Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Tråd slettet

Andeby Online > Diskusjonsforum > Tråd slettet

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Olaf SolstrAnd skreiv:

Mi meining er at er du ueinig med lova, bør du prøve å forandre ho i staden for å bryte ho.

Tillat meg å sette dette litt i perspektiv Olaf! Forutsatt at du er 100% konsekvent i dine holdninger på dette området så innebærer jo dette en klar og entydig fordømmelse av den ellers så respekterte sagnskikkelsen Robin Hood.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

26.10.2004, 00:17

Olaf Solstrand skreiv

For det tredje: Uansett er slik utlegging ulovleg. Mi meining er at er du ueinig med lova, bør du prøve å forandre ho i staden for å bryte ho.

Lettere sagt enn gjort, vet du.

Men OK, jeg tar noen av poengene dine, men tror uansett ikke at det blir særlige tap for noen sin del at historiene legges ut på denne måten, så lenge omfanget av det ikke er helt enormt.

Uansett synes jeg det blir litt for bombastisk å mene at "er det ulovlig, så er det feil" uansett situasjon. Hovedregelen er selvsagt at man ikke skal legge ut ting ulovlig, men det finnes unntak som kan rettferdiggjøres.

Jeg kan komme med et eksempel angående Fantonald-bladene.
Dette er blader med delvis fortsettelse, der det er en kontinuitet som utvikler seg fra blad til blad. Da serien kom, var det enkelte av bladene i starten som bare kom ut i Italia. Jeg vet ikke helt hvorfor, men tror det hadde noe med å gjøre at serien var noe kontroversiell for Disney, og derfor var det en del rot i starten. De bladene som ikke kom ut andre steder enn i Italia, var spesielt viktige for kontinuiteten, og spesielt irriterende var det at det stadig vekk ble henvist til disse bladene fra senere historier som ble utgitt i Norge.
Da var det rett og slett genialt at det var en Internet-side som oversatte noen av disse ikke utgitte historiene til engelsk, og så la dem ut. Slik fikk alle som var interessert med seg enkelte av de "hullene" i handlingen som man hadde gått og ergret seg over.
Dessverre ble ikke alle de manglende bladene lagt ut, fordi dette jo var ulovlig og jeg tror at han som gjorde dette ble truet av de som hadde opphavsretten til historien (eller noe i den dur, jeg har ikke alle detaljer her).
Uansett så går jeg fortsatt rundt og irriterer meg over at det er to blader i serien jeg fortsatt ikke har lest.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

26.10.2004, 01:03

Det var eg som postet den ulovlige linken, hadde ikke lest forumsreglene men eg lover at det ikke skal gjenta seg :)

Indiana Beinson
24 år, Trondheim

26.10.2004, 02:12

Da jeg først leste denne tråden var det ingen som hadde svart og jeg tenkte med meg selv: "dette var en informativ opplysning, men tviler på at det kommer så mange svar på den". Jeg fikk nå sjokk da jeg gikk inn å så at den hadde allerede kommet til side 3. Siden denne diskusjonen har utviklet seg til å bli litt "intern" vil jeg ikke kommentere så mye det andre har skrevet, men konsentrere meg mer om mine meningen. (PS: jeg aner egentlig ikke hvilke linker det her er snakk om, jeg bare vil kommentere det på generell basis.)

Beskrivelsen som Arnstein gir av siden får meg automatisk til å tenke på at dette er brudd på åndsverkloven (copyright-loven om du vil). Det å drive distribusjon av andres produkter er ulovelig i de flest, om ikke alle, land. I dagens digitale samfunn er det enkelt å begå alvorlige lovbrudd. Før måtte man gå løs på en bank med pistol og en ganske rask hest, nå er et par velvalgte tastetrykk nok. Det at det er enkelt gjør at det som egentlig er lovbrudd ikke føles som lovbrudd. Mange synes det er mer alvorlig å stjele et tegneserieblad til 30 kroner enn å laste ned en ulovlig utgave av Photoshop CS til nesten 10000 kroner. Slik er det også med å legge ut materiale gratis på internett. Det er lett å tenke: "jeg vil spare andre mennesker penger ved å legge ut dette bladet gratis". Mulig det at andre sparer penger på det, men de som kjøper bladet lovlig taper penger på det ved at de som har rettighetene for distribusjon for blader må ta igjen for de tapte inntektene på grunn av piratkopieringen. Selv om det ikke føles som at du bryter en lov ved å laste det ned eller å legge det ut så gjør du det juridisk sett.

