Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Abonnement på Hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Abonnement på Hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg har de siste ukene vært på Carl Barks seminarene på Deichmanske Bibliotek her i Oslo (vær så snill og ikke gjør denne tråden om til en ny distrikts sak) og der har jeg fått med meg veldig mye interesangt.

Det som også har vært morro er å treffe andre mennesker med samme interesse og store kunnskaper.

Det jeg nå har lært kommer fra en samtale jeg hadde med en annen Donaldist som var der. Vi deltok i en konkurranse der HOF bøker var premie og en av de jeg var på lag med begynte raskt og bla igjennom Scarpa boken noe som fikk meg til å spørre om han ikke abonerte.

Svaret jeg fikk var veldig overraskende: Jo han abonerte men han avbestilte en del bøker underveis.

Dette betyr altså at det er mulig og abonere på denne serien, men kanselere de bøkene etterhvert som en ikke er interesert i. Det er jo en veldig flott nyhet til folk som meg som kun er interesert i noen av bøkene men ikke ønsker og betale denne høye prisen for samtlige bøker bare for å få de en selv vil ha.

Så nå kommer jeg endeleig til å tegne et abonemang :)

Lars Olav
32 år, Grimstad

22.10.2004, 04:13

Lars Olav skreiv:

Dette betyr altså at det er mulig og abonere på denne serien, men kanselere de bøkene etterhvert som en ikke er interesert i.

Med unntak av første bok, som ein tydelegvis MÅ bestille. *sukk*

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

22.10.2004, 04:16

ok, men det er ikke det aller verste. Men det burde da være mulig og gjøre en deal hvis en ringer inn og bestiller.

Men det at det gikk å avbestille var en nyhet for meg. Hvorfor har ingen sagt dette før ;) Jeg har da klaget over akkurat dette før :)

Lars Olav
32 år, Grimstad

22.10.2004, 04:19

Olaf SolstrAnd skreiv:

Neida.. Du har jo angrerett!! Det er bare å sende fylle ut skjemaet som følger med boka, og sende hele pakken tilbake. Det vil koste 50 kr i porto, men da slipper du å kjøpe den første boken, og har fortsatt abonnement. Senere bøker i serien kan du avbestille ved å sende mail eller ringe forlaget.

Diff (23)

24.10.2004, 02:38

Diff (23) skreiv:

Neida.. Du har jo angrerett!! Det er bare å sende fylle ut skjemaet som følger med boka, og sende hele pakken tilbake. Det vil koste 50 kr i porto, men da slipper du å kjøpe den første boken, og har fortsatt abonnement.

Det var nøyaktig dette eg gjorde. I tillegg skreiv eg på angrerettskjemaet at det berre var denne boka eg ønska å avbestille, eg forklarte grunnen til det, og bad om at dersom det var problemer med dette, til dømes at eg ikkje kunne returnere denne boka utan å avbestille heile serien, måtte dei ta kontakt med meg ettersom det ikkje var min intensjon. Likevel stoppa dei abonnementet mitt, og det til og med utan å fortelja meg det. Så dette er eit område eg har erfaring med ...

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

24.10.2004, 02:42

Det var ikke mye hyggelig.

Men det er jo et godt bilde på at du Olaf ikke har noe større fortrinn eller mer kjennskap til menneskene i Egmont :)

Lars Olav
32 år, Grimstad

24.10.2004, 02:47

Lars Olav skreiv:

Det var ikke mye hyggelig.

Men det er jo et godt bilde på at du Olaf ikke har noe større fortrinn eller mer kjennskap til menneskene i Egmont :)

Det meste annet peker dog i en annen retning...

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 04.11.2004, 01:09 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

24.10.2004, 21:44

Kva det har med noko som helst å gjera skjønar eg ikkje, men så lenge vi bruker ordet "Egmont", er det klart at eg har større kjennskap til Egmont enn enkelte andre. Eg jobber jo der.

