Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andre tegneserier

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andre tegneserier

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149

Sigvald skreiv:

Det finnes svært mange gode episke serier også - enkelte synes å mangle interesse for denne viktige delen av tegneseriegenren.

Personen du siterte hadde Sprint på topp. Det må då absolutt seiast å vera ein episk serie. Og uansett er det ufråvikeleg at smak varierer. Dei aller, aller fleste (inkludert deg, Sigvald, og sannsynlegvis meg òg) mangler interesse for minst ein viktig del av teikneseriegenren.

Du må skille mellom "Mesterdetektiven Cannon" som bl.a. har gått i selveste Tempo. Og barbaren Conan som også er en grei serie. Sistnevnte er nok dog mest kjent for å ha vært portrettert av selveste Arnold Schwarzenegger på film.

«Mesterdetektiven Conan» er ein mangaserie som no blir utgitt av Egmont. Eg tviler sterkt på at den har noko som helst med «Mesterdetektiven Cannon» å gjera. :-) (skjønt skal eg ikkje seie noko 100 % sikkert ettersom eg aldri har lest serien sjølv - det norske namnet på serien er kanskje inspirert av Cannon?)

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 08.01.2006, 15:46 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.01.2006, 15:37

Olaf Solstrand skreiv:

«Mesterdetektiven Conan» er ein mangaserie som no blir utgitt av Egmont.

De som har opphavsrett til serien om barbaren Conan bør saksøke Egmont for dette. Det er omtrent som om om du skulle laget din egen "Mesterspionen Donald Duck". Navneplagiatet rundt navnet "Conan" illustrerer vel også hvor tvilsom hele denne mangagenren er.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
42 år, Stavanger

08.01.2006, 15:49

Namneplagiat? Conan er eit relativt vanleg fornamn. Brukt av minst fire hertugar og ein amerikansk talkshowvert, og mellomnamnet til ein av mine absolutte favorittforfattarar. At to vidt forskjellige teikneseriar inneheld figurar som har same fornamn er då ikkje noko uvanleg ...

Men er det slik at dersom eg skriver ein episk serie i fransk-belgisk stil som heiter «Mesterdetektiven Pondus», vil det bety at alle episke serier (særleg dei i fransk-belgisk stil) er tvilsomme? Du generaliserer litt vel mykje her, synest eg.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.01.2006, 15:59

Sigvald skreiv:

Det finnes svært mange gode episke serier også - enkelte synes å mangle interesse for denne viktige delen av tegneseriegenren.

Siden denne viktige delen av tegneserier er totalt neglisjert så synes jeg faktisk at du kan beskrive hva som kjennetegner en god episk serie. Ikke bare med eksempler men med en grundig og god forklaring som kan opplyse oss som har vandret i skyggenes dal så lenge.

De som har opphavsrett til serien om barbaren Conan bør saksøke Egmont for dette.

Egmont sier du, da tar vel Olaf jobben :)

Navneplagiatet rundt navnet "Conan" illustrerer vel også hvor tvilsom hele denne mangagenren er.

At du ikke liker manga er greit. Men hvordan vet du at det er barabaren som har lånt ut sitt navn til mesterdetektiven og ikke motsatt. Om det nå er motsatt så illustrerer vel det i følge deg hvor tvilsom hele Conan barabaren greiene er. Det må jo da også få personlige konsekvenser for guvernøren i California som har fremstilt denne dårlige navnekopien på kinolerrettet i flere episke ?? filmer.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

08.01.2006, 16:14

Mesterdetektiven Conan Edogawa er oppkalt etter Sir Arthur Conan Doyle og har ikke stjålet navnet fra en viss barbar som hvis jeg ikke husker feil også er oppkalt etter samme forfatter. (Første Conan the Cimmerian novelle ble utgitt i 1932, første tegneserie i 1974?, mens det første Mesterdetektiven Conan kapittelet kom i 1994)

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

08.01.2006, 16:36

Altså stiller vel dette Conan barbaren i samme tvilsomme lys som mesterdetektiven Conan ?? Og da burde vel heller ikke dette være noen grunn for å fremstille <<hvor tvilsom hele denne mangagenren er.>>

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

08.01.2006, 16:51

Og la oss ikkje gløyme namneplagiatet rundt denne figuren som heiter «Scrooge» på amerikansk, då ...

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.01.2006, 16:58

Olaf Solstrand skreiv:

Men er det slik at dersom eg skriver ein episk serie i fransk-belgisk stil som heiter «Mesterdetektiven Pondus», vil det bety at alle episke serier (særleg dei i fransk-belgisk stil) er tvilsomme? Du generaliserer litt vel mykje her, synest eg.

Joda, det var mest for å være morsom.

Olaf Solstrand skreiv:

Og la oss ikkje gløyme namneplagiatet rundt denne figuren som heiter «Scrooge» på amerikansk, då ...

Det er da uansett **ikke** plagiat ettersom den ene heter Scrooge til etternavn, mens den andre heter det til fornavn.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
42 år, Stavanger

08.01.2006, 17:29

Sigvald skreiv:

Det er da uansett **ikke** plagiat ettersom den ene heter Scrooge til etternavn, mens den andre heter det til fornavn.

