Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

"Krig i Andeby"

Andeby Online > Diskusjonsforum > "Krig i Andeby"

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

I en annen tråd har en kritisk artikkel av den danske journalist Hans Bjerregaard med tittelen "Krig i Andeby" blitt trukket inn i debatten omkring forholdet mellom Barks og Rosa. Artikkelen som opprinnelig sto på trykk i Ekstra Bladet, 30. september 1995 kan i sin helhet leses her:

www.kingonet.dk/tegneserier/krig_i_andeby.pdf

Slik debatten i den andre tråden har utviklet seg finner jeg det nødvendig å se nærmere på denne artikkelen og forklare hvorfor jeg personlig mener at denne ikke holder mål. Ikke bare er artikkelen et angrep på Don Rosa som "artist" den bidrar strengt tatt også til å sette Carl Barks i et dårlig lys.

Artikkelen er skrevet i den perioden Barks var styrt av sine to managere og fokuserer på Don Rosas opplevelse av sitt forhold til Barks på daværende tidspunkt. At de nevnte manageres innblanding bidro til å skape en slags "konflikt" er det ingen tvil om - heller ikke er det noen tvil om at dette ledet til en del frustrerte kommentarer fra DRs side. Bjerregaards artikkel er imidlertid ingen nøktern beskrivelse/analyse av situasjonen men likner et partsinnlegg rettet MOT Don Rosa. Se bare hva han skriver:

Don Rosas skriverier tegner et forunderlig billede av en paranoid mand...

Alle skriverierne viser tydeligt, at Don Rosa netop ønsker at blive anerkendt som den nye Barks. En rolle han desværre ikke har talent til at udfylde.

Bjerregaard mener her altså at DR både er paranoid og at han mangler talent. Om ikke annet, så plasserer han seg selv elegant på samme nivå som han i artikkelen prøver å dra DR ned på.

Dersom man klarer å lese artikkelen med noenlunde åpne øyne og våken hjerne, så vil man også få med seg at også Barks blir satt i et noe dårlig lys. Det kommer frem i det avsnittet som omhandler hvordan DR dro til Atlanta for å treffe Barks på et tegneseriemøte, men øyensynlig ble tilsidesatt til fordel for snobber og pressefolk. Artikkelen nevner ikke Barks' managere med et eneste ord så inntrykket av Bjerregaards fremstilling er at Barks på eget initiativ opptrådte så arrogant.

I siste del av artikkelen fremstilles DR som en ordentlig sytepave som ubegrunnet klager på alt fra betalingen for sitt arbeid, til kvaliteten på Egmonts trykksaker. Saken er imidlertid den at DR faktisk i stor grad har rett i sine synspunkter på disse områdene. At Rosas arbeider har en langt større markedsverdi enn den betalingen han får kan det ikke herske tvil om, og at kvaliteten på Egmonts trykksaker kan kritiseres vitner MikroMidas uttrykk "Hall of Shame" om.

Alt i alt skulle det, i etterpåklokskapens klare lys, ikke være tvil om at sannheten om DRs forhold til CB, Disney, Egmont, etc. er betydelig mer nyansert enn det som fremkommer i Bjerregaards artikkel.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

10.12.2004, 01:51

Sigvald skreiv:

Artikkelen er skrevet i den perioden Barks var styrt av sine to managere og fokuserer på Don Rosas opplevelse av sitt forhold til Barks på daværende tidspunkt. At de nevnte manageres innblanding bidro til å skape en slags "konflikt" er det ingen tvil om -

Artikkelen sikter iallfall òg til førstehandsopplysningar rett frå Barks.

heller ikke er det noen tvil om at dette ledet til en del frustrerte kommentarer fra DRs side.

Poenget til Bjerregaard ER jo at det finn stad slike frustrerte kommentarar.

Bjerregaard mener her altså at DR både er paranoid

Rosa-sitata i artikkelen kan fort leie tankane i den retninga.

og at han mangler talent.

Nei. Berre at han ikkje har talent nok til å bli "den nye Barks". Og det er eg heilt einig i. Det er det forsåvidt ingen som har.

Dersom man klarer å lese artikkelen med noenlunde åpne øyne og våken hjerne, så vil man også få med seg at også Barks blir satt i et noe dårlig lys. Det kommer frem i det avsnittet som omhandler hvordan DR dro til Atlanta for å treffe Barks på et tegneseriemøte, men øyensynlig ble tilsidesatt til fordel for snobber og pressefolk. Artikkelen nevner ikke Barks' managere med et eneste ord så inntrykket av Bjerregaards fremstilling er at Barks på eget initiativ opptrådte så arrogant.

