Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Brutopia

Andeby Online > Diskusjonsforum > Brutopia

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Skal Brutopia liksom forestille Sovjetunionen?
Det ser slik ut....

Merlock

22.10.2004, 18:42

Skal vel forestille ett totalitært regime, og mange vil vel kalle sovjetunionen det. Men brutopia skulle vel ihvertfall forestille noe annet enn "the free world" hvor det er valg om to uker.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 22.10.2004, 19:28 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

22.10.2004, 19:06

Vel, disse brutopia-folkene fremstilles jo som virkelig slemme.
Og dette med hammer og HÅNDJERN......

Merlock

22.10.2004, 19:13

Da jeg var mindre så jeg alltid på Brutopia som Soviet i tegneserieformat

Fergus
25 år, Grimstad

22.10.2004, 19:41

Fergus skreiv:

Han fyren i "A cold bargin" er i hvert fall en karikatur av Sovjet-lederen Nikita Khrutsjov. Så Sovjet-parodien er klar nok. DR har dog konkludert med at i Donalds univers så tilsvarer Brutopia den østlige 1/3 av det gamle Sovjetunionen slik Calisota tilvarer den nordlige 1/3 av California.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

22.10.2004, 19:53

Hvordan har han kommet fram til den konklusjonen?

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
27 år, Grimstad

22.10.2004, 19:56

Lillegull skreiv:

Hvordan har han kommet fram til den konklusjonen?

Tja, han følte vel behov for å plasser Brutopia på kartet, slik han tidligere har plassert Calisota på kartet. Dette har en betydelig fordel idet det blir mye enklere å gi en konsistent og troverdig fremstilling av disse områdenes geologi, klima, plante- og dyreliv, historie, etc.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

22.10.2004, 20:16

Sigvald skreiv:

Fergus skreiv:

Han fyren i "A cold bargin" er i hvert fall en karikatur av Sovjet-lederen Nikita Khrutsjov.

Jeg liker fyren i den historien. Han liker ikke griske ender.

Merlock

22.10.2004, 20:33

Sigvald skreiv:

DR har dog konkludert med at i Donalds univers så tilsvarer Brutopia den østlige 1/3 av det gamle Sovjetunionen slik Calisota tilvarer den nordlige 1/3 av California.

Han har strengt talt ikkje konkludert med noko som helst. Han har sagt

I place it as occupying the eastern third of Russia (Siberia), as I place Calisota as the northern third of California. But you can decide for yourself where either one is.

Altså: Brutopia er den austlege tredjedelen av Russland i hovudet til Don Rosa, men berre der. Det er det han har sagt. Don er faktisk veldig flink til å få fram at det han seier berre er hans eigne private tankar, og at alle som er ueinige med han kan tenkja nøyaktig det dei vil. Då blir det vel strengt talt feil å seie at dette er ein konklusjon?

Jada, Sigvald, her har du URL-en med ein gong:
http://stp.ling.uu.se/pipermail/dcml/2002-April/018541.html

Tja, han følte vel behov for å plasser Brutopia på kartet, slik han tidligere har plassert Calisota på kartet. Dette har en betydelig fordel idet det blir mye enklere å gi en konsistent og troverdig fremstilling av disse områdenes geologi, klima, plante- og dyreliv, historie, etc.

Hæ? Konsistent og truverdig framstilling av geologi, klima og plante-/dyreliv i _Brutopia_? Altså ... OK, Don har vel skrive ei historie som finner stad i Brutopia, men såvidt eg hugsar kjem det ikkje eingong fram i den historia at det _er_ Brutopia. Tvert imot meinar eg å hugse at dei omtalte staden dei dro til som Sibir, og alle dei som ikkje er kjempeoppdaterte på kva Don Rosa synest om akkurat dette vil vel vere ganske einige om at Sibir ligger i Russland? Uansett, _ei_ historie frå Brutopia, eller, i mine auge, _ingen_, fremmer då ingen krav om konsistens i framstillinga av det du nemner her, Sigvald?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

22.10.2004, 21:58

Huff, dette er en evigvarende diskusjon fordi noen tar alt Don Rosa mener for Bibel og fastlåst fasit mens andre ønsker og gjøre opp en mening selv.

Under en paneldebatt i Serieteket stilte jeg spørsmålet om hvor Andeby lå og svaret jeg fikk var at det mest sansynelig lå i USA en plass men at man ikke har mulighet til å stedfeste det noe mere fordi det flytter veldig på seg. En av paneldeltagerene mente også at han syntes det å stedfeste Andeby ville ta bort gleden over å lese om byen fordi det for han var et fantasi sted og ikke et fysisk sted.

