Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Det gylne snitt

Andeby Online > Diskusjonsforum > Det gylne snitt

Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg har tenkt en del på tegningene og fargene i Donald. Jeg går første året på formgivingsfag, dvs grunnkurset, og jeg har noen spørsmål.

1. Brukes Det Gylne snitt i Donald?
2. Finnes det eksempler på fargekontraster i Donald? (F.eks. komplementærkontrast.)
3. Hvilke redskaper bruker Donald-tegnere?

Odny

24.10.2004, 13:23

Skal innrømme at eg ikkje sit inne med svar på nokre av spørsmåla dine, men når vi først er inne på det gyldne snitt kan eg nemne, om det er av interesse, at det er eitt av mange tema Donald kjem inn på i den klassiske teiknefilmen "Donald in Mathmagicland" (iallfall i teikneserieversjonen).

Og når det gjelder kva redskapar Donald-teiknarar brukar, varierer det nok frå person til person. Den einaste teiknaren eg kjenner metodene til, er Don Rosa:

""Tools" are my biggest area of ignorance. If I knew what I was doing, I'd have learned how to use a single brush such as Van Horn might use. Instead, all I know are pens. I use up to EIGHT pens (and brushes) on EACH PANEL. I start with a calligraphy pen (which gives me line variation in a single stroke) for the "close-up" (thick lined) stuff, then an italics pen (same wedge tip as the C. pen, only smaller), then a "drawing" pen (plain tip), then two sizes of Rapid-O-graph (technical) pens for straight lines and templated things. Then a speed-ball to fill in the small black areas, then a medium brush to fill in larger black areas, then a tiny brush to spend about a half-hour on each page WHITING OUT lots of mistakes, evening out the ends of cross-hatching, and blotting out whole vistas of needless and irritating detail that you never even see.

I use stacks of templates and curves. Templates are those plastic sheets with all sorts and sizes of circles, ellipses, ovals and such. I use these WHENEVER I can, often doing a large part of each page just with these "mechanical drawing" tools -- undoubtedly my engineering degree showing. For example, with templates I ink all nephew heads, all eyes and eyeballs, $crooge's glasses and the upper portion of his top hat, all buttons, nephew's hats, and even their feet and bills in certain angles. That's just the DUCKS themselves -- naturally anything else in every panel that involves a circle or angle-view of same, or any gentle curve like a motion line, ALL this will I ink meticulously with technical equipment! Obviously, this is not the technique of a normal cartoonist -- it's the technique of an insane person.

I simply ink in empty balloons. The size I make the balloons is guess-work -- my instructions are to generously estimate the balloon size for English (this will accomodate most languages) then ADD one full line for Finnish (this is called the Finnishing Touch). But the balloons you see on my stories in Gladstone comics are NOT MINE, and the art around the edges of the balloons is NOT MINE. Somebody has always whited out those extra large balloons (using stats), redrawn smaller ones and finished the art in around the smaller balloons. I am very grateful for the trouble they take to make my stories look nice by eliminating the big, bulky balloons.

Most of the needless and irritating detail is done in the pencil stage. On the other hand, some of what I feel are my best gags do not appear in my scripts, but leap off my pencil as I draw without my seeming to think about it. Actually, my scripts usually contain only plot and dialogue -- it's not until I draw the stuff that the stories become funny simply because I don't take my stories seriously. The humor is almost an afterthought."

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 24.10.2004, 14:24 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

24.10.2004, 14:22

Takk for informasjon. :-)

Odny

24.10.2004, 14:30

Mht. farvekontrast kan jeg da igen referere til Arilds interessante foredrag på raptus - om forsider på Donald. Han viste os eksempler på hvordan coveret med drengene der har snydt Donald med tre dukker ændrede sig alt efter baggrundsfarven - den der er brugt på det faktiske cover havde de bedste kontrasterne, efter at ungerne havde byttet plads.

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

24.10.2004, 14:34

Jeg har lest mange av Don Rosa`s tegneserier, for jeg synes de er morsomst. Jeg husker den førte Rosa-historien jeg leste. Jeg husker ikke tittelen, men jeg husker at Donald & Skrue og pengebingen ble krympet. Og så møtte Skrue mange bakterier og sånt....
Hmmm.. Noen som husker tittelen på historien?

Odny

24.10.2004, 14:39

Jada. "Mindre og mindre" - eller "The Incredible Shrinking Tightwad" på originalspråket. Her til lands stod historia på trykk i DD&Co 39-41/1995.

http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/D+94202/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

24.10.2004, 14:43

Olaf SolstrAnd skreiv:

Jada. "Mindre og mindre" - eller "The Incredible Shrinking Tightwad" på originalspråket. Her til lands stod historia på trykk i DD&Co 39-41/1995.

http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/D+94202/

Ja, nå husker jeg det. Det var en utrolig morsom historie synes jeg.

Odny

24.10.2004, 14:44

Den historien der Petter Smart finner opp Lille Hjelper er også morsom.
Var "Hans første suksess" den norske tittelen? Jeg husker ikke helt.
Unnskyld, jeg virker nok masete. Bare si i fra hvis dere synes jeg "er på jordet"... :-)

Odny

24.10.2004, 15:10

Odny skreiv:

Var "Hans første suksess" den norske tittelen? Jeg husker ikke helt.

Joda, det stemmer. DD&Co 19-20/2002, trur eg at det var. Den historia var forresten basert på ein idé Don fekk av vår alles kjære Sigvald (fast inventar her i forumet, særleg midt på natta:-)).

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

24.10.2004, 15:27

Hmm. Jeg mener å ha lest i avisen om den Petter Smart-historien. Ja, det stod noe om en nordmann som hadde hjulpet Don Rosa. Mulig at jeg er på villspor nå, men da får du bare si i fra. :-)
Var nordmannen Sigvald?

Odny

24.10.2004, 15:33

Odny skreiv:

Var nordmannen Sigvald?

Ja.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

24.10.2004, 15:35

Okey. Han vet sikkert en god del om Rosa, han da. Jeg vet ikke stort, for å si det sånn. Oi, nå har jeg plaget deg nok med dustete spørsmål.
Unnskyld. ;-)

Odny

24.10.2004, 15:39

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.