Uhm ... Det inntrykket eg får av denne artikkelen, er at Barks ikkje fekk tid til å møte Don. Det opplever eg ikkje som særleg arrogant. Barks har mange fans, Don Rosa er berre ein av dei.

I siste del av artikkelen fremstilles DR som en ordentlig sytepave som ubegrunnet klager på alt fra betalingen for sitt arbeid, til kvaliteten på Egmonts trykksaker. Saken er imidlertid den at DR faktisk i stor grad har rett i sine synspunkter på disse områdene.

Poenget er ikkje korvidt han klager ubegrunna eller ikkje, men det faktum at han klager. Don Rosa har blitt ganske så stor med Egmont/Disney som arbeidsgivar, og då ER det jo ein smule betenkeleg at han bruker så mykje tid på å klage på det Egmont/Disney gjer. Det er ikkje vanleg å slenge så mykje dritt på arbeidsgivaren sin på nett. Det Bjerregaard vil fram til her, er at medan Don Rosa for mange er omtrent synonymt med Disney, er det faktisk ein stridighet her.

At Rosas arbeider har en langt større markedsverdi enn den betalingen han får kan det ikke herske tvil om,

Og at Rosa sjølv har vald å skrive for Egmont og Disney for den lønna han får er det heller ingen tvil om. Han står fritt til å slutte når som helst. Rosa er ein av dei aller best betalte Disney-serieskaparane i Egmont, om ikkje DEN best betalte. Du ser sjeldan, om ikkje aldri, at andre klagar.

Alt i alt skulle det, i etterpåklokskapens klare lys, ikke være tvil om at sannheten om DRs forhold til CB, Disney, Egmont, etc. er betydelig mer nyansert enn det som fremkommer i Bjerregaards artikkel.

Uavhengig av om Barks var styrt av managerar eller ikkje står det jo ganske tydeleg at det ikkje var eit perleforhold mellom Barks og Rosa. Og Don Rosas syn på Egmont og Disney ... alle som har prata ei stund med Don Rosa veit vel at det stemmer at han har eit negativt forhold til dei? Det har han gitt ganske så mange uttrykk for.

Forsåvidt er det jo ganske mykje av det Barks har gjort som Don Rosa ikkje anerkjenner òg, så det motsatte er vel berre rett og rimeleg.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.12.2004, 02:53

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Uhm ... Det inntrykket eg får av denne artikkelen, er at Barks ikkje fekk tid til å møte Don. Det opplever eg ikkje som særleg arrogant. Barks har mange fans, Don Rosa er berre ein av dei.

For å si det slik Olaf, dersom AC hadde reist til et tegneserietreff, over en hel weekend, i f.eks. Trondheim i ens ærend for å treffe deg og du hadde visst om dette og likevel prioritert omgang med snobber og journalister så hadde jeg forstått ham veldig godt dersom han hadde blitt "djupt såra og vonbråten" som en følge av dette. Er du med nå?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 10.12.2004, 03:12 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

10.12.2004, 03:11

Sigvald skreiv:

For å si det slik Olaf, dersom AC hadde reist til et tegneserietreff, over en hel weekend, i f.eks. Trondheim i ens ærend for å treffe deg og du hadde visst om dette og likevel prioritert omgang med snobber og journalister så hadde jeg forstått ham veldig godt dersom han hadde blitt "djupt såra og vonbråten" som en følge av dette. Er du med nå?

Uhm, ja, eg hadde òg forstått det, men så er eg heller ikkje samanliknbar med _*Carl*_ _*Barks.*_ Forskjellen er at medan eg og AC er omtrent å rekna som kompisar, var Carl Barks tidenes største Disney-serieskapar, og Don Rosa var ... ein fan. Kor mange personar trur du at kjem til eit slikt møte? GANSKE mange. Kor mange av desse trur du er interesserte i å møte Barks? Sannsynlegvis GANSKE mange. Er det så innmari rart at Barks ikkje har tid til å møte alle?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.12.2004, 03:20

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Uhm, ja, eg hadde òg forstått det, men så er eg heller ikkje samanliknbar med _*Carl*_ _*Barks.*_ Forskjellen er at medan eg og AC er omtrent å rekna som kompisar, var Carl Barks tidenes største Disney-serieskapar, og Don Rosa var ... ein fan. Kor mange personar trur du at kjem til eit slikt møte? GANSKE mange. Kor mange av desse trur du er interesserte i å møte Barks? Sannsynlegvis GANSKE mange. Er det så innmari rart at Barks ikkje har tid til å møte alle?