Barabaren heter det til for eller etternavn
? og mesterdetektiven heter det til for eller etternavn ? Håper du har svaret på **begge** Sigvald eller så henger ikke argumentasjonen din sammen.

MikroMidas
46 år, Trondheim

08.01.2006, 17:41

Sigvald, eg utnemner deg herved til eit plagiat av din far. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.01.2006, 17:57

Sigvald skreiv:

Kristian Rødvand skreiv:

Her er kjem ei liste over Kristians favorittar:

- Blueberry (Alldeles glimrende westernserie) bestilte abonnement på bokserien før Jul, og ventar no i enelaus spenning på fyrste bok. Nokon andre Blueberry-abonnentar her som har fått den?)

Jeg sendte også inn bestilling før jul og i likhet med deg så venter også jeg på den boken med de største forventninger.

Mulig dei berre meinte filmen då dei skreiv at det berre skulle ta 2-9 dagar.

-Modesty Blaise (ergelig at albumserien gikk inn!)

Innbiller at det ble utgitt noen få av disse historiene i Supertempo, men jeg har i grunnen aldri interessert meg veldig for denne serien.

Og du er diverre ikkje den einaste, vil eg tru. Må jo vere ein grunn til at albumaserien gjekk inn og at ho no berre dukkar opp i opptrykk og atter opptrykk i AgentX9

-Pondus (kvem likar vel ikkje han?)

Ikke en serie jeg har særlig interesse for, men jeg vet at det er en kul fyr (og musikk-kjenner) som heter Jocke som er med i den serien.

Du bør sjekke ut den serien. Nekter å tru at det fins nokon her i landet som ikkje kjenner seg eller andre igjen i nokon av figurane i og/eller nokon av situasjonane i serien.

Alt i alt må jeg si at du her viser at du både har god peiling på tegneserier og så bekrefter du at du har en veldig god smak!

Meget hyggeleg å høyre! Takk det samme:-)

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Innlegget blei sist redigert 09.01.2006, 09:24 av Kristian Rødvand

Kristian Rødvand
23 år, Rana

09.01.2006, 00:31

Når det gjelder humorserier så er det ingen andre tegneserie som får meg til å le like mye som **M** gjør. Og alle de gangene jeg ikke skjønner hva i huleste Mads Eriksen snakker om så ler jeg av det. :-)
**Sleivdal** hadde jeg stor glede av i mine yngre dager, på den tiden jeg ennå var medlem i Boing-klubben. Jeg hadde vel aldri vært medlem der så lenge hvis ikke det var for nettopp Sleivdal.

Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!

http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.

Guffen Delbekk
23 år, Halden

09.01.2006, 00:38

Mads er eit geni. Utfordrer alle til å prøve seg på denne:
http://www.start.no/tegneserier/m/?1136588400

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

09.01.2006, 00:44

Jeg liker Alan Moores "Leage of extraordinary gentleman" jeg.
Moore er en av Englands største tegneseriegenier.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
17 år, Larvik

09.01.2006, 01:24

Fullstendig einig, den er kjempegod. Personleg set eg nok Watchmen hakket over, men Alan Moore er eit geni likevel.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

09.01.2006, 01:43

Jeg for min del lurer hva folk her legger i ordet **episk** . Definisjonen i ordboken er rimelig simpel. Det er en historie med fortellerstemme for det meste. Andre definisjoner er at det foregår over tid. Andre igjen tilkjennegir det som en historie uansett, bare det er en historie.Og da får vi et temmelig vidt spekter.

Min definisjon og forståelse av **episk** tegneseriemessig :

Det er en historie som foregår over tid der vi følger helten(e). Et godt eksempel er Prins Valiant som og hans familie som bokstavelig talt følges fra vugge til grav. Et annet eksempel er Blueberry. Hans videverdigheter følges over tid og det er også kommet ut historier om hans unge år.

Asterix, Lucky Luke og Sprint anser ikke jeg som episke, da hver historie avsluttes som uten at man får vite hva som muligens kommer og hva som har vært.

Skal vi ta enkelt album for seg kan jeg ikke komme utenom "Den Sorte ordens falangister". Historien leste jeg første gang i 1984. Stadig vender jeg tilbake til det albumet og leser det med samme interesse som tilbake i 84. Historien foregår i sanntid med tilbakeblikk til blant annet den spanske borgerkrigen. I sannhet en episk serie.

Will Eisners historier om livet i leiegården i Dropsie Avenue er jo også gode episke fortellinger. Jeg kunne sikkert trekt frem flere her, men dette er bare få eksempler på hva jeg oppfatter som episke verk og ikke-episke verk.

Andre har sikkert sine klare meninger...

(Her er svakheten med AOL. Allerhelst ville jeg starte en egen tråd om dette, men da vi ikke har et eget forum for off topic, må jeg fortsette her.) (( Ja, jeg vet jeg kunne gått til Pondus-forumet, men der er det tommere enn i Jesu grav, dessuten er det dere som er her jeg vil diskutere det med.))

