Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hva nå Andengen?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hva nå Andengen?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andebys ordfører har i norske historier ofte vært omtalt som Andengen (en referanse til Oslos mangeårige ordfører Albert Nordengen). Nå er nevnte Albert Nordengen død - kan Andengen navnet fremdeles brukes? Eller kanskje man bør gi Andebys ordfører et nytt navn basert på en kjent nålevende norsk ordfører f.eks. Andland, Andviknes eller Kvakkle (parodi på Friele)?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 15.01.2005, 12:02 av Olaf Moriarty Solstrand

Sigvald
41 år, Stavanger

19.12.2004, 00:18

Eigentleg trur eg ikkje at dette er eit problem for Disney-historier ... sjølv om Andengen er det namnet vi alle forbinder med Andeby-ordføraren, kan faktisk eg ikkje hugsa at det har vore brukt dei siste femten åra. Det har stått på trykk i artiklane til Erik Hørthe, men eg kan ikkje hugsa å ha sett det i ei historie.

Når det gjeld namneforslaga dine ... "Kvakkle" vil eg tru dei aller færraste ville forstå kven skal vere ein parodi på. Og "Andland" skjønar eg ikkje heilt kven skal vera. Ettersom det er du som kjem med forslaget antar eg at du kanskje siktar til Leif Johan Sevland? Isåfall må eg innrømme at eg tviler på at han er så veldig kjent utanfor Rogaland. Og sjølv om du har rett i at Søviknes er velkjent, vil eg tru at han først og fremst er velkjent for ting som Donald Duck & Co. helst ikkje vil bli forbunde med.

Og den mest kjente nolevande norske ordføraren, som eg er overraska over å sjå at du ikkje nemnar ein parodi på, er sannsynlegvis Per Ditlev-Simonsen.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.12.2004, 00:45

Hvorfor alle disse andenavnene? Er ikke Andebys ordfører en gris?

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

19.12.2004, 00:49

(Ditlev-Svinesen!)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.12.2004, 00:51

Olaf Solstrand skreiv:

(Ditlev-Svinesen!)

Ikke noe dårlig forslag.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

19.12.2004, 01:01

Olaf Solstrand skreiv:

Når det gjeld namneforslaga dine ... "Kvakkle" vil eg tru dei aller færraste ville forstå kven skal vere ein parodi på. Og "Andland" skjønar eg ikkje heilt kven skal vera. Ettersom det er du som kjem med forslaget antar eg at du kanskje siktar til Leif Johan Sevland?

Korrekt!

Isåfall må eg innrømme at eg tviler på at han er så veldig kjent utanfor Rogaland. Og sjølv om du har rett i at Søviknes er velkjent, vil eg tru at han først og fremst er velkjent for ting som Donald Duck & Co. helst ikkje vil bli forbunde med.

En annen ordfører med en fortid som DD&Co nok helst ikke vil bli forbundet med er Tromsøs "Røde" Hermann.

Og den mest kjente nolevande norske ordføraren, som eg er overraska over å sjå at du ikkje nemnar ein parodi på, er sannsynlegvis Per Ditlev-Simonsen.

Det gjorde jeg bevisst fordi Norge er, som før nevnt, mer enn Oslo.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 19.12.2004, 04:57 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

19.12.2004, 01:32

Sigvald skreiv:

Norge er, som før nevnt, mer enn Oslo.

Ja, men det er stort sett i dei store byane vi finner dei kjente politikarane. Og skal du presentere ei liste over dei mest velkjente norske ordførarane, bør Ditlev-Simonsen vera med. Eg er trønder i Tromsø som ikkje følger så veldig godt med på politikk og heller aldri har stemt Høgre, men likevel har eg høyrd om Per Ditlev-Simonsen.

Kven var det forsåvidt du sikta til med "Andland"?

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.12.2004, 01:44

Sigvald skreiv:

En annen ordfører med en fortid som DD&Co nok helst ikke vil bli forbundet med er Tromsøs "Røde" Hermann.

Og dette har hva i Andeby å gjøre ?

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

19.12.2004, 01:48

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Du tar min kommentar ut av sammenhengen, MikroMidas. Min kommentar var en kommentar til Olaf som mener at Andebys ordfører ikke bør tildeles et navn som enkelte kan oppfatte som upassende - kanskje har Olaf rett i det.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

19.12.2004, 01:59

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Du tar min kommentar ut av sammenhengen, MikroMidas. Min kommentar var en kommentar til Olaf som mener at Andebys ordfører ikke bør tildeles et navn som enkelte kan oppfatte som upassende - kanskje har Olaf rett i det.

Men ingen har vel foreslått Tromsøs ordfører heller? Her er det vel strengt tatt bare du som begynner fritt og nevne navn som ikke passer (etter at Olaf har avvist et av dine forslag.

Jeg for min del mener vel at Albert Nordengen nå mer en før bør være den som gir navnet til Andebys ordfører. Hvilken kjent ordfører har vel betyd mer for sin by en Albert Nordengen.

Eller la meg moderere dette litt. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er viktig at det går arv i dette i det hele tatt. Hvis Olaf har rett i at det er over 15 år siden sist Nordengen var inspirasjon for navnet til Andebyordføreren så vil jeg vel tro at det har vært ganske mange andre navn i mellomtiden. Kan vi ikke holde oss til de vi har?

