Andeby Online > Diskusjonsforum > Feil i Don Rosas historier
Gå tilbake til forumoversikta ...

Det er vel kjent her på forumet at Don Rosa tradisjonelt tar Carl Barks' historier og fakta i disse veldig seriøst når han lager historier.
En annen ting som fort blir morro når noen er så seriøse på å få ting "riktig" er å finne feil i disse historiene.
Dette burde være en interesang tråd for de som virkelig kan Carl Barks historier og brillijere med påstander og motsvar. En virkelig utfordring ville jeg tro :)
Lars Olav
32 år, Grimstad
07.09.2004, 01:46

Jeg starter med to "feil" jeg har blitt gjort oppmerksom på. Jeg presenterer her både "feilene" og Don Rosas svar til disse to:
1. Carl Barks skrev historien "The hound of the Whiskervilles" i 1960 og her finner Skrue familietartanen som han aldri har sett før. Men Don Rosa lar Skrue bruke denne tartanen allerede mange år tidligere.
Don Rosa svarte:
I was well aware that $crooge claimed to have never seen
the tartan before -- after all, I had to make careful references to that
very Whiskerville story at numerous points in the Lo$. But I found it very
interesting to use the tartan in the Lo$, so that was a Barksian "fact" that
I chose to ignore.... or I can simply say that $crooge apparently just
*forgot* that he'd seen it before, due to the memory lapses referred to in
several Barks tales, such as the Tralla La adventure.
Siste "forklaringen" var nok bare en morsomhet fra Don Rosa da det etter min mening burde være relativt ulogisk at Skrue kunne glemme noe han selv med største naturlighet brukte flere år tidligere. Tartanen var jo borte og ingen hadde sett den siden den forsvant (Ifølge Barks) og da er det ikke bare Skrues minne det er problem med hvis ingen avslører kunstneren som bruker den som mal til maleriene sine.
2. Hva med Fort Duckburgh? I Don Rosas historier vet allerede Ole, Dole og Doffen om eksistensen av fortet og dets tidligere lokalisjon allerede da de ble medlem av Hakkespettene (eller kansje også tidligere).
I Carl Barks historie (The Money Well) blir de overrasket når Skrue forteller dem denne historien. Lider de også da av hukkomelsestap?
Don Rosa svarte:
By george, it sure looks that way, eh?
Lars Olav
32 år, Grimstad
07.09.2004, 02:02

Lars Olav skreiv:
Don Rosa svarte:
Har du fått enda flere svar fra Don Rosa? Er det det du forsøker å få frem her i tråden???
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
07.09.2004, 02:13

Slutt med denne sutringen. Det eneste jeg prøver å få frem med denne tråden er at Don Rosa tar seg kunstneriske friheter i "historikken" til Carl Barks.
Slike "feil" er veldig morsomme å prøve å finne for folk som har ekstremt gode kunnskaper innen Carl Barks og derfor syntes jeg en slik tråd hadde vært morro.
En annen ting som folk liker å finne er de mer berømte D.U.C.K henvisningene men disse har vært såpass diskutert før at jeg tenkte denne vrien var morsommere.
Det er alltid morro å finne "feil" i historier, spesielt for "nerder" som sitter inne med ekstreme mengder fakta.
Lars Olav
32 år, Grimstad
07.09.2004, 02:24

Lars Olav skreiv:
Slutt med denne sutringen. Det eneste jeg prøver å få frem med denne tråden er at Don Rosa tar seg kunstneriske friheter i "historikken" til Carl Barks.
Slike "feil" er veldig morsomme å prøve å finne for folk som har ekstremt gode kunnskaper innen Carl Barks og derfor syntes jeg en slik tråd hadde vært morro.
En annen ting som folk liker å finne er de mer berømte D.U.C.K henvisningene men disse har vært såpass diskutert før at jeg tenkte denne vrien var morsommere.
Det er alltid morro å finne "feil" i historier, spesielt for "nerder" som sitter inne med ekstreme mengder fakta.
Jo, det kan sikkert bli interessant dette, men husk at uansett hvor mye man vrir på det så er DR likevel mer Barks-tro enn Van Horn og de andre "konkurrentene".
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
07.09.2004, 02:32