Det at denne diskusjonen om at noen linker har blitt fjernet fra forumet er unødvendig når man tenker på hva som står i forumregel 3 (denne ble også fremhevet av Arnstein): "Du kan ikkje lenkje til noko som strid med norsk lov"(redigert). Dette er lovene som Andeby Online har satt for å prøve å holde orden på dette forumet. Husk at Andeby Online faktisk har ansvaret for at innholdet på denne siden overholder norske normer og regler.

Hva som er riktig og hva som er galt og hvor skillelinjen går ønsker jeg ikke å legge meg bort i. Kanskje det her er en mulighet for å sammenligne internett med et bibliotek? Du låner med deg ting gratis fra et bibliotek også, men du leverer det tilbake når du er ferdig. Kanskje det går greit å laste ned tegneserier på den siden så lenge du sender de tilbake i mail etter at du er ferdig med å lese dem? Jaja, ikke vet jeg. Jeg er hverken jurist eller biblotekar.

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

26.10.2004, 02:42

Sigvald skreiv:

Olaf SolstrAnd skreiv:

Mi meining er at er du ueinig med lova, bør du prøve å forandre ho i staden for å bryte ho.

Tillat meg å sette dette litt i perspektiv Olaf! Forutsatt at du er 100% konsekvent i dine holdninger på dette området så innebærer jo dette en klar og entydig fordømmelse av den ellers så respekterte sagnskikkelsen Robin Hood.

Sigvald, hvis du ikke har noe mer fornuftig og komme med så er mitt generelle tips og ikke komme med noen ting.

Du har så mange ganger nå lovet og tenke deg om og prøve og skjerpe deg at jeg egentlig ikke tror deg stort lenger men det er likevel vanskelig og se så mange tullete innlegg uten å svare. Hele denne tråden f.eks. er bare tull etter min mening fordi den kun bunner ut i din kverulering over at Olaf har gjort noe du ikke liker, og så etter en del innlegg så kommer du til at du likevel støtter Olaf. Kan du ikke gjøre denne tankerekken i hodet ditt før du poster masse kritiske og uinteresange poster?

Lars Olav
32 år, Grimstad

26.10.2004, 13:22

Lars Olav skreiv:

Sigvald skreiv:

Olaf SolstrAnd skreiv:

Sigvald, hvis du ikke har noe mer fornuftig og komme med så er mitt generelle tips og ikke komme med noen ting.

Du har så mange ganger nå lovet og tenke deg om og prøve og skjerpe deg at jeg egentlig ikke tror deg stort lenger men det er likevel vanskelig og se så mange tullete innlegg uten å svare. Hele denne tråden f.eks. er bare tull etter min mening fordi den kun bunner ut i din kverulering over at Olaf har gjort noe du ikke liker, og så etter en del innlegg så kommer du til at du likevel støtter Olaf. Kan du ikke gjøre denne tankerekken i hodet ditt før du poster masse kritiske og uinteresange poster?

Det er trist at du så ofte er så gretten, Lars Olav! Dessuten er det ikke korrekt det du her sier. Det var Arnstein som fjernet en link - ikke Olaf. Jeg synes til og med at debatten har var god jeg - og den har omhandlet viktige spørsmål.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

26.10.2004, 14:44

Kim skreiv:

Jo - men forumregel nr. 01. 'Du er personleg ansvarleg for innhaldet i dei innlegga du legg inn i forumet, og held Andeby Online skadeslaus ved eventuelle krav frå tredjeperson som følgje av dine debattinnlegg.'

AO kan ha 'ansvar' for at slike ting ikke skal skje, men de kan ikke_holdes_ansvarlig for innlegg.

Min oppfatning av regel 1 er at hvis jeg f.eks. utrykker en rassistisk mening så skal _jeg_ stå for det og ikke Andeby Online. I dette tilfellet ble (i allefall slik jeg oppfattet det) Andeby Online trukket inn i spredning av ulovlig materiale, men det er selvsagt like mange tolkninger av disse reglene som det er medlemmer i forumet.

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???

Jørn McDuck
24 år, Trondheim

26.10.2004, 16:07

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.