Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Napoleon

Andeby Online > Diskusjonsforum > Napoleon

Gå tilbake til forumoversikta ...

I dag, 2. desember 2004, er det nøyaktig 200 år siden Napoelon Bonaparte ble kronet til Frankrikes keiser. I denne anledning synes jeg at det er en idé å diskutere Napoleons opptredener i Disney-utgivelser. Jeg vet at han i hvert fall opptrer minst en gang i Donald Pocket i en historie der Donald og Skrue er russere og opplever Napoleons angrep på Russland i 1812. Er det noen her som husker hvilken DP denne historien finnes i, og om Napoleon opptrer eller nevnes også i andre serier?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 02.12.2004, 23:47 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

02.12.2004, 23:47

Du tenkjar på "Krig og Fred"-parodien i DP82, trur eg. Elles er Napoleon vel med i ganske mange historier - blant dei hugsar eg ei der 1800-tals-Mikke hadde ein kamerat som var prikk lik Napoleon og som samtidig var forkledningsmeister, "Kamerat Filips mange ansikter" eller noko slikt, og eg hugsar ein del andre historier òg ... Men eg hugsar ikkje kvar dei har stått eller om det er i Donald Pocket eg har lest dei (det kan ha vore i andre italienske Disney-blad). Men Mikke har iallfall brukt tidsmaskina for å finne ut kvifor Napoleon så ofte hadde ei hand innanfor jakka når han blei avbilda, og strengt talt har han vel vore med ganske mange andre stadar òg.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

03.12.2004, 00:26

Det var vel også en henvisning til Napoleon i DP 104 i historien "Lysestakemysteriet". Knakende god historie!

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
20 år, Bamble

03.12.2004, 11:22

Wilfu skreiv:

Det var vel også en henvisning til Napoleon i DP 104 i historien "Lysestakemysteriet". Knakende god historie!

Basert på Victor Hugos "Les Miserables" (De Elendige)

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

03.12.2004, 11:32

Naopleon er da også med som voks-figur i Barks-serien om Vokskabinett
et hvor Donald får job som vagt.

http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/W+WDC+231-01//wax_

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

03.12.2004, 12:12

Napoleon har vært med i en Mikke-historie, der Mikke og Langbein reiste med tidsmaskinen. Napoleon fortalte dårlige vitser som ingen lo av.

Merlock

03.12.2004, 16:29

Først og fremst kommer jeg på Barks-serier.
Det er en Napoleon-statue på Andeby Museum i "Gullhjelmen"(1952). Ellers kler også Donald seg ut som Napoleon i en tidlig Barks-serie fra 1940-tallet. Og så ser jeg også at det er en Napoleon-statue i parken utenfor pengebingen i en av Carl Barks`siste tisidere.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

03.12.2004, 18:52

B-gjengen bruker napoleons teknikk "Angripe på forskjellige måter hver gang" i en eller annen Pocket-historie. De angriper pengebingen fra alle fire sidene samtidig, og Skrue svarer med å koble sammen alle kanonene på taket så han kan skyte i alle retninger samtidig ved å trykke på en knapp.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

03.12.2004, 21:38

Det er i en historie i en gigantpocket som kom i forbindelse med Onkel Skrues 50-årsjubileum. Det er bare en avviker i historieløpet, som handler om telepati.

"Napoleon? Hva har kaker med saken å gjøre?"

Senere i historien stifter vi bekjentskap med telepatimesteren Uri Naler :-)

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
18 år, Trondheim

03.12.2004, 21:43

Vegar skreiv:

Det er i en historie i en gigantpocket som kom i forbindelse med Onkel Skrues 50-årsjubileum. Det er bare en avviker i historieløpet, som handler om telepati.

"Napoleon? Hva har kaker med saken å gjøre?"

Senere i historien stifter vi bekjentskap med telepatimesteren Uri Naler :-)

Historia har òg stått i ein B-gjengen pocket.

Når vi snakker om kaker: Den norske oversetjinga av "Kong Krøsus' skatt" av Don Rosa innehaldt jo ein norsk tekst til Groucho Marx' "Lydia the tattooed lady", der Donald på eit tidspunkt sang linja "Der går Hannibal på elefanttur over fjellet, bak ham går Napoleon med kaker han vil selge". Eg er ganske sikker på at denne linja ikkje finst i Marx-versjonen, og det er vel den Don bruker, så dette er altså sannsynlegvis berre oversetjarstoff, men Napoleon er det likefullt. :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

04.12.2004, 01:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.