Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Min første historie

Andeby Online > Diskusjonsforum > Min første historie

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Gratulerer så mye Tommy! :-D Gleder meg til historien kommer på trykk:-)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

01.05.2005, 16:53

Gratulerer, gratulerer. Gleder meg veldig, og etter overskriften og dømme, høres denne morsom ut..

Omanga Carl

Magnus Murphy
16 år, Sandefjord

01.05.2005, 19:14

Fortsatt for de som måtte være interessert: Fikk vite i dag at jeg har solgt en ny historie. "Summer Skiing" er på 4 sider og har Petter Smart i hovedrollen. Historien har blitt tildelt koden H 25276.

Tommy
24 år, Odda

16.08.2005, 22:00

Gratulerer med den og:-)

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|

Audun

16.08.2005, 22:04

Her går det unna? Gratulerer igjen!

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

16.08.2005, 23:50

Loke Aesir skreiv:

Her går det unna?

Vel, unna og unna...

Var 12 august i fjor jeg fikk beskjed om jeg hadde solgt min første historie, så er 1 år og fire dager siden forrige gang. Tar lang tid å holde på med dette, spesielt når du bruker mye tid på historier som aldri blir kjøpt.

Tommy
24 år, Odda

16.08.2005, 23:58

Tommy skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Her går det unna?

Vel, unna og unna...

Var 12 august i fjor jeg fikk beskjed om jeg hadde solgt min første historie, så er 1 år og fire dager siden forrige gang. Tar lang tid å holde på med dette, spesielt når du bruker mye tid på historier som aldri blir kjøpt.

Hm, ikkje mykje å leve av, altså. Vel, gleder meg til å få lese det, i alle fall, uansett kor lang ventetida måtte bli. :-)

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

17.08.2005, 00:04

Tommy skreiv:

Fortsatt for de som måtte være interessert: Fikk vite i dag at jeg har solgt en ny historie. "Summer Skiing" er på 4 sider og har Petter Smart i hovedrollen. Historien har blitt tildelt koden H 25276.

4 sider er da veldig kort. Prøv med noe lenger neste gang. Det er tross alt de virkelig lange og komplekse historiene serieskapere som Barks og Rosa er mest kjent for.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

17.08.2005, 00:20

Sigvald skreiv:

4 sider er da veldig kort. Prøv med noe lenger neste gang. Det er tross alt de virkelig lange og komplekse historiene serieskapere som Barks og Rosa er mest kjent for.

Jo, takk... Dessverre er det ikke slik at jeg kan skrive nøyaktig hva jeg vil og forvente at jeg skal få solgt det. Kanskje ønsker ikke forlaget lengre historier, og da er det heller ikke noe poeng i å skrive dem. Da jeg sendte inn denne historien hadde jeg på forhånd fått beskjed om at forlaget for øyeblikket ikke var interessert i historier lengre enn 5 sider.

Historier synes jeg bør komme i alle lengder, og en firesider kan være like interessant som en lengre historie. Forskjellen er bare at det tar mindre tid å lese den.

Tommy
24 år, Odda

17.08.2005, 00:31

Kan tenke meg at på mange måter er firesidere vanskelegare å skrive enn lengre historiar? Du må vel sikkert gjere mange vanskelege komprimeringsavgjerdsler undervegs, og kutte mykje, og fortsatt klare gjere kvar rute underhaldande og få fortalt heile historia? Eller er det heilt borti natta å tenkje slik?

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

17.08.2005, 00:35

Neida, du har mye rett i det. Om en firesider er vanskeligere å skrive enn en lengre historie vet jeg ikke akkurat, men det blir i alle fall en helt annen måte å skrive på. Du må bruke den plassen du har til rådighet på en kanskje mer effektiv måte, men det er klart at historien likevel må stå i forhold til sideantallet, og at for eksempel "Eggemysteriet" ville blitt ganske dårlig om Barks kun hadde 4 sider å presentere den på. Å komme på en god historie som kan passe inn på såpass få sider er dermed kanskje den vanskeligste delen av jobben, i tillegg til det du nevner.