Du har selvsagt et meget godt poeng her. Du glemmer dog en ting. Såpass vant som DR alt dengang selv må ha vært med å treffe fans og journalister rundt om i verden skulle man tro at han var godt i stand til å vurdere hvorvidt det var tid og/eller vilje det skortet på hos Barks og dennes team.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 10.12.2004, 06:14 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

10.12.2004, 06:13

Sigvald skreiv:

Du har selvsagt et meget godt poeng her. Du glemmer dog en ting. Såpass vant som DR alt dengang selv må ha vært med å treffe fans og journalister rundt om i verden skulle man tro at han var godt i stand til å vurdere hvorvidt det var tid og/eller vilje det skortet på hos Barks og dennes team.

Høres ut som du mener at Don rosa hadde den fulle og hele oversikt over Barks sine gjøremål den dagen, var du der ?. Du mener tydeligvis også at Don rosa sine evner som "tour manager" er ganske bra. Du mener tydeligvis at han ikke kan gjøre feil, eller gjøre en eneste liten feilvurdering. Det er jo en parodi av deg å fortsette og forvalte dette synet. Gjort er gjort og vi har dessvere bare Don sin versjon av hva som skjedde den dagen, for deg holder det som kilde, men ikke for alle oss andre.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

10.12.2004, 08:26

Beklager å trekke fram ein eldgammel tråd, men eg blei minna på denne tråden då eg kom over dette avsnittet i Carl Barks Samlede Verk:

Det sier sitt at [Carl Barks] aldri lagde noen biografi eller tydelige forfedre til onkel Skrue, men bare lot biter av den gamle andas fortid komme anekdotisk til syne i seriene. Det er også betegnende at Don Rosas forsøk på å skape den fulle historien i //Skrue// //McDucks// //liv// //og// //levnet// var det som ergret Barks mest ved den nye serieskaperen. Selv slengte han inn referanser til Skrues liv uten videre om og men. For eksempel får vi i dette bindet rede på at Skrue kan kinesisk: «Det er et gammelt cathay-språk! Jeg lærte det da jeg drog omkring i Tibet og kjøpte okser!» (US 6). Forklaringen -- som bare trengtes i denne historien -- er over i samme øyeblikk og blir aldri nevnt igjen. Barks ville uten tvil foretrukket å få sine intervjuer utført på samme lettvinte måte.

Blum, Geoffrey: «Den motvillige helten», s. 11, i Barks, Carl (2005): //Carl// //Barks// [sic] //samlede// //verk// //:// //Bind// //XII// //:// //1954.// Oslo: Egmont Serieforlaget.

Innlegget blei sist redigert 21.12.2005, 09:06 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.12.2005, 00:44

Olaf Solstrand skreiv:

Beklager å trekke fram ein eldgammel tråd, men eg blei minna på denne tråden då eg kom over dette avsnittet i Carl Barks Samlede Verk:

Det sier sitt at [Carl Barks] aldri lagde noen biografi eller tydelige forfedre til onkel Skrue, men bare lot biter av den gamle andas fortid komme anekdotisk til syne i seriene. Det er også betegnende at Don Rosas forsøk på å skape den fulle historien i //Skrue// //McDucks// //liv// //og// //levnet// var det som ergret Barks mest ved den nye serieskaperen. Selv slengte han inn referanser til Skrues liv uten videre om og men. For eksempel får vi i dette bindet rede på at Skrue kan kinesisk: «Det er et gammelt cathay-språk! Jeg lærte det da jeg drog omkring i Tibet og kjøpte okser!» (US 6). Forklaringen -- som bare trengtes i denne historien -- er over i samme øyeblikk og blir aldri nevnt igjen. Barks ville uten tvil foretrukket å få sine intervjuer utført på samme lettvinte måte.