Men den kontakten eg har hatt med Egmont her i landet, har vore med folk i Donald. Det hender seg at eg prater med folk der, og då hender det seg sjølvsagt at eg får vite ting dei ikkje sender ut pressemelding om (til dømes kva historier eg bør glede meg til framover) - dog utan at eg føler at eg har noko rett til å utnytte dette til å tømme dei for all informasjon slik at eg alltid er 100% oppdatert på alt donaldrelatert som pågår i Egmont. Det hender seg òg at eg gjer småjobbar for dei (skriver ein artikkel og slike ting), og då får eg sjølvsagt vanleg lønn for det - dog er det sjeldan at dette skjer.

Men det er sjølvsagt ingen grunn til å tru at denne sporadiske kontakten gir meg fortrinn i heilt andre delar av Egmont, som kundeservicen deira. Eller Damm eller Nordisk Film eller andre delar av Egmont. Men det var det vel ingen som trudde ...? :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

24.10.2004, 21:58

Bare til informasjon for de andre som heller ikke har interesse for å kjøpe hele serien så selger faktiks Tronsmo de 3 første bøkene i serien (Don Rosa, Romano Scarpa og Carl Barks).

Det ser dermed ut til at Egmont har gitt etter og allerede begynt og selge disse i butikk. :-D

Lars Olav
32 år, Grimstad

03.11.2004, 22:30

Lars Olav skreiv:

Bare til informasjon for de andre som heller ikke har interesse for å kjøpe hele serien så selger faktiks Tronsmo de 3 første bøkene i serien (Don Rosa, Romano Scarpa og Carl Barks).

Det ser dermed ut til at Egmont har gitt etter og allerede begynt og selge disse i butikk. :-D

Oh boy, bestille Scarpa bok på mail NÅ :-) :-) :-)

Ja, kun 350,- pr bok i vanlig utsalg :-( i følge nettbutikken deres.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 03.11.2004, 23:00 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

03.11.2004, 22:55

MikroMidas skreiv:

Lars Olav skreiv:

Det ser dermed ut til at Egmont har gitt etter og allerede begynt og selge disse i butikk. :D

Oh boy, bestille Scarpa bok på mail NÅ :) :) :)

Ja, kun 350,- pr bok i vanlig utsalg :( i følge nettbutikken deres.

I henhold til AC koster HOF DKK 199,- i løssalg i Danmark. Omregnet til NOK blir det noe slikt som 225,-. Bøkene er således ca 55% dyrere i norsk løssalg enn i dansk løssalg. Søland er sannelig ikke beskjeden!

Med en pris på 350,- pr bok er det selvsagt heller ikke noe rart at Søland & Co ikke har noen tro på at disse bøkene skal selge bra i løssalg - det hadde ikke DD&Co heller gjort dersom prisen plutselig hadde blitt satt til 35 kroner (som ville tilsvart omtrent den samme prisdifferanse i forhold til Danmark som med HOF).

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 04.11.2004, 01:38 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

04.11.2004, 01:13

Sigvald skreiv:

I henhold til AC koster HOF DKK 199,- i løssalg i Danmark. Omregnet til NOK blir det noe slikt som 225,-. Bøkene er således ca 55% dyrere i norsk løssalg enn i dansk løssalg. Søland er sannelig ikke beskjeden!

Ja, for det er jo Søland som bestemmer alle desse prisene heilt på eiga hand? Eller?

Med en pris på 350,- pr bok er det selvsagt heller ikke noe rart at Søland & Co ikke har noen tro på at disse bøkene skal selge bra i løssalg - det hadde ikke DD&Co heller gjort dersom prisen plutselig hadde blitt satt til 35 kroner (som ville tilsvart omtrent den samme prisdifferanse i forhold til Danmark som med HOF).

Veit ikkje heilt om eg er einig med deg. Bladet koster allereie over 25 kroner, og ser vi til andre teikneserieblad er det ikkje rart at dei koster rundt 30 kroner til tross for at dei er tynnare enn Donald (altså i antall sider, ikkje i plot :-)). Tar eg ikkje heilt feil kostar vel eit blad som Nemi mellom 35 og 40 kroner - likevel er det Noregs tredje største teikneserieblad. Så ... dei kan sjølvsagt ikkje leggja på ein tier i prisen over natta, men ... eg trur at dei hadde behaldt ganske mange lesarar om dei hadde fått det til å verka som ein naturleg overgang.