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 09.01.2006, 02:11 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

09.01.2006, 02:05

Einherje skreiv:

Jeg for min del lurer hva folk her legger i ordet **episk**.

I følge Wikipedia så er dette den opprinnelige betydningen av uttrykket episk; det er et fortellende diktverk som handler om legendariske hendelser eller helteskikkelser. Som eksempel nevnes Illiaden og Odysséen av Homer.

Videre nevner Wikipedia en del eksempler på episke filmer; Star Wars, Gudfaren-trilogien, Ringenes herre, Tatt av vinden, Spartacus, Ben Hur osv.

Min definisjon og forståelse av **episk** tegneseriemessig :
Det er en historie som foregår over tid der vi følger helten(e). Et godt eksempel er Prins Valiant som og hans familie som bokstavelig talt følges fra vugge til grav. Et annet eksempel er Blueberry. Hans videverdigheter følges over tid og det er også kommet ut historier om hans unge år.

Ut fra den betydningen "episk" har i dag når det gjelder film så ser Prins Valiant og Blueberry ut til å være to gode eksempler på episke tegneserier slik jeg ser det. Det må være storslagent, det må foregå over en viss tidsperiode og det må være et persongalleri av en viss størrelse.

Lo$ sett under ett kan nok defineres som en episk serie. Så mange andre eksempler fra Disney kjenner jeg ikke til, men 'Drageherrenes rike' (som jeg ikke har lest) ser også ut til å nærme seg det episke.

Asterix, Lucky Luke og Sprint anser ikke jeg som episke, da hver historie avsluttes som uten at man får vite hva som muligens kommer og hva som har vært.

Det er jeg enig i. Så hva kaller vi disse seriene? De er ihvertfall humorserier. Men de er også kanskje eventyrserier. Og Lucky Luke er en western-serie mens både Lucky Luke og Asterix er historiske serier.

Sjangerbestemmelse har aldri vært lett, men at det finnes gradsforskjeller mellom de to ytterpunktene 'humoristiske stripeserier' og 'episke serier' kan vi vel være enige om...

Nestor Burma
43 år, Trondheim

09.01.2006, 12:21

Sigvald skreiv:

Navneplagiatet rundt navnet "Conan" illustrerer vel også hvor tvilsom hele denne mangagenren er.

Manga er ikke en sjanger. Manga er det japanske ordet for tegneserie, og har i den vestlige verden fått betydningen //tegneserie// //fra// //Japan//.

Og innenfor japanske tegneserier finnes det en rekke ulike sjangre, f.eks. eventyrserier, fantasy, ungdomsserier, science fiction, detektivserier osv. Japanske tegneserier er hverken dårlige eller uinteressante, men det som hittil har blitt utgitt i Norge har kanskje vært litt ensartet.

Som et á propos til diskusjonen om episke serier; for alle dem som (som meg) synes at det er litt kjedelig at de norske manga-utgivelsene stort sett består av serier rettet inn mot en målgruppe på ungdomsskolenivå og lavere; den japanske serien "Adolf ", utgitt av Dark Horse i 5 bøker, er så absolutt verdt å anbefale. Den foregår i Tyskland og Japan, stort sett under 2. verdenskrig, men spenner etter hvert frem mot vår tid, og forteller en fascinerende historie om 3 personer som heter Adolf (hvorav den ene heter Hitler til etternavn) og hvis skjebner veves sammen på ulikt vis.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

09.01.2006, 13:19

Javisst er det manga for voksne. AKIRA er utgitt på dansk, og kan leses den rette veien. En annen manga jeg har lest er THE LEGEND OF MOTHER SARAH, utgitt av Dark Horse på engelsk, også den veien. Vet at mange synes det er greit å lese "bakvent", men øynene mine har lest den rette veien i over førti år. Har prøvd forgjeves å lese fra høyre mot venstre flere ganger, men har nå gitt opp.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

09.01.2006, 14:09

Nestor Burma skreiv:

Som et á propos til diskusjonen om episke serier; for alle dem som (som meg) synes at det er litt kjedelig at de norske manga-utgivelsene stort sett består av serier rettet inn mot en målgruppe på ungdomsskolenivå og lavere; den japanske serien "Adolf ", utgitt av Dark Horse i 5 bøker, er så absolutt verdt å anbefale.

Som jeg har skrevet en annen plass så blir ikke livet det samme etter å ha lest den serien. Jeg vet det finnes mere godsaker i samme klassen fra Japan, men det er dessverre som du sier at mye av det som kommer oss i hende av japanske ting er litt ensartet.

Akira er vel trykket rette veien i de amerikanske sort/hvitt utgivelsene som er mye billigere enn den danske ? Ihvertfall har jeg tenkt å kjøpe den serien og sjekke den også ut.

Innlegget blei sist redigert 09.01.2006, 14:25 av MikroMidas

MikroMidas
46 år, Trondheim

09.01.2006, 14:18

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.