Dette likner et sleivspark fra Blum. Fakta er jo at CB inviterte DR til sitt hjem i Oregon sommeren 1998. Dette hadde CB selvsagt **aldri** gjort dersom han hadde "ergret seg over" DR. Fakta er også at DR var i god dialog med CB mens han utarbeidet "Donald Duck Family Tree" tidlig på 1990-tallet. Senere fikk Barks som kjent 2 managere som saboterte forholdet mellom CB og DR. Blum burde selvsagt vite dette og således la være å urettmessig sette DR i et såpass tvilsomt lys som i dette tilfellet. Dette er forøvrig ikke første gang Blum har opptrådt tvilsomt i forhold til DR. F.eks. ga han frk. Vable et nytt amerikansk fornavn enda DR alt hadde gitt henne fornavnet Emily. Jeg har uansett tenkt å sende en julemail til DR og vil i den sammenheng foretelle ham om dette så får det være opp til ham å ta dette opp med Egmont som evt. kan legge et brev ved neste forsendelse der DR får komme til orde i denne saken.

Blum, Geoffrey: «Den motvillige helten», s. 13, i Barks, Carl (2005): //Carl// //Barks// [sic] //samlede// //verk// //:// //Bind// //XII// //:// //1954.// Oslo: Egmont Serieforlaget.

Feil - dette sitatet er hentet fra side 11 i CBSV XII, ikke side 13 i samme - eller er det forskjell på bøkene våre?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

21.12.2005, 01:10

Fakta er jo at CB inviterte DR til sitt hjem i Oregon sommeren 1998. Dette hadde CB selvsagt aldri gjort dersom han hadde "ergret seg over" DR.

Jeg kan irritere meg over mange ting ved personer og fortsatt ha glede av å være sammen med dem. Dette er dessuten snakk om ett enkelt besøk.
Nå skal jeg ikke se bort fra at det finnes andre mennesker her i verden som har et annet syn på dette med irritasjon og sånn enn meg, men det forundrer meg ikke om Barks også befant seg i den kategorien som jeg gjør.

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

21.12.2005, 01:18

Sigvald skreiv:

Dette likner et sleivspark fra Blum. Fakta er jo at CB inviterte DR til sitt hjem i Oregon sommeren 1998. Dette hadde CB selvsagt **aldri** gjort dersom han hadde "ergret seg over" DR.

Sigvald, du skriver veldig mykje som eg ergrer meg over, men dersom du skulle befinne deg i Tromsø er du sjølvsagt velkommen innom. Vi har absolutt ingen grunn til å tru at Barks hadde noko personleg imot Don Rosa, men vi har sett ei rekke kjelder på at han mislikte Skrues liv - og no altså òg Geoffrey Blum, som vel må vera ein av klodens største autoritetar på Barks-kunnskap?

Fakta er også at DR var i god dialog med CB mens han utarbeidet "Donald Duck Family Tree" tidlig på 1990-tallet. Senere fikk Barks som kjent 2 managere som saboterte forholdet mellom CB og DR. Blum burde selvsagt vite dette og således la være å urettmessig sette DR i et såpass tvilsomt lys som i dette tilfellet.

Korvidt Barks liker Skrues liv eller ikkje ser eg ikkje heilt kvifor er noko som har med managarane hans å gjera.

Dette er forøvrig ikke første gang Blum har opptrådt tvilsomt i forhold til DR. F.eks. ga han frk. Vable et nytt amerikansk fornavn enda DR alt hadde gitt henne fornavnet Emily.

Når eit namn er nevnt ein einaste gong, er det jo lett å oversjå det ... Vi trenger ikkje å legge meir i det enn det.

Jeg har uansett tenkt å sende en julemail til DR og vil i den sammenheng foretelle ham om dette så får det være opp til ham å ta dette opp med Egmont som evt. kan legge et brev ved neste forsendelse der DR får komme til orde i denne saken.

Det er sjølvsagt positivt dersom han ønsker det, men skal vi sjå på kva Barks meinte om Rosa må vi gå til kjelder som viser kva Barks har sagt.

Feil - dette sitatet er hentet fra side 11 i CBSV XII, ikke side 13 i samme

Du har rett.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.12.2005, 01:20

Sigvald skreiv:

Bjerregaard skreiv:

Don Rosas skriverier tegner et forunderlig billede av en paranoid mand...

Alle skriverierne viser tydeligt, at Don Rosa netop ønsker at blive anerkendt som den nye Barks. En rolle han desværre ikke har talent til at udfylde.

