Andeby Online > Diskusjonsforum > Favoritthistorie
Gå tilbake til forumoversikta ...

Det gode med dette inlegget er at jeg kommer på gode historier, jeg tidligere hadde glemt:) Jeg må si at "I det gamle california" er en grådig god historie, og det minner meg videre på "Bom! Du er hypnotisert" ettersom begge historiene er i CB's beste. Carl Barks er rett og slett den beste serie-skaperen noen sinne!
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
18.09.2004, 17:45

Alle dere har på en eller annen måte, fremhevet Don Rosa og Carl Barks, så jeg må vel si at jeg skrev feil, i tlifelle jeg gav dere feil inntrykk. Jeg synes Andebylaget i olympisk form er den beste historien jeg har lest, men det betyr ikke at jeg ikke liker Barks og Rosa historier. Utenom den historien av Scarpa, liker jeg så å si alle historiene av Barks og Rosa veldig godt.
(Dette var ikke ment som en beskyldning for at dere har vært kritiske eller noe sånt (noe dere ikke har vært))
Husk at musen er eldre enn anden
Super Goofy
18 år, Arendal
20.09.2004, 15:51

Jeg er enig i at "Andebylaget i olympisk form" er en utrolig bra historie, i likhet med "Reisen til kina" som også er en av de beste Pocket-historiene jeg har lest.
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
20.09.2004, 16:43

Med all respekt for både Barks og Rosa (og "Andebylaget i olympisk form" som er en helt genial historie"), så er nok min favoritthistorie "Jakten på Lykkesteinene", med manus av Bruno Sarda og tegninger av Massimo de Vita og Franco Valussi.
Denne fortellingen (som har tolv kapitler) fyllte nesten to pocketbøker (117 og 118) og er så vidt jeg vet eneste gang det har vært en fortsettelseshistorie i Donald Pocket.
Jeg anbefaler denne historien på det sterkeste til de som ikke har lest den.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
20.09.2004, 18:10

"Jakten på Lykkesteinene", med manus av Bruno Sarda og tegninger av Massimo de Vita og Franco Valussi.
Dette er serien, som jeg konsekvent husker som Zodiakus-cirklen? Den er virkelig god, ja. Den var faktisk grunden til at jeg begyndte at købe de danske jumbobøger fast... - købte nr. 118 fra ny, og 117 brugt.
Jeg har også set serien trykt samlet i en bog, på græsk (sikkert udfra italiensk forlæg) - det var en idé til en af disse sommer eller vinter-512 siders bøger.
Og ja, det er eneste gang en serie har kørt over to pocket-bøger. Den danske JB's slogan har vist været lange afsluttede historier - det passer jo ikke helt der.
Hvad hedder TOT på norsk - de nye serier af Flemming Andersen, hvor Klodrik og Donald er agenter for et FBI-agtigt foretagende?- i den nyeste serie er de i København.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
20.09.2004, 22:49

AC skreiv:
de nye serier af Flemming Andersen,
Og Lars Jensen, ikke mindst.
hvor Klodrik og Donald er agenter for et FBI-agtigt foretagende?- i den nyeste serie er de i København.
Ja -- lagde du mærke til bygningen i aller-sidste rude? Desuden er fire Egmont-redaktører angiveligt afbilledet sammen i en rude inde i historien.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
29 år, Danmark
21.09.2004, 20:45

Jeg må med skam indrømme at jeg kun har opfattet at serien foregår i Kbh. - Har ikke fået læst den endnu. Det var serien som sådan jeg tænkte på, ikke netop dette afsnit. Men kan høre jeg skal have den læst! Hele 4 egmont-redaktører? :-)
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
21.09.2004, 20:53

gutten i fra nord skreiv:
Er det noen som vet hvem som har laget "farlig granitt"...
Det er vel denne ...
http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/0/H+88069
Skrive av Jan Kruse, teikna av Ben Verhagen.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
21.09.2004, 21:52

AC skreiv:
Det var serien som sådan jeg tænkte på, ikke netop dette afsnit.
En serie, jeg er ret vild med -- jeg skyndte mig at læse den nye historie så snart, jeg fik pocketen :-)
Men kan høre jeg skal have den læst! Hele 4 egmont-redaktører? :-)
Der er vel næppe ret mange her (mig selv inklusive), der kan genkende dem, så her kommer en forklaring (også på den med bygningen i sidste rude):
SPOILER WARNING
I den store rude på side 26 af historien går fire personer sammen i forgrunden. Fra kvinden er de (med uret): Anna Maria Vind, Stefan Printz-Påhlson, Byron Erickson, David Gerstein.
Den karakteristiske bygning i sidste rude er Egmont Serieforlagets kontorer i Vognmagergade 11 (vel nærmest en legendarisk adresse for danske andefans :-)
SPOILER WARNING END
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
29 år, Danmark
21.09.2004, 23:05