Sigvald skreiv:
Jo, det kan sikkert bli interessant dette, men husk at uansett hvor mye man vrir på det så er DR likevel mer Barks-tro enn Van Horn og de andre "konkurrentene".
Du har en utrolig evne til å ødelegge tråder Sigvald. Jeg håper virkelig slettefunksjonen snart kommer tilbake slik at enkelte innlegg kan fjernes.
Jeg har aldri prøvd å fremstille Don Rosa som mindre tro mot Barks bare fordi han velger å se bort fra noe av det Barks har laget. Don Rosa er en kunstner etter min mening og har all rett til å velge hva han vil følge og hva han ikke vil følge.
Etter min mening så er det kun slike fans som du som binder han opp til en pinstram mal der han ikke kan gjøre noenting utenfor "Carl Barks historie" som du har gjort om til lov.
Huff, denne flotte tråden ser ut til å være totalt ødelagt nå. Jeg håper virkelig flere vil komme inn og da begynne å diskutere det som var intensjonen og ikke de påfølgende innlegg fra Sigvald.
Etter min mening er det et interesangt tidsfordriv, og det må da vel være mange andre ting vi kan finne?
Lars Olav
32 år, Grimstad
07.09.2004, 02:39

Lars Olav skreiv:
Du har en utrolig evne til å ødelegge tråder Sigvald. Jeg håper virkelig slettefunksjonen snart kommer tilbake slik at enkelte innlegg kan fjernes.
Nå synes jeg at du skal gi deg!
Du har vært altfor negativ mot meg i kveld/natt. Dessverre har du av og til en beklagelig tendens til å spinne videre på og blåse opp enhver mistenksom eller halvkritisk kommentar fra min side.
Det jeg savner mest akkurat nå er ikke moderatorene, men direkte-mail systemet. Hadde det vært inntakt kunne vi tatt alt dette ståket privat og skværet opp - nå bare hoper det seg opp slik at det begynner å gå prestisje i det hele.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
07.09.2004, 02:59

Lars Olav skreiv:
Dette burde være en interesant tråd for de som virkelig kan Carl Barks historier og brillijere med påstander og motsvar. En virkelig utfordring ville jeg tro :)
De som virkelig kan Carl Barks historier og brillijere med påstander og motsvar er alt tidligere invitert til å komme med kommentarer, tips og innspill i tråden "Andebys Historie". Så langt har interessen vært lunken.
Får håpe at du har bedre lykke med denne tråden :-)
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
07.09.2004, 03:03

Lars Olav skreiv:
Dette burde være en interesant tråd for de som virkelig kan Carl Barks historier og brillijere med påstander og motsvar. En virkelig utfordring ville jeg tro :)
Er det noen grunn til at du, Olaf ikke har kommentert denne tråden? En god kommentar fra deg vil lett kunne få den on-topic igjen...
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
07.09.2004, 17:08

Eg har ikkje kommentert tråden av tre grunnar. For det første følte eg at Lars Olav eigentleg hadde gjort det han kunne for å få tråden on-topic igjen. For det andre hadde eg ingenting å bidra med i tråden, då eg ikkje har nokre DR-feil liggjande øvst i hovudet akkurat no. Og for det tredje svarte eg i morges berre på det eg rakk før eg måtte løpe til forelesning. Har enno ikkje datamaskin heime, så eg kan berre kommentere før, etter og mellom forelesningane. Og sjølvsagt kan eg om eg har fri ein dag bruke heile dagen på å skrive innlegg, men for tida går det i forelesningar frå ni om morgonen til ni om kvelden, og då svarar eg berre på dei trådene eg føler at det er viktig å svare på.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
07.09.2004, 17:25

Lars Olav skreiv:
2. Hva med Fort Duckburgh? I Don Rosas historier vet allerede Ole, Dole og Doffen om eksistensen av fortet og dets tidligere lokalisjon allerede da de ble medlem av Hakkespettene (eller kansje også tidligere).
I Carl Barks historie (The Money Well) blir de overrasket når Skrue forteller dem denne historien. Lider de også da av hukkomelsestap?
Don Rosa svarte:
Lars Olav, vær så snill å ikke ta denne lille kommentaren ille opp, men her synes jeg at burde nevnt at alt dette er hentet fra DCML og at det siste spørsmålet ble stilt av nederlenderen Harry Fluks.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
08.09.2004, 05:36

