Andeby Online > Diskusjonsforum > Mikkes beste
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Hei
Jeg vet at de fleste innleggene i dette forumet dreier seg om ender. Likevel - har dere noen favoritter blant Mikkes detektivhistorier? Hva er Mikke Mus´ beste kriminalmysterier? Selv er jeg en smule svak for "Mikke Mus og krystallkulen", DD 28-29/1958 med reprise i kjempeboka "Vi, Mikke og Langbein" og i "Komplette årganger del 5/1958". Noen andre?
Erik
Erik H
22.11.2004, 08:17

Personlig ville jeg stemt for en av historiene som gikk i bladet Mikke Krim på 90-tallet.
I det bladet var det veldig mange sinnsykt bra detektivhistorier, og jeg makter dermed ikke å plukke ut èn enkel favoritt.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
22.11.2004, 10:54

Enig med SvK. Dei historiane var til tider _svært_ gode. Skjønt ein burde kanskje utelukke dei som plasserte Mikke i eit litt gammaldags Andeby frå valget. (dvs 50-talls historiene med gangstere og i alle fall ein eg hugsar om varulv frå før 1900)
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
22.11.2004, 14:26

Den første Spøkelseskladden-historia er nok min favoritt.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
22.11.2004, 14:53

Olaf SolstrAnd skreiv:
Den første Spøkelseskladden-historia er nok min favoritt.
Min også, ved siden av en annen klassiker fra 30-tallet, der Mikke kjemper seg gjennom snø, kulde, skurker, politi og bjørner for å renvaske sitt eget og Klaus Kneggs navn (sistnevnte står i fare for å bli dømt til livsvarig fengsel eller rett og slett lynsjes) og få de egentlige skurkene, Advokat Lur og Svarte-Petter, bak lås og slå.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
18 år, Trondheim
22.11.2004, 15:19

Mulig jeg får pryl av å skrive dette, men jeg syns faktisk at historiene med Marlin og Zapoteks tidsmaskin er bra. I hvert fall svært mange av de.
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
http://wilfu.blogspot.com
Wilfu
20 år, Bamble
22.11.2004, 15:56

Mine favoritter med Mikke er utvilsomt Floyd Gotfredsons serier fra 1930-tallet. Ellers har også italienerne gjort en vidunderlig jobb med Mikke Mus. De beste Mikke-historiene laget etter 1945 er å finne i pocketbøkene. Romano Scarpa er etter min mening en av de beste Mikke-tegnerne etter Gotfredsons. Paul Murrys serier er OK, men ikke så ekstremt gode. Ganske strømlinjeformet. Egmont/Gutenberghus`Mikke-serier fra 1970- og 1980-tallet suger big time.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 23.11.2004, 12:08 av Sleipe-Simon
22.11.2004, 17:43

Gammel 30 talls mikke feks i denne Monark i hvor det nå var historien.
Av nostalgiske grunner liker jeg også mikke historier av murry som ble publisert i donald på slutten av sekstitallet. Den gang da det fantes skikkelig skurker som ørnulf ørn, farlige fifus og ..... 
Men det er vel mest av nostalgigrunner at de seriene huskes i dag.Mikke krim husker jeg også som ett positivt bekjentskap fra nittitallet
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
23.11.2004, 08:18

For meg finnes det nesten bare en type Mikke-krim, og det er Paul Murry. Minnes noen gode Kladden-historier fra 70-/80-tall, men de er unntak. Murry-historiene presenteres som mysterier av "stor" karakter, og det er mange av disse jeg husker med stor glede: "Den store frimerkejakten", "Det store jernbanemysteriet", "Det store gi-bort-mysteriet" og "Det store elghodemysteriet". Og hva med "Mikke Mus og den mystiske tåken"? Eller "Reisen til Nei-Nei-land"? Eller "Magneten"? Eller......
Det er jo noen andre historier som er bra også, men jeg kommer ikke på så mange akkurat nå. Husker en Kladden-historie (1980?) hvor han la igjen puslespillbiter som "spor" på hvert åsted han var. Den likte jeg....
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
23.11.2004, 10:15

Mine Mikke favoritter er helt klart Gottfredson's historier...
Må nevne "Mikke Mus lurer Spøkelseskladden" og "Mikke Mus på Grimmerud slott"...
And my soul from out that shadow, that lies floating on the floor.
Shall be lifted - nevermore...
-Edgar Allan Poe, The Raven.
Innlegget blei sist redigert 23.11.2004, 15:20 av Don Rota
Don Rota
20 år, Volda
23.11.2004, 11:42

Hei, jeg håper noen kan hjelpe meg..husker du- eller noen- minni mus sine 2 små nieser som var med i noen historier på enten 60 eller 70 tallet? De lekte med tipp og topp - og jeg har i flere år prøvd å komme på navnene deres? Vet at spørsmålet er litt på sidne - men jeg er ikek så inne på internett og alt det der, så håper noen av dere kan svare meg..
mina
28.11.2004, 00:15