Tommy
24 år, Odda

17.08.2005, 00:58

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

Eg ergrar meg over at enkelte skriver mange "tulle"-innlegg seint på natta. Eller kva seier du, Sigvald? :-)

Steinøy
14 år, Gaular

17.08.2005, 07:57

Lars Jensen sagde også til sommermødet, at hvis Egmont ville have længere historier, skulle de højst være 16 sider. Det er kun Don Rosa der har den rettighed til at skrive længere historier.

The wise Little Hen:)

Mathias bøgh
18 år, Danmark

17.08.2005, 14:55

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

4 sider er vel 4 sider mer enn hva du har utgitt. Er vel ikke bare bare å skulle lage ti-sidere med en gang.

Pocket
25 år

17.08.2005, 15:58

Pocket skreiv:

4 sider er vel 4 sider mer enn hva du har utgitt. Er vel ikke bare bare å skulle lage ti-sidere med en gang.

Olaf gjorde da det. Don Rosa begynte med Solens Sønn.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

17.08.2005, 16:06

Sigvald skreiv:

Pocket skreiv:

Olaf gjorde da det. Don Rosa begynte med Solens Sønn.

Javel. Siden neuerhniwerjgf89tuij skrev 8800 sider i sin første roman, må jeg også skrive 8800 sider eller mer i min debutroman...
Hvorfor skulle man i det hele tatt gidde å gå i spora til barks og rosa? Høres lite originalt ut.

Innlegget blei sist redigert 17.08.2005, 16:12 av Pocket

Pocket
25 år

17.08.2005, 16:10

Pocket skreiv:

Javel. Siden neuerhniwerjgf89tuij skrev 8800 sider i sin første roman, må jeg også skrive 8800 sider eller mer i min debutroman...
Hvorfor skulle man i det hele tatt gidde å gå i spora til barks og rosa? Høres lite originalt ut.

Det er noe som heter første inntrykk. Jeg synes at 4 sider er for kort til å gi noe skikkelig første inntrykk av skribenten. Man risikerer kun å sitte igjen med et inntrykk av at skribenten kanskje mangler litt ambisjoner - og det var vel ikke dennes hensikt?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 24.10.2005, 21:54 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

17.08.2005, 16:15

Jeg tror ikke det så lurt å være altfor opptatt av sidetallet når man begynner å jobbe med en historie. Det viktigste for meg er å ha en god ide. Hvis Egmont godkjenner den, skriver jeg et synopsis. Mens jeg skriver, prøver jeg å se historien for meg - hvordan sidene vil se ut når de er ferdig tegnet. Husk at hver side helst bør slutte med en liten cliff-hanger, slik at leseren blar videre. Derfor vet jeg ikke hvor lang historien blir før synopset er ferdig. Noen historier får best trøkk når de er korte - andre krever kanskje 12 sider for å behandle temaet skikkelig. Det viktigste er å skjære bort alt daukjøttet og sørge for at hvert bilde driver handlingen videre (som Carl Barks en gang sa).

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

17.08.2005, 16:24

Nils Petter skreiv:

Jeg tror ikke det så lurt å være altfor opptatt av sidetallet når man begynner å jobbe med en historie. Det viktigste for meg er å ha en god ide. Hvis Egmont godkjenner den, skriver jeg et synopsis. Mens jeg skriver, prøver jeg å se historien for meg - hvordan sidene vil se ut når de er ferdig tegnet. Husk at hver side helst bør slutte med en liten cliff-hanger, slik at leseren blar videre. Derfor vet jeg ikke hvor lang historien blir før synopset er ferdig. Noen historier får best trøkk når de er korte - andre krever kanskje 12 sider for å behandle temaet skikkelig. Det viktigste er å skjære bort alt daukjøttet og sørge for at hvert bilde driver handlingen videre (som Carl Barks en gang sa).

Dette er selvsagt helt riktig.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

17.08.2005, 17:02

Sigvald skreiv:

Det er noe som heter første inntrykk. Jeg synes at 4 sider er for kort til å gi noe skikkelig første inntrykk av skribenten. Man risikerer kun å sitte igjen med et inntrykk av at skribenten kanskje mangler litt ambisjoner - og var vel ikke dennes hensikt?

Hvis du hadde lest hele denne tråden ville du sett at min første historie er på 11 sider. Forøvrig synes jeg ikke sideantallet i en historie har noe som helst med ambisjoner å gjøre.

Innlegget blei sist redigert 17.08.2005, 22:48 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

17.08.2005, 22:06

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.