytologisk vissvass ute på ei øy som ble midre og mindre. Der ende hele Duck-familien, med Dolly ute på den øya med Mikke, Minni og Langbein.
Årstallet var 2003. Historia gjekk cirka i kvart tredje nummer frå og med nummer 24.
I en annen fortsettelsesserie, gikk Donald og Mikke til felles kamp mot en trollmann. Det viste seg at Mikke og Donald hadde levd et tidligere liv i Andeby på 1400-tallet også. Der endte det til slutt opp i en kamp der trollmannen hadde hypnotisert B-gjengen, Magica fra Tryll og Spøkelseskladden og Donald, Mikke, Langbein, ODD og Skrue kom inn fra forskjellig hold.
1999, pluss eitt eller to blad i 2000. Historia omhandla årtusenskiftet, og det tidlegare livet til Mikke og Donald som vi fekk sjå var ikkje på 1400-talet, men nyttårsaften år 999 - altså det som då var forrige årtusenskifte.
Og det kryr jo av crossover-historier ... Donald Pocket 117-118 inneheld historia om jakta på tolv magiske zodiaksteinar som saman skal danne ein amulett som lar brukaren sjå inn i framtida. Ei ganske nydeleg historie, der vi møter ei rekke figurar frå begge univers.
Og dette med figurar frå begge "univers" i same historie er då ikkje noko nytt. Både Barks, Murry og Strobl har gjort det, for ikkje å gløyma alle dei klassiske teiknefilmane.
Klara Karamell skreiv:
PS. Som mange sikkert vet, har de italienske disney-tegnerne spesialisert seg på litterære travestier, og ifølge http://coa.inducks.org er Kuppelkuppet en "parodi på Gerusalemme liberata", skrevet av en viss T. Tasso. Er det noen som kjenner til dette verket, og hvilken forbindelse det eventuelt har med handlingsgangen i nevnte Kuppelkupp?
Har nok aldri lest Torquato Tasso, men det var lett å finne boka på amazon.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0801863236/002-7046953-2407202?v=glance
Eit utdrag på engelsk:
http://www.amazon.com/gp/reader/0801863236/ref=sib_fs_bod/002-7046953-2407202?%5Fencoding=UTF8&p=S00U&checkSum=ZOP3BZgzu2H0Xn9K4Tesv8JlxVSylOMI6BnPKRiElbU%3D#reader-link
Hm ... men samanhengen kjem vel ganske klart fram av tittelen? Originaltittelen, "Gerusalemme Liberata", betyr noko slikt som "Jerusalem befridd". Originaltittelen på denne historia er "Paperopoli Liberata", altså "Andeby befridd". Så ... Om likheita går lenger enn til tittelen, veit eg ikkje, men det kan jo hende at handlingsforløpet (dette med at heltane må befri heile byen som er innesperra) òg er inspirert av dette eposet. Men det er vanskeleg å seie når ein ikkje har lest det.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 11:00 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.01.2005, 10:43

"Andebylaget i olympisk form"(DP 89) og "Reisen til Kina"(DP 79) er to andre historier der Både MM og DD er med. Jeg for min del synes disse to historiene er noen av de beste som har kommet ut i DP.
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
15.01.2005, 13:32

Olaf Solstrand skreiv:
1999, pluss eitt eller to blad i 2000. Historia omhandla årtusenskiftet, og det tidlegare livet til Mikke og Donald som vi fekk sjå var ikkje på 1400-talet, men nyttårsaften år 999 - altså det som då var forrige årtusenskifte.
Ja, og akkurat det synes jeg er så urteit. Ligger Andeby i USA eller gjør det ikke det? I år 1000 var det vel kun indianerstammer og prærier rundt Andeby, men her har tegneren fremstil byen som en europeisk landsby i middelalderen.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
15.01.2005, 15:05

Sleipe-Simon skreiv:
Ja, og akkurat det synes jeg er så urteit. Ligger Andeby i USA eller gjør det ikke det? I år 1000 var det vel kun indianerstammer og prærier rundt Andeby, men her har tegneren fremstil byen som en europeisk landsby i middelalderen.
Vel, det er jo bare en tegneserie.
"Kven er kven" ruler lizzom
15.01.2005, 15:12