Carl Barks har kun ved en anledning beskrevet hvor Andeby ligger og det var vel den historien der han kjøpte en elvebåt. Båten ligger på en elv som faktisk eksisterer og Donald beskriver nøyaktig hvor langt det er til denne elven og da blir det jo bare å dra en sirkel.

Jeg har ikke denne historien så kansje noen kan sjekke dette for meg?

Men uansett så bør vi kunne være enige om at Andeby ikke ligger noe spesifikt sted, det er et fantasi sted.

Lars Olav
32 år, Grimstad

22.10.2004, 23:04

Olaf SolstrAnd skreiv:

Hæ? Konsistent og truverdig framstilling av geologi, klima og plante-/dyreliv i _Brutopia_? Uansett, _ei_ historie frå Brutopia, eller, i mine auge, _ingen_, fremmer då ingen krav om konsistens i framstillinga av det du nemner her, Sigvald?

Poenget mitt er at dersom f.eks. du en dag finner ut at vil lage en Donald-historie med handlingen lagt til Brutopia så vil det, etter mitt skjønn, være helt naturlig at at omgivelsene er kalde sibirske stepper og ikke f.eks. en burmesisk jungel eller en glohet nord-afrikansk ørken, etc.

Tvert imot meinar eg å hugse at dei omtalte staden dei dro til som Sibir, og alle dei som ikkje er kjempeoppdaterte på kva Don Rosa synest om akkurat dette vil vel vere ganske einige om at Sibir ligger i Russland?

Er du sikker på at det her ikke er tale om tull i oversettelsen eller Egmont-sensur?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 23.10.2004, 00:00 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

22.10.2004, 23:53

Sigvald skreiv:

Poenget mitt er at dersom f.eks. du en dag finner ut at vil lage en Donald-historie med handlingen lagt til Brutopia så vil det, etter mitt skjønn, være helt naturlig at at omgivelsene er kalde sibirske stepper og ikke f.eks. en burmesisk jungel eller en glohet nord-afrikansk ørken, etc.

Hm ... det får meg til å undre. Om eg ikkje tar heilt feil, har Don Rosa plassert Andeby ein stad der det aldri snør. Vil det seie at alle snø-historiene til Barks er berre oppspinn og fanteri?

Nei, eg skal innrømme at eg akkurat på dette feltet - særleg når det gjelder Andeby - ikkje er så opptatt av kontinuitet. Der likar eg å tenkja på Andeby slik eg tenkjar på Springfield (i The Simpsons) - vi får aldri vite kva stat Springfield ligg i eller kvar i USA Springfield er, og det blir i mine auge herlege gags ut av at dei alltid skjuler dette for lesaren. Eg hugsar at dei minst ein gong har peika på Springfield på eit stort USA-kart, men det einaste sjåaren fekk sjå var bakhovudet til Homer. Ein annan gong hugsar eg at Skinner faktisk sa "Denne skulen blei ein gong kåra til den verste skulen i Michigan" ... og så fulgte han opp med "det var difor dei reiv han og flytta han til Springfield". Ah, altså inga avsløring der heller. :-)

Carl Barks gjorde ein god jobb med å aldri kome inn på nøyaktig kvar Andeby er. Eg synest at det blir ganske feil å peike på eit kart og seie "her ligger Andeby" - Andebys opphavsmann framstilte jo berre Andeby slik han hadde bruk for. Trengte han ein skog, hadde han ein skog. Trengte han ein kyst, teikna han ein kyst. Trengte han ein snøstorm, laga han ein, trengte han ein ørken laga han ein. Trengte han eit fjell, hadde han det. Ja, han sa vel òg at historiene hans fann stad i Burbank-området, altså i Sør-California, men han lot ikkje det hindre han i å lage gode historier med dei elementa han trengte for å lage gode historier.

Er du sikker på at det her ikke er tale om tull i oversettelsen eller Egmont-sensur?

Eg er ikkje eingong sikker på at eg hugsar den norske teksten rett, Sigvald.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 23.10.2004, 04:55 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

23.10.2004, 04:31

Olaf:

Hm ... det får meg til å undre. Om eg ikkje tar heilt feil, har Don Rosa plassert Andeby ein stad der det aldri snør. Vil det seie at alle snø-historiene til Barks er berre oppspinn og fanteri?