Men no skal eg slutte heilt. Har lagt merke til at det av og til skjer at dei forslaga vi kjem med om bladet i dette forumet plutseleg blir levande, så dersom eg skriver meir om dette kan det hende at Donald koster 35 kroner over jul. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

04.11.2004, 07:46

Olaf SolstrAnd skreiv:

Ja, for det er jo Søland som bestemmer alle desse prisene heilt på eiga hand? Eller?

Ja bokhandelen som selger dem har jo absolutt ingen påvirkning på prisen :-) Og siden de er den eneste plassen som selger dem så har de heller ikke monopol :-) slik at de kunne satt prisen til det de ville hatt for dem. Men det verste er jo at det ikke står en eneste plass (ennå det er det Tronsmo er mest kjent for) at dette er hele venstresida i Norsk politikk sin bokhandel. Forferdelig å ikke skrive det.....

Men no skal eg slutte heilt. Har lagt merke til at det av og til skjer at dei forslaga vi kjem med om bladet i dette forumet plutseleg blir levande, så dersom eg skriver meir om dette kan det hende at Donald koster 35 kroner over jul. :-)

Det er veldig mange lurkere her og det er bra synes nå jeg ihvertfall. Aldri undervurder en lurkers betydning. Og jeg tipper også at Donald koster 35 over jul...............men jeg tror ikke det blir denne jula ;-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 04.11.2004, 08:22 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

04.11.2004, 08:12

MikroMidas skreiv:

Olaf SolstrAnd skreiv:

Ja bokhandelen som selger dem har jo absolutt ingen påvirkning på prisen :) Og siden de er den eneste plassen som selger dem så har de heller ikke monopol :) slik at de kunne satt prisen til det de ville hatt for dem. Men det verste er jo at det ikke står en eneste plass (ennå det er det Tronsmo er mest kjent for) at dette er hele venstresida i Norsk politikk sin bokhandel. Forferdelig å ikke skrive det.....

Av og til virker det på meg som om folk hele tiden er ute etter og personifisere skyldspørsmål hele tiden. La oss ikke dra konklusjoner her om hvem som er skyld i de grusome prisene. Ingen av oss har informasjon som tilsier at vi kan legge skylden på noen konkret.

Det blir ikke retferdig og sammenligne prisene mot Danmark, en må heller sammenligne mot det norske abonemanget. Forlaget må legge utsalgsprisen over abonemangspris, for hvis ikke slutter folk og abonere og abonerer du kommer totalprisen pr bok på 288,50 kr.

Men jeg er enig i at det med den prisen der ikke blir lett og omsette bøkene.

Innlegget blei sist redigert 04.11.2004, 08:32 av Lars Olav

Lars Olav
32 år, Grimstad

04.11.2004, 08:29

Lars Olav skreiv:

Av og til virker det på meg som om folk hele tiden er ute etter og personifisere skyldspørsmål hele tiden.

Dessverre er det oftere det blir utdelt skyld for noe som er feil enn ros for noe som er bra, men jeg synes ikke det er så mye personifisering.

Det blir ikke retferdig og sammenligne prisene mot Danmark, en må heller sammenligne mot det norske abonemanget.

Hvis en synes den Danske utgaven er så forferdelige mye billigere så kjøp den og slutt og klag mener nå jeg. Det er vel ett fritt marked og vil en spare penger og klarer å lese den på Dansk så gjør det istedet for å klage over den norske prisen hele tiden. Nå sikter jeg ikke til deg Lars Olav :-)

Det er vel det de satser på. Forlaget vil vel ikke selge enkeltvise bøker men de vet at de treffer die-hard tegneseriefansen på ett par butikker i Norge så hvis de legger ut bøkene i løssalg der så stopper de det verste maset fra slike som meg :-)

MikroMidas
45 år, Trondheim

04.11.2004, 08:57

MikroMidas skreiv:

Lars Olav skreiv:

Av og til virker det på meg som om folk hele tiden er ute etter og personifisere skyldspørsmål hele tiden.