Tror ikke at Don vil bli annerkjent som den nye Barks. Han vil bare spinne videre på Barks sine historier.
Jeg sier ikke dette fordi Don er min favoritttegner, men han er en verdig arvtager etter barks.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

21.12.2005, 12:24

Olaf Solstrand skreiv:

Det er ingen grunn til å be om unnskyldning for å lete frem gamle saker. Det som er verdt å beklage er at distribusjonen tar sin tid, uansett om noen™ har friskmeldt den. Den som venter på noe godt, venter forgjeves ?? :-) Men det å sitere ett verk jeg vet jeg får er ikke "bresing" i mine øyne, bare så det er sagt.

Det er faktisk ganske interesant det som kommer frem her. Jeg tror nemlig at den periodiseringen som Don startet med Skrue Mc Ducks liv og levnet var noe Barks ville reagert på. Ihvertfall ut i fra det jeg har lest av uttalelser fra Barks sin side om temaet kontinuitet.

Lillegull skreiv:

Jeg kan irritere meg over mange ting ved personer og fortsatt ha glede av å være sammen med dem.

Største ateisten jeg vet om inviterer bestandig misjonærer som kommer på døren inn på kaffe og en lengre prat uansett om han er totalt uenig med dem. Kan hende Barks hadde det litt på samme måten, men dette er det Barks som kunne svart oss på.

Lillegull Skreiv:

Dette er dessuten snakk om ett enkelt besøk.

Med en interesant halvtime på slutten med Don og Barks alene. Kunne vært at Barks ønsket Don hjem for å få fremføre kritikken av kronologismen™ :-) på en ok måte uten å måtte engasjere alt som kunne krype av donaldister/klodrikister og andre //ister// i tidenes debatt om noe Barks mente hørte hjemme under fire øyne ??

Sigvald skreiv:

Jeg har uansett tenkt å sende en julemail til DR og vil i den sammenheng foretelle ham om dette så får det være opp til ham å ta dette opp med Egmont som evt. kan legge et brev ved neste forsendelse der DR får komme til orde i denne saken.

Hilse gjerne Don god jul fra meg også, men mener du seriøst det med Don's lille korreksjons hefte lagt med hver utgivelse av CBSV fremover ? :-) :-) Olaf, vil det være mulig å få abonement på CBSV uten den spesialservicen, gjerne ett par uker etter alle andre. Det begynner jeg å bli vant med uansett :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 21.12.2005, 16:17 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

21.12.2005, 16:13

Kom til å tenkja på ein ting forresten:

Sigvald skreiv:

Dette er forøvrig ikke første gang Blum har opptrådt tvilsomt i forhold til DR. F.eks. ga han frk. Vable et nytt amerikansk fornavn enda DR alt hadde gitt henne fornavnet Emily.

Dersom dette er å opptre tvilsomt, har Don Rosa opptredt tvilsomt ovanfor Barks langt oftare enn Blum har gjort det ovanfor Rosa. Kva heiter til dømes faren til Skrue i Carl Barks' stamtreskisser? Ja, han har eit namn, og nei, det er ikkje Fergus.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.01.2006, 14:30

Sier du A maa du si B ogsaa, da :-)

Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

krice
24 år, Tromsø

06.01.2006, 14:31

Scotty McDuck.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.01.2006, 14:36

Han har jo brukt det navnet og, men ikke om Skrues far, da: Scotty Mcterrier :P

krice
24 år, Tromsø

06.01.2006, 14:38

Men eg seier ikkje at Don Rosa har gjort noko slemt altså, for eg synest ikkje at dette er slemt. :-) Eg seier berre at dersom du trenger eit namn som har vore brukt ein einaste gong tidlegare, er det forståeleg at du ikkje gidder å leite gjennom heile samlinga di for å finne ut om dette namnet nokon gong har vore brukt. Hadde det vore i ei Barks-historie er eg veldig sikker på at Blum hadde fått det med seg, men Blum har då aldri vore nokon Don Rosa-ekspert ...

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.01.2006, 14:40

Har noen kalt deg slem?

krice
24 år, Tromsø

06.01.2006, 14:43

Nei, eg berre prøvde å understreke at grunnen til at eg skreiv dette innlegget ikkje var eit ønske om å framstille Rosa som ein stygg ulv, men eit ønske om å framstille Blum som ein snill sau :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.01.2006, 14:51

Olaf SolstrAnd skrev:

Nei, eg berre prøvde å understreke at grunnen til at eg skreiv dette innlegget ikkje var eit ønske om å framstille Rosa som ein stygg ulv, men eit ønske om å framstille Blum som ein snill sau :-)

Og å fremstille Blum som en sau er ikke slemt? :-)

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim

06.01.2006, 16:01

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.