Hei, Mina.
Først eit tips. Dersom du vil spørja om noko som ikkje har tilknytning til dei aktuelle trådene i forumet, kan du starte ein ny tråd. Det gjer du ved å klikke på "Nytt innlegg" i menyen på toppen av sida.
Til spørsmålet ditt ... Vel, eg veit faktisk ikkje. Eg veit at på engelsk heiter desse to [det offisielle Egmont-namnet] Millie og Tillie. Men dei har òg hatt andre namn på engelsk - Pammy/Tammy, Melody/Millicent, Maisie/Melody ... Og eg anar ikkje kva dei heitte på norsk. I enkelte andre historier har det vore berre ei niese, og ho har heitt på engelsk Melody - på norsk Tone.
Vel, det er garantert nokon her inne som veit det iallfall. 
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
28.11.2004, 00:22

Erik H skreiv:
Jeg vet at de fleste innleggene i dette forumet dreier seg om ender. Likevel - har dere noen favoritter blant Mikkes detektivhistorier?
Mikke er mer enn som så. Spør heller ganske enkelt etter folks favoritter blandt Mikke-historiene. Her er noen av mine:
Paul Murry: "Skatten i Ompa Lompa" i DD&Co 37-40/1968
Paul Murry: "Det gåtefulle uhyret" i DD&Co 32-34/1974
Paul Murry: "Spøkelseskladden vender tilbake" i DD&Co 17-20/1983
Jeg nevner her den utgeven av historien som jeg først leste.
Olaf SolstrAnd skreiv:
Til spørsmålet ditt ... Vel, eg veit faktisk ikkje. Eg veit at på engelsk heiter desse to [det offisielle Egmont-namnet] Millie og Tillie. Men dei har òg hatt andre namn på engelsk - Pammy/Tammy, Melody/Millicent, Maisie/Melody ... Og eg anar ikkje kva dei heitte på norsk. I enkelte andre historier har det vore berre ei niese, og ho har heitt på engelsk Melody - på norsk Tone.
Vel, det er garantert nokon her inne som veit det iallfall. :-)
Minnis nieser heter da Kari og Mari.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 28.11.2004, 10:40 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
28.11.2004, 10:32

Sigvald skreiv:
Minnis nieser heter da Kari og Mari.
Personlig mener jeg at jeg har sett dem omtalt som Miri og Mari, men det kan jo være inkonsekvens i oversettelsene.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
28.11.2004, 12:09

Mikke Mus og rørleggerbanden (Gottfredsson) er bra. Og Mikke Mus - Kloakkmysteriet (Murry). Det er mange gode, og det er synd at Mikke har fått så dårlig rykte. Det er på tide med litt flere nyutgivelser av disse gamle seriene.
Innlegget blei sist redigert 28.11.2004, 16:51 av Molle
28.11.2004, 16:50

Molle skreiv:
Mikke Mus og rørleggerbanden (Gottfredsson) er bra. Og Mikke Mus - Kloakkmysteriet (Murry). Det er mange gode, og det er synd at Mikke har fått så dårlig rykte. Det er på tide med litt flere nyutgivelser av disse gamle seriene.
Han har fått et dårlig rykte fordi han er en kjedelig figur som mangler personlighet.
Merlock
29.11.2004, 16:32

Merlock skreiv:
Han har fått et dårlig rykte fordi han er en kjedelig figur som mangler personlighet.
Tja ... eg er ikkje heilt einig. Eg vil heller seie at Mikke _var_ ein kjedelig figur som _mangla_ personlegdom. Mi meining er at Egmont dei siste ti åra har gjort ein ganske god jobb for å få Mikke tilbake på eit spor der han faktisk har ganske god personlegdom. Vel, det er altså mi meining.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
29.11.2004, 17:06

Olaf SolstrAnd skreiv:
Merlock skreiv:
Tja ... eg er ikkje heilt einig. Eg vil heller seie at Mikke _var_ ein kjedelig figur som _mangla_ personlegdom. Mi meining er at Egmont dei siste ti åra har gjort ein ganske god jobb for å få Mikke tilbake på eit spor der han faktisk har ganske god personlegdom. Vel, det er altså mi meining.
Synes Mikke fortsatt er en kjedelig kar, selv om han ikke er så mye "detektiv" som før. Jeg vet om en annen gnager som er morsommere...
Merlock
29.11.2004, 17:08

Mikke er definitivt ikke en kjedelig figur! Det meste av grunnen til det har nok med alle de morsomme bifigurene han har rundt seg, som Pluto, Langbein og Klaus... Uten disse ville nok Mikke bli ganske ensidig... Mikke blir bare mer og mer interessant spør du meg...
And my soul from out that shadow, that lies floating on the floor.
Shall be lifted - nevermore...
-Edgar Allan Poe, The Raven.
Don Rota
20 år, Volda
29.11.2004, 18:40

Jeg liker Mikke, men jeg er ikke akkurat en stor fan av ham. Jeg syns han kan bli litt kjedelig til tider, en er litt ensidig rett og slett. Donald og co derimot er en mye mer fargerik serie med flere personligheter og ikke bare krim i lange baner. Jeg liker personlig best Mikkehistorier der Donald og gjengen også er med. F.eks: Tåkeøya, og den historien som ble sendt rundt nyttårstider i 2000, den derre der Donald og Mikke finner hver sin magiske kule, og så driver en eller annen trollmann på med å stjele disse fra dem så han kunne smelte kulene sammen til en amulett han kunne styre verden med, elle noe sånt, husker ikke riktig, men sånne mikkehistorier er gøye!
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
30.11.2004, 11:50

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.