Dessverre er det oftere det blir utdelt skyld for noe som er feil enn ros for noe som er bra, men jeg synes ikke det er så mye personifisering.

Jeg siktet for det meste til Sigvald som gjerne kommer med personer som han legger all skyld på slik som i denne tråden der det er Søland som er skyld i bokprisene. Det blir veldig lite nyansert og utrolig ubalansert.

Det er vel det de satser på. Forlaget vil vel ikke selge enkeltvise bøker men de vet at de treffer die-hard tegneseriefansen på ett par butikker i Norge så hvis de legger ut bøkene i løssalg der så stopper de det verste maset fra slike som meg :-)

}}

... og meg ;-)

Lars Olav
32 år, Grimstad

04.11.2004, 09:33

Hadde eg ikkje allereie hatt denne Scarpa-boka, skulle eg med glede ha betalt 350 kroner for ho. Prisen er høg, men ikkje så høg at eg ikkje betaler det for ei god Scarpa-bok eg faktisk har lyst på. Dette er utvilsamt ein serie for die hard-fans, og eg foretrekker høge prisar framfor at dei skal gjera dette til ein serie som alle kan like. Skal ikkje late som om eg har så veldig god råd, men dei aller fleste har ein liten buffersone som dei kan tøye slik at dei har nokre kroner ekstra å bruke på hobby.

Uansett, dersom det kjem ei eller to interessante bøker i året, blir 350 kroner i butikk uansett billigare enn å abonnere. Skal du abonnere må du jo i tillegg betale for ein haug med bøker som du ikkje har lyst på. (i mitt tilfelle i hovudsak Don Rosa - OK, historiene er gode, men eg har allereie lest dei fleste av dei ganske mange gonger, så å bruke mange tusen kroner på å få "Don Rosa Library" i hardcover gidder eg ikkje.)

OT: Det er faktisk ikkje sjølvsagt her i landet at det er billigare å abonnere på ting. Ei Dragon Ball-bok koster 49,50. Eit abonnement på seks Dragon Ball-bøker koster 297 kroner. Altså nøyaktig same pris, med den forskjellen at ein slipper å gå på butikken. Og å gå på butikken når det kjem nye teikneseriar er jo faktisk utruleg gøy, spør du meg. Men Egmont pleier vel å ha litt avslag på abonnement, ja.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

04.11.2004, 15:48

Olaf SolstrAnd skreiv:

OT: Det er faktisk ikkje sjølvsagt her i landet at det er billigare å abonnere på ting. Ei Dragon Ball-bok koster 49,50. Eit abonnement på seks Dragon Ball-bøker koster 297 kroner. Altså nøyaktig same pris, med den forskjellen at ein slipper å gå på butikken. Og å gå på butikken når det kjem nye teikneseriar er jo faktisk utruleg gøy, spør du meg. Men Egmont pleier vel å ha litt avslag på abonnement, ja.

Det stemmer ja, det er flere ting som ikke er billigere på abonemang. Men i dette tilfellet er det en serie der forlaget faktisk helst ser at folk abonerer og da er det naturlig at de selger til høyere pris i butikk.

Men uansett så kan en jo abonere og bare si ifra om de bøkene man ikke vil ha :-) Så hvis det er mange bøker en ikke vil ha så er det bare å gjøre det på denne måten.

Lars Olav
32 år, Grimstad

04.11.2004, 16:29

Olaf Solstrand skreiv:

Hvorfor sukk? Liker du ikke Don Rosa? :-)

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

26.12.2005, 01:11

Han er grei nok han, men eg har to eksemplarer av denne boka frå før, og har ikkje lyst på enno eitt.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

26.12.2005, 07:41

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.