Olaf Solstrand skreiv:
Og dette med figurar frå begge "univers" i same historie er då ikkje noko nytt. Både Barks, Murry og Strobl har gjort det, for ikkje å gløyma alle dei klassiske teiknefilmane.
Jeg vil likevel hevde at dette er unntak fra regelen. I vanlige, moderne Disney-historier ser man svært sjelden Donald og Mikke (eller deres respektive slektninger) operere i tospann. Egentlig litt merkelig, for man skulle da tro en slik kombinasjon kunne åpne nye, uante muligheter for serieskaperne?
Hm ... men samanhengen kjem vel ganske klart fram av tittelen? Originaltittelen, "Gerusalemme Liberata", betyr noko slikt som "Jerusalem befridd". Originaltittelen på denne historia er "Paperopoli Liberata", altså "Andeby befridd".
Ja, det fins selvfølgelig en åpenbar parallell i de to titlene ("Det befridde Jerusalem" vs. "Det befridde Andeby"
. Men jeg lurer på om det også finnes paralleller mellom Tasso og denne Donald-historien også på et dypere plan, f.eks. i tematikk eller handlingsgang. Italienernes litterære parodier er jo ofte mer raffinerte enn bare et overflatisk "ekko" i tittelvalget. Tenk bare på hvordan de tidligere har behandlet verk som "Krig og fred", "Tsarens kurer" osv. (flere eksempler, folkens?). Virkelig storslagen er travestien over Dantes Guddommelige Komedie ("L'inferno di Topolino"
, hvor Mikke gjennom 33 sanger skrevet i terziner vandrer gjennom helvete, akkurat som i Dantes epos! Tipper denne fantastiske fortellingen aldri har blitt utgitt i Norge.
For øvrig: Takk for Tasso-tips!
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
16.01.2005, 14:19

Klara Karamell skreiv:
Jeg vil likevel hevde at dette er unntak fra regelen.
Ja, det er det. Men strengt talt er det ganske mange unntak frå den regelen, då det relativt ofte dukker opp slike crossovers no for tida. Mellom anna kom det slike historier både i samband med Donalds 70-årsdag (eitt Donald-blad våren 2004) og Mikkes 75-årsdag (Donald Pocket cirka november 2003). Meinar òg å hugsa at det var i 2004 ein gong eg leste ei historie i DD&Co der Donald var ute og kjørte og kolliderte med Langbein, og gjennom halve 2003 hadde vi denne Mythos Island-serien. Ja, det er framleis unntak, men det er jo relativt mange av dei.
Egentlig litt merkelig, for man skulle da tro en slik kombinasjon kunne åpne nye, uante muligheter for serieskaperne?
Har lest noko om dette ein gong, at dei to er eigne etablerte figurgalleri og difor ikkje skal møte på kvarandre med unntak av sokalla crossover-historier, og dei trur eg til og med at det eksisterer ei slags kvote på.
Ja, det fins selvfølgelig en åpenbar parallell i de to titlene ("Det befridde Jerusalem" vs. "Det befridde Andeby"
. Men jeg lurer på om det også finnes paralleller mellom Tasso og denne Donald-historien også på et dypere plan, f.eks. i tematikk eller handlingsgang.
Ja, eg skjønte det ... og det kan godt hende, men eg har altså ikkje lest Tasso, så ... 
Italienernes litterære parodier er jo ofte mer raffinerte enn bare et overflatisk "ekko" i tittelvalget. Tenk bare på hvordan de tidligere har behandlet verk som "Krig og fred", "Tsarens kurer" osv. (flere eksempler, folkens?).
Dei er det jo frykteleg mange av ... "1984" av Orwell, "De elendige" av Hugo, "Metamorfosen" av Kafka, "Den uendelige historien" av Ende ... Og sikkert hundrevis av andre.
Virkelig storslagen er travestien over Dantes Guddommelige Komedie ("L'inferno di Topolino"
, hvor Mikke gjennom 33 sanger skrevet i terziner vandrer gjennom helvete, akkurat som i Dantes epos! Tipper denne fantastiske fortellingen aldri har blitt utgitt i Norge.
Stemmer. Med unntak av ei utgiving i Tyskland er det ingen kjente publikasjonar av denne historia utanfor Italia (jfr. Inducks). Litt pussig, historia er jo utgitt 14 gonger i Italia.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 16.01.2005, 14:34 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
16.01.2005, 14:34

Olaf Solstrand skreiv:
Virkelig storslagen er travestien over Dantes Guddommelige Komedie ("L'inferno di Topolino"), hvor Mikke gjennom 33 sanger skrevet i terziner vandrer gjennom helvete, akkurat som i Dantes epos! Tipper denne fantastiske fortellingen aldri har blitt utgitt i Norge.
Stemmer. Med unntak av ei utgiving i Tyskland er det ingen kjente publikasjonar av denne historia utanfor Italia (jfr. Inducks). Litt pussig, historia er jo utgitt 14 gonger i Italia.
Har vel noe med at temaet er nettopp Helvete å gjøre, samt at La Divina Commedia ikke akkurat er VELDIG godt kjent her i Norge. (Selv om Dante dukket opp i Donald Pocket 97)
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
16.01.2005, 17:38

Adamant skreiv:
Har vel noe med at temaet er nettopp Helvete å gjøre, samt at La Divina Commedia ikke akkurat er VELDIG godt kjent her i Norge. (Selv om Dante dukket opp i Donald Pocket 97)
HVA, er ikke Dantes gudomelige komedie kjent i Norge? Jeg ser du putter inn ordet "veldig" men jeg vil da påstå at Dantes verk er vel så kjent som mye (eller absolutt alle) andre verker som er parodiert / kopiert i Donald.
Lars Olav
32 år, Grimstad
16.01.2005, 17:53