Nei, eg skal innrømme at eg akkurat på dette feltet - særleg når det gjelder Andeby - ikkje er så opptatt av kontinuitet. Der likar eg å tenkja på Andeby slik eg tenkjar på Springfield (i The Simpsons) - vi får aldri vite kva stat Springfield ligg i eller kvar i USA Springfield er, og det blir i mine auge herlege gags ut av at dei alltid skjuler dette for lesaren. Eg hugsar at dei minst ein gong har peika på Springfield på eit stort USA-kart, men det einaste sjåaren fekk sjå var bakhovudet til Homer. Ein annan gong hugsar eg at Skinner faktisk sa "Denne skulen blei ein gong kåra til den verste skulen i Michigan" ... og så fulgte han opp med "det var difor dei reiv han og flytta han til Springfield". Ah, altså inga avsløring der heller.

Carl Barks gjorde ein god jobb med å aldri kome inn på nøyaktig kvar Andeby er. Eg synest at det blir ganske feil å peike på eit kart og seie "her ligger Andeby" - Andebys opphavsmann framstilte jo berre Andeby slik han hadde bruk for. Trengte han ein skog, hadde han ein skog. Trengte han ein kyst, teikna han ein kyst. Trengte han ein snøstorm, laga han ein, trengte han ein ørken laga han ein. Trengte han eit fjell, hadde han det. Ja, han sa vel òg at historiene hans fann stad i Burbank-området, altså i Sør-California, men han lot ikkje det hindre han i å lage gode historier med dei elementa han trengte for å lage gode historier.

Interessant artikkel å finne på http://www.cbarks.dk/andeby.htm !!

Mvh,
Håvard

http://home.no.net/piacere/

Håvard
19 år

23.10.2004, 11:07

Hos Barks tror jeg bestemt Brutopia var synonymt med Sovjet, aka the evil empire. - Og ja, Fyren i Cold Bargain-serien er Nikita (ham med skoen) - eftersom mine kilder staver hans efternavn forskelligt hver gang - hvorfor så ikke lave det til et Donald-navn... Krudtsjov...

At Rosa ser Brutopia som 1/3 af Rusland er hans syn - det indvirker ikke i hvad Barks oprindeligt tænkte. Det er hans egen version. And you know it.

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

23.10.2004, 13:20

AC skreiv:

Hos Barks tror jeg bestemt Brutopia var synonymt med Sovjet, aka the evil empire. - Og ja, Fyren i Cold Bargain-serien er Nikita (ham med skoen) - eftersom mine kilder staver hans efternavn forskelligt hver gang - hvorfor så ikke lave det til et Donald-navn... Krudtsjov....

God ide....

Merlock

23.10.2004, 14:02

AC skreiv:

hvorfor så ikke lave det til et Donald-navn... Krudtsjov...

Dette ville gått bra i Danmark men ikke Norge fordi vi ikke har ordet "sjov".

Lars Olav
32 år, Grimstad

23.10.2004, 15:28

Det er vel ment som en slags parodi på Sovjetunionen.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

25.10.2004, 23:04

Andeby ligger ihvertfall i USA. Det burde det vel ikke være noen tvil om?

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

25.10.2004, 23:09

Sleipe-Simon skreiv:

Andeby ligger ihvertfall i USA. Det burde det vel ikke være noen tvil om?

Carl Bark' Andeby ligger nok klart i USA ja. Men Andeby er ikke en virkelig by så den finnes jo ikke selv om en av og til kan få inntrykk av at noen skulle mene dette.

Lars Olav
32 år, Grimstad

26.10.2004, 01:15

Sleipe-Simon skreiv:

Det er vel ment som en slags parodi på Sovjetunionen.

Parodi og parodi... under Den Kalde Krigen var det ytterst normalt i USA å bruke russere som skurker i filmer, bøker, tegneserier etc, og omvent i Sovjetunionen, ville jeg trodd. Barks kunne naturlig nok ikke bruke det ekte Sovjet, så han gjorde som han og alle andre Donald-forfattere pleier, fant på et "tilsvarende" Donald-land.

Jeg tviler på at Barks mente å lage parodi på den Kalde Krigen, jeg tror bare han trengte noen skurker på militært plan, og hva var vel mer naturlig enn å lage noen sleipe kommunister?

(nå vet jo ikke jeg stort om hva Barks mente, for alt jeg vet har han sagt i intervjuer at han var kommunist, skjønt jeg tviler vel egentlig på akkurat det... det er det uansett folk her inne som vet bedre enn meg :))

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

28.10.2004, 22:49

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.