AC skreiv:
"Jakten på Lykkesteinene", med manus av Bruno Sarda og tegninger av Massimo de Vita og Franco Valussi.
Dette er serien, som jeg konsekvent husker som Zodiakus-cirklen?
Ja, det er det.
Hvad hedder TOT på norsk - de nye serier af Flemming Andersen, hvor Klodrik og Donald er agenter for et FBI-agtigt foretagende?
Denne institusjonen har faktisk hatt to namn på norsk - i den første historia dei dukka opp, fekk dei namnet TIT - Temmerne av Ikke-menneskelige Trusler, om eg hugsar rett. Denne pocketen var ikkje oversatt til norsk av standardoversetjar Ole Jo Norbye, men - såvidt eg hugsar - av Nina Svendsrud.
Neste gong TIT dukka opp, var Ole Jo Norbye tilbake på jobb - og om han ikkje kjente til den første oversetjinga eller berre bestemte seg for å "forbetre" ho veit eg ikkje, men han bytta det iallfall ut med TNT. Som stod for TiltaksNemnda for romrelaterte Trusler. Ei veldig merkeleg forkorting etter mi meining, og heller ikkje heilt i tråd med organisasjonens funksjon, ettersom TOT/TIT/TNT faktisk jobbar med alt som ikkje er menneskeleg og ikkje har vore i problemer med noko romrelatert på lenge.
Den originale tittelen på engelsk er om eg hugsar korrekt TNT - Tamers of Nonhuman Threats - og isåfall har Norbye med si oversetjing klart å ivareta forkortinga TNT (som jo har dobbeltbetydning både på engelsk og norsk - trippelbetydning på norsk om vi reknar med det gamle hardrockbandet), medan Svendsruds oversetjing har klart å ivareta ei ordrett oversetjing av kva namnet faktisk tyder.
Men det namnet som organisasjonen har "til vanleg" på norsk, er TNT. TiltaksNemnda for romrelaterte Trusler. Ei oversetjing eg aldri kjem til å skjønne.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
22.09.2004, 05:25

Min barndoms yndling var "Jul i Pengelens," og jeg elsker den historia fremdeles! Den er fantastisk. Ellers er "En drøm for livet" rett og slett diggbar! Helt utrolig! Det er vel kanskje de to jeg vil sette øverst, selv om det er vanskelig å lage en liste. Og så må vel eggmysteriet nevnes, "kva anna kan en eta enn egg";) eller noe sånt=)
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
24.09.2004, 16:20

Etter mye frem og Tilbake velger jeg "I det gamle California" som min yndling. En koselig og god historie, et praktverk av Carl Barks.
Ted
16 år, Bergen
24.09.2004, 16:28

Jeg synes at det er Eggmysteriet der er min favorit historie, selvom at det er svært, ofr der er mange Carl Barks historier der ligger næsten på højde med denne, fx Lejrturen.
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
27.09.2004, 15:21

Mathias bøgh skreiv:
Jeg synes at det er Eggmysteriet der er min favorit historie, selvom at det er svært, ofr der er mange Carl Barks historier der ligger næsten på højde med denne, fx Lejrturen.
Nei, Leirturen regnes IKKE blant de store Barks-hisoriene slik som Eggemysteriet, Gullhjelmen, etc. Har du f.eks. noen gang sett en Rosa-sequel til "Leirturen"?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
42 år, Stavanger
27.09.2004, 15:27

Sigvald skrev:
{Nei, Leirturen regnes IKKE blant de store Barks-hisoriene slik som Eggemysteriet, Gullhjelmen, etc. Har du f.eks. noen gang sett en Rosa-sequel til "Leirturen"?}
Nej, det ved jeg godt Sigvald, men det er en af mine absolutte favoritter, den indeholder næsten alt, humor, drama, forbrydelse, detektivarbejde, utrolig layout, og en god historie. Den mangler kun lidt kærlighed.
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
27.09.2004, 15:44

Sigvald skreiv:
Mathias bøgh skreiv:
Nei, Leirturen regnes IKKE blant de store Barks-hisoriene slik som Eggemysteriet, Gullhjelmen, etc. Har du f.eks. noen gang sett en Rosa-sequel til "Leirturen"?
Sigvald, må du hele tida koble inn Don til ALT hva Barks gjør som er bra? Og det er vel ikke noen fasit på hva som er de beste Barks-historiene. Jeg er virkelig glad for at ingen kan komme og si at jeg tar feil når jeg mener en historie er bra. Og hva så om DR ikke har lagd noen oppfølger til en historie? Takk og lov for det, sier nå jeg.
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
http://wilfu.blogspot.com
Wilfu
21 år, Bamble
27.09.2004, 16:20

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.