Andeby Online > Diskusjonsforum > Mystisk jubileum i 1973
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

http://duckman.pettho.com/1973.jpg
Donaldbladene var i 1973 utstyrt med en mystisk 50-års-jubileumslogo - se øverst til venstre på scannet.
Hvilket jubileum dreide dette seg om?
Det kan ikke være Walt Disney eller Carl Barks forde de fylte 75 i 1976. Det kan heller ikke være noen Disney-figur fordi den eldste av dem - Svarte Petter kom ikke før i 1925 (jfr. Olaf).
Jeg kan heller ikke huske noe spesielt 75-års-jubileum i 1998 som kan forklare dette.
Er det noen her som kan avklare dette mysteriet som jeg fra tid til annen har grublet over siden midten av 1970-tallet?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
08.01.2005, 17:10

Kan det ha vært 50 års jubileet for Disney selskapet? Brødrene Disney startet filmselskap sammen i 1923, og begynte med Alice-filmene (de var en kombinasjon av animasjon og levende film)
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
08.01.2005, 18:09

Vel, det smarteste trekket blir vel å undersøke hva som hendte i 1923.
Kan ikke komme på noe i farta...
Jihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Severn
102 år, Nordkapp
08.01.2005, 18:10

Det var nok Disney-selskapet som feiret 50. Eller kan det ha vært Hjemmet, som var den daværende utgiveren av Donald i Norge?
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 08.01.2005, 18:49 av Sleipe-Simon
08.01.2005, 18:49

Så veldig mystisk er det vel ikke og at du kan ha grubblet på dette i neste 30 år er jo egentlig ganske festelig med tanke på den greie teknologien vi har i dag (som blant annet Google: et søk på Walt Disney og 1923 ville gitt svaret med en gang).
Siden logoen har Disney ører så er det vel et Disney jubileum og det eneste som har skjedd i Disneys historie i 1923 var at Disney studioet ble grunnlagt (noe jeg forresten også nevner i en annen tråd der du Sigvald diskuterer film, leser du ikke innleggene mine?).
Lars Olav
32 år, Grimstad
09.01.2005, 02:19

Sigvald skreiv:
Det kan ikke være Walt Disney eller Carl Barks forde de fylte 75 i 1976. Det kan heller ikke være noen Disney-figur fordi den eldste av dem - Svarte Petter kom ikke før i 1925 (jfr. Olaf).
For å korrigere litt: det eg har sagt er vel at Svarte-Petter er den eldste av dei figurane som framleis brukast i dag. Om han er den ALLER eldste, anar eg ikkje.
Uansett har du jo fått svar på det du spurte om. :-)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.01.2005, 03:16

Sjovt nok, har jeg aldrig set dette mærke, på nogle af de danske blade. Er der nogen der ved noget om dette, af danskerne herinde?
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
09.01.2005, 11:05

Olaf Solstrand skreiv:
Om han er den ALLER eldste, anar eg ikkje.
Leste i boka "Historien om Walt Disney" for mange år siden at den første figuren brødrene Disney skapte var Oswald the Rabbit, som de ganske raskt sluttet å bruke fordi han ikke ble noe suksess. Oswald blir nok derfor den aller eldste Disney-figuren - enten han brukes eller ikke.
Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.
Arnstein
28 år, Klepp
09.01.2005, 12:08

Arnstein skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
Om han er den ALLER eldste, anar eg ikkje.
Leste i boka "Historien om Walt Disney" for mange år siden at den første figuren brødrene Disney skapte var Oswald the Rabbit, som de ganske raskt sluttet å bruke fordi han ikke ble noe sukses.
Oswald ble en suksess. Det var en annen grunn til at de sluttet å bruke ham.
"Kven er kven" ruler lizzom
09.01.2005, 12:13

Merlock skreiv:
Ja. Jeg sjekket nettopp, og det viste seg at Oswald var en større suksess enn jeg fikk inntrykk fra den boka.
Fant også ut at en annen mann ved navn Charlie Mintz eide rettighetene til Oswald, selv om det var Walt Disney og hans medarbeidere som skapte Oswald. Jeg trekker derfor tilbake utsagnet mitt om at Oswald er den aller eldste Disney-figuren siden han aldri har vært en Disney-figur. Han ble forøvrig skapt i 1926.
Det lønner seg jammen å sjekke før jeg skriver noe. 
Arnstein
28 år, Klepp
09.01.2005, 12:20

Merlock skreiv:
Stemmer. Oswald blei så populær at det blei krangel om rettigheitane til han - og den krangelen var det distributør Charlie Mintz som vann.
(kjelde: http://www.digitalmediafx.com/Features/ubiwerksp.html )
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.01.2005, 12:20

Arnstein skreiv:
Ja. Jeg sjekket nettopp, og det viste seg at Oswald var en større suksess enn jeg fikk inntrykk fra den boka.
Mener du at det står noe slikt i denne boken, eller var det du som husket feil? Jeg ville blitt overrasket hvis det stod noe slikt i en bok skrevet av Bob Thomas (for jeg regner med at det er den gammle boken fra 1967 du sikter til).
Fant også ut at en annen mann ved navn Charlie Mintz eide rettighetene til Oswald, selv om det var Walt Disney og hans medarbeidere som skapte Oswald.
Charlie Mintz eide nok rettighetene i starten men han solgte dem til Universal Studios etter at Walt hadde utvikklet karakteren. Mintz fortsatte for US med denne serien men det jeg synes er litt humor oppi det hele var at det ikke tok lang tid før han selv ble fjernet fra prosjektet.
En annen ting er at Walt ikke bare mistet kontrakten han hadde på å lage Oswald tegnefilmer men Charlie Mintz gikk bak Walts rygg og greide og få alle de annsatte til å forlate Walt til fordel for Universal Pictures. Den eneste som ble igjen var Ub Iwerks som må karakteriseres som et av de største geniene noen gang innen tegneserieindustrien. Han var vel like mye en trofast venn for Walt Disney som han var annsatt.
Det første selskapet Walt Disney noen gang var med å starte selv het Iwerks-Disney Commercial Artists og som navnet tilsier var dette Ub Iwerks og Walt Disneys selskap.
Innlegget blei sist redigert 09.01.2005, 14:20 av Lars Olav
Lars Olav
32 år, Grimstad
09.01.2005, 14:08

