Andeby Online > Diskusjonsforum > Uderzo hyller Barks
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

http://goofy313g.free.fr/calisota_online/deja/asterix.html
Fant denne, vet ikke om det har vært postet før...
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
29.11.2004, 01:17

Meget god tegning/maleri, og det er utmerket at Uderzo ønsker å hedre den store mester Carl Barks. Føler likevel at bildet gir meg en litt emmen smak, da det kan virke som om Asterix oppfører seg litt 'out of character' her. En stor forgylt Skrue med et uttrykk i ansiktet som kan virke noe nedlatende kan på mange måte symbolisere kapitalismen på sitt værste, og kanskje ikke så langt fra en Cesar som Asterix gang på gang har vært i opposisjon mot. Synes Uderzxo burde ha valgt et litt annet motiv for å hedre Barks, f.eks. kunne de mest kjente Barks-figurene vært invitert til et av de gigantiske måltidene Asterix&Co er kjent for.
Halvor (www.donaldbladet.com)
Halvor
47 år, Bergen
29.11.2004, 08:47

At Asterix bøyer seg for statuen i ærbødighet synes jeg ikke var så merkelig men det blir vel utrykket til Skrue som blir litt merkelig.
Det kan jo kansje fort begrunnes med at Uderzo ikke er noen Skrue tegner :)
Lars Olav
32 år, Grimstad
29.11.2004, 09:48

Hadde vært litt morsomt å vist om Uderzo har laget denne hyllesten til tegneren Carl Barks fra tegneren Uderzo, eller om det er en hyllest fra tegneren/manusforfatteren Uderzo til tegneren/manusforfatteren Carl Barks.
Hvis det er til tegneren Carl Barks så bør asterix klarte opp på sokkelen og stille seg sammen med skrue mener jeg. Uderzo sine tegninger er helt fantastiske og der mener jeg nesten at han overgår Barks.
Men hvis det er tegneren/manusforfattern Uderzo sin hyllest av Barks så skjønner jeg tegningen. De asterix albumene som er laget etter Goscinny sin død er nydelig håndverk i tegningene, men mesteparten av historiene er syltynne og dårlige. Ihvertfall sammenlignet med seriens storhetstid hvor Goscinny skrev manus. Men dette er selvfølgelig min personlige subjektive mening om den saken 
Men uansett en fin gest gjort av en stor helt ovenfor en annen.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 29.11.2004, 10:23 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
29.11.2004, 10:21

Egentlig så bør vi vel ikke diskutere hvordan andre bør ære Carl Barks eller ikke. Det får vel strengt tatt bli opp til dem.
Lars Olav
32 år, Grimstad
29.11.2004, 11:32

Lars Olav skreiv:
Egentlig så bør vi vel ikke diskutere hvordan andre bør ære Carl Barks eller ikke. Det får vel strengt tatt bli opp til dem.
Ikke uenig der, men det er meget stor forskjell på å hedre Carl Barks som serietegner og som serieskaper. For å holde oss til Uderzo så er han mest serietegner derfor hadde jeg min lille fundering over forskjellene på de to tingene.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
29.11.2004, 11:41

Lars Olav skreiv:
Mja, men fortsætter du ud ad den linie, kan du vel heller ikke længere diskutere, om fx en historie er god eller ej; det må vel være op til forfatteren, hvordan han/hun skriver sin historie.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
29.11.2004, 11:59

pryds skreiv:
Lars Olav skreiv:
Mja, men fortsætter du ud ad den linie, kan du vel heller ikke længere diskutere, om fx en historie er god eller ej; det må vel være op til forfatteren, hvordan han/hun skriver sin historie.
Nei, det blir en helt annen ting.
Det jeg mente var at det ikke er opp til oss og si at "dette var en god måte å ære Carl Barks på og dette var en dårlig" hvis en tydelig ser at det er et forsøk på å gjøre noe positivt, nemmelig ære Carl Barks.
Det blir liksom noe mere en bare kunsten i seg selv, det blir en baktanke som vi ikke bør evaluere (etter min mening).
Hadde dette bare vært en vanelig tegning i en historue så hadde den ikke hatt noen større hensikt en å være en del av historien og da er det jo fritt frem og evaluere om tegningen er bra eller ikke.
Jeg håper jeg fikk frem hva jeg mener er forsjellen her.
Lars Olav
32 år, Grimstad
29.11.2004, 12:08

Det jeg ser er tegneren/forfatteren, altså Uderzo som viser sin Ærbødighet over Carl Barks minne. (Om ikke akkurat slik, så ville jeg vist en båre med en kjær venn den samme ærbødighet og aktelse.)
Ikke en underkastelse for kapitalismen. Nå må vi ikke legge mer i det en det det er.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
29.11.2004, 15:23

Einherje skreiv:
Dette burde vært med i Asterix samlede. Svakt av Egmont å ikke få til det.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
30.11.2004, 02:05