Lars Olav skreiv:
Adamant skreiv:
HVA, er ikke Dantes gudomelige komedie kjent i Norge? Jeg ser du putter inn ordet "veldig" men jeg vil da påstå at Dantes verk er vel så kjent som mye (eller absolutt alle) andre verker som er parodiert / kopiert i Donald.
Joda, men disse andre verkene inneholder som regel ikke elementer som folk kan sende sinte brev om. Hadde det blitt trykket en historie hvor Mikke dro til Helvete er muligheten for at et antall kristne, som ikke kjente til historien dette var basert på, hadde kjeftet Egmont huden full om at religion ikke har noe i Donald å gjøre, og hvor upassende det er at deres kristent oppdratte barn leser om en tegneseriefigur beregnet for alle aldre som reiser til Helvete og hilser på alskens styggedom.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
16.01.2005, 18:43

Adamant skreiv:
Har vel noe med at temaet er nettopp Helvete å gjøre
Ja. Og dessuten er parodien (akkurat som originalen) full av brutale, groteske og sadistiske innslag. Neppe noe for sarte barnesinn.
En annen ting er vel at det neppe blir lett å få noen til å oversette 70 sider hvor hver eneste bilderute inneholder et formfullendt trelinjers dikt (jf. Komediens terziner).
(Minner for øvrig om at det for ORIGINALENS del tok rundt 700 år før den fikk en komplett, norsk oversettelse...)
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
16.01.2005, 20:48

Sånn bare for å bringe denne tråden litt tilbake til utgangspunktet kan det også nevnes at "Mikkes Inferno" er blant de (fortsatt få, vil jeg hevde) tilfellene hvor Mikke og Donald figurerer i samme fortelling. Og ikke bare de, men dessuten (jeg nevner i fleng) Dumbo, Storeulv, Langøre, minst to av de sju dvergene, los tres caballeros, Gepetto, Flip, samt historiens tekstforfatter og tegner!! Pluss mange flere. En fantastisk fortelling - i alle betydninger av ordet!
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 17.01.2005, 00:01 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
16.01.2005, 23:58

Klara Karamell skreiv:
Sånn bare for å bringe denne tråden litt tilbake til utgangspunktet kan det også nevnes at "Mikkes Inferno" er blant de (fortsatt få, vil jeg hevde) tilfellene hvor Mikke og Donald figurerer i samme fortelling. Og ikke bare de, men dessuten (jeg nevner i fleng) Dumbo, Storeulv, Langøre, minst to av de sju dvergene, los tres caballeros, Gepetto, Flip, samt historiens tekstforfatter og tegner!! Pluss mange flere.
Øh. Hva har alle de i Helvetet å gjøre?
(og hvem er det som er Vergil, forresten?)
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Innlegget blei sist redigert 17.01.2005, 14:36 av Vegar
Vegar
19 år, Trondheim
17.01.2005, 14:35

Vegar skreiv:
(og hvem er det som er Vergil, forresten?)
Langbein - tro det eller ei!
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 17.01.2005, 14:46 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
17.01.2005, 14:45

Sjølv om ein sjeldan har gode grunnar til å trekke fram SÅ gamle trådar, kan eg ikkje dy meg i dette tilfellet.
**Mickey's** **Inferno** **kjem** **snart** **ut** **på** **engelsk.** Historia skal visstnok stå i februarnummeret av Walt Disney's Comics & Stories. Amerikanske teikneseriar er det vel relativt lett å få tak i frå Noreg, så dette bladet skal eg prøve å få tak i sjølv.
Lett å hugsa kva nummer det er på bladet historia står i, forresten: 666. :-)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
26.01.2006, 13:04

Oi! Da slipper jeg jo aa traale tyske brukthandler da jo
Takk for tipset!
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
26.01.2006, 13:23

Olaf Solstrand skreiv:
Lett å hugsa kva nummer det er på bladet historia står i, forresten: 666. :-)
Don Rosa laget i sin tid en spesial pin-up til Picsou Magazine nr. 313. Kanske noen kunne lage et tilsvarende spesialcover til dette bladet? Forøvrig har også Barks mange ganger tegner en slags djevel som symbol på Donalds mørkere sider. En figur som kanskje kunne vært benyttet på dette bladets cover?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
26.01.2006, 23:52

Olaf Solstrand skreiv:
Lett å hugsa kva nummer det er på bladet historia står i, forresten: 666.
For meg blir neste nummer lettere å huske, da Wig Wam første plata som kjent het "667... The neighbour of the beast". 
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
27.01.2006, 00:25

Noko som blir markert med at det bladet blir fylt av ... Hiawatha-historier? 
Innlegget blei sist redigert 27.01.2006, 00:27 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
27.01.2006, 00:27

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.