Mathias bøgh skreiv:
Sjovt nok, har jeg aldrig set dette mærke, på nogle af de danske blade. Er der nogen der ved noget om dette, af danskerne herinde?
Jeg mener da vi har den samme tekst på mange af de danske fra 1973. Der udkom da også 4 hæfter med disneyfilm som serie og en "bog" med disse 4 samlet. 50-året for selskabets grundlæggelse, ja.
Kan finde min 73-stak frem til dig når vi ses, Mathias.
AC
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
09.01.2005, 14:28

Lars Olav skreiv:
Mener du at det står noe slikt i denne boken, eller var det du som husket feil? Jeg ville blitt overrasket hvis det stod noe slikt i en bok skrevet av Bob Thomas (for jeg regner med at det er den gammle boken fra 1967 du sikter til).
Jeg baserte mine uttalelser på mine vage minner fra da jeg var noe rundt 10 år gammel, så det kan godt hende at jeg har husket feil. La oss derfor ikke legge oss mye opp i det jeg skrev tidligere. 
Har prøvd å søke etter et bilde av boka på google, men fant ikke noe. Boka hadde et ganske gammeldags utseende, så det kan godt hende at den er fra 1967. Den er i hvertfall en del av "Historien om..."-serien.
Men nå er vi ganske off-topic...
Innlegget blei sist redigert 09.01.2005, 14:56 av Arnstein
Arnstein
28 år, Klepp
09.01.2005, 14:55

Arnstein skreiv:
Den er i hvertfall en del av "Historien om..."-serien.
Ja, da håper jeg du husket feil, for det var den boken jeg mente. :)
Lars Olav
32 år, Grimstad
09.01.2005, 20:01

Sigvald skreiv:
http://duckman.pettho.com/1973.jpg
Donaldbladene var i 1973 utstyrt med en mystisk 50-års-jubileumslogo - se øverst til venstre på scannet.
Jeg mener at det stod noe om grunnen til dette i det siste eller nest siste Donald bladet i 1972, kanskje noen kan sjekke da jeg ikke helt hvor den årgangen er for tiden. Det stod vel også på disse 'godbitene' utgivelsene som begynte å komme på den tiden med Askepott først ut. Mener at det stod i det bladet hva jubileet gjaldt. Kan snuse litt en annen dag
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
10.01.2005, 23:21

Lars Olav skreiv:
Den eneste som ble igjen var Ub Iwerks som må karakteriseres som et av de største geniene noen gang innen tegneserieindustrien. Han var vel like mye en trofast venn for Walt Disney som han var annsatt.
Men det vennskapet varte ikke mye lenger enn til 1930-1931 antar jeg når Iwerks stakk fra Disney og måtte selge sine 20% av firmaet til Walt. Iwerks kom riktignok tilbake med (muse)halen mellom beina ti år etterpå men han fikk aldri tilbake samme posisjonen og forholdet til Walt som han hadde før 1930.
Enkelte dagstripper med Mikke fra en periode tidlig i 1930 bærer forresten Ub iwerks navn og ikke Walt Disney sitt og det er det ikke mange andre tegnere som har oppnådd.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
11.01.2005, 11:35

Har nylig sett "Steamboat Willie", og blei litt overraska over å sjå at denne faktisk var kreditert opphavsmannen ("A Walt Disney Comic by Ub Iwerks"). Interessant å sjå korleis slike ting har utvikla seg. Iwerks eigde vel òg 20% av Disney Studios, gjorde han ikkje?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
11.01.2005, 11:48

MikroMidas skreiv:
Lars Olav skreiv:
Den eneste som ble igjen var Ub Iwerks som må karakteriseres som et av de største geniene noen gang innen tegneserieindustrien. Han var vel like mye en trofast venn for Walt Disney som han var annsatt.
Men det vennskapet varte ikke mye lenger enn til 1930-1931 antar jeg når Iwerks stakk fra Disney og måtte selge sine 20% av firmaet til Walt. Iwerks kom riktignok tilbake med (muse)halen mellom beina ti år etterpå men han fikk aldri tilbake samme posisjonen og forholdet til Walt som han hadde før 1930.
Nå skal ikke jeg gi meg ut for å kjenne Walts følelser men det er klart at det ikke var morro å "miste" sin første kompanjong. Iwerks var jo et kreativt geni og det er ikke unaturlig at han ble fristet til å gjøre noe på egenhånd. Jeg vil tippe at Walt styrte ganske mye hva han skulle gjøre hos Disney. Problemet var nok bare det at Ub Iwerks ikke var god nok for seg selv, det var Walts ideer i kombinasjon med hans talent som gjorde susen. Folk med tallent for det tekniske innen tegning er det ikke så vanskelig og finne som det er for en med teknisk tallent og lære seg og lage gode historier.
Uansett så fikk nok ikke Iwerks samme possisjon i selskapet nei, han hadde jo sattset alt på seg selv og solgt seg ut. Når han kom tilbake ble han vel mer en av de arbeiderene som var i den inderste sirkelen.
Innlegget blei sist redigert 11.01.2005, 17:02 av Lars Olav
Lars Olav
32 år, Grimstad
11.01.2005, 17:02

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.