Lars Olav
32 år, Grimstad

19.12.2004, 04:19

Lars Olav skreiv:

Jeg for min del mener vel at Albert Nordengen nå mer en før bør være den som gir navnet til Andebys ordfører. Hvilken kjent ordfører har vel betyd mer for sin by en Albert Nordengen.

I henhold til utstillingene på Oljemuseet i Stavanger er Arne Rettedal er et godt svar på dette spørsmålet.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

19.12.2004, 05:00

Sigvald skreiv:

Lars Olav skreiv:

I henhold til utstillingene på Oljemuseet i Stavanger er Arne Rettedal er et godt svar på dette spørsmålet.

Nå kan jeg desverre ikke si at jeg umidelbart kjente igjen det navnet men selvfølgelig er det vel snakk om en Stavangerordfører tenker jeg.

Jeg tok et kjapt søk og fant dette besktevet om Rettedal: "Savnet etter Arne Rettedal er stort. Stavanger og Rogalands største politiker og samfunnsbygger noensinne er borte. Intet enkeltmenneske har preget byen sterkere, ingen har større ære for vår vekst og velstand enn han."

Ja, han har betydd mye for Stavanger, men det gjør ikke Albert Nordengen noe mindre. :) Jeg regner selvfølgelig ikke med at oljemuseet ikke sier noe om at Rettedal var større en Nordengen.

Men uansett blir dette hypotetisk og egentlig ikke verdt å diskutere. Nordengen har ikke blitt brukt i Donald på over 15 år så problemstillingen er relativt søkt.

Innlegget blei sist redigert 19.12.2004, 05:22 av Lars Olav

Lars Olav
32 år, Grimstad

19.12.2004, 05:18

Lars Olav skreiv:

Nordengen har ikke blitt brukt i Donald på over 15 år ...

... dersom ein veljar å stole på minnet mitt. Det er ikkje alltid så kjempelurt.

Er det nokon som VEIT når namnet Andengen sist blei brukt i DD&Co? Altså i ei historie (artiklane som kom saman med Andeby-kartet gjelder altså ikkje)?

Det kan godt hende at det kom ei historie med Andengen i fjor for alt det eg veit. Men eg hugsar det isåfall ikkje. Og såvidt eg kan hugsa, har eg aldri sett dette namnet i ei historie.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.12.2004, 10:27

Olaf Solstrand skreiv:

Er det nokon som VEIT når namnet Andengen sist blei brukt i DD&Co? Altså i ei historie (artiklane som kom saman med Andeby-kartet gjelder altså ikkje)?

15 år kan i alle fall reduseres til 11 år. I DD&co nr. 25/93 brukes "Andengen" i en nederlandsk historie (H 89150)
I dag fornyet jeg bunken med tilfeldige Donaldblader som jeg til en hver tid har liggende på badet. Hva er oddsen for at det første bladet jeg trekker opp fra denne bunken inneholder navnet på Andebys ordfører, samtidig som en debatt om temaet går på AOL?

Geir J. Netland
http://skurkestreker.com

NetlAnd
36 år, Sokndal

19.12.2004, 11:33

Sigvald skreiv:

Du tar min kommentar ut av sammenhengen, MikroMidas.

Jeg bare observerer at du bruker enhver anledning som er mulig til å komme med dine politisk utspill mot alle som ikke ligger like langt ute på den politiske sidegren som du gjør. Det mener jeg fortsatt ikke hører hjemme her og du burde absolutt burde holde deg for god for å kjøre korstoget ditt mot politikere du ikke akkurat har sansen for her i ett andebyrelatert forum. Men tviler på at du skjønner det (eller vil skjønne det), denne gangen også.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

19.12.2004, 12:21

Sigvald skreiv:

Andebys ordfører har i norske historier ofte vært omtalt som Andengen (en referanse til Oslos mangeårige ordfører Albert Nordengen). Nå er nevnte Albert Nordengen død - kan Andengen navnet fremdeles brukes?

Ja, hvorfor ikke?

"Kven er kven" ruler lizzom

Merlock

19.12.2004, 12:32

Merlock skreiv:

Sigvald skreiv:

Andebys ordfører har i norske historier ofte vært omtalt som Andengen (en referanse til Oslos mangeårige ordfører Albert Nordengen). Nå er nevnte Albert Nordengen død - kan Andengen navnet fremdeles brukes?

Ja, hvorfor ikke?

Kort og konsist, og veldig bra svart.

Lars Olav
32 år, Grimstad

19.12.2004, 16:50

Lars Olav skreiv:

Merlock skreiv:

Sigvald skreiv:

Ja, hvorfor ikke?

Kort og konsist, og veldig bra svart.

Ikke overdriv....

"Kven er kven" ruler lizzom

Merlock

19.12.2004, 19:15

Leste et blad for ei uke siden eller noe, og der ble ordførerfruen omtalt som "fru andengen." Tror bladet var fra 1999, men historia var et opptrykk fra 80-tallet. Men da blir vel 11 år redusert til 5:-)

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

27.12.2004, 18:22

Sigvald skreiv:

Eller kanskje man bør gi Andebys ordfører et nytt navn basert på en kjent nålevende norsk ordfører f.eks. Andland, Andviknes eller Kvakkle (parodi på Friele)?

Ein morosam detalj å nemne her er jo at FrP har ein stortingsrepresentant som heiter det same som ein by utanfor Andeby. :-) Namnet er òg tatt i bruk av fleire andebyborgarar.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/02/28/316112.html

Innlegget blei sist redigert 07.01.2005, 02:14 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

07.01.2005, 02:07

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.