Sigvald skreiv:
Einherje skreiv:
Dette burde vært med i Asterix samlede. Svakt av Egmont å ikke få til det.
Hvorfor burde det vært med der? Det er jo ikke noen Asterix tegneserie, kun et enkeltstående tegning. CBL vil jo ikke inneholde alle tegningene Carl Barks har laget (det ville vært umulig) og da er det jo bare tull å kreve at Asterix samlede burde inneholde alle tegninger tegnet av Asterix opp igjennom alle tider.
Lars Olav
32 år, Grimstad
30.11.2004, 12:34

Eg er ueinig i at D.U.C.K.hunt er ei elendig side.
Og eg er ueinig i at noko som Gilles Maurice har laga er ei dårleg side. Sidene hans er ei nesten utømmeleg kjelde til god donaldistisk informasjon som fleire enn meg har nytt svært godt av.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
01.12.2004, 01:01

Olaf SolstrAnd skreiv:
Eg er ueinig i at D.U.C.K.hunt er ei elendig side. :-) Og eg er ueinig i at noko som Gilles Maurice har laga er ei dårleg side. Sidene hans er ei nesten utømmeleg kjelde til god donaldistisk informasjon som fleire enn meg har nytt svært godt av.
Den aktuelle siden som det refereres til her er nok IKKE en del av D.U.C.K.hunt. Det er det da heller ikke alle undersidene av The D.U.C.K.man som er.
Gilles er selvsagt både en hyggelig og seriøs fyr selv om den aktuelle siden nok kunne vært noe ryddigere.
Forøvrig er det selvsagt kritikkverdig av Einherje å unnlate å nevne hva slags side han hadde funnet dette på. Jeg tok for gitt at linken gjaldt en Asterix-side og ikke en Donaldistisk side.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
01.12.2004, 02:59

Sigvald skreiv:
Gilles er selvsagt både en hyggelig og seriøs fyr selv om den aktuelle siden nok kunne vært noe ryddigere.
Det STÅR til og med på sida at det er ei enkeltteikning det er snakk om.
Forøvrig er det selvsagt kritikkverdig av Einherje å unnlate å nevne hva slags side han hadde funnet dette på. Jeg tok for gitt at linken gjaldt en Asterix-side og ikke en Donaldistisk side.
Kvifor i alle dagar er det kritikkverdig? Hadde du lest lenkja, hadde du sett at sida du var på veg inn på var ein del av Calisota Online. Og uansett spelar vel ikkje det så INNMARI stor rolle, så lenge poenget var å vise fram ei teikning?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
01.12.2004, 03:06

Problemet nå er at Sigvald har rotet seg inn i et hjørne av kritikk som har falt tilbake på ham selv og så begynner han å kritisere andre nok en gang.
Det hadde vært mye koseligere for miljøet her om du snart hadde sluttet og kritisere alt og alle og heller begynt og tenke mer positivt. Det har kommet noen positive tilbakemeldinger fra deg de siste månedene, det skal du ha. Men du har fortsatt med ubegrunnet kritikk og det gjør alt bare så surt.
Tror du at Einherje får noen god følelse etter og ha delt denne linken med oss når du kritiserer han for hvordan han poster innleggene sine?
Skjerp deg.
Lars Olav
32 år, Grimstad
01.12.2004, 16:33

Lars Olav skreiv:
Problemet nå er at Sigvald har rotet seg inn i et hjørne av kritikk som har falt tilbake på ham selv og så begynner han å kritisere andre nok en gang.
Det hadde vært mye koseligere for miljøet her om du snart hadde sluttet og kritisere alt og alle og heller begynt og tenke mer positivt. Det har kommet noen positive tilbakemeldinger fra deg de siste månedene, det skal du ha. Men du har fortsatt med ubegrunnet kritikk og det gjør alt bare så surt.
Tror du at Einherje får noen god følelse etter og ha delt denne linken med oss når du kritiserer han for hvordan han poster innleggene sine?
Skjerp deg.
Akkurat hva som er koselig for miljøet her, er ikke jeg den rette til å snakke om. Men litt kritikk må folk tåle.
Merlock
01.12.2004, 16:40

Merlock skreiv:
Akkurat hva som er koselig for miljøet her, er ikke jeg den rette til å snakke om. Men litt kritikk må folk tåle.
Ja, hvis det er berettiget. Det var det overhode ikke i dette tilfellet. Det var kun Sigvald som hadde rotet seg opp i et hjørne og så begynte han å skylde på alle andre for at han hadde misforstått og det er skittne knep.
Lars Olav
32 år, Grimstad
01.12.2004, 16:43

Merlock skreiv:
Akkurat hva som er koselig for miljøet her, er ikke jeg den rette til å snakke om.
Bra selvinnsikt,fortsett slik, og jeg liker nye Merlock best bare så det er sagt 
MikroMidas
45 år, Trondheim
01.12.2004, 16:46

Har sletta eit par innlegg. Folk må gjerne diskutere kven som er best til å teikna av Don Rosa og William Van Horn, men ikkje gjer det i denne tråden.
Innlegget blei sist redigert 05.12.2004, 08:07 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
05.12.2004, 08:07

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.