Lars Olav skreiv:
Dette burde være en interesant tråd for de som virkelig kan Carl Barks' historier og brillijere med påstander og motsvar. En virkelig utfordring ville jeg tro
OK, her er et konstruktivt bidrag fra meg:
Kilde: DCML, 1. mai 2002:
Skribent: Don Rosa (som refererer til en privat e-post fra meg)
---------------------
Sigvald Grøsfjeld jr., sent me a message saying that he thought he'd caught me in a goof... and he DID. In the first part of the story I have a small gag where $crooge sees a close-up of an ugly badger's puss and says he thinks it's Flintheart Glomgold. But when that story should be taking place early in $crooge's second (out-of-retirement) career, he should not as yet have met Glomgold (not since the brief meeting decades earlier in Africa). I don't perceive that my stories are taking place in any specific order or specific year other than just in a mix of the mid 1950's, but some stories are taking place before other stories, and this particular tale should be occurring *before* $crooge ever met the modern Glomgold. But it's a tiny gag that has nothing whatsoever to do with the story or even the visuals, so perhaps I can replace it with other dialogue in future printings. But this is why I LIKE readers to point out my errors (rather than me being embarrassed by the idea)... it helps me make corrections!
---------------------
Den observante leser lurer sikkert på hvordan jeg kunne ha lest del 1 av denne historien før den kom ut i butikkene. Svaret er naturligvis at jeg har venner som er abonnenter.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
08.09.2004, 05:42

Ein ting som eigentleg ikkje er ein direkte feil, men eg fekk lyst til å nemne likevel, er ein ting eg oppdaga for ganske mange år sidan ...
I "Siste hundeslede til Dawson" ser vi at hakka til Skrue forsvann saman med sleden hans då han forlot Dawson - og at ho difor i Don Rosa-kronologi lå i ein isbre frå 1898(?) til 1954. Likevel brukte Skrue denne hakka i Andeby i 1947 i "Skrues liv" del 12.
Men denne kan veldig enkelt forklarast ved at det var ei heilt anna hakke Skrue brukte i "Skrues liv", så klart - men det er det einaste eg har å bidra med akkurat no.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
08.09.2004, 09:17

Sigvald skreiv:
Lars Olav, vær så snill å ikke ta denne lille kommentaren ille opp, men her synes jeg at burde nevnt at alt dette er hentet fra DCML og at det siste spørsmålet ble stilt av nederlenderen Harry Fluks.
Jeg tar det ikke ille opp rett og slett fordi jeg ikke mente det var noe poeng hvem som stilte spørsmålet men heller hva Don Rosa svarte. Selve DCML diskusjonen har vi hatt før og den tar jeg ikke opp igjen.
Men jeg utgav heller aldri dette for å være mitt eget, jeg presiserte nemmelig i begynnelsen:
Jeg starter med to "feil" jeg har blitt gjort oppmerksom på.
Den første feilen ble jeg gjort oppmerksom på her på forumet og ble med i diskusjonen. Den andre feilen ble jeg gjort oppmerksom på da Fluks også responderte i DCML.
Altså, jeg har aldri påstått at jeg var opphavet til dette.
En annen ting er at du kansje snart bør slutte å legge deg opp i hver minste lille detalj.
Lars Olav
32 år, Grimstad
08.09.2004, 13:11

Sigvald skreiv:
OK, her er et konstruktivt bidrag fra meg:
---------------------
Sigvald Grøsfjeld jr., sent me a message saying that he thought he'd caught me in a goof... and he DID. In the first part of the story I have a small gag where $crooge sees a close-up of an ugly badger's puss and says he thinks it's Flintheart Glomgold. But when that story should be taking place early in $crooge's second (out-of-retirement) career, he should not as yet have met Glomgold (not since the brief meeting decades earlier in Africa). I don't perceive that my stories are taking place in any specific order or specific year other than just in a mix of the mid 1950's, but some stories are taking place before other stories, and this particular tale should be occurring *before* $crooge ever met the modern Glomgold. But it's a tiny gag that has nothing whatsoever to do with the story or even the visuals, so perhaps I can replace it with other dialogue in future printings. But this is why I LIKE readers to point out my errors (rather than me being embarrassed by the idea)... it helps me make corrections!
Kan noen si meg hva den norske tittelen på denne historia er?
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
08.09.2004, 22:40

andungen kvakk kvakk skreiv:
---------------------
Kan noen si meg hva den norske tittelen på denne historia er?
Petter Smart - hans første suksess, DD&Co 19-20/2002.
Beklager så mye at jeg glemte å nevne det i første omgang. Jeg ser at jeg nok bør skjerpe meg når det gjelder egne kilderferanser her på forumet.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
08.09.2004, 23:02

Bare jeg får svar jeg, så er jeg fornøyd:) Husket veldig godt det Guldbrand-poenget, men ble bare sittende og vri hjernen uten å komme på hvor jeg hadde det fra.....*sukk*
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
08.09.